Wat is oorzaak van wit uitgebeten onderkant ski?

Afgelopen week heerlijke ski week gehad. 7 volle dagen met gezin geskied. Alle ski’s waren van te voren voor wax en slijpbeurt weggebracht (alleen mijn nieuwe ski’s heb ik niet laten slijpen maar wel waxen). Nu eenmaal terug zien we nogal verschil tussen de ski’s. Alle ski’s zijn nog behoorlijk zwart aan de onderkant en gleden de hele week goed. Echter de ski’s van onze zoon zijn helemaal wit uitgebeten aan de onderkant (echt de hele onderkant van de ski) en hij had halverwege de week al moeite om ons op de rechte stukken bij te houden (ik begrijp nu waarom).

Maar wat betekent dit nu? Waren zijn ski’s niet goed gewaxt? Of kan dit een andere oorzaak hebben? Zijn ski’s hebben we ruim jaar geleden gekocht en zijn nu voor de tweede keer een week gebruikt. We hebben de ski’s nieuw gekocht.

Wit uitgeslagen belag duidt bij mijn weten altijd op het feit dat de ski is uitgedroogd. Een ski waar geen wax meer op/in het belag zit slaat wit uit omdat het belag door de wrijving met de sneeuw schroeit. Waxen dus. Wax beschermt het belag tegen schroeien.

Dat dacht ik ook (dat wax eraf is/ski uitgedroogd is) maar ik vroeg me af hoe het kan dat dat alleen bij 1 paar ski’s is gebeurd. Ik vroeg me dus af of de waxbeurt vooraf niet goed is geweest of zoiets.

Als het net als met snowboards zo is (ik verwacht van wel) dan heeft de ene base meer wax nodig dan de andere.

Inderdaad uitgedroogd. Een nieuwe ski moet heel vaak gewaxed worden voordat de wax er goed in blijft.

Zou belag laten slijpen en structuren en dan heel veel waxlagen aanbrengen

Dit kan ook juist teveel wax / slecht geschraapt zijn… Zonder foto is er weinig van te zeggen…

Click. Click. Peace

Vermoed dat als je ze weggebracht hebt dat het machinaal is gebeurd dus dat ze idd uitgedroogd zijn.
Ik vermoed ook dat de warme condities van afgelopen week een grote invloed heeft gehad op de waxcondities van de ski

Ik had het afgelopen week hetzelfde met mijn skies en die van mijn vrouw.
Wegens reparatie en opnieuw afstellen van bindingen (en tijd) had ik ze maar laten waxen (machinaal ipv zelf met de hand).
Waar ik in het verleden soms na een week pas witte randen kreeg (maar de binnenkant nog zwart was) en ik nu zelfs maar halve dagen ski (ivm kleine kinderen) viel het mij dus ook op dat op donderdag de skies al wit waren uitgeslagen.

Dus ik denk dat de sneeuwcondities van vorige week gewoon heel ongunstig waren voor de skies.
Wat ik je wel wil adviseren is om ze nu nog te waxen voordat je ze wegzet tot de volgende winter.

Wat ik je wel wil adviseren is om ze nu nog te waxen voordat je ze wegzet tot de volgende winter.

Togi op 5 mrt 2019 15:08

Dit sowieso :-)

Click. Click. Peace

Dank voor jullie reacties!

Goed om te weten dat ene base meer wax nodig heeft dan andere. Het hoeft er dus niet aan te liggen dat dat ene paar ski's niet goed was gewaxt.

Ja, we hebben ze inderdaad afgegeven (dus machinaal).

De warme condities helpen idd niet mee maar ik vond het dus zo apart dat de andere ski's nog min of meer zwart zijn en alleen 1 paar ski's dus zo wit uitgebeten was. En ik dacht dus dat dit juist bij oudere ski's zo zou zijn en niet bij een niet zo oude ski.

Als je ze nu laat waxen (en slijpen?) moet je ze dan over een jaar voor de wintersport weer waxen? Lijkt me dat een jaar stilstaan ook niet goed voor de wax is. Wij brengen ze altijd pas vlak voor de wintersport weg maar we hebben dan nog niet eerder zo wit uitgeslagen ski's gehad… (ja, ik weet dat de één het onderhoud juist net na het skiën doet en de ander juist weer net voor het skiën…).

*bericht bewerkt door reiziger14 op 05 mrt 2019 16:45

Wat ik je wel wil adviseren is om ze nu nog te waxen voordat je ze wegzet tot de volgende winter.

Togi op 5 mrt 2019 15:08

Dit sowieso :-)

Rogier op 5 mrt 2019 15:11

Mijn skispeciaalzaak zegt dat dit gewoon nutteloos en onzin is… .

Mijn skispeciaalzaak zegt dat dit gewoon nutteloos en onzin is… .

Frank66 op 5 mrt 2019 20:11

Skispeciaalzaak ?!?!?!? 🤔

When life gets too complicated.... SKI

Wat ik je wel wil adviseren is om ze nu nog te waxen voordat je ze wegzet tot de volgende winter.

Togi op 5 mrt 2019 15:08

Dit sowieso :-)

Rogier op 5 mrt 2019 15:11

Mijn skispeciaalzaak zegt dat dit gewoon nutteloos en onzin is… .

Frank66 op 5 mrt 2019 20:11

Ik snap jouw ski’speciaal’zaak wel. Op die manier droogt het belag lekker uit en heb je sneller nieuw materiaal nodig. Pure winst voor de desbetreffende zaak…

Born to Ride

Idem hier met na de eerste dag al witte randen. Sneeuw is vers en zacht te noemen. In januari had ik die randen pas na 3 - 4 dagen op erg harde sneeuw. In beide gevallen betamix rood gebruikt. In januari 5 keer in de wax gezet (opgewarmd) omdat het nieuwe ski’s waren en nu 2 keer. Vreemd … zou dat owv teveel wax zijn? Ze glijden nog heel erg goed.

Ik merk in ieder geval dat goed krabben en borstelen wel even kan duren, bijvoorbeeld wel 10 minuten per ski, voordat je alle wax die op de ski zit, eraf hebt. En ja mijn krabber is scherp. Maar er blijft gewoon wax afkomen als je blijft krabben/borstelen, steeds minder.
Ik geloof er niet in dat je tijdens het skiën na 100 meter je wax eraf gesleten hebt als je niet borstelt. Dit kan dus blijven zitten en dat is wit.

Goedkoop belag zuigt amper wax op en is dus ook zo uitgeput.

*bericht bewerkt door Gaston op 06 mrt 2019 21:44

Tijd voor een uitpakparty?!

Als je met je vingers tegen de glijrichting in voelt en het is ruw/stroef, dan is het belag daar droog. Voelt het gewoon glad aan, dan is het achtergebleven wax en als je dit polijst dan wordt het gewoon weer zwart.

Er zijn verschillende soorten wax. Grofweg 3 soorten voor algemeen gebruik: blauw voor harde, zeer koude sneeuw; rood voor een brede range aan temperaturen van de sneeuw; geel voor natte, warme omstandigheden. Natte papsneeuw doet een laagje rode of blauwe wax heel snel verdwijnen (met dus veel sneller een wit uitgeslagen belag tot gevolg). Je ski’s waxen met gele wax en dan op betonharde ijskoude sneeuw gaan skiën heeft hetzelfde effect.
Vaak wordt de meest allrounde rode wax gebruikt. Maar als je dan in relatief extreme (warme/natte) omstandigheden terecht komt, zoals de afgelopen weken, dan kan die waxlaag sneller slijten dan ‘normaal’.

Plaats een reactie