Hard shell jackets. Hebben jullie tips?

Alles gaat stuk en dit soort jassen zijn prijzig. Ik heb mijn hardshell van de Decathlon. Stuk betaalbaarder. Lekte iets helaas, maar zonder problemen terug kunnen brengen.

Ik heb nu geen hardshell meer. Ik haal volgend seizoen weer een nieuwe van de Decathlon (ze zijn nu uitverkocht)

kjiratsiekoedel op 26 mrt 2019 23:55

Heb je dan de piste-variant of de freeride?
Ik heb toevallig onlangs de allerlaatste midlayer weggekaapt :)

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Waarom bied een 2L goretex eigenlijk meer warmte dan een 3L?

2L of 3L hebben niks met warmte te maken. 2L betekent de buitenstof met het Goretex membraan. Bij 3L (drielaags) zit er nog een binnenvoering in.
Warmte komt van een isolatielaag, bv Primaloft.

Wel is het zo dat ze soms met 2L bedoelen dat hij is gevoerd. Zo had Peak Performance de Heli Gravity broek, zowel ongevoerd als gevoerd. De gevoerde versie heette de 2L.
Vandaar de verwarring.

2L is per definitie gevoerd. Die voering zorgt dan aan de binnenkant voor de bescherming van het membraan. Is die voering er niet, dan zit er aan de binnenkant wat gaas (2,5L) of een heel dun tricot-laagje tegen het membraan aan (3L) om het te beschermen. Laatste twee opties geven inderdaad geen enkele warmte-isolatie.

2L is per definitie gevoerd. Die voering zorgt dan aan de binnenkant voor de bescherming van het membraan. Is die voering er niet, dan zit er aan de binnenkant wat gaas (2,5L) of een heel dun tricot-laagje tegen het membraan aan (3L) om het te beschermen. Laatste twee opties geven inderdaad geen enkele warmte-isolatie.

GiGi op 28 mrt 2019 13:31

Ik heb me niet goed uitgedrukt.
Bij 2l zit het membraan direct tegen de buitenstof, en niet aan de voering. Bij 3L zit het zowel aan de buitenkant als de voering vast. Daardoor kan het niet schuiven en is het veel minder kwetsbaar.

Een 2L hoeft geen binnenvoering te hebben. Vaak wel, maar het hoeft niet. In tegenstelling tot een 3laags die altijd een binnenvoering heeft.
Ik heb een 2laags Gore Windstopper jack en een 2laags Active shell fietsjack. In beide jacks is het membraan onbeschermd. Beide jacks hebben géén binnenvoering. Je kijkt zo tegen het membraan aan. Dat is daarom zéér kwetsbaar.
Mijn 2L PP Gravity pants heeft wel een binnenvoering. Maar dat kan ook niet anders, want die is geïsoleerd.

*bericht bewerkt door DrPhil op 28 mrt 2019 14:39

NB. Voering, in de zin van een beschermlaag. Niet in de zin van: isolatie.

Wel is het zo dat ze soms met 2L bedoelen dat hij is gevoerd. Zo had Peak Performance de Heli Gravity broek, zowel ongevoerd als gevoerd. De gevoerde versie heette de 2L.
Vandaar de verwarring.

DrPhil op 28 mrt 2019 01:30

ik zie dat ik dit slecht heb verwoord. Ik bedoelde: de 2L gravity pants heeft warmte isolatie. De Gravity zonder de 2l aanduiding heeft geen warmte-isolatie. Maar de warmte-isolatie staat dus los van 2l of 3l. Geen idee waarom ze die twee broeken op die manier aanduidden.
Misschien omdat een broek met warmte-isolatie per definitie geen 3L is. Bij 3L zit het membraan zowel aan de buitenstof als de binnenvoering vast. Met warmte-isolatie kan dat vanzelfsprekend niet. Dus dat is per definitie een 2L broek.

