Noord - Zuid richting op de skimaps

Hallo,
waar of hoe kunnen we weten wat het noorden of zuiden is op de veel verspreide skimaps.
Je ziet de pistes uitgetekend op deze maps maar weet niet welke richting (noord, zuid, oost, west) waar is. Weet iemand hoe we dit kunnen te weten komen?

Anders dan door op (bijv.) Google Maps of een 'ouderwetse' kaart te kijken? Dat doe ik nl. altijd…

Soms staat er een pijltje met N erbij, maar dat is niet altijd. Voor de rest is het inderdaad gewoon kijken op de ouderwetse kaart of Google Maps.

Carnas on Tour

Meestal zijn de zonnige hellingen (zuid) ook zonnig ingetekend en de noordelijke hellingen met schaduw. Dit geeft een aardig idee van de ligging vh skigebied.

Je kunt op basis van de stand van de zon redelijk inschatten wat de oriëntatie is van een piste (helling). Een pistekaart is over het algemeen zo getekend dat je recht op het skigebied kijkt. Daar is weinig tot geen rekening gehouden met de oriëntatie.

When life gets too complicated.... SKI

Je kunt op basis van de stand van de zon redelijk inschatten wat de oriëntatie is van een piste (helling). Een pistekaart is over het algemeen zo getekend dat je recht op het skigebied kijkt. Daar is weinig tot geen rekening gehouden met de oriëntatie.

Alex op 14 feb 2019 11:04

En regelmatig wordt er een enorme artistieke vrijheid gebruikt, om alles pistes zichtbaar te houden, dat er er helemaal geen logica in noord en zuid zit.

*bericht bewerkt door Rogier op 14 feb 2019 11:27

Click. Click. Peace

@Rogier

Inderdaad, kijk maar eens naar de tekening van Kronplatz, is een berg met aan achterkant veel pistes maar ze zijn allemaal van voor getekend.( kan ook niet anders😊)

Born to run. B.S.

Volgens mij is er hier zelfs al eens een topic aan besteed.
De gemiddelde pistekaart, zeker die van de grotere gebieden, is absoluut geen representatieve weergave van de geografische werkelijkheid. Ze worden zo gedraaid/gekanteld dat het gebied en de bijbehorende infrastructuur er optimaal op weergegeven kan worden.

Rob

Die kaartjes zijn alleen nuttig om te zien hoe de liften en pistes ongeveer op elkaar aansluiten en dat is het wel. Ook precies waar ze 9 van de 10 keer voor gebruikt worden denk ik.

Edwin van Riel

Plaats een reactie