Welke ski moet ik kiezen

Man: 59 jaar, 1.92 meter bij 90 kilo.
Met skiën begonnen op mijn 44e en inmiddels kan ik redelijk uit de voeten alhoewel ik nooit een expert zal worden. Ik houd van rustig cruisen en lekker carven.
Drie jaar geleden kocht ik de Nordica Fire Arrow 84 pro, mede na het lezen van allerlei positieve reviews.
De radius van deze ski is 18 meter en ik heb het gevoel dat ik lang niet alles uit de ski’s kan halen. Nu dus op zoek naar een paar eenvoudig te sturen en makkelijk te carven ski’s op mijn niveau.
En dan begint de ellende: alle tests zo’n beetje gelezen maar die spreken elkaar dermate tegen dat ik er niet uitkom. Moet ik nu de Blizzard RC TI nemen, de Volkl Deacon 76 of??? Al deze ski’s zouden geskied kunnen worden van licht gevorderd tot vergevorderd/expert, tenminste, als ik een dwarsdoorsnede van alle tests maak. Kortom ik ben verdwaald in het bos. Wie o wie kan mij op weg helpen?

Omdat niemand reageerde.
Het beste wat je kan doen is op locatie in de sneeuw een aantal ski’s te testen. En laat je daar adviseren .Het is hier moeilijk om je een advies te geven omdat we je niet hebben zien skiën.
Wel belangrijk is dat je een ski koopt met een houten kern.
Ga inderdaad niet blindelings op tests af.

Testen is inderdaad handig. De Deacons vond ik als toch redelijke skiër makkelijk in de omgang. Echter betreffen het best zware ski’s die qua prestatiepotentieel tegen de volbloed racers aanschurken. Zou zomaar eens honderden euro’s weggegooid geld kunnen zijn die in hele fijne schoenen of ander leuks gestopt kunnen worden.
Er zijn op diverse plekken speciale testcentra, en bij vrijwel elke verhuur is het geen probleem om gedurende meerdere dagen hun halve assortiment onder te klikken. Dit gaat natuurlijk niet zo makkelijk in de hoogseizoensweken.

Mwah die Blizzard is met je 90kg wellicht een beetje weinig ski. Die Deacon zou prima kunnen denk ik.

Dank voor de reactie(s). Ik denk dat ik met mijn gewicht sowieso (inderdaad) toch aan een wat stijvere en zwaardere ski moet. Wellicht toch maar die Nordica fire arrows aanhouden en het gewicht+ radius voor lief nemen…
In een ski speciaalzaak (niet nader te noemen) raadden ze mij nog een Elan ski aan van het goedkopere segment (359 euro). Ook op dat gebied spreken de tests elkaar wat tegen dus er zit misschien inderdaad niets anders op dan te gaan huren tot ik een geschikte ski vind.
Nogmaals dank voor jullie reacties

Dank voor de reactie(s). Ik denk dat ik met mijn gewicht sowieso (inderdaad) toch aan een wat stijvere en zwaardere ski moet. Wellicht toch maar die Nordica fire arrows aanhouden en het gewicht+ radius voor lief nemen…
In een ski speciaalzaak (niet nader te noemen) raadden ze mij nog een Elan ski aan van het goedkopere segment (359 euro). Ook op dat gebied spreken de tests elkaar wat tegen dus er zit misschien inderdaad niets anders op dan te gaan huren tot ik een geschikte ski vind.
Nogmaals dank voor jullie reacties

Oh ja…en what about de Volkl Racetiger SL UVO? Dat schijnt ook een breed inzetbare ski te zijn en niet zo’n tijger als de naam doet vermoeden…

Testen testen testen. Pak een serie ski’s die mogelijk zouden kunnen passen en probeer het.
Kun je meteen het verschil tussen een kortebochtenski en een langebochtenski ervaren.
Völkls van tegenwoordig zijn sowieso vriendelijk in de omgang. Evenals de Rossignol Hero Elite ST, LT en Plus. Er is van alles leuks op de markt. En soms hoeft het net wat minder racy, zoals de K2 iKonic 80 of 84TI.

Geen tijger inderdaad maar wel een ski uit het race segment. Die ski heeft wel wat technische input nodig om tot zn recht te komen. Ik zou het houden bij een allround piste ski voor gevorderden, iets stijver is wel beter voor jou inderdaad. Die goedkope Elan maar niet doen. Een Elan amphibio 16ti zou dan bvb geen slechte keuze zijn…

Acht antwoorden en geen enkele keer Fischer Progressor F19 Ti?

We zijn aan het slabakken 😛.

Dank jullie allemaal hartelijk. Zo blijkt maar weer dat er geen standaardtabelletjes zijn voor welke ski bij welke skiër past. Mijn huidige ski’s (de Nordica Fire Arrow 84 pro 176 cm) zouden volgens de tests prima bij mij moeten passen maar kennelijk zijn mijn vaardigheden en/of wensen anders. En ja, Morzel, die Fischer Progressor F19 TI is denk ik ook een goede kandidaat. Ik zoek naar een ski die eenvoudig (kort/middellang) te sturen is en daarbij stabiel plus vergevingsgezind. Het voornaamste bezwaar dat ik bij mijn huidige ski’s heb is dat ze ragzwaar zijn. Iemand ooit op deze ski’s gereden en ervaringen? Overigens ga ik binnenkort indoor lessen nemen op de mat. Als Mozes niet naar de berg komt…

