Aankoop Skies All mountain

Na wat ervaring op te doen ga ik mijn eigen skies kopen.
Ik zit naar het all mountain performance reeksen te kijken.
Ikzelf ben een zwaardere skier. 1m88 groot 105kg. (dit gaat zo blijven).

Hoofdzakelijk doe ik pistes op een redelijk tempo. Doe graag korte en lange bochten.

Volgende skies heb ik op het oog.
Elan amphibio 84 ti fusion
Dynastar legend x84.

Is dit iets? En voor welke lengte zou ik kiezen.
Ik zoek skies waar ik nog plezier naarmate mijn niveau stijgt

Mvg

‘Hoofdzakelijk op de piste’ lees ik. Vanwaar dan deze ski’s? Ik kan mij voorstellen dat de breedte lekker is in slush en verse sneeuw, maar op harde pistes doen deze ski’s het toch echt wat minder goed dan iets smallere, meer piste-georiënteerde latten.
Kan je aangeven/inschatten hoe veel je op harde sneeuw skiet en hoe veel echt in zachte sneeuw?

De laatste vakantie was het namiddag slush. Ik heb toen op atomics sx race skies van 1m66 geskied (geleend van een collega). Maar deze waren in de namiddag precies heel hard werken.

Ok, alles wat je op de piste tegenkomt dus. Dan zou ik eerder gaan voor een allround inzetbare pisteski. Dat is dus niet zoiets als de Atomic SX Race (of elk ander ‘race’-model): die zijn lekker op strakke harde pistes, maar in slush, buckels, verse sneeuw etc. erg hard werken inderdaad.

Je bent niet klein, dus een steviger model is ook geen overbodige luxe denk ik.
De Völkl Deacon 76 in 181, de K2 iKonic 80 TI in 184, de Fischer RC4 The Curv GT in 182 (misschien al wat te racerig?), de Fischer Progressor F19 in 182… Veel breder dan 80 mm onder de voet heeft denk ik niet veel meerwaarde.

De volkl deacon 76 heeft een iets grotere radius tov de ikonic 80 mag ik er dan vanuit gaan dat deze iets minder de korte bocht beheerst?

Door de rocker draait de 76 opvallend kort. Misschien wel korter dan de iKonic.

zijn het beiden geen rockers?

Alle genoemde ski’s hebben tip-rocker en camber onder de voet; de Völkl Deacon heeft ook nog eens wat tail-rocker.

Is de 200 euro verschil tussen de skies het waard? Ik wou er toch een heel aantal jaren mee verder gaan.

Elke genoemde ski is een antwoord op de vraag die je stelt. Welke jij het fijnste vindt weet niemand; daar kan je alleen achter komen door te testen. Hoe het prijsverschil daarin een argument is kan ook alleen jij bepalen. Maar het zijn allemaal kwalitatief goede ski’s waarop je zeker een hele tijd door kan zolang de dingen die je ermee wil kunnen niet veranderen.

Waar is dit te testen? Bij duijevestein zijn de juiste maten niet meer in stock. Bij de k2 ikonic 80 staat erbij dat deze niet geschikt is voor zwaardere skiers?

Er zijn niet veel plekken waar ze allemaal te testen zijn denk ik, dat zal via verschillende shops in de Alpen moeten (als je ze al allemaal in de verhuur kan vinden). Ik kan alleen het Double Dutch skitest weekend aankomende november bedenken.

Over de iKonic 80: Er is een oude versie (van vóór modeljaar 2016); die is een stuk slapper dan de huidige versie. Bovendien is er van de huidige versie een model met metaal (TI) en een model zonder metaal. Jou zou ik zeker die mét TI aanraden. Even goed opletten dus.

@KD test anders de k2 84ti. Is iets breder. Deze hebben ze nu in de aanbieding.

Zelf heb ik m ook gekocht obv GiGi ‘s advies. Geen idee waarom jij de 80ti aangeraden krijgt.

Ben zelf een gevorderde beginner en ook wat zwaarder. En vind het een heerlijke ski. Vergevingsgezind en doet precies wat ik wil.

From a galaxy far far away.............

In het weekend eens proberen! Hoeveel seizoenen gebruiken jullie een paar ski’s?

Als ik ze zat ben verkoop ik ze. Als ik heel veel ski (hele seizoenen) zijn ze naar een jaar of drie aardig op.
Ga je maar weinig en heb je een ski met hout en metaal is 10-15 jaar geen enkel probleem.

Ik heb zelf de Nordica Fire Arrow 84 Pro Gekocht in seizoen 2013. Elk jaar 2 weken mee geskied en deze zijn nog super! Echt een super veelzijdige allmountain ski. Ik ski zelf 85% op de piste en ga er af en toe naast. Offpiste is het een fijne ski en op de piste kan je heerlijk carven.

Nordica heeft op dit moment ook nieuwe allmountain skies in de vorm van GT en Navigator modellen. Misschien kan je op hun site ff rondneuzen.

Plaats een reactie