zelfde waxlaag opnieuw verhitten

Hallo iedereen,

Om wax beter in de ski op te nemen wordt soms gezegd dat verschillende lagen nodig zijn. Voor de meeste recreatieve skiërs is dit denk ik een enorme tijdsinvestering voor minimale verschillen, zeker als je telkens de hele cyclus van borstelen, waxen en schrapen doet.

Ik vroeg mij af of mensen ook ervaring hebben met het opnieuw verhitten van de gekoelde wax. Dus je waxt zoals gewoonlijk, laat de wax opdrogen en i.p.v. deze af te schrapen als hij koel is ga je er nog eens grondig over met het ijzer (en dit kun je dan nog herhalen zo vaak als je wil).

Zijn er mensen die dit al geprobeerd hebben en, zo ja, een verschil gemerkt hebben?

Tja die vraag stel ik me ook wel eens.

Nu dacht ik opeens aan hotboxen, waarbij zonder borstelen het belag en de wax op warmte blijft, en daardoor het belag zeer goed verzadigt.
Met andere woorden, ja die methode moet gewoon werken om meer wax in je belag te krijgen.

In hoeverre krabben en borstelen tussendoor beter zou zijn, en waarom, kan ik geen antwoord op geven.

Tijd voor een uitpakparty?!

Hotboxen… interessant. Mensen met een sauna kunnen de ski’s daar mss enkele uren zetten na het waxen :-)

Probleem kan zijn dat als je ijzer te warm staat dat de wax begint te verbranden en dan schiet je er weinig mee op. Temperatuur niet te hoog en lekker doorwaxen. Een alternatief voor hotboxen is infrarood waxen. Dit kun je (mits goed ingesteld) ook enige tijd over het belag laten gaan.

Übung macht den meister!!!

Zijn er mensen die dit al geprobeerd hebben en, zo ja, een verschil gemerkt hebben?

grsuy op 29 jan 2019 11:03

Zo doe ik het altijd inderdaad. Het verschil is dat er meer wax intrekt en het belag langer goed blijft. 1 keer waxen, een keer of 7 instrijken (1 keer per dag), afschrapen klaar. Voor het opnieuw instrijken veeg ik het belag altijd even af met een stoffer.

Het gaat niet alleen om het verzadigen van het belag, door te waxen, schrapen en borstelen krijg je ook de haartjes/vezels dezelfde kant op. Kost meer tijd, maar vaker waxen maakt je skis sneller 😎

Het gaat niet alleen om het verzadigen van het belag, door te waxen, schrapen en borstelen krijg je ook de haartjes/vezels dezelfde kant op.

Als je dan toch borstelt, welke borstel is het best geschikt tussen verschillende lagen?

Zijn er mensen die dit al geprobeerd hebben en, zo ja, een verschil gemerkt hebben?

grsuy op 29 jan 2019 11:03

Zo doe ik het altijd inderdaad. Het verschil is dat er meer wax intrekt en het belag langer goed blijft. 1 keer waxen, een keer of 7 instrijken (1 keer per dag), afschrapen klaar. Voor het opnieuw instrijken veeg ik het belag altijd even af met een stoffer.

Martin7182 op 29 jan 2019 12:55

Wat een onzin staat hier in dit topic. Hoezo zou de wax er beter intrekken door 7 keer DEZELFDE waxlaag warm te maken? Als de poriën vol zitten met wax, dan zitten ze vol. Vol is vol.
Ik neem aan dat je na het schrapen ook doet borstelen?

Daarom wordt er voor de echte die hard competitie rijders de waxlaag meerdere malen gekrabt en VOORAL geborsteld. Het borstelen om de poriën weer minimaal open te krijgen(eerste laag zit er immers nog in) en de volgende laag wax er weer bovenop te leggen. Vaak ook met verschillende types wax.

*bericht bewerkt door Jeroen999 op 29 jan 2019 17:01

Met hetzelfde gemak kun je stellen dat meerdere lagen wax aanbrengen onzin is. Vol is vol zeg je toch? Of komt met elke laag wax er een nieuw laagje porien bij? 😛

Dit vraagt om een praktijktest…

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Interessante vraag. Heb begrepen dat het meermaals verwarmen van dezelfde laag zinvol kan zijn bij een nieuwe ski. Omdat de porien dan nog niet verzadigd zijn.

Ik doe het met oude ski’s maar het kan ook verbeelding of zijn of een andere oorzaak dat sinds ik het doe, de wax langer houdt. De laatste paar jaar was de sneeuw erg goed in de gebieden die ik bezocht.
Ik denk dat langer en/of vaker verwarmen gewoon gunstig is voor de waxopname. Vol is vol, maar met bijna vol kan er dus nog meer bij. Als ik de auto aftank en hij is vol, dan gaat er met beleid toch ook nog een paar liter bij 😀

Ik krab en borstel ook altijd na elke waxlaag.
Na borstelen idd poriën weer wat open en zo krijg je weer een betere wax opname.
Tenminste zo denk ik erover.

Het gaat niet alleen om het verzadigen van het belag, door te waxen, schrapen en borstelen krijg je ook de haartjes/vezels dezelfde kant op.

Als je dan toch borstelt, welke borstel is het best geschikt tussen verschillende lagen?

grsuy op 29 jan 2019 14:26

Ik gebruik eerst 2 grove borstels en dan zachtere blauwe nylon. Swix, ik borstel altijd tot er niks meer af komt (min. 30 keer)

Plaats een reactie