*bericht bewerkt door DrPhil op 28 mrt 2019 14:38

Ik heb de Norrona Lofoten, Gore Tex Pro en specifiek ontworpen voor wintersport met een uitneembare snowskirt, en zelfs een vast ritsdeel welke weer vast is te ritsen aan de broek voor een volledig gesloten pak. Erg doordachte kleding, met alle denkbare benodigdheden voor de wintersport.
Zie de productvideo voor meer info :

sjorsdk op 27 mrt 2019 13:13

Hi @sjorsdk
ziet er een kwaliteitsvol jack uit.
Hoe zou je de pasvorm omschrijven ?
thx
S

Ik ben zelf 185 bij 76 kg en draag een jas in maat S en broek in maat M. Ik hou van een strak aansluitende jas, dus voor mij perfect. Hij zit eigenlijk alleen strak aangesloten rondom mijn middel. Verder is hij ruim lang genoeg op zowel de mouwen, schouders als rug, ook met een dikke fleece en/of een Arcteryx Atom LT eronder.
Voor mijn bouw (relatief lang/smal) is Norrona (of eigenlijk alle scandinavische merken) perfect qua pasvorm.

Goede tip trouwens van de outlet. Hou die site in de gaten. Vorig jaar ging rond deze periode de hele wintercollectie in de outlet, waar flink wordt afgeprijsd. Norrona verzend kosteloos met gratis retourbon en geeft bovendien 5 jaar garantie op hun kleding!

Als maat M jou maat is, er staat een setje op marktplaats : https://www.marktplaats.nl/a/kleding-heren/wintersportkledin…

Een interessant merk is Cortez outerwear. Geen ervaring mee, maar het is een Nederlands bedrijf en de jassen hebben features voor wintersport (skipas vak, sneeuwvanger etc) en zijn 3l.

Ander interessant merk is Tierra, een dochter van Fjallraven. Waar fjallraven geen gore tex gebruikt omdat hier pfc’s in de productie worden gebruikt (en ze dus het dure ecoshell gebruiken) gebruikt tierra standaard 3l membranen. Ook kennen ze een serie uit reststoffen, resorted. Geen pitzips maar ook aantrekkelijke prijs en dezelfde 3l membranen.

2 op papier kwalitatief hoogwaardige merken voor een lagere prijs dan de top van de markt als mammut en arcteryx

@DrPhil je hebt veel woorden nodig om iets duidelijk te maken 😉

Voor de duidelijkheid: Het membraan zit ALTIJD vast aan de buitenstof. De termen 2L, 3L,… hebben betrekking op de laag aan de binnenzijde van het kledingstuk.

When life gets too complicated.... SKI

Ik ben zelf 185 bij 76 kg en draag een jas in maat S en broek in maat M. Ik hou van een strak aansluitende jas, dus voor mij perfect. Hij zit eigenlijk alleen strak aangesloten rondom mijn middel. Verder is hij ruim lang genoeg op zowel de mouwen, schouders als rug, ook met een dikke fleece en/of een Arcteryx Atom LT eronder.
Voor mijn bouw (relatief lang/smal) is Norrona (of eigenlijk alle scandinavische merken) perfect qua pasvorm.

Bedankt voor je reactie.
Is best opmerkelijk dat je met jouw grootte nog een S kan dragen.
Lijkt inderdaad dan eerder op maat van lange Scandinaven gemaakt.

Helemaal anders dan de Italiaanse wielerkleding bij voorbeeld… ;-)

Een interessant merk is Cortez outerwear. Geen ervaring mee, maar het is een Nederlands bedrijf en de jassen hebben features voor wintersport (skipas vak, sneeuwvanger etc) en zijn 3l.

Ander interessant merk is Tierra, een dochter van Fjallraven. Waar fjallraven geen gore tex gebruikt omdat hier pfc's in de productie worden gebruikt (en ze dus het dure ecoshell gebruiken) gebruikt tierra standaard 3l membranen. Ook kennen ze een serie uit reststoffen, resorted. Geen pitzips maar ook aantrekkelijke prijs en dezelfde 3l membranen.

2 op papier kwalitatief hoogwaardige merken voor een lagere prijs dan de top van de markt als mammut en arcteryx

Boterbart op 28 mrt 2019 21:00

Uit welke winterslaap kom jij
@Boterbart of moet ik zeggen Botermatje? We wachten nog altijd op je reactie in het Snow Show met Gasten topic😉 Maar dat terzijde.

