Wat kost het nu gemiddeld, zo'n wintervakantie?

500-800 euro per persoon per week. Compleet. Ohja, geldt voor Oostenrijk (grotere/bekendere gebieden), eigen vervoer(auto) eigen materiaal en overnachtingen in een net appartement(dus geen low budget of super wellness).

RR op 12 jan. 2012 22:54

reken je dan ook materiaalkosten mee? ga er eens vanuit dat je die in 5 jaar afschrijft. ga je uit(eten)? zit je aan de lift of ga je 's ochtends nog 8 km met de auto richting skigebied?

ik vraag me namelijk af hoe je dat klaarboxed in oostenrijk! Ik krijg het niet voor elkaar in saalbach of ischgl, incl. 8 dgn skipas, en dan richt ik me op de goedkopere touroperators als sunweb en husk.

Vrijdag 3 Feb naar Belle Plagne met Sunweb!!!

“…”
2500…per man… geef ik er toch niet aan hoor, ik wil een deftige vakantie maar met dat geld kan ik zoveel meer doen :p. is solden dan echt zo’n duur ski gebied?

Sven op 12 jan. 2012 21:07

Solden is inderdaad niet goedkoop, maar we waren met een grote groep en laten we het erop houden dat we erg dorst hadden.
Het was niet alleen apres ski, maar ook pre ski, 1 afdaling en we hingen weer aan de fles.
Overigens gaan we dit jaar om kilometers te maken.

De foto van mijn profiel is toevallig ook in Solden gemaakt :-)

wij zitten dit jaar met verblijf, trein, taxi, skipassen, en half pension op een dikke 700 euro PP.

dan komt er alleen nog een setje huurski’s voor mijn vriendin bij en elke dag een lunch op de piste.

7 daagse skipas hebben wij.
en natuurlijk nog wat apresski.

we zitten in bruck, tussen zell am see, kaprun.

al met al hoop ik beneden de 900 PP te blijven.

7 dagen Hinterglemm
Hotel 784
Diesel 60
skipas 200
Eten middag/stappen 350
1394,-

7 dagen Val Thorens (afsluitweek)
Chalet 480 incl skipas
Diesel 70
Eten 350
stappen 200
1100,-

kijk eens op weeweeweepuntboerteunpuntcom :)

Hangt helemaal af van wat je wilt en hoe je het wilt. Ik ben nu 380 euro kwijt voor een volle week skieen (pas) en het appartement. Ik ga met mijn vrouw maar ik heb een 5 persoons appartement gekozen ofwel 2 kamer. De benzine en de tol kost heen en terug 242 euro. Ik neem zelf vanuit Nederland al mijn boodschappen mee en bereken ze niet in de kosten van de wintersport, want eten doe je in Nederland ook.
Wel heb ik eigen materiaal en deze kosten bereken ik dus niet.
Kosten voor een hele week skieen en in behoorlijk groot skigebied ( ongeveer 300 kilometer) is dus
622 euro !!!

Weekje skieen met mijn gezin kost mij:

Skipas +/- € 200
Benzine € 150 (Retour)
Onderkomen € — (Gratis)
Eten drinken € 200 (Ik hou ong. 30 per dag aan)
Skimateriaal: € — (Eigen materiaal)
-----
Totaal € 550

Weekje skieen met de mannen kost mij:

Skipas +/- € 200
Benzine € 150
Onderkomen € 500 (gemiddeld, soms iets duurder soms iets goedkoper)
Eten drinken € 800 (incl apres-ski)
Skimateriaal € — (Eigen materiaal)
-----
Totaal €1650

Hangt er wel van af:
2 weken Dolomieten, appartement, 4 personen, tussenseizoen:

  • vervoer: € 170 – € 42.5/pp
  • verblijf: € 1600 – € 400/pp
  • eten & drinken: € 120/pp (pot)
  • skipas: € 440/pp
  • materiaalkost (afschrijving skies over 100 skidagen; skischoenen 5j): € 91/pp (gemiddeld)
  • onderhoudskost : € 40/pp
    = totaal voor 2 weken per persoon: 1133.5 €/pp
    = totaal voor 1 week per persoon: 567 €/pp
    (Dorp La Villa, skigebied Alta Badia, Superdolomitiskipas)

1 week Oostenrijk (hotel), 2 personen, tussenseizoen:

  • vervoer: € 150 – € 75/pp
  • verblijf (half pension, skipas incl.): € 550/pp
  • eten middag & drinken avond: € 200/pp
  • materiaalkost (afschrijving skies over 100 skidagen; skischoenen 5j): € 42/pp
  • onderhoudskost: € 20/pp
    = totaal voor 1 week per persoon: 887 €/pp
    (Dorp Kühtai)

