waardering van skischolen

Met de familie op vakantie in Tiroler Zugspitze geweest. Echt mooie week gehad (ondanks we een zieke hadden). Als ex-skileraren (mijn vrouw en ik) wilde onze kinderen niet zelf skiles geven maar in een klasje doen. Dit omdat er andere kinderen zijn waaraan ze zich kunnen optrekken en omdat ze van een ander alles aannemen en van ons natuurlijk maar bar weinig. Dus uitkomst een goede oostenrijkse skischool! met als doel skien en niet een oppas hebben, want die hadden we genoeg bij.

Echter, en dan zijn wij natuurlijk waarschijnljik te kritisch, voldeden de lessen van verschillende leraren gewoon totaal niet. Ze gaven les alsof het volwassenen waren, gebruikten niet allerlei speelsigheid om kinderen les te geven (wat echt nodig is), geen enthousiasme, totaal verkeerde helling. iemand kun je niet de “pizza” leren als de afdaling niet in de vallijn is etc…zelfs de bobo dans was inspiratieloos. Daarbij verliep alles chaotisch. De wedstrijd was een orkest van huilende kinderen.

Als klap op de vuurpijl was deze wedstrijd niet op vrijdag maar op donderdag. Een hele lage “skischool streek” om 6 dagen klas te cashen en er maar in praktijk door de wedstrijdplanning er maar 5 geven. Maw wij waren niet echt tevreden. Bovendien was ons zoontje na 3 dagen totaal niet meer gemotiveerd, vond de les saai (was het ook) en kwam in een steeds lagere klas terecht. Iets wat ik als skileraar echt ongelofelijk vindt. Een groep houdt je zo lang mogelijk bijelkaar. (de eerste groep wissel was overigens terecht en was ook een goede lerares) Anyway onze zoon kon nauwelijks skien na 3 volle dagen. Terwijl ie met z’n “ski’s aan” is geboren. Qua gewenning zat het bij hem wel goed. Wij hebben alles uiteraart van grote afstand bekeken, want niets is meer killing voor een skileraar als de ouders er bij blijven.

Wij hebben hem toen uit de les gehaald en 1 middag mee wezen oefenen en voilla hij kon zelf een hele helling skien zonder hulp. Dus 170 Euro armer hebben we hem zelf maar les gegeven. Ook andere klanten waren duidelijk niet tevreden.

Mijn punt is: blijkbaar is niet elke skischool even goed. Ik had gewoon de verwachting dat iedere skischool minimaal aan de eigen oostenrijkse standaard voldeden.
Ik heb zelf gewerkt in Furstauer in Saalbach en Zellamsee skischool beide prima skischolen. en was het eigenlijk altijd feest voor de gasten en 99% leerde eigenlijk in een normaal tempo skien. Dit al vanaf 4 jaar. Ik ken de zelf verder de skischool in Serfaus en Montafon, Arlberg allemaal top!

Skischolen worden op de meeste site’s niet gewaardeerd. en dat is jammer. Zo kunnen mensen zich beter orienteren en komt er ook “druk” op een skischool om het beter te doen.

Daarbij zou het mooi zijn als leraren zich kunnen uitspreken hoe men met het persooneel omgaat want ik weet van collega’s dat dat bij sommige scholen ook ernstig te wensen overlaat. Men wordt soms letterlijk als vuil behandeld. Terwijl ze nederlanders en andere buitenlanders zo hard nodig hebben.

Misschien is het mogenlijk dat daar een voorziening voor komt op deze site. skigebieden worden al breed gewaardeerd.
Zover ik weet zijn er ook geen site’s die dat doen.

Zijn er meer mensen met slechte ervaringen? of zijn er skileraren die iets kwijt willen over bepaalde skischolen?
(uiteraart netjes houden)

Ik heb nog geen ervaringen met skilessen van mijn dochter (wel heel