Salomon S/Max 10 of Fischer Progressor F18

Met een flex 100 schoen zou je prima uit de voeten moeten kunnen. Die zijn niet heel erg stijf.

Ik heb gelezen dat de flex wat slap uit blijkt te vallen bij de QST-lijn, maar vind het lastig om te vergelijken aangezien ik alleen wat huurschoenen aan heb gehad (geen idee wat de flex was). Ik vond ze in ieder geval een stuk stijver dan de huurschoenen in SnowWorld, al zal dat vast geen verrassing zijn. Ik denk dat een erg stijve schoen in ieder geval niet handig is, gezien mijn niveau.

B-RETRO op 6 mrt 2019 12:36

Ik zou me over de flex niet veel zorgen maken. BIj skischoenen is dit volgens mij de volgorde van prioriteiten:

  1. Pasvorm
  2. Pasvorm
  3. Pasvorm

    X. De rest

Je kan de flex wel soort van testen in de winkel. Als je de schoen buigt dan moet je zonder moeite met je knie bij de voorkant van de schoen komen. Ietsje eroverheen mag. Als je zonder moeite 10cm voorbij de voorkant gaat dat is ie te slap, kom je niet aan de voorkant is ie te stijf.

Is ook kwestie van smaak. Ik ski nu op een salomon x max 130 race schoen en dat is net lekker wat betreft flex😄

Ik heb gelezen dat de flex wat slap uit blijkt te vallen bij de QST-lijn, maar vind het lastig om te vergelijken aangezien ik alleen wat huurschoenen aan heb gehad (geen idee wat de flex was). Ik vond ze in ieder geval een stuk stijver dan de huurschoenen in SnowWorld, al zal dat vast geen verrassing zijn. Ik denk dat een erg stijve schoen in ieder geval niet handig is, gezien mijn niveau.

B-RETRO op 6 mrt 2019 12:36

Ik zou me over de flex niet veel zorgen maken. BIj skischoenen is dit volgens mij de volgorde van prioriteiten:

  1. Pasvorm
  2. Pasvorm
  3. Pasvorm

    X. De rest
GiGi op 6 mrt 2019 12:42

Inderdaad, als beginner zou ik ook meteen gaan voor de Fischer 130 Vacuüm Fit. Past perfect en die flex, ach, who cares.

cynische modus uit

Ik heb gelezen dat de flex wat slap uit blijkt te vallen bij de QST-lijn, maar vind het lastig om te vergelijken aangezien ik alleen wat huurschoenen aan heb gehad (geen idee wat de flex was). Ik vond ze in ieder geval een stuk stijver dan de huurschoenen in SnowWorld, al zal dat vast geen verrassing zijn. Ik denk dat een erg stijve schoen in ieder geval niet handig is, gezien mijn niveau.

B-RETRO op 6 mrt 2019 12:36

Ik zou me over de flex niet veel zorgen maken. BIj skischoenen is dit volgens mij de volgorde van prioriteiten:

  1. Pasvorm
  2. Pasvorm
  3. Pasvorm

    X. De rest
GiGi op 6 mrt 2019 12:42

Helder!

Je kan de flex wel soort van testen in de winkel. Als je de schoen buigt dan moet je zonder moeite met je knie bij de voorkant van de schoen komen. Ietsje eroverheen mag. Als je zonder moeite 10cm voorbij de voorkant gaat dat is ie te slap, kom je niet aan de voorkant is ie te stijf.

elisabeth101 op 6 mrt 2019 12:44

Ga ik doen!

Ik heb gelezen dat de flex wat slap uit blijkt te vallen bij de QST-lijn, maar vind het lastig om te vergelijken aangezien ik alleen wat huurschoenen aan heb gehad (geen idee wat de flex was). Ik vond ze in ieder geval een stuk stijver dan de huurschoenen in SnowWorld, al zal dat vast geen verrassing zijn. Ik denk dat een erg stijve schoen in ieder geval niet handig is, gezien mijn niveau.