1 week Oostenrijk (appartement buiten skigebied, wisselen skigebieden), 2 personen, hoofdseizoen:

  • vervoer: € 225 – € 112.5/pp
  • verblijf: € 280 – € 140/pp
  • eten & drinken: € 100/pp
  • skipas: € 185/pp (gecombineerde passen 2010)
  • materiaalkost (afschrijving skies over 100 skidagen; skischoenen 5j): € 42/pp
  • onderhoudskost: € 20/pp
    = totaal voor 1 week per persoon: 415 €/pp
    (Dorp Wildermieming, skigebieden Pitztal, Jerzens, Seefeld, Axamer Lizum, Nordkette, Patscherkofel, Lermoos,… binnen 1u rijden)

Dus: tussen de 415 en 887 euro per hoofd.

Hangt er wel van af:
2 weken Dolomieten, appartement, 4 personen, tussenseizoen:

  • vervoer: € 170 – € 42.5/pp
  • verblijf: € 1600 – € 400/pp
  • eten & drinken: € 120/pp (pot)

1 week Oostenrijk (appartement buiten skigebied, wisselen skigebieden), 2 personen, hoofdseizoen:

  • vervoer: € 225 – € 112.5/pp
  • verblijf: € 280 – € 140/pp
  • eten & drinken: € 100/pp
Lars op 13 jan. 2012 09:42

Wat eet en drink je dan voor 8,57 p/dag in de dolomieten, en 14,- euro in oostenrijk ? ontbijt, middag en avond ?

kijk eens op weeweeweepuntboerteunpuntcom :)

Algemeen: we zijn niet bepaald mensen die aan grootse uitspattingen doen, maar leven ook niet bepaald ascetisch :p

Ochtend & avond: broodjes + beleg + kaas + drank (koffie-thee-water-fruitsap-wijn-grappa/obstler)

Middag: afwisselend broodjes (meegenomen) en/of warm op de hut (afhankelijk van hoe het uitkomt)

Ervaring leert dat in Italië eten op de hutten énorm goed kan meevallen qua prijs/kwaliteitsverhouding. Zeker als je eens uitwijkt naar een "Italiaans" gebied ipv een "Oostenrijk-Italiaans" gebied. Alhoewel ook daar zeker de prijzen goed meevallen.
In Oostenrijk is er een groot verschil tussen skigebieden en hutten. De nodige mensen kennen helpt ook :p. Inkopen doen in een gewone supermarkt en de gewone dorpsbakker vs in een supermarkt in een skigebied helpt zeker ook.

By the way: duurder kan zeer zeker ook (no kidding Sherlock). Een hotelrekening waar de drankrekening hoger uitviel dan de overnachtingen+skipas heb’k ook al de revue zien passeren :).

Hierbij nog een tip voor een budget ski vakantie…
Bij een aantal reisorganisaties zit de skipas al bij de prijs inbegrepen…dit scheelt heel veel geld ! soms betaal je eigenlijk alleen voor je skipas en is je appartement gratis !!!

Aangezien ik met de kinderen aan het hoogseizoen ben gebonden ben ik ook dat soort prijzen kwijt.

Voor 2 volwassenen en 2 kinderen met appartement, snowboardhuur, snowboard les voor 3 personen, 4 skipassen, eten, drinken, diesel noem het maar op kom ik meestal tussen de €2700 en €3000 uit voor een weekje

Member of global cooling initiative

Wij zijn een keer naar Frankrijk geweest voor 5 dagen incl pas,HP in 2 kamer app. met de bus. 197 euro. Ik vraag me wel eens af hoe het uit kon inclusief de pas. De pas alleen al was voor 4 dagen 150 euro. Zal haast wel massa inkoop zijn.

Hoi Evelien…

Ik boek nu voor 2 personen een week Les Sybelles met skipas en appartement voor 380 euro !
Een losse skipas kost alleen al 194 euro x2 is 388 euro…het appartement is dus gratis denk ik

Een week skiën in de Dolomieten met z’n tweeën gaat ongeveer € 1.250 pp kosten. In mijn begroting zit inbegrepen:

Hotel halfpension 7 dagen
Skipas 6 dagen
Skihuur 6 dagen (hoogste categorie)
Vliegreis
Autohuur, inclusief sneeuwkettingen
Benzine voor de huurauto
Dagelijks lunchen in een berghut, biertje, wijntje (matige hoeveelheden ;-))

Met de auto gaan en eigen ski’s meenemen zou goedkoper zijn. Maar vliegen is wel erg relaxed en ik wil eens andere ski’s uitproberen.

