Hard shell jackets. Hebben jullie tips?

Hi,

ik heb beslist om te investeren in een hard shell ski jacket.

Nu er verschillende sites einde-seizoenskortingen aanbieden, kan je allicht ook wel wat korting vinden op deze hard shells.

Je moet overigens wel wat zoeken naar partijen die hard shells aanbieden met korting.
In tegenstelling tot ski's, boots, e.d. worden er op hard shells minder korting aangeboden.
Allicht omdat het design minder seizoensgebonden is?

Ik ben dus op zoek naar een hard shell, die me beschermt tegen sneeuw en wind.
Dit tijdens de skivakantie.
Dus vnl. skiën georiënteerd.
Eventueel kan ik deze jas ook nog dragen thuis tijdens een wandeling, maar dat is zeker niet de eerste behoefte.

Hebben jullie tips ?
Is Gore Tex bv. een must ?

Alvast bedankt !

S

Een hard shell koop je denk ik omdat die wind- en waterdicht is (als in: je wil ermee onder de douche kunnen staan zeg maar). Dan heb je het al snel over een 3-laags membraan-materiaal. Gore-tex (Pro, Active, Exctreme…); je hebt verschillende soorten met verschillende kenmerken. Bijvoorbeeld lichtgewicht maar iets kwetsbaarder of juist wat steviger/stugger maar ook zwaarder. Is dat erg? Maakt dat uit?
Vergelijkbare materialen heb je ook (al dan niet specifiek van merken uit eigen R&D afdeling). Dermizax, Hyvent (North Face), Mammut Dry Tech… Claimt allemaal hetzelfde te doen. Maar alleen met Gore Tex heb ik de ervaring ook echt helemaal droog te blijven (van vocht van buitenaf als van waterdamp/zweet). Andere materialen heb ik allemaal aan gehad, maar bij sommige werd ik nat van de regen/sneeuw, bij andere kreeg ik een klamme rug (was de ademendheid dus niet zo goed). Ik heb het de investering in het duurdere Gore Tex dus meer dan waard gevonden.
Verder moet je vooral kijken naar de features zoals zakken, capuchon, sneeuwvangers, skipasvakje, even checken of de jas getapete naden heeft en natuurlijk de pasvorm.
Er zijn veel merken die het spul verkopen. Dus google je rot… Arc’teryx, Bergans of Norway, Berghaus, Haglöfs, Mammut, Marmot, Millet, Mountain Hardware, Norrona, Patagonia, Salewa, The North Face, Vaude, Wolfskin

*bericht bewerkt door GiGi op 26 mrt 2019 15:57

hi @gigi ,

bedankt voor je snelle reactie.

Je haalt terecht aan ‘sneeuwvangers’.
Misschien ben ik fout, maar ik heb de indruk dat de hard shells doorgaans niet over een sneeuwvanger beschikken.

Zo was ik erg geïnteresseerd in de Eider Commodore, maar deze blijkt niet over een sneeuwvanger te beschikken.
https://www.eider.com/en/community/news/view/key/commodore-j…
Wel kan de jacket onderaan aangespannen worden.

Misschien is mijn indruk fout, en zijn er wel degelijk wat hardshells met sneeuwvangers ?

Er zijn veel hardshells op de markt. Sommigen zijn speciaal ontworpen voor wintersporten. Die hebben dan vaak een (al dan niet uitneembare) sneeuwvanger en een skipasvakje. De laatste twee hardshells die ik heb gekocht hadden dat wel.
Er zijn ook heel veel jassen die voor trekking/wandelen op de markt zijn gebracht. Die hebben dat niet per se.

Goede ervaring met Arc’teryx. Zat een productiefoutje in en werd gewoon na 2 jaar zonder enige vorm van discussie opgelost. Garantie zolang het kledingstuk enigszins normaal draagbaar is zegt men (gekocht Zwerfkei, Woerden)

Edwin van Riel

Ja, dat mag ook wel voor dat geld. Ik heb een Arcteryx Theta AR. Bevalt zeer goed. Maar je wilt niet weten wat die kost.

oT: twee tips:

  1. Let op de lengte. Veel hardshells zijn erg kort. En dan minder geschikt voor bv skiën.
  2. Koop er een met PIT ZIPS. Daarmee kun je perfect ventileren, zelfs in de regen. Dan maakt het ademend vermogen eigenlijk niet meer uit.

