Advies eerste snowboard gevraagd

Eén van jullie recente aanwinsten (sinds vorig jaar bevangen door het wintersport virus) vraagt graag jullie advies over het al dan niet aanschaffen van eigen snowboard materiaal (schoenen, bindingen, board). En als het advies ‘aanschaffen!’ is, de vervolgvraag: welk materiaal adviseren jullie?

Heb mezelf enigszins ingelezen en begin dan ook graag met het beantwoorden van de ‘voorbeeldvragen’ beschreven door Sneeuwbaard.

  1. Hoe lang en zwaar ben je?
    -> 1,78 lang en ongeveer 69 kilo.
  2. Wat is je huidige boardniveau en hoe wil je jezelf ontwikkelen? (zie onderstaand een beschrijving van de 10 boardniveaus)
    -> Volgens de beschrijving schat ik mezelf op niveau 4 en op weg naar niveau 5. Uiteraard wil ik doorgroeien, vooral technisch en de komende tijd vooral op de piste.
  3. Heb je al een voorkeur voor een camber- of rockerboard? Of een beetje van beide?
    -> Nog totaal niet. Alleen op huurboards gereden (indoor en in Oostenrijk).
  4. Board je op hoge snelheid of op lage? Of beide?
    -> Gezien mijn niveau en ervaring verwacht ik dat jullie mijn snelheid relatief laag zouden vinden.
  5. Board je op de piste, daarbuiten of in het park? (Geef eventueel in een percentage aan hoe je het board wilt gebruiken)
    -> Op de piste.
  6. Wat is je boardstijl? Board je energiek/agressief, of juist relaxed/lui?
    -> Denk dat een energieke/agressieve stijl zich aan het ontwikkelen is.
  7. Heb je al ervaring op een (paar) snowboard(s)?
    -> Zoals bij vraag 3 aangegeven, heb ik alleen nog op huurboards gereden. Indoor en in Oostenrijk. Ik ben inmiddels zowel in 2018 en in 2019 respectievelijk 4 en 5 dagen op wintersport naar Oostenrijk geweest. Verder in het begin veel naar Snowworld geweest.
  8. Wat is je budget?
    -> Nog niet bepaald.

Mijn vraag is dus tweeledig. Adviseren jullie mij om al eigen spullen te gaan aanschaffen? Ben inmiddels twee keer op wintersport geweest en ben zeker van plan dit minimaal één keer per jaar te blijven doen. En als ik dan materiaal ga aanschaffen, welk materiaal adviseren jullie me? Of bij welke speciaalzaken kan ik het beste (na het seizoen) een kijkje gaan nemen? Kom voor mijn werk voornamelijk in de randstad (Utrecht) en in het zuiden.

Lees goede verhalen over de Burton Ripcord als beginnersboard. En op blue-tomato zie ik ook dit bijvoorbeeld: https://www.blue-tomato.com/nl-NL/product/FTWO-TNT+155+Sonic…. Schoenen vind ik misschien nog wel het belangrijkst, maar ik heb totaal nog geen goed beeld welke schoenen bij mij zouden kunnen passen. Zeer benieuwd wat jullie vinden!

Welkom nieuwe aanwinst van het snowboardgilde! 😊

Je bent toe aan eens wat anders dan een standaard (flat/rocker) huurdboard, maar het is nog net iets te vroeg om een board te kopen als je die voor langere tijd wilt gaan gebruiken. Ik zou eens kijken of je eens een board met wat camber kunt huren en kijken of dat bevalt. Des te meer verschillende boardjes je weet te proberen, des te beter je kunt bepalen op welk type je gelukkig gaat worden. (Denk ook aan boardjes van vrienden/forum genoten/ testsessie Duijvestein) Mocht je toch echt nu al je eigen boardje willen hebben, dan zou ik kijken voor iets goedkoops, zodat het niet zonde is als je je board al na één seizoen ‘ontgroeid’ bent.

Wat betreft schoenen zijn het bij MK-ski/Frosty in Bilthoven toppers. Laat ze daar kijken welke schoenen goed bij je passen, dit kun je niet vanaf een plaatje doen.

