Hoe groot is de stap van 80mm naar 98mm?

Ik heb jarenlang op Rossignol S80 geskied, heel happy, maar ze zijn nu echt helemaal op. Wil graag wat breder omdat ik veel op voorjaarssneeuw ski en in de winter ook wel eens een skiroute pak. Nu zit ik te twijfelen tussen 85mm onder de voet en 98mm onder de voet - is de stap naar 85mm niet zo klein dat ik er niets van merk? Is de stap naar 98mm niet zo groot dat ik eerst een heel leerproces door moet maken? 90mm is theoretisch ook een mogelijkheid maar kom op dit moment geen geschikt aanbod tegen in die breedte…
Ik hoor graag van mensen die ervaring hebben met een vergelijkbare stap :)

Te gekke dingen doen met leuke kleine internationale groepen in de bergen! crazycamp.org

Die stap is wel merkbaar, maar zeker niet overkomelijk. Als je een ski vindt die een beetje torsiestijf is, kan je daarmee perfect op harde pistes uit de voeten. Je moet het alleen niet vergelijken met een slalomski.
En het aantal mm zegt niet per se iets over hoe breed die ski aanvoelt. Zo vind ik de Rossignol Experience 88 TI veel breder aanvoelen dan de Blizzard Rustler 9, die breder is (94 mm).

Wat @Gigi zegt, breedte onder de voet is maar 1 aspekt van ski-ontwerp. Sommige iets smaller ski’s skien beter zachtere sneeuw dan andere iets bredere, en omgekeerd.

Punt 2: Ik kan me niet voortellen dat een verschil van 5mm helpt in zachte sneeuw, als de rest van de ski ongeveer gelijk is aan je hudige(maar mischien is er ook verder veel anders).

Punt 3 : moeilijk om wennen aan ski’s die 18mm breder zijn? welnee, skiën is skiën. Ik heb ooit gewisseld van 90->108mm(=ook 18mm) en skiede daar zo op weg.
Als je het hebt over super precies technisch hoogstaand skien dan is het waarschijnlijk wel een tijdje wennen.

Punt 3.5: veel meer dan de pure breedte is het denk ik een heel verschil omdat (de meeste, dus ook je huidige?) 80mm ski’s pure piste skis zijn, en de meest 100mm ski’s echte all-mountain ski’s zijn. Van 95->113mm merk je denk ik minder verschil…

Maar inderdaad, als je dat zo schrijft, zijn er dan echt geen skis van ~90-95mm onder de voet die bij jou stijl passen?

*bericht bewerkt door Slim op 28 jan 2019 14:21

Dubbel

*bericht bewerkt door Slim op 28 jan 2019 14:08

Ik ben overgegaan van Rossignols met 72mm onder de voet naar 98mm Rossignol Sin 7, dat went snel. Zowel op als naast de piste een fijne ski.

One life. Live it.

Heb nu een week achter de rug op 97mm brede ski's en het viel me lang niet tegen. Was na een paar uur wel gewend. Heb geen echt ijs meegemaakt, wel wat gladgeschaafde stukken op zwarte pistes, en ook dat ging goed. Carven lijkt iets inspannender dan met m'n S80's maar niet dramatisch.

Hartelijk dank voor jullie antwoorden!

Te gekke dingen doen met leuke kleine internationale groepen in de bergen! crazycamp.org

FIJN DAT JE ACHTERAF IETS LAAT WETEN? ZO HEEFT IEDER ER WAT AAN.👌

Born to run. B.S.

@Couchista,
Welke ski’s zijn het geworden? (Model, lengte)

FIJN DAT JE ACHTERAF IETS LAAT WETEN? ZO HEEFT IEDER ER WAT AAN.👌

dan58 op 13 feb 2019 14:19

Fijn dat je je capslock aan hebt gezet. Zo hebben ook slechtzienden er wat aan👌

Annoying skiers since 2003

@sterko

Neen, ik vond 't zo belangrijk om 't even in de verf te zetten omdat héééééél dikwijls krijgen de topicstarters met vragen veel advies en horen we achteraf niets meer. ( caps-lock uit 😉)

Born to run. B.S.

@dan58 Ik begrijp je enthousiasme hoor, want ik ben het helemaal met je eens.

Annoying skiers since 2003

@Couchista,
Welke ski’s zijn het geworden? (Model, lengte)

Slim op 13 feb 2019 16:16

Atomic Vantage, 180cm lang (net zo lang als m'n oude S80)

Te gekke dingen doen met leuke kleine internationale groepen in de bergen! crazycamp.org

Ik denk dat het een hele grote stap is. Het een en ander hangt ook van je techniek af. Ik vind 98 mm echt heel heel erg breed, niet echt mijn ding. Liever lang dan breed als het om de float gaat! Ieder zijn meug zou ik maar zeggen.

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Plaats een reactie