*bericht bewerkt door DrPhil op 26 mrt 2019 17:10

Als de hardshell geen sneeuwvanger heeft is die niet voor de wintersport bedoelt lijkt mij. Zoals Gigi al aangeeft, welke eisen heb je aan de jas waar die minimaal aan moet voldoen. Wellicht ook bij de betere wintersportzaken langs gaan om diverse merken jas te passen, dan krijg je ook op dat punt een duidelijk idee wat je wilt. Ik heb zelf ook voor Goretex gekozen, jaren terug al, het werkt gewoon. Net als met de wanten en de broek, erg belangrijk dat je droog blijft bij het spelen in de sneeuw! Ik heb 2 jassen van Patagonia, de Powslayer die zeer licht is en de Untracked, beide met Goretex. Als toevoeging op het lijstje met merken kun je ook naar Peak Performance kijken. Succes met je keuze. En kijk ook eens bij onze oosterburen voor de aanbiedingen, sites als Bergfreund, Bergzeit en Exxpozed hebben regelmatig aanbiedingen. Succes!

Peak Performance geeft op dit moment 50% op hun jackets.

https://www.peakperformance.com/be/en/men/sale/jackets/…

Ik ski (en fiets in de winter) al een aantal jaar met het heli vertical jacket en er is nog nooit een druppel sneeuw of regen doorgekomen. Absoluut een aanrader.

Vraagje,
Is er een merkbaar / belangrijk verschil tussen 2-lagige en 3-lagige Gore Tex ?

3 laags is 2 laags met een beschermlaag aan de binnenkant. 2 laags is dus heel kwetsbaar. Het membraan wordt dan niet beschermd.
Je hebt ook nog 2,5 laags, dan zit er een laagje direct vast aan het membraan. Bij 3 laags zit het membraan tussen de binnenkant en buitenkant in.

Veel windstopper jacks zijn 2-laags. Scheelt gewicht en ademt beter. Maar dus erg kwetsbaar. 2,5 laags voelt vaak als plastic.
Goretex Paclite is (meestal) 2,5 laags.

*bericht bewerkt door DrPhil op 26 mrt 2019 19:54

Er zitten ook verschillen in de Goretex membramen, ik ken ze niet, maar anderen en internet kunnen je dit vast toelichten.

De dikte van de buitenstof is ook van belang. Dat betaalt de slijtvastheid. Bv. bij rugzakgebruik. Hoe dikker, hoe minder kwetsbaar.
De dikte wordt meestal in een getal uitgedrukt. 20D is heel dun, 40D is vrij dun, 80D is slijtvast. Hoe dunner, hoe lichter de jas.
Vaak is het ook een combi: bv 40D met 80D op de schouders.

De dikte van de buitenstof is ook van belang. Dat betaalt de slijtvastheid. Bv. bij rugzakgebruik. Hoe dikker, hoe minder kwetsbaar.
De dikte wordt meestal in een getal uitgedrukt. 20D is heel dun, 40D is vrij dun, 80D is slijtvast. Hoe dunner, hoe lichter de jas.
Vaak is het ook een combi: bv 40D met 80D op de schouders.

DrPhil op 26 mrt 2019 21:57

Exact hetzelfde als panty’s dus? #elkemandieweleens80dnkapotheeftwillenscheuren 😜

*bericht bewerkt door Shane op 26 mrt 2019 23:14

I can stick uphill ice, on my saucer...

Vorige week deze hardshell aangeschaft van The North Face
https://www.thenorthface.nl/shop/nl/tnf-nl/heren-jassen-skii…
Met sneeuwvanger, pit zips en wat langer dan een “normale” jas.
En vanavond toch ook maar deze besteld als midlayer
https://www.thenorthface.nl/shop/nl/tnf-nl/heren-heren-uitve…

Moet warm, droog en ademend genoeg zijn.