Weet je heel toevallig op wat voor huurboardjes je gestaan hebt? (Foto’s?) En niet geheel onbelangrijk: ga je lessen nemen of heb je al les gehad?

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 28 jan 2019 16:25

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Welkom nieuwe aanwinst van het snowboardgilde! 😊

Je bent toe aan eens wat anders dan een standaard (flat/rocker) huurdboard, maar het is nog net iets te vroeg om een board te kopen als je die voor langere tijd wilt gaan gebruiken. Ik zou eens kijken of je eens een board met wat camber kunt huren en kijken of dat bevalt. Des te meer verschillende boardjes je weet te proberen, des te beter je kunt bepalen op welk type je gelukkig gaat worden. (Denk ook aan boardjes van vrienden/forum genoten/ testsessie Duijvestein) Mocht je toch echt nu al je eigen boardje willen hebben, dan zou ik kijken voor iets goedkoops, zodat het niet zonde is als je je board al na één seizoen ‘ontgroeid’ bent.

Wat betreft schoenen zijn het bij MK-ski/Frosty in Bilthoven toppers. Laat ze daar kijken welke schoenen goed bij je passen, dit kun je niet vanaf een plaatje doen.

Weet je heel toevallig op wat voor huurboardjes je gestaan hebt? (Foto’s?) En niet geheel onbelangrijk: ga je lessen nemen of heb je al les gehad?

Sneeuwbaard op 28 jan 2019 16:24

Goede tip voor de schoenen, dank! Weet helaas zo niet op wat voor boarden ik gestaan heb. Zal eens kijken of ik foto’s heb. Wat verhuren ze standaard denk je?

In twee jaar nu ongeveer € 350/400 ‘weggegooid’ aan materiaalhuur, dus een goedkoop boardje waar ik snel uitgroei, zou helemaal niet zo erg zijn :)

Standaard worden meestal boardje met een volledig flat of een beetje gerockerd profiel verhuurd, maar ik ben sterk uiteenlopend materiaal tegengekomen buiten de ‘instapcategorie’.

Het is nu alleen de vraag of je gelukkig wordt op een board met rocker tussen de voeten (Flying-V, gullwing, c3btx, anderebijzonderenaam), of op een board met camber tussen de voeten. Flying-V is makkelijk te rijden en erg speels, maar een board met camber is de richting voor aankomend carvewerk. Probeer in ieder geval eens ergens het verschil te voelen tussen deze twee vormen. Daarna wordt het makkelijker om gericht te zoeken, anders wordt het gissen.

Kan je een beetje aangeven wat je niet lekker vond aan de huurboardjes, of bevielen ze grotendeels wel?

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 28 jan 2019 18:11

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Koop gewoon tweedehands board. heb je op marktplaats voor €150. soms zelfs inclusief bindingen.

Ik zou lekker eerst schoenen passen en kopen. En Mk skiservice/Frosty is inderdaad een superfijne winkel. Dan hoef je alleen een board te huren, scheelt behoorlijk in de prijs. De verschillen zijn inderdaad groot in verhuurland en zijn denk ik door de verschillen in rocker etc alleen maar groter geworden. Maar door ervaring op te doen, krijg je een beter idee van wat je leuk vind en wat voor een soort boarder je bent. Daar kan je dan veel beter je materiaal op uitzoeken, door bijvoorbeeld naar een testevent te gaan en daar verschillende boards te proberen.

Let it snow, let snow, let it snow!

Kan je een beetje aangeven wat je niet lekker vond aan de huurboardjes, of bevielen ze grotendeels wel?

Sneeuwbaard op 28 jan 2019 18:07

Ze bevielen eigenlijk wel. Maar iemand met veel ervaring denkt er misschien het zijne van.

Even voor mijn beeld. Wat betaal je bij MK Skiservice & Frosty grofweg voor een paar schoenen?

