Algemene helmplicht?

Misschien dat er wat topics met onderwerp zijn maar ik kon geen recente terug gevonden krijgen. Verwachten jullie dat er de komende jaren in bepaalde landen een algemene helmplicht wordt ingevoerd? Of gaat dit teveel weerstand geven vanuit (de wat oudere) locals? Dit zijn in mijn ogen de personen die dit eventueel tegen kunne houden. Behalve deze personen is het vooral de asocialere toerist met teveel botox/zonnebank die bang is dat de haartjes in de war gaan.

Van mij mogen ze het morgen invoeren.

Van mij ook. Gewoon op basis van het criterium snelheid, meerdere gebruikers van de weg. En een ongeluk zit in een klein hoekje. Ik zou het graag zien zelfs.

Komt ook… Ik ben motorrijder en heb het op de motor ook goed voor elkaar qua bescherming.

It is an amazing world

Wat heb jij er voor last van als andere mensen geen helm dragen?

Waarom verplichten? Mag je dan niets meer zelf bepalen?
Ik draag zelf wel een helm overigens, heb er geen last van.

In een aantal landen is er al een helmplicht voor kinderen. Of die er voor iedereen komt betwijfel ik. Maar ik vind ook dat mensen het helemaal zelf moeten weten of ze er een dragen of niet.
Ikzelf draag altijd een helm, ook indoor in Snowworld.

Wat zijn mensen toch mooi.
Moord en brand roepen als iemand 15 km/h onder de maximumsnelheid rijdt, maar zonder helm skiën is toch echt uit den boze.

Niet dat ik tegen een helmplicht ben, maar dit is toch de mensheid op z’n best? Prachtig dit.

Ik ben tegen verplichten. Net zoals dat ze verbieden zouden moeten verbieden. 🙄🤔

Bla, bla, bla.

Bij de meeste mensen die zonder helm skiën, kan er denk ik ook niet zoveel beschadigd raken ;).

Ik denk overigens dat een helmplicht in de ogen van locals vergelijkbaar is met hoe wij naar verplicht een helm op tijdens het fietsen kijken; da’s meer iets voor toeristen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wat zijn mensen toch mooi.
Moord en brand roepen als iemand 15 km/h onder de maximumsnelheid rijdt, maar zonder helm skiën is toch echt uit den boze.

Niet dat ik tegen een helmplicht ben, maar dit is toch de mensheid op z’n best? Prachtig dit.

IkBakErNiksVan op 14 mrt 2019 17:47

Even een stukje begrijpend lezen vriendje. Staat nergens dat t ingevoerd moet worden. Mogen is geen moeten. Blijkt moeilijk te zijn.

Waarom wel: in het verkeer met vergelijkbare snelheden geldt de regel wel. Waarom niet: tot 5-10 jaar geleden werd er maar beperkt een helm gedragen.

Wat zijn mensen toch mooi.
Moord en brand roepen als iemand 15 km/h onder de maximumsnelheid rijdt, maar zonder helm skiën is toch echt uit den boze.

Niet dat ik tegen een helmplicht ben, maar dit is toch de mensheid op z’n best? Prachtig dit.

IkBakErNiksVan op 14 mrt 2019 17:47

Lekker de boel een beetje opstoken

Wat zijn mensen toch mooi.

Moord en brand roepen als iemand 15 km/h onder de maximumsnelheid rijdt, maar zonder helm skiën is toch echt uit den boze.

Niet dat ik tegen een helmplicht ben, maar dit is toch de mensheid op z’n best? Prachtig dit.

IkBakErNiksVan op 14 mrt 2019 17:47

Lekker de boel een beetje opstoken

Tiny-M op 14 mrt 2019 20:06

Ook dat is mens eigen… ;)

In Frankrijk acht ik de kans dat dit de komende 10 jaar gebeurt zo goed als 0 (andere alpenlanden trouwens ook)

Click. Click. Peace

Is er een verschil in het percentage helmdragenden bijv oostenrijk, italië, frankrijk en zwitserland? Is daar iets over bekend of is er iemand die uit eigen ervaring kan putten?

Wat zijn mensen toch mooi.
Moord en brand roepen als iemand 15 km/h onder de maximumsnelheid rijdt, maar zonder helm skiën is toch echt uit den boze.

Niet dat ik tegen een helmplicht ben, maar dit is toch de mensheid op z’n best? Prachtig dit.

IkBakErNiksVan op 14 mrt 2019 17:47

Heb je onderzocht dat er een verband is tussen beide onderwerpen? Dat de mensen die vinden dat je door moet rijden als het kan voor helmplicht zijn, of juist niet?