Niet lullen, skiën!!!

Alles gaat stuk en dit soort jassen zijn prijzig. Ik heb mijn hardshell van de Decathlon. Stuk betaalbaarder. Lekte iets helaas, maar zonder problemen terug kunnen brengen.

Ik heb nu geen hardshell meer. Ik haal volgend seizoen weer een nieuwe van de Decathlon (ze zijn nu uitverkocht)

Ik heb een Kilpi Hastar en ben daar super tevreden over… warm genoeg voor mij en super ademend!

Ja, dat mag ook wel voor dat geld. Ik heb een Arcteryx Theta AR. Bevalt zeer goed. Maar je wilt niet weten wat die kost.

Klopt, maar dit spul koop ik voor een jaar of 10, en ga er niet zachtzinnig mee om, dus zal me eigenlijk een zorg zijn ;). Gewoon geen zin om te gaan kloten met spul wat lekt of zo. Als je dit materiaal wilt hebben, valt het goedkopere spul sowieso af, dus dan maar even doorbijten ;)

Heb de beta SV, niet kapot te krijgen, maar een koopje, nou nee.

Edwin van Riel

Dat is waar. Ik draag hem elke dag, zomer en winter. En idd onverwoestbaar. Mijn vorige jack heeft het ook tien jaar uitgehouden, en die was veel dunner.

Een hardshell is per definitie natuurlijk niet warm. Isolatiewaarde 0,zwembad ;). Het zijn ideale jassen om in laagjes te werken. Ze zijn perfect tegen regen en wind. Ik heb zelf een Mammut en omdat die jassen wel duur zijn (je zit snel aan de 400 euro) moet ik er van mezelf ook wel 6 jaar mee doen. Wat overigens prima kan. ik heb overigens geen zomer- of winterjas. Die hardshell is mijn jas. oja, ik heb dan nog wel zo’n donsjas van 40 euro erbij :)

Deze heb ik: https://www.bever.nl/p/mammut-crater-hs-hooded-jas-acbgd6002…

Not all who wander are lost

Die Mammut is al stukken goedkoper te krijgen bij o.a.
https://eu.mammut.com/p/1010-21751-50080/crater-hs-hooded-ja…

Ik heb de Norrona Lofoten, Gore Tex Pro en specifiek ontworpen voor wintersport met een uitneembare snowskirt, en zelfs een vast ritsdeel welke weer vast is te ritsen aan de broek voor een volledig gesloten pak. Erg doordachte kleding, met alle denkbare benodigdheden voor de wintersport.
Zie de productvideo voor meer info :

Dank al voor de vele reacties.
Het valt me op dat de gebruikers die over zo’n Gore Tex hardshell beschikken, hier ook echt tevreden van zijn.
De investering is blijkbaar zeer de moeite.

Gisterenavond heel wat zitten surfen, en ook veel wijzer geworden over de Gore Tex structuur (2L, 2,5L en 3L).
Ook Gore Tex, GT Pro en GT Active.

Ik begin stilaan een short list op te stellen.
Hiervoor kijk ik zeker toch ook naar de prijs. Immers, om de zoveel jaar wil ik me wel een nieuwe outfit cadeau doen…
De Norrona Lofoten GT Pro heb ik ook al paar keer gezien, maar korting wordt hier nog niet echt op gegeven.
Wel vond ik de Norrona Lofoten GT Active voor zo’n 380 Euro. Lijkt me een goede prijs. Active zou wat soepeler en lichter zijn dan de GP Pro. Mischien dan ook iets minder slijtvast? Ben hier wel in geïnteresseerd.

Andere optie vind ik de Mamut, Millet. Maar bij beide onduidelijk of er een sneeuwvanger is.
Zoek ik nog verder uit.