*bericht bewerkt door Niku op 28 jan 2019 20:01

Grofweg zal je ongeveer 200,- kwijt zijn voor een paar schoenen en eventueel ongeveer 100,- extra als je gelijk custom zooltjes nodig hebt.

Reken dat hier ook zeker een uur service bij verleend wordt (sommigen zijn er een halve dag kwijt, maar de koffie is lekker 😊) Je weet in ieder geval dat je met knap passend schoeisel de deur uit gaat.

Ze bevielen eigenlijk wel. Maar iemand met veel ervaring denkt er misschien het zijne van.

Dan is de kans dat je op een boardje met rocker tussen de voeten als eerste eigen board het meest gelukkig wordt. Er is genoeg keus.

Wat betreft een tweedehands board: De helft van het materiaal mag hooguit voor decoratie aan de muur en voor het andere deel is het soms lastig om te bepalen of je knap betrouwbaar spul koopt als je niet weet waar je naar moet kijken. Er zijn goede deals te vinden, maar een nieuw board kan je zelf ook weer te koop zetten, mocht het board niet bevallen. Qua prijs zal het elkaar niet veel ontlopen. Zeker niet bij 'beginner’boardjes.

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 28 jan 2019 20:25

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Grofweg zal je ongeveer 200,- kwijt zijn voor een paar schoenen en eventueel ongeveer 100,- extra als je gelijk custom zooltjes nodig hebt.

Sneeuwbaard op 28 jan 2019 20:12

Dat valt me nog wel mee, ik ga een keer langs!

Tweedehands blijf ik inderdaad bij weg denk ik. Ik heb te weinig kennis om daar door het kaf het koren te zien. En dan blijf ik toch ook aan de Burton Ripcord of een van de setjes op Blue Tomato denken. Voor een redelijk goedkope set.

De Ribcord ligt te dicht bij de huurboardjes die je hebt gereden. Ik heb het board dan zelf niet gereden, maar vergelijkbare planken geven weinig plezier. Ik zie op Blue Tomato bijvoorbeeld de Salomon Sleepwalker in 155 staan, die al veel beter geschikt zal zijn

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 28 jan 2019 22:24

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

De Ribcord ligt te dicht bij de huurboardjes die je hebt gereden. Ik heb het board dan zelf niet gereden, maar vergelijkbare planken geven weinig plezier. Ik zie op Blue Tomato bijvoorbeeld de Salomon Sleepwalker in 155 staan, die al veel beter geschikt zal zijn

Sneeuwbaard op 28 jan 2019 22:23

Wat is het grote verschil tussen de twee? De Sleepwalker lijkt heel erg voor freestyle/park te zijn, iets waar ik nog niet aan toe ben vrees ik. En nu je de lengte benoemt: bij mijn bouw past een board van ongeveer 155?

*bericht bewerkt door Niku op 28 jan 2019 23:48

De lengte is afhankelijk van het snowboard zelf. In dit geval heeft de 155 een gewichtsrange van 55 tot 85 kg. Hier val je dus mooi binnen.

Wat betreft het verschil in het kort: Deze Burton in een ‘levensloos’ boardje. Als je er energie in stopt, krijg je er niets voor terug. De Salomon heeft met z’n hybridevorm een goede combinatie van stabiliteit, veerkracht en levendigheid. Op de Salomon zou je ook een tijdje vooruit kunnen. De Salomon komt ook regelmatig naar voren als een goed board om progressie op te maken.

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 28 jan 2019 23:57

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Zou kijken naar een board waar je langer plezier van hebt. Niet alleen als beginner maar waar jij op kunt door groeien.

Zou diverse boards eens testen. rocker, camber, etc. Welke flex?

pat

Pat.

De lengte is afhankelijk van het snowboard zelf. In dit geval heeft de 155 een gewichtsrange van 55 tot 85 kg. Hier val je dus mooi binnen.

Wat betreft het verschil in het kort: Deze Burton in een ‘levensloos’ boardje. Als je er energie in stopt, krijg je er niets voor terug. De Salomon heeft met z’n hybridevorm een goede combinatie van stabiliteit, veerkracht en levendigheid. Op de Salomon zou je ook een tijdje vooruit kunnen. De Salomon komt ook regelmatig naar voren als een goed board om progressie op te maken.