@Snow70

Al bij Decathlon gekeken? Ze hebben 1 ongevoerde membraan hardshell jas, ik heb hem dit jaar ook gekocht. Heeft alle features van een goede hardshell zoals goede ventilatiemogelijkheden, sneeuwvanger, mouwritsje, capuchon over de helm. Pasvorm komt uiteraard wel nauw, maar mij zit ie lekker.

En tja voor een fractie van de prijs, namelijk €200 inclusief een erg fijn midlayer jasje.

Ben zelf van de kwaliteitsspullen maar deze jas heeft me echt verbaast voor de prijs/kwaliteit!

Bedenk dat gore patenten verlopen zijn.

*bericht bewerkt door Gaston op 28 mrt 2019 23:39

Tijd voor een uitpakparty?!

Ik weet niet of je in de buurt woont, maar de Zwerfkei in Woerden heeft echt een giga collectie. Die hebben ook Norrona. Mooi spul, maar (voor mij) een afwijkende pasvorm die ook nog eens per jack sterk verschilt. De Lofoten Pro vind ik loeizwaar.

Toevallig heb ik een Norrona Lofoten Active Shell Anorak geprobeerd, die is speciaal voor skiën. Een ongebruikelijk jack, want hele grote pitzips, stevige stof en sneeuwvanger. Maar vanwege de maat weer teruggestuurd. Het had een typische klimmerssnit: vrij kort, getailleerd met enorm lange mouwen.

Wat ik zelf een heel fijn jack vind is de Arcteryc Zeta AR. Dat is C-knit. C-knit draagt gewoon heel prettig. Het is ook een lang jack. Geen sneeuwvanger, maar die heb ik nog nooit gemist.

Hi @DrPhil

Hoe zou jij de verschillen in pasvorm tss Lofoten en Arcteryx beschrijven?

Voor beide merken val ik qua pasvorm (althans volgens hun sizing chart) net tussen een L en een XL.

Thx

*bericht bewerkt door Snow70 op 29 mrt 2019 08:01

@Snow70 De merken uit Scandinavië (Peak Performance, Norrona, Sweet Protection, Haglofs, etc…) vallen over het algemeen wat langer. De merken die uit Canada, USA komen hebben een ruimere pasvorm. Ik heb een Sweet Protection Supernaut in XL, maar van de merken aan de andere kant van de oceaan zit ik meestal op een maat L.

When life gets too complicated.... SKI

Bij sportpursuit diverse merken hardshells zoals Mountain Hardwear, Dainese, Sweet Protection met dikke korting.

Het is mijn ervaring dat de Noord Amerikaanse merken (Arcteryx, North Face, Patagonië) een halve tot een maat groter vallen dan de Europese merken. Ik kan blind een L van Odlo, Haglofs of Peak Performance kopen. Bij Arcteryx zit ik tussen M en L in, waarbij L echt duidelijk te groot is en M kan net.
Norrona valt daarentegen ook groot. Eigenlijk hetzelfde als de Noordametikaanse merken. Met extra lange mouwen.
Ik vind juist niet dat de genoemde Scandinavische merken (Odlo, Haglos en Peak) lang vallen. Normaal tot kort, zou ik zeggen. Al verschilt dat wel erg van jas tot jas.

Dus eerst passen!

@Snow70 De merken uit Scandinavië (Peak Performance, Norrona, Sweet Protection, Haglofs, etc…) vallen over het algemeen wat langer. De merken die uit Canada, USA komen hebben een ruimere pasvorm. Ik heb een Sweet Protection Supernaut in XL, maar van de merken aan de andere kant van de oceaan zit ik meestal op een maat L.

Alex op 29 mrt 2019 09:49

Het merk Sweet Protection ken ik niet.
Ziet er op eerste zicht best high-end uit.
Tevreden over ?

Tevreden over ?

Snow70 op 29 mrt 2019 13:28

-> Zeer tevreden, maar in de regel maken de meeste merken mooie en goede producten.