Iemand ervaring met Gore Tex Active ?

ps
Ik zoek maat L of XL.
Geregeld kom je wel een fijne aanbieding tegen, maar dan blijkt dit dan toch in een andere maat zijn…

Active Shell is op papier de meest ademende, maar wordt eigenlijk alleen gebruikt voor lichtgewicht (sport)jacks. Bv loop- of racefiets. Voor het lage gewicht hebben ze meestal ook een dunne buitenstof. Ze hebben daarom ook zelden pitzips. Ik heb een active jack voor fietsen in de regen. Dan moet het zo licht en klein mogelijk zijn. Door het ontbreken van pitzips valt Active voor mij als allroundjas meteen af. Meestal ook te kwetsbaar.
In volgorde van ademend vermogen:

  1. Active (meestal zeer dunne buitenstof)
  2. Paclite (meestal dunne stof, meestal 2,5 laags, s9ms pitzips), aanzienlijk goedkoper dan 3 t/m 5;
  3. C-knit (is eigenlijk 5 met een zachte binnenkant, draagt erg prettig, soepel, meestal medium buitenstof)
  4. Pro (meestal zware stof, daardoor erg slijtvast, maar ook stug en kraakt heel erg)
  5. “Gewone” Gore tex.

Ik weet niet of je in de buurt woont, maar de Zwerfkei in Woerden heeft echt een giga collectie. Die hebben ook Norrona. Mooi spul, maar (voor mij) een afwijkende pasvorm die ook nog eens per jack sterk verschilt. De Lofoten Pro vind ik loeizwaar. De Lofoten ziet er wel uit alsof je die nooit kapot krijgt, zelfs niet als je op een steen valt. Maar ook onbetaalbaar duur. Norrona heeft trouwens een goede outlet op zijn site (wel even zoeken).
Toevallig heb ik een Norrona Lofoten Active Shell Anorak geprobeerd, die is speciaal voor skiën. Een ongebruikelijk jack, want hele grote pitzips, stevige stof en sneeuwvanger. Maar vanwege de maat weer teruggestuurd. Het had een typische klimmerssnit: vrij kort, getailleerd met enorm lange mouwen.
Mijn advies is dan ook: koop een Gore tex jas nooit van internet, zonder hem eerst te hebben gepast.
Paclite jacks zijn trouwens meestal heel kort. Eigenlijk te kort voor skiën. Schiet me nog te binnen.
Wat ik zelf een heel fijn jack vind is de Arcteryc Zeta AR. Dat is C-knit. C-knit draagt gewoon heel prettig. Het is ook een lang jack. Geen sneeuwvanger, maar die heb ik nog nooit gemist.
Andere Goretex jacks kunnen koud of zelfs klam aanvoelen op je blote huid. Vooral Paclite. Daar heeft c-knit geen last van. Helaas zijn er maar heel weinig jacks met C-knit, en stervensduur.

*bericht bewerkt door DrPhil op 27 mrt 2019 14:16

Arc’teryx Sabre LT Jacket Men’s heb ik nu voor het tweede seizoen en bijhorende skibroek. Bevalt zeer goed mits je in laagjes werkt.

May the ski force be with you !!

5 jaar geleden bij sportsdirect een ski-jas gekocht van hun merk Nevica. Ik heb hem nog altijd en heeft me 50 euro gekost.

Ben toch ook al wat wijzer geworden door dit topic. Zelf ben ik ook op zoek naar een nieuw skipak maar ben er nog niet uit wat het gaat worden of welk materiaal . Heb zelf nu een 20K outfit en dit blijft ook gewoon droog he, en dit jaar 10 dagen in kniediepe poeder gezeten .

Snap niet goed welke meerwaarde die goretex nog kan bieden, zeker als dit niet eens zo warm is. Was eerst geneigd naar een 2L goretex maar na vorige berichten te lezen kan ik toch beter voor een 3L gaan. Waarom bied een 2L goretex eigenlijk meer warmte dan een 3L? Zie dit vaak op de website staan dat die meer warmte bied

Stomme vraag wellicht maar wat is een sneeuwvanger?

Mr. Slow

Stomme vraag wellicht maar wat is een sneeuwvanger?

Quick op 27 mrt 2019 21:32

Hi @quick

Gaat om de extra sluiting met elastiek aan de binnenkant van je jas (onderaan), zodat er geen sneeuw naar binnendringt bij een val in bv. de diepsneeuw.

Born to run. B.S.

Plaats een reactie