Sneeuwbaard op 28 jan 2019 23:56

Denk je dat een relatieve beginneling wel op een dergelijke hybrid rocker uit de voeten kan? Heb je ook nog advies voor bindingen trouwens? Dan hebben we alles wel gehad, haha.

Anders zou ik het board niet durven noemen 😊. Een absolute beginner zal zelfs op dit board makkelijk wegkomen en er zit genoeg ruimte in voor wat progressie.

Je schoenen moeten goed in de binding passen. Een binding met een gemiddelde flex is geschikt. Ik zou eens kijken tussen de aanbiedingen…

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

En wat denken jullie van de Salomon Pulse of de Salomon Sight? Probeer wat gevoel te krijgen bij de rocker types.

Beide (beginners)planken met globaal vrij milde camber. Beide straffen niet af, maar je moet wel in jezelf/techniek gaan investeren om daar alles uit te halen.

Je zou nu toch echt beter eerst zelf het verschil tussen camber en rocker moeten gaan voelen, of toch de gok moeten nemen met één van de drie planken. Het is op afstand niet te bepalen waar je het gelukkigst op wordt als je geen vergelijkingsmateriaal hebt. Het is dat ik momenteel niet echt geschikte planken in m’n eigen collectie heb, anders had je ze een rondje mogen proberen. Een middagje testen in Snowworld zou nu wel een goede investering zijn.

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 30 jan 2019 00:35

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Beide (beginners)planken met globaal vrij milde camber. Beide straffen niet af, maar je moet wel in jezelf/techniek gaan investeren om daar alles uit te halen.

Je zou nu toch echt beter eerst zelf het verschil tussen camber en rocker moeten gaan voelen, of toch de gok moeten nemen met één van de drie planken. Het is op afstand niet te bepalen waar je het gelukkigst op wordt als je geen vergelijkingsmateriaal hebt. Het is dat ik momenteel niet echt geschikte planken in m’n eigen collectie heb, anders had je ze een rondje mogen proberen. Een middagje testen in Snowworld zou nu wel een goede investering zijn.

Sneeuwbaard op 30 jan 2019 00:20

Maar wel beide planken om een tijdje mee vooruit te kunnen? Niet ‘levenloos’ zoals je de Burton omschreef?

En eens, ideale situatie ga ik testen. Maar denk dat het uiteindelijk toch de gok wordt. Kan me er vast niet helemaal een buil aan vallen voor de komende jaren.

Zeker eerst gaan testen. Indoor is niet hetzelfde als de omstandigheden op de berg.

Maar belangrijk dat je het verschil kunt voelen tussen de verschillende soort boards. Daar een keuze uit kunt maken.

Succes!

Pat.

Als je niet kunt testen zal het inderdaad een gok blijven, maar met 1 van deze boardjes kun je prima doorgroeien. Zou er gewoon niet te gek veel geld aan uitgeven, zodat je hem snel hebt terug verdiend. Dan na een paar jaar kijken wat echt je voorkeur krijgt. En probeer in die paar jaar ook eens wat planken van anderen te testen.

Vroeger hadden ze niet ander dan camber boardjes, rocker bestond nog niet (wel vrij slap voor beginners) en daar heb ik het ook mee geleerd. Mijn voorkeur ligt nu bij stijf met camber tussen/ onder de voeten en daarbuiten rocker, zodat je niet meteen wordt afgestraft als je niet constant perfect technisch rijdt. Maar pas door veel testen heb ik de verschillen echt goed gemerkt.

Ohja nog een laatste opmerking, neem vooral juist nu ook les op de piste en evt op de rollerband.

Ik heb in Oostenrijk nog les gehad. Ik had angst gekregen ivm de diepte / stijl omlaag. Heel verschil dan snowworld! Echt aanrader.

*bericht bewerkt door ruijtersfotografie op 30 jan 2019 11:59

Pat.