When life gets too complicated.... SKI

Hi,
laatste dagen erg druk met vele (niet ski gerelateerde) zaken, maar toch wat tijd gevonden om te surfen naar een hardshell.
Er lopen momenteel heel veel einde-seizoen-aanbieidingen.

Bij zo een groot aanbod is het vaak lastig om keuzes te maken. Zeker omdat (zoals hier op het forum aangehaald) je de pasvorm toch vaak lastig kan inschatten.

To make a long story short,
op het ogenblik dat ik de zoektocht op internet ging staken, en plande om in een fysieke winkel langs te gaan, zag ik op ebay-kleinanzeigen.de enkele zeer interessante aanbiedingen van Arc’teryx.
Zoals een Arc’teryx ski-hardshell van het type Sabre voor 220 Euro. In nieuwstaat, van een outletstore in buurt van München.

Ik ben gisteren op deze aanbieding ingegaan en heb me een exemplaar besteld.
Betaling is gedaan en levering is onderweg (UPS tracking).
Omdat we zaterdag naar Montafon vertrekken, en ik zeker wilde zijn dat de jacket niet na ons vertrek zou geleverd worden, heb ik de levering in Oostenrijk laten doen.

Ben benieuwd. Echt wel benieuwd.

Voor de geïnteresseerden, er zijn op deze site nog heel wat hard shells te koop op ebay-kleinanzeigen.de
De verkoper heeft een toprating, ik heb ook al de UPS tracking info ontvangen, dus hopelijk klopt het verhaal helemaal…

Ik wil je niet laten schrikken, maar er is erg veel Arcteryx namaak in de markt. Als ik de prijs zie, hou ik mijn hart vast. Controleer het jack goed op echtheid.

@drphil: beetje te zien voor een leek, de verschillen? Prijs is idd onwaarschijnlijk laag.

Edwin van Riel

Hmm, niet echt de reactie die ik wilde lezen, maar zeker interessant.

Let’s see…

Ik heb een kijkje genomen en de foto’s van de labels lijken echt. Wat dan wel weer jammer is is dat ze een foto van de jas gebruiken die gewoon van de Arcteryx website komt. Als ze een foto hadden gemaakt van de jas had je nog op basis van de kleurstelling kunnen checken van welk seizoen/jaartal de jas is.

When life gets too complicated.... SKI

@drphil: beetje te zien voor een leek, de verschillen? Prijs is idd onwaarschijnlijk laag.

evr66 op 2 apr 2019 20:08

Voor een leek idd niet makkelijk te zien. Let op de naden, het logo, labels, de algehele afwerking. En je kunt foto’s maken en naar Arcteryx sturen. Die helpen snel, is mijn ervaring. Op Ebay wordt ook veel aangeboden. Het hoeft niet altijd nep te zijn, vaak is het overproductie (de fabriek heeft gewoon wat langer gedraaid). Dan zijn het wel echte jassen maar dus eigenlijk illegaal.

Nog even verder zitten grasduinen om info te vinden over ebay-kleinanzeigen. Word je niet echt gelukkig van.

klop deze zoekterm maar eens in op Google: ebay-kleinanzeige scam

When life gets too complicated.... SKI

Is het meneer Beo uit Garching? Het label ziet er wel goed uit. Als het maar één jack in is één of twee maten, zijn ze vaak wel echt. Heeft hij er een heleboel in alle maten: red flag.

Nog een tip: weeg m. Klopt het gewicht (op een paar gram na), is her vrijwel zeker een echt jack.

Yes. Zaterdag bij mijn aankomst weet ik wel meer…

Ik kan wel zien dat zijn account al vele jaren bestaat op ebay.

Volgens de Duitse website firmenwissen.de bestaat de firma al 23 jaar. Business is oa ‘Rest und Sonderprodukten’.

Als je inderdaad googlet op counterfeit eBay… Tja, daar word je niet vrolijk van.

We zullen zien.
In ieder geval ziet het er toch naar uit dat we volgende week nog veel sneeuw zullen hebben in Montafon. Echte sneeuw 😉

Veel plezier daar, met welke jas dan ook!

Edwin van Riel

Plaats een reactie