Peter Pos

Verwacht ook niet dat het gaat gebeuren. Net als dat een helmplicht in NL voor op de fiets er ook niet zal komen…

Al zou het volgens mij prima zijn. “Verplichten” zorgt ervoor dat het de normale gang van zaken is. Zo zullen veel kinderen op de basisschool nu geen helm kunnen dragen ivm pesten. Als het verplicht zou zijn is dat probleem opgelost en het komt de veiligheid enkel ten goede.

Zelf de helm nog nodig gehad afgelopen week op wintersport. Dikke deuk na een val dus heb een nieuwe nodig. Zonder helm was ik zeker knock-out gegaan…

In Frankrijk acht ik de kans dat dit de komende 10 jaar gebeurt zo goed als 0 (andere alpenlanden trouwens ook)

Rogier op 14 mrt 2019 20:25

Je kunt alleen iets verplichten als er een sanctie hangt aan het niet opvolgen van de verplichting!

Met andere woorden, ik zie het ook niet gebeuren dat het verplicht gaat worden.
Maar wat voorlichting/zetje in goede richting vanuit de gebieden kan nooit kwaad? Dus alle instructeurs goede voorbeeld geven zou ik zeggen, zeker bij lessen voor kinderen

Tijd voor een uitpakparty?!

Wat heb jij er voor last van als andere mensen geen helm dragen?

DrPhil op 14 mrt 2019 17:30

Dat mijn zorg- resp. verzekeringspremie onnodig hoger wordt om de kosten van de behandeling van de gevolgen van een ongeval te repareren.

Rob

Wat heb jij er voor last van als andere mensen geen helm dragen?

DrPhil op 14 mrt 2019 17:30

Dat mijn zorg- resp. verzekeringspremie onnodig hoger wordt om de kosten van de behandeling van de gevolgen van een ongeval te repareren.

RCGrootveld op 14 mrt 2019 23:57

Dan zou ik skiën maar helemaal verbieden. Gebroken benen, gescheurde kruisbanden. Kost jou allemaal geld.

Je kunt alleen iets verplichten als er een sanctie hangt aan het niet opvolgen van de verplichting!

Gaston op 14 mrt 2019 22:00

De toegang tot de liften weigeren, zou natuurlijk redelijk effectief zijn.

Ik ben overigens geen voorstander van een helmplicht. Laat iedereen dat lekker zelf weten.

Wat heb jij er voor last van als andere mensen geen helm dragen?

DrPhil op 14 mrt 2019 17:30

Dat mijn zorg- resp. verzekeringspremie onnodig hoger wordt om de kosten van de behandeling van de gevolgen van een ongeval te repareren.

RCGrootveld op 14 mrt 2019 23:57

Verzekeraars zouden in hun polisvoorwaarden kunnen opnemen dat er geen dekking voor hoofdletsel is als er geen helm gedragen is.

Annoying skiers since 2003

Dat zou dan toch vooral symboolpolitiek zijn, denk ik @sterko. Hersen en hoofdletsel is erg duur, dat kunnen de meeste mensen zelf niet betalen, dus linksom of rechtsom komt dat dan alsnog uit de algemene middelen.

Ik geloof nooit dat er een algemene helmplicht komt, niet de komende jaren dan. Veel mensen zijn allergisch voor dingen die ze opgelegd krijgen, hoe goed de reden ook is. Vervelende dingen overkomen anderen, nooit zichzelf.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wat zijn mensen toch mooi.

Moord en brand roepen als iemand 15 km/h onder de maximumsnelheid rijdt, maar zonder helm skiën is toch echt uit den boze.

Niet dat ik tegen een helmplicht ben, maar dit is toch de mensheid op z’n best? Prachtig dit.

IkBakErNiksVan op 14 mrt 2019 17:47

Heb je onderzocht dat er een verband is tussen beide onderwerpen? Dat de mensen die vinden dat je door moet rijden als het kan voor helmplicht zijn, of juist niet?

peterpos op 14 mrt 2019 21:29

De TS is 1 en dezelfde @Peterpos 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Zullen we dan ook gelijk maar een ski/snowboardvaardigheidsbewijs invoeren?

Übung macht den meister!!!

Misschien dat er wat topics met onderwerp zijn maar ik kon geen recente terug gevonden krijgen. Verwachten jullie dat er de komende jaren in bepaalde landen een algemene helmplicht wordt ingevoerd? Of gaat dit teveel weerstand geven vanuit (de wat oudere) locals? Dit zijn in mijn ogen de personen die dit eventueel tegen kunne houden. Behalve deze personen is het vooral de asocialere toerist met teveel botox/zonnebank die bang is dat de haartjes in de war gaan.