Ohja nog een laatste opmerking, neem vooral juist nu ook les op de piste en evt op de rollerband.

Tiny-M op 30 jan 2019 11:49

Heb gelest op de piste (Zell am See), maar op een huurboard dus. Weet niet precies wat voor huurboard helaas. Denk dat ik in de zomermaanden rollerband of indoor lessen ga nemen om aan mijn techniek te werken.

Zit nu dus trouwens hier aan te denken (combinatie van board en bindingen).
http://www.ekosport.nl/salomon-sight-19-salomon-rhythm-black… Dit specifieke board lijkt me trouwens wel te lang voor me met 159cm. Of valt dat wel mee?

*bericht bewerkt door Niku op 30 jan 2019 12:31

Gewichtsrange 70-100kg voor de 159. Dit kan nog wel, maar de stap tussen je huurboard en deze is nu wel erg groot. Ik zou het niet blind aan durven raden.

De 153 is speels met jouw gewicht en de 156 wat stabieler op snelheid. De 159 krijg je misschien niet de bocht om.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ik ga nog even afwachten en er nog even over nadenken, maar ik denk dat het deze wordt, in 156: http://www.ekosport.nl/salomon-sight-19-salomon-rhythm-black…

Niet duur, dus niet erg als ik er binnen een paar jaar uitgroei.

Ik zou toch eerder naar de 1.59 kijken zeker met jou lengte. Ben zelf 1.74 en heb nu een 1.60 board. Jaren ervoor een 1.58 board gehad. En nooit problemen met draaien.

From a galaxy far far away.............

Ik zou toch eerder naar de 1.59 kijken zeker met jou lengte. Ben zelf 1.74 en heb nu een 1.60 board. Jaren ervoor een 1.58 board gehad. En nooit problemen met draaien.

IamJago op 30 jan 2019 19:54

Boardlengte houdt voornamelijk rekening met gewicht…

Ik rij boards van 151 tot 167… Allemaal in mijn gewichtsklasse… De fabrikant weet het meestal het beste 😊

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Zoals @sneeuwbaard al zei;

Lengte heeft nagenoeg niks te maken met de lengte van je board.

Ik weet zelf 78 kilo en over het algemeen is mijn boardlengte advies tussen de 157 en 159cm (all mountain board)

Het heeft dan ook voornamelijk met gewicht te maken, wat voor soort board je neemt, en wat voor type rijder je bent.

Het beste advies:
Kijk even op de website van de fabrikant welke lengte je moet hebben. zij testen dit over het algemeen zeer goed en kennen iedere eigenschap van het board.

*bericht bewerkt door Bouli op 31 jan 2019 01:02

Een plank onder je voet maakt alles goed!

Bij de meeste boards waar ik naar kijk lijkt 156 mij prima te passen. Als het langer wordt, vrees ik inderdaad voor mijn bochten.

De Ribcord ligt te dicht bij de huurboardjes die je hebt gereden. Ik heb het board dan zelf niet gereden, maar vergelijkbare planken geven weinig plezier. Ik zie op Blue Tomato bijvoorbeeld de Salomon Sleepwalker in 155 staan, die al veel beter geschikt zal zijn

Sneeuwbaard op 28 jan 2019 22:23

Toch nog even jullie advies nodig. Ik zou denk het liefst de Salomon Sight willen, board lijkt goed bij me te passen, maar is vrijwel nergens in 156 te krijgen. Dan zit ik toch ook weer naar de Salomon Sleepwalker te kijken, maar vraag me af of dit niet te veel een freestyle board voor me is. Zo gevorderd ben ik nu ook nog niet. Of denken jullie dat dit prima kan? Zo niet, kennen jullie een goed alternatief voor de Sight wellicht?

Overigens ook nog gekeken naar de Salomon Pulse, maar denk dat deze te dicht bij huurboards ligt. Overigens zijn de huurboards waar ik opgereden in ieder geval de Burton Progression en de Burtion Radius. Typische huurboards lijkt me.

Plaats een reactie