Met het hele gezin (3 kinderen op les) hele week skien,skipassen, appartement, diesel en eten+drinken: ca 1800 Euro. In de voorjaarsvakantie, in de alpen, eigen auto en van deur tot deur.
Wel reken ik niet de winterbanden en thuis gemaakte kosten zoals kleding e.d. mee.

Doen daar niet zo gek, geen of weinig apresski, dat drukt de kosten behoorlijk. Volgens velen hier op het forum drukt dit ook de sfeer maar dat moet ieder voor zich weten. Wij hebben er geen behoefte aan.

Verder is ons skigebied natuurlijk niet erg groot dus de passen zijn behoorlijk goedkoper. Maar als je kinderen op les zitten heb je weinig aan een gebied met 300 tot 600km piste. Verhoudingsgewijs zijn de passen daar per km veel goedkoper maar je betaald absoluut gezien toch voor 5 personen snel 500 Euro meer. En je moet toch om 12.00 uur weer terug zijn om de kinderen te halen.En dus doen we sommige pistes meerdere keren per dag. Blijft toch leuk skien voor ons.

Je kan het dus zo gek maken als je zelf wil maar het kan ook voor minder. Zonder dat het bij ons afdoet aan de kwaliteit.

Wij boeken steeds een chalet in een dorp net naast het grotere plaatsje. (Solden, ischgl , gerlos). Rechtstreeks via een website niet via reisorganisatie.
Hier gaan we naar de winkel. Er is meer keuze en goedkoper. Gaan steeds met 8 mensen. 4 koppels ieder een 2 persoonskamer. 100 euro voor verblijf.
Skipas 200.
Ik heb zelf een snowboard afschrijving over meerdere jaren 50 euro
auto’s naft (bedrijf) nog 30 euro ginder.

Eten en drinken zelf eten meenemen voor s’middags afgewisseld met lunchen. 70 euro
Uitgaan 100 euro

550 euro dus.

Dit jaar ook nog 4 dagen naar oberstdorf en een weekje ischgl.

"…"

reken je dan ook materiaalkosten mee? ga er eens vanuit dat je die in 5 jaar afschrijft. ga je uit(eten)? zit je aan de lift of ga je 's ochtends nog 8 km met de auto richting skigebied?

ik vraag me namelijk af hoe je dat klaarboxed in oostenrijk! Ik krijg het niet voor elkaar in saalbach of ischgl, incl. 8 dgn skipas, en dan richt ik me op de goedkopere touroperators als sunweb en husk.

Frank op 13 jan. 2012 01:45

Afschrijving materiaal heb ik niet meegeteld. 3-4 keer 's avonds uit eten. Op de piste neem ik broodjes mee en 's middags een kleinigheidje aan de piste(soep, frietje oid).

Appartementen altijd op loopafstand van de piste/lift. Echter meestal in een minder populair welk is aangesloten aan een groot gebied.

je ziet het loopt nog al uit een. Daarom moet je eigelijk eerst nagaan wat voor een vakantie zoek je en wat je van het skigebied verwacht (en wat bereid ben uit te geven). Hoe belangrijk is sneeuwzekerheid (hier betaal je voor) en hoeveel reistijd ben je bereid te investeren. Zo kan je in de Harz al voor 350 euro een week skien (moet natuurlijk wel sneeuw liggen), maar kost z’n zelfde week skien in Saalbach 1250 euro. Daarom hier wat nuttige budget tips:

  • er zijn veel skigebieden in Duitsland die vaak een pakket aanbieden (overnachting + skipas).
  • dichterbij is minder reiskosten (100 km bespaart al gauw 15 euro).
  • Hotels verder van piste zijn goedkoper.
  • Een goedkoop hotel is halfpension goedkoper dan appartement met de boodschappen.
  • op snelweg/autobahn 120 km per uur (wel rechts rijden graag) ipv 160+ bespaart al gauw 75% op je reiskosten!
Jeroen "in de winter liever in Alpen"

Dit is natuurlijk afhankelijk van je eisen!
Maar voor rond de 800 euro heb je wel een mooie skireis!

Mr. Slow

Nou quick ik ben altijd meer kwijt maar heb dan wel 1 of 2 superwintersportvakanties en daar gaat het mij ook om als ik daar ben wil ik ook genieten en dan bedoel ik niet van de wellnes maar wel van de halve liters en gewoon van wanneer de liften open gaan skien totdat de liften gesloten worden en daarna natuurlijk apres skien en alles bij elkaar kost mij dat echt heel wat meer dan 800 euro

benzine 250 euro
hotel 7 nachten HP 1pers 600 euro
skipas 200 euro
zakgeld 150 euro
dan reken ik niet wat ik nog uitgeef aan kleding enz enz
een alleenstaande is zoiezo duurder uit dan als je met meerdere personen gaat

voor 1000-1250 pp euro moet het wel lukken
als je een beetje zoekt zijn er genoeg aanbiedingen van hotel’s die incl skipas kamers aanbieden

hit and run

Wij zijn maximaal 500 euro per persoon kwijt (we zijn met z’n tweeën) voor een week: inclusief busreis, ruim en comfortabel appartement aan de piste, 6-daagse skipas (grand massif/flaine), en eten. Wij eten 's middags en 's avonds in het appartement. Wij hoeven geen materiaal te huren aangezien we alles zelf hebben.

