Hoe steil is het?

Ach, foutjes maken hoort erbij. Het is alleen wel de kunst wat marge te houden, zodat foutjes niet meteen in erg gevaarlijke omstandigheden resulteren.

Maar hoe zit het nou? Je gaf aan een plan te hebben met een lijn die je terug zou brengen naar de piste en nu zeg je dat offpiste gaan niet de bedoeling was. Dit ontgaat me even…

evr66 op 7 feb 2019 18:03

Klopt ! we zijn vertrokken naar Solden met het idee en de plechtige belofte aan onze echtgenotes om niet buiten de piste te gaan. en om dat wat kracht bij te zetten heb ik mijn materiaal thuis gelaten.

éénmaal in Solden waren de condities zo aanlokkelijk dat we op een gegeven moment vanuit de lift een spoor gezien hebben dat we volgens ons relatief veilig konden volgen. We hebben er nog wat over gepraat, dit even op de kaart bekeken, de route besproken, een paar dingen afgesproken en na heel wat twijfel ( vooral bij mij ) toch beslist om één afdaling te doen.

met het bekende resultaat.

Goede leerschool dan. Geen spullen: niet doen. Als je twijfelt: niet doen.

Geen spullen en twijfel …

Gelukkig allemaal goed uitgepakt. Lws 4 laat gewoon maar heel weinig ruimte.

Wij skiën eigenlijk altijd met de hele zooi, ook als we een dagje piste plannen, gewoon piepers aan meteen. Je bent het gewend, zit niet in de weg, lekker wat extra spul bij (drinken, goggle, wat kleding, EHBO kitje) en wetende dat de offpiste verleiding toch af en toe wel sterk is.

*bericht bewerkt door evr66 op 07 feb 2019 18:46

Edwin van Riel

@Alex, vriend van mij heeft zijn initiator en is de opleiding instructeur aan het doen. Hij zei naderhand trouwens dat hij verwacht had dat ik hem een “peer” voor zijn… zou geven…

@evr66, het was met zekerheid niveau 3 ipv 4 want we hebben het lawinebericht aan het freeride checkpoint eerst gelezen voor we het terrein in gegaan zijn.

*bericht bewerkt door Domi75 op 07 feb 2019 19:05

Om even terug on-topic te komen.

hieronder de lijn die we volgens mij geskied hebben uitgezet in google earth, maar ik kan er nog altijd niet bij hoe ik de exacte steilheid nu bepaal.

kan iemand mij er even mee helpen ?

null

*bericht bewerkt door Domi75 op 07 feb 2019 19:11

@Domi75 Het is gelukkig goed afgelopen. Het zijn misschien niet de leermomenten waar je op zit te wachten, maar het is in ieder geval een leermoment :-)

When life gets too complicated.... SKI

hieronder de lijn die we volgens mij geskied hebben uitgezet in google earth, maar ik kan er nog altijd niet bij hoe ik de exacte steilheid nu bepaal.

kan iemand mij er even mee helpen ?

null

Domi75 op 7 feb 2019 19:11

Hiervoor moet je Google Earth Pro hebben. Links bovenaan op Extra en dan op Liniaal klikken.
Dan krijg je een pop-up-schermpje (zie rechts boven op het screenshot).
Hier moet je kiezen voor tabblad Pad. Dan kun je allemaal punten op de kaart aanklikken en maakt Google daar een route van. Als je het vinkje “Hoogteprofiel weergeven” aanklikt, zie je de grafiek aan de onderkant.

null

Annoying skiers since 2003

Ok, thx. is gelukt.

Mooie tool.

Wat aanvullende kennis:

In principe is het idee dat je vóór je gaat je route(s) voorbereid volgens het 3x3 systeem. Je zoekt thuis naar routes en je checkt de omstandigheden, lawinebericht en weersverwachtingen. Dan weet je al welke routes go of no go zijn op basis van het lawinebericht. In het gebied check dit weer, en later nog eens in de helling. Dat is bewust bezig zijn met freeriden. En wees objectief, en niet zoals jullie denkproces was. (We gaan niet, maar later in de helling toch maar wel…) Stick to the plan. Zegt dit je helemaal niets, start dan minstens met de wePowder Academy Module 1 (ik heb geen aandelen). Dan ben je al een hoop wijzer. Het wordt natuurlijk helemaal interessant icm Snowsafety praktijk Lawine 1.
Kleine disclaimer bij het hellingshoek meten: het steilste stuk van de helling (20x20m) bepaald de steilte. Helemaal bij gevarenniveau 4! En meet haaks op de hoogtelijnen. Ook niet onbelangrijk.

It's all about the turns duuuuuude!

Plaats een reactie