@moost1960

die progressor als tip is een forum-grapje…

mijn advies; testen… zoek een plek waar je verschillende skiś tegelijkertijd(omstebeurt) kan testen… gelijk een mooie bezigheid en zo doe je veel kennis op!

die progressor als tip is een forum-grapje… [/quote]…

OOOH dat wisten we nog niet.😉

Born to run. B.S.

die progressor als tip is een forum-grapje…

OOOH dat wisten we nog niet.😉[post]dan58 op 8 feb 2019 09:19[/post][/quote]

jij vast wel maar meneer moost reageerde wel serieus, of ik wordt hier beet genomen… :)

@dan58: Lees de review van deze ski (Progressor F19) eens op GIGIski… Daar staat dat de ski ook door skiërs van level 4 al lovend wordt beoordeeld. Skicentrum Heemskerk komt overigens met andere conclusies. Blijkt maar weer eens dat het allemaal niet zo eenvoudig is…

In tegenstelling tot de meeste raceski’s is de F19 leuk voor een hele brede range aan skiërs. Van niveau 4 (ik heb ze er op zien skiën en hun woorden waren lovend en behoorlijk verrassend voor een ski die als ‘gevorderde-expert’ ski in de markt staat) tot echte experts, technisch gezien. Iedereen heeft er plezier van en kan spelen met die radius en bochtgrootte zonder dat het veel kracht kost.

@Moost1960

Je hebt de inside-joke nog steeds niet door waar @Nemrah je voor waarschuwde.

Hier , op dit forum, wordt de laatste tijd deze ski bijna ALTIJD geadviseerd(om te lachen natuurlijk)😊

Born to run. B.S.

Maar tegelijk ook een gemeende suggestie. Er is een reden waarom die dingen zo vaak aangeraden worden. De Progressor is een allemansvriend met een behoorlijk plafond, en de F19 Ti de versie die het dichtst bij het postuur past van @Moost1960.

Ik vrees dat de meeste ski’s die stevig genoeg zijn voor jouw 92kg aan de zware kant zijn, tenzij je opteert voor een model dat carbon gebruikt. Die kunnen dan weer wat zenuwachtig zijn.

Uiteindelijk is the proof of the pudding in the eating, dus enkele kandidaten testen is nog steeds de beste optie.

*bericht bewerkt door Morzel op 08 feb 2019 09:54

Hoe kun je omstandigheden testen die vrijwel dagelijks wijzigen. Heb het vorige week weer in Trois Vallees gezien. 1 dag kon men gebruik maken van geprepareerde pistes, de andere dagen telkens veel, vooral 's nachts, gevallen sneeuw met alleen maar buckel pistes.

Hen48

Na het raadplegen van meerdere reviews en jullie comments heb ik een selectie gemaakt van de ski's waarvan ik denk dat ik die maar moet gaan proberen. Ben benieuwd wat jullie mening daarover is.

Dynastar Speedzone 7
Dynastar Speedzone 9 CA
K2 Turbo Charger
Volkl UVO SL
Fischer Progressor F19

Alvast, alweer, dank voor jullie meedenken.

gr. Moost

Speedzone 7 en de Völkl SL UVO, dat zijn wel twee uitersten. Zou ze allebei maar wegstrepen. Ga de S/max-en in Zoetermeer proberen, en je bent verkocht. Kun je meteen nog de XDR 80 proberen. Skiën allemaal super en erg gemakkelijk.

En anders wel met de K2 Turbo charger of Super charger. En probeer dan ook de iKonic 80ti.

Volgens mij hebben ze alleen de ikonic84 in Zoetermeer. Toen ik er was, hadden ze m in elk geval niet.

Waarom ipv het in nieuw materiaal te zoeken investeren in skiles? Dan haal je ongetwijfeld meer uit het materiaal wat je al hebt.
Een betere skier heeft altijd meer lol

*bericht bewerkt door oellie op 08 feb 2019 18:40

Dat ga ik ook doen. Binnenkort ga ik indoor lessen nemen op de mat.

De Profressor moet een Forum grapje zijn 😃
Je ziet er nooit iemand mee skiën.

@Moost1960
Indoor lessen op de mat.😟
Doe het toch niet 😜
Ga beter naar Zoetermeer (sneeuw zeker)

@Hooykaas Laatst zowaar die negentiende professoren in het wild tegengekomen.

Lees net al deze berichten. Ik ben 47, 1.89 en weeg 95 kg. Ik 2012 voor 1e keer wezen skiën. Toen had ik op advies van winkelier overjarige atomic varioflex 75 van 1.68 gekocht. Omdat dit een hele stijve gevorderde ski was en ik beginner was de gok gewaagd en jaren fantastisch geskied.
In november testavond georganiseerd door mount in Terneuzen verschillende ski's geprobeerd. Hier zeer goede uitleg en advies gekregen. Het is uiteindelijk de Atomic Redster X9 geworden. Lengte 1.81. 2 weken terug in Saalbach - Hinterglemm geweest en wat heb ik van mijn nieuwe aankoop genoten.

null

Heb die ook in Terneuzen getest dezelfde avond. Skiet inderdaad heerlijk, maar je moet er wel bij vertellen dat die € 999,-- kost en dat heeft niet iedereen beschikbaar of er voor over.

Hen48

Goofkensport heeft ze voor € 649,- staan.

Plaats een reactie