Pijn snowboardschoenen

Hoi,

Afgelopen jaar heb ik een paar Burton Imperial snowboardschoenen gekocht in maat 46 nadat ik me een uur lang heb laten adviseren. Als ik rechtop stond drukte mijn tenen wel een beetje tegen de voorkant, maar zodra ik mijn kniën boog, kon ik de voorkant maximaal alleen nog aaien. In maart heb ik een week geboard op de nieuwe schoenen en ik herrinner mij wel dat ik af en toe pijn had maar dit hoorde dacht ik ook een beetje bij de break-in periode. Ik ben gister een dagje naar Zoetermeer geweest en heb urenlang geen last gehad. Maar na verloop van tijd kreeg ik eerst pijn aan mijn linker grote teen en later ook mijn rechter. Alsof mijn nagel naar achter gedrukt werd. Ik zit nu te denken aan heatmolden omdat ik niet weer schoenen wil gaan kopen. Ik weet alleen niet wat het resultaat is in mijn geval. Ik kan me niet voorstellen dat de schoenen te klein zijn want mijn grootste voet is 29,5 cm lang. Dit komt zelfs neer op een kleinere maat dan 46 volgens tabellen. Kan iemand mij hier meer over vertellen? Alvast bedankt!

Klinkt alsof je grote tenen net iets te weinig ruimte hebben. Een goede skiwinkel kan heel plaatselijk iets meer ruimte maken daar.

Of als je durft en handig bent: met de fohn de grote teen verwarmen (niet verbranden!) en met de achterkant van een schroevendraaier uitdrukken😉

Misschien een simpele oplossing, maar: zijn je nagels kort geknipt?

@Tiny-M Ja, dat is het eerste waar ik naar keek!

@elisabeth101 oke bedankt!

*bericht bewerkt door /TimH\ op 05 okt 2019 09:59

De maatvoering op een snowboardboot komt niet altijd overeen met je normale schoenmaat. Ja de schoen moet goed passen, maar je voeten zwellen gedurende de dag op, zeker als je sport. Ik vrees dan ook dat ze toch te krap zijn gekocht.
Ik heb normaal.maat 37,5/38, maar snowboardboots 38 2/3.
Er valt vast nog wat ruimte te maken bij je grote teen, maar ik hoop voor je dat dat dan ook voldoende zal zijn…

@G11ling oke maar ik heb op tabellen van the House gekeken naar snowboardschoenmaten en 29.5 cm staat gelijk aan maat 45 en mijn snowboardschoenen zijn 46.

*bericht bewerkt door /TimH\ op 05 okt 2019 10:21

Ik bedoel ook niet dat je geen goede afweging hebt gemaakt hoor. Maar mijn ervaring is dat een goed passende schoen vinden verder gaat dan centimeters vergelijken. Als je de schoenen s ochtends aankoopt zijn je voeten bv wat kleiner/minder opgezet, dan aan t eind van de dag.
Maar pijn is gewoon verschrikkelijk vervelend (heb er ook heel lang mee geworsteld) en moet je proberen op te lossen. Ik heb vorig jaar mijn schoenen van DC na 1 seizoen verkocht omdat ze tóch niet bij mijn voeten pasten. Nu Nitro’s en die zitten als slofjes. Heel blij mee.
Denk er wel aan dat als je je schoenen laat “fitten” dat ook geld kost, en dat je daarna je schoenen eigenlijk niet meer kan doorverkopen.

Nog wat anders, heb je bindingen met een toe-strap?

Ja, mijn bindingen hebben een toestrap. (Burton Mission)

Eerst had ik veel te grote schoenen van maat 48 en toen had ik last van enorme pijn aan de bovenkant van mn enkels. Daar heb ik nu geen last van. Ik wilde ook wel schoenen die precies de juiste maat hadden want ik houd van carven en daarvoor heb je goeie controle nodig.

Burton valt vaak vrij klein, dus let inderdaad vooral niet op de maat. Misschien kunnen ze inderdaad nog wat ruimte maken in je schoen.

Zere tenen kunnen 1001 oorzaken hebben, die niet direct door te kleine schoenen veroorzaakt worden.

100x in een korte sleper, vermoeidheid, verkeerde houding, te ruime schoenen, doorbloeding, schoenen te vast, bindingen te ver naar binnen…

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 05 okt 2019 14:24

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

@Sneeuwbaard 100 korte slepers, vermoeidheid, schoenen en bindingen te strak zouden heel goed kunnen. Waren natuurlijk alleen slepers in Zoetermeer. Gister las ik dat bij schoenen en binding vast is vast geldt en ik maakte ze altijd zo strak mogelijk vast. Bindingen te ver naar binnen heb ik niet over nagedacht, kan je advies geven wat goed is en wat niet? Afstand tussen het midden van de baseplates is 55 cm en ik ben 1,95 en carve voornamelijk.

*bericht bewerkt door /TimH\ op 05 okt 2019 14:41

De breedte van je stance kun je op verschillende manieren bepalen/controleren. Ik ben fan van de ‘sokken op gladde vloer’ methode. (Hoe, moet op deze site terug te vinden zijn), maar pijn komt eerder door de ‘verkeerde’ hoek. Sta je Duck op 15 graden, probeer 18 of juist 12 eens.

Straps inderdaad niet té vast. Hooguit voor een enkele zwarte piste een klikje of twee extra bovenop de berg en direct weer los onderaan, anders garantie op zere voetjes of je voelt ze juist helemaal niet meer.

De schoenen eens een paar uur in huis of op kantoor dragen geeft ook soms uitsluitsel of je het bij de schoenen zelf, of ergens anders moet gaan zoeken.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ik begin de eerste afdaling altijd met losse schoenen. Zowel bij soft als hardboots. Dan na iedere run doe is ze wat strakker. Doe ik ze bij de eerste run gelijk strak dan heb ik gegarandeerd zere voeten na een paar afdaling. En een schoen hoeft niet al je bloedvaten af te knellen. Vast is vast. Merk je dat je wat begint te schuiven dan doe je ze iets vaster.

Übung macht den meister!!!

@Sneeuwbaard ik sta +21 +6

*bericht bewerkt door /TimH\ op 05 okt 2019 15:16

@RFKANGOO Valt pijn aan (nagel) grote teen ook onder zere voeten?

@Sneeuwbaard ik sta +21 +6

/TimH\ op 5 okt 2019 15:15

Je kunt hier dan ook binnen een klein gebiedje wat spelen met die hoeken, maar ik verwacht met een dusdanige forward stance niet echt een verbetering. Een te krappe, of te ruime hoek tussen de voeten voel je dan waarschijnlijk ook al in je knieën. Zoek het dan vooral in te vaste schoenen/bindingen. Een (toe)strap een gaatje verzetten wil ook wel eens een beetje helpen.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Oke bedankt!

@RFKANGOO Valt pijn aan (nagel) grote teen ook onder zere voeten?

/TimH\ op 5 okt 2019 15:17

Bij mij valt alles onder de enkel tot de categorie voet.

Übung macht den meister!!!

Nou, vanochtend Dutch Bootfitter gebeld om te vragen of ze ook snowboardschoenen konden bewerken (Op de site is dit volgens mij niet te vinden). Dat deden ze ook en ik kon een afspraak op de website inplannen. Ze zeiden dat als er niks meer vrij was, ik even terug moest bellen. Dit was het geval en ik kon vanmiddag al terecht. Heel vriendelijk en ik kan mijn gefitte schoenen donderdagochtend alweer ophalen. Geweldige zaak! Hopelijk geen pijn meer.

En wat gaan ze er nu aan aanpassen?

Ze hebben mijn voeten opgemeten en een foto gemaakt van de onderkant en gaan aan de hand daarvan ruimte in de voorkant van mijn schoen maken.

Plaats een reactie