Van mij mogen ze het morgen invoeren.

Skizoeker op 14 mrt 2019 17:18

Alsof het niet dragen van een skihelm 1 op 1 gelinkt kan worden aan asocialen die regelmatig de zonnebank pakken…

Ik heb ook weleens ergens gelezen dat het dragen van een skihelm een misplaatst gevoel van veiligheid geeft en zodoende roekeloosheid in de hand werkt. Een plicht om geen helm te dragen kan dus ook :-)

Maar zonder dollen denk ik dat er dan beter meer aandacht besteed kan worden aan de pisteregels en aan skivaardigheid om skiletsel te voorkomen, al is dit nergens op gebaseerd verder.

*bericht bewerkt door HarmN op 15 mrt 2019 08:38

Mooie middenweg: laat het de skischolen voor kinderen gewoon verplichten (is nu ook vaak al zo). Absoluut veiliger, ze wennen er aan en met een jaar of wat lost het “probleem” zichzelf op.

Edwin van Riel

Hoe meer wetten en regels hoe meer mazen er ontstaan.
Stop met het leven moeilijker maken dan het nu al is gemaakt.
Iedereen is geboren met hersenen, leer die de jeugd weer te gebruiken ipv ze te ontmoedigen dit te gebruiken door te vertellen hoe ze moeten leven binnen de stramienen van de huidige samenleving.
Dan nemen ze vanzelf een wel overwogen beslissing als ze volwassen zijn, en JA dat kan ook betekenen dat ze er dan voor kiezen geen helm te dragen.
Hoe meer regels hoe minder eigen verantwoordelijkheid.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@birdheart, klinkt mooi, weet niet of je kinderen hebt, maar je zet ze of zou ze ook gewoon zonder gordel in een auto zetten dus? Sorry, maar is een beetje achterhaald. Ik ga best een stuk met je mee, voor wat het aanleren van weloverwogen beslissingen, maar tot een bepaalde leeftijd zul je ze toch enigszins in bescherming moeten nemen. Heb er hier een die met goed 100 naar beneden dendert, reken maar dat die ondanks haar leeftijd (inmiddels 14) echt niet zonder helm de sneeuw in gaat ;). Als ze later besluit alsnog liever zonder helm te skiën, is dat vanzelfsprekend haar keuze. Heb het zelf zonder helm geleerd, pas een jaar of 7-8 zo’n ding op, maar was er vorige week erg blij mee, blijkbaar nooit te oud om te leren ;)

Edwin van Riel

@evr66 ik ben het helemaal met je eens, dat je kinderen wel moet beschermen in diverse situaties. En hoe te leren zelfstandig te leven.
Maar hoe deze invulling wordt gegeven moet van een ouder komen, die zijn kind het beste kent. Die weet hoe hij/zij het kind het beste kan bereiken. Die aandacht voor het individuutje heeft en het lief heeft. Die vanaf de geboorte erbij was om hem te begeleiden.
Niet, een koud systeem van regels en wetten. Niet een scholensysteem dat er opgericht is, elk kind in de pas te laten lopen. Omdat ze dat wordt opgedragen van hun werkgever. De overheid die geen belang heeft bij zelf denkende mensen.

Dan bloeit een kind op tot robots die helmen dragen omdat het zo geprogrammeerd is. Ipv tot een mens die respect voor het leven heeft geleerd, en zo zelf beslist over het al dan niey dragen van een helm.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

De vergelijking met het verkeer gaat niet helemaal op; bij hobby/vermaak wil je niet teveel regels anders haken mensen snel af. De bestaande pisteregels zijn prima maar laat iedereen verder lekker vrij in doen en laten. Als je de burocraten hun gang laat gaan dan krijgen we naast helmplicht ook jaarlijkse ski-apk, verkeersborden op de piste, voorsorteervakken, stoplichten en hoge buckels (“verkeersdrempels”) rond het dalstation ;)

Dan zou ik skiën maar helemaal verbieden. Gebroken benen, gescheurde kruisbanden. Kost jou allemaal geld.

DrPhil op 15 mrt 2019 00:28

Over zwart/wit denken gesproken …
Het feit dat je risico’s neemt, wil niet zeggen dat je risico’s niet zou hoeven te beperken door het nemen van bepaalde, vaak zelfs zeer eenvoudige maatregelen.
Bij auto/motor rijden vinden we de gordel/helm plicht toch ook normaal? Of zeg je dan ook gewoon geen auto/motor rijden?

Rob

@martin7182: als je naast die drempels dan maar wel een terrasje voor het vermaak neerzet ;)

Edwin van Riel

Plaats een reactie