@sterhester:

kan je mij uitleggen hoe je dat doet?
Ik geloof je wel dat het kan maar via wat en hoe boek je dat dan?

@Bertjan: wij boeken altijd bij Sunweb of Bizztravel! Wij zijn nu bijvoorbeeld 360 euro pp kwijt voor appartement, skipas en busreis. We nemen boodschappen mij vanuit Nederland en we koken in t appartement. Verder kopen we alleen de verse etenswaren en drinken in flaine. We gaan niet uit eten of op het terras zitten. Wij komen dus prima uit voor 1000 euro met z’n tweeën. Hierdoor kunnen we drie keer gaan. Sunweb en Bizztravel bieden de beste prijzen. Bijvoorbeeld als naar les sybelles wilt, kun je een week in hotel l’etendard zitten voor 380 pp, incl busreis, hotel, skipas voor 6 dgn, en half pension! Ik boek bijvoorbeeld ook vaak de midweekreizen. Dat scheelt ook enorm, dan krijg je 6 daagse pas en direct bij aankomst (met de bus) ga je op de piste. De laatste dag, terugkeer naar Nederland om 20.00, sta je dan ook op de piste. Dan slaap je feitelijk maar 5 dgn in appartement/hotel.

14 dagen vakantie

1050 voor appartenent. 2 volwassenen + 2 kids.
350 voor 1 skipas
200 voor benzine
1000 voor eten e.d.

@sterhester,

oke bedankt !

zal het onthouden dat scheelt enorm.
kunnen we misschien nog een vakantie erbij doen.

Hinterglemm, eind januari, 7 dagen
€ 150,00 AlpenExpress trein incl. transfers
€ 475,00 voor Half Pension op gunstige locatie bij gondelbanen
€ 220,00 Skipas
€ 140,00 (20,00 per dag) eten op piste en drankje tijdens apresski en drankrekening hotel

Totaal € 985,00 zegmaar een duizend euro. Hierbij hebben we zelf materiaal mee en gaan we buiten de vakanties om in een niet al te luxe hotel.

Ik ben nu 4 jaar op rij in st francois longchamp geweest via bizztravel. (rond point des pistes). Kost elke keer €150/€200 p.p. inc skipas voor 6 of 7 dagen. Voor de reis zijn we ongeveer 80 p.p. kwijt (2 of 3 auto’s, 6 tot 12 personen. Materiaal hebben we zelf dus reken dat we gemiddeld een €250,- in de basis kwijt zijn. Tijdens het verblijf zelf komen we niets te kort, elke dag terras, restaurants en de kroeg in. Dit zal bij elkaar nog een 4 a 500 p.p. zijn. Reken dus bij elkaar op een €700,- waarbij we dus zelf niet de aardappels hoeven te schillen. Hiervoor hebben we echt een topvakantie waarbij we niets hoeven te laten. Het appartement is voor dat geld natuurlijk niet bijzonder en vrij klein, maar omdat we de hele dag op pad zijn komen we daar enkel om te slapen. Het ligt wel direct bij de piste en andere faciliteiten. Skigebied vind ik ook top. Het uitgaansleven is geen gerlos of val thorens, maar kan toch heel gezellig zijn.

Wij (ik, man en puberzoon) ook altijd gebonden aan de voorjaarsvakantie, dus nooit een koopje.

Appartement: 1200,-
Benzine: 150,-
2 x skipas (ik ski niet): 300,-
Materiaal: — hebben ze zelf
Boodschappen (broodjes 's ochtends, vleeswaren, drinken, chippie, koken doe ik niet): 250,-
Eten mannen tussen de middag ergens: 180,-
Apres-ski: 1.000,-
Avondeten (ca.2 x restaurant, verder afhaal): 500,-
Adventure-night met diner: 250,-

Dan zit ik dus op ruim 3.800,-. Maar wij zijn dan ook wel heel erg van het gemak ;-)Kan stukken minder !

@Jacquelien, € 1.000,-- apres ski? Wat veel zeg. Hoe doe je dat? Dat is bijna 150 euro per dag. Is dat ook eten ofniet?

Plaats een reactie