B-RETRO op 6 mrt 2019 12:36

Ik zou me over de flex niet veel zorgen maken. BIj skischoenen is dit volgens mij de volgorde van prioriteiten:

  1. Pasvorm
  2. Pasvorm
  3. Pasvorm

    X. De rest
GiGi op 6 mrt 2019 12:42

Inderdaad, als beginner zou ik ook meteen gaan voor de Fischer 130 Vacuüm Fit. Past perfect en die flex, ach, who cares.

cynische modus uit

DrPhil op 6 mrt 2019 12:47

Ik denk dat jullie eens samen een biertje moeten doen ;)

Ik denk dat je eens moet luisteren naar iemand die dezelfde schoenen heeft en die je probeert te helpen. Succes.

*bericht bewerkt door DrPhil op 06 mrt 2019 13:03

Dat staat los van wat ik net zei. Ik waardeer je mening en hulp DrPhil.

Ik denk dat je eens moet luisteren naar iemand die dezelfde schoenen heeft en die je probeert te helpen. Succes.

DrPhil op 6 mrt 2019 13:01

Want jij hebt ook dezelfde voeten als de topicstarter? Straf!

Ik denk dat je eens moet luisteren naar iemand die dezelfde schoenen heeft en die je probeert te helpen. Succes.

DrPhil op 6 mrt 2019 13:01

Want jij hebt ook dezelfde voeten als de topicstarter? Straf!

Nillze op 6 mrt 2019 13:27

Lees het eens rustig terug. Het ging mij om de flex.

En verder: QST schoenen hebben custom shell, worden verwarmd en zijn dus op maat.

*bericht bewerkt door DrPhil op 06 mrt 2019 13:29

En verder: QST schoenen hebben custom shell, worden verwarmd en zijn dus op maat.

DrPhil op 6 mrt 2019 13:28

About that: gelijk laten doen? Staat me een advies bij van eerst op wintersport en dan eventueel aanpassen.

Ja, dat zou ik idd meteen laten doen. Grote kans dat je toch terug moet voor kleine aanpassingen.

Okee. :)

Een schoen moet uit de doos al praktisch helemaal goed passen (op één of twee drukpunten na). Dan zou ik even skiën om erachter te komen wat die drukpuntjes exact zijn (skiën/bewegen levert andere krachten dan stilstaan of lopen op kamertemperatuur in de winkel). Die drukpuntjes kan je dan laten wegwerken, bij sommige schoenen door de shell te verwarmen.
Het is dus niet zo dat je blind die Salomon schoen kan kopen en dat custom shell ervoor zorgt dat de schoen per definitie past. De wreefhoogte, hielfixatie, het enkelscharnier en de globale leestvorm zijn met custom shell niet echt te beïnvloeden. Dus dat moet echt goed zitten.

Hij heeft ze al gepast en ze zaten goed.

Ze zaten inderdaad al goed. Is het niet handig om het thermoformen al vantevoren te doen zodat de schoen van begin af aan de voet beter omsluit?

Ze zaten inderdaad al goed. Is het niet handig om het thermoformen al vantevoren te doen zodat de schoen van begin af aan de voet beter omsluit?

B-RETRO op 6 mrt 2019 13:46

Kan. Maar mijn ervaring is dat je na een dag skiën weer andere dingen voelt, ook al zijn ze in de winkel meteen gefit.

Ikzelf doe dat liever niet van te voren. Hoe minder je aan hoeft te passen hoe beter. Ik doe het alleen plaatselijk verwarmen daar waar een drukpunt zit.

Het advies van de betreffende verkoper was ook achteraf doen. Dan doe ik dat. Er zal vast nog wel iets naar voren komen tijdens het skieën, maar het voelde zonder op de latten te staan al als een flinke vooruitgang t.o.v. mijn huurschoenen vorig jaar.

Opmerkelijke adviezen van twee personen die hun Fischer Full Vacuüm Fit meteen bij aankoop hebben laten verwarmen. Of vergis ik me?

Later nog een keer voor de overgebleven drukpunten. Heb ook Salomon X-max gehad: ook laten fitten na ermee geskied te hebben.
Overigens is Vacuum Fit (van buiten naar binnen gedrukt) net een ander systeem dan Custom Shell (van binnen naar buiten gedrukt).

*bericht bewerkt door GiGi op 06 mrt 2019 14:19

Later nog een keer voor de overgebleven drukpunten. Heb ook Salomon X-max gehad: ook laten fitten na ermee geskied te hebben.

GiGi op 6 mrt 2019 14:17

Heb je ze nu wel of niet meteen laten verwarmen?
De Fischer, bedoel ik.
Edit: ik zie dat je het aangevuld

*bericht bewerkt door DrPhil op 06 mrt 2019 14:21

In alle gevallen dus pas goed kunnen laten fitten na ermee geskied te hebben. De Fischers ook ervoor, maar dat was achteraf beschouwd een loze actie.

*bericht bewerkt door GiGi op 06 mrt 2019 14:21

Dus je moet toch een keer terug.
Kun je mi het net zo goed meteen doen.
Voorkomt nieuwe drukpunten als je het pas de 2e keer doet.

Opmerkelijke adviezen van twee personen die hun Fischer Full Vacuüm Fit meteen bij aankoop hebben laten verwarmen. Of vergis ik me?

DrPhil op 6 mrt 2019 14:16

Nou sterker nog, ik paste die fischers eigenlijk niet eens zo goed voordat de hele schoen werd aangepast, zowel binnen als buitenschoen dus. De bootfitter vond dit de enige goede mogelijkheid voor mij toentertijd. Door het fitten hebben ze een tijd vrij goed gezeten en heb er echt wel plezier van gehad. Uiteindelijk was de shell gewoon te breed en na allerlei lapmiddelen maar eens een nieuwe schoen gekocht. En ook omdat ik de flex te slap vond. Heb nu een schoen die direct goed paste en dan leer je hoe het ook kan. Een strakkere fit en directere overbrenging tot gevolg. Dus voor allebei is wat te zeggen. Met fischer vacuum fit kun je veel oplossen maar ook veel problemen verdoezelen.

Je kan de flex wel soort van testen in de winkel. Als je de schoen buigt dan moet je zonder moeite met je knie bij de voorkant van de schoen komen. Ietsje eroverheen mag. Als je zonder moeite 10cm voorbij de voorkant gaat dat is ie te slap, kom je niet aan de voorkant is ie te stijf.

Is ook kwestie van smaak. Ik ski nu op een salomon x max 130 race schoen en dat is net lekker wat betreft flex😄

elisabeth101 op 6 mrt 2019 12:44

Hier zitten 2 grote variabelen in, die zo’n test compleet nutteloos kunnen maken. Namelijk de temperatuur in winkel vs de berg, maar vooral de spanning die je zet op de schacht. Bij het skien ga je de schnallen strakker zetten dan bij het fitten, zelfs als je er bij het fitten op let.

Nog wat algemene opmerkingen:
Zorg dat je hiel vastzit!
Als je moet nadenken of het een drukpunt is, dan is het geen drukpunt.
Let op te veel druk bovenop je voet (naviculare), anders krijg je koude voetjes bij het skien ;).
If it aint broke, don’t fix it…
… maar wanneer je hiel vastzit en je mist net wat ruimte bij je tenen, dan vooral heatfitten.
Je binnenschoen wordt ruimer na gebruik.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Nog wat algemene opmerkingen:
Zorg dat je hiel vastzit!
Als je moet nadenken of het een drukpunt is, dan is het geen drukpunt.
Let op te veel druk bovenop je voet (naviculare), anders krijg je koude voetjes bij het skien ;).
If it aint broke, don’t fix it…
… maar wanneer je hiel vastzit en je mist net wat ruimte bij je tenen, dan vooral heatfitten.
Je binnenschoen wordt ruimer na gebruik.

Shane op 6 mrt 2019 15:14

Klinkt alsof ik het best getroffen heb met die schoen. Ik hou jullie op de hoogte!

Gisteren zoals aangegeven langs geweest bij Duijvestein en SnowWorld in Zoetermeer. Ben ik geslaagd?

Half! De Salomon QST Pro 100 schoenen gaan aankomende week mee op wintersport. De binnenschoenen zijn vanwege 1 licht drukpunt bij de hielen naar mijn voeten gevormd na verwarming. Ze zaten al meer dan prima, nu fantastisch.

@DrPhil: krijg jij de binnenschoenen er gemakkelijk uit? Ik kreeg er echt geen beweging in.

Dan het testen van de ski’s. Helaas ging de tijd hard en heb ik niet heel uitgebreid de tijd kunnen nemen. Ik vind het daarom ook vrij lastig om goed onder woorden te brengen hoe ik ze heb ervaren, maar ik ga het toch proberen.

De Salomon S/Max 8 heb ik als eerste getest in 170 cm. Beetje een valse start gemaakt, want mijn schoenen stonden nog in de loopstand… oeps. Ik moest eraan wennen. De balans lijkt iets anders dan van de huurlatten waar ik tot nu toe op heb gestaan. Ze gingen als een trein en leken meer techniek te vergen om goed af te dalen (mijn persoonlijke aandachtspunt). Eenmaal goed onder controle gingen ze best lekker, maar ik had geen wowgevoel. Side note: ik rutsch voornamelijk en wil aankomende wintersport meer aandacht schenken aan carven.

Vervolgens overlegd met de verkoper, die raadde me aan om de Atomic Redster X7 te testen. Ski uit dezelfde categorie, maar ander karakter. Hij zei dat de sidewalls bij deze wat geleidelijker oplopen van de uiteindes naar het midden dan bij de S/Max 8. De ski’s waren 175 cm en ik heb gemerkt dat ik dat toch iets te lang vind. De ski was iets rustiger dan de Salomon, maar ik had ook het idee dat deze wel een waxbeurt kon gebruiken, want graag vaart maken wilde die niet. Ook van deze ski was ik niet ondersteboven.

En toen was de tijd helaas op. Ik vond beide ski’s niet meteen geweldig en dan wacht ik liever met de aankoop. Ik denk wel dat het bij de Salomons een kwestie van wennen is en dat ik er alsnog prima mee uit de voeten zou kunnen. Ik ga volgende week eens lekker rondsnuffelen in het huurassortiment en kijken hoe die latten bevallen.

Bij deze ook nog een pluim voor de (senior) medewerkers van Duijvestein! Ik ben bij het passen erg goed geholpen. Ze hadden alle tijd voor me en ik heb al mijn vragen op ze af kunnen vuren. Tevens heb ik de 25 euro testgeld terug gekregen en ook nog eens de extra 10% korting die t/m gisteren in de webshop geldig was.

Uiteraard zijn jullie reacties in dit topic ook zeer gewaardeerd. Wellicht hebben jullie alternatieven voor me wat ski’s betreft?

In elk geval goed dat je ze getest hebt. Je zou de XDR 80 nog kunnen proberen, als je die toevallig tegenkomt. Kun je ook goed mee rutschen.
Ik krijg mijn binnenschoenen er makkelijk uit - maar ik heb ze al zo vaak eruit gehaald dat ik er handigheid in het. Het is vooral proberen. Op een gegeven moment heb je het wel door. Overigens is de binnenschoen aan de voorkant bovenaan in een soort uitsparing geschoven, misschien dat dat ze bij je tegen houdtt.

De QST schoenen zijn zo licht dat ik de loopstand nog nooit heb gebruikt. Ze lopen ook dicht ontzettend makkelijk.

Thanks, dan ga ik er nog wel een keer rustig voor zitten. Die XDR deden zij af als allmountain ski met echt een ander gevoel. Misschien die dan nog eens proberen.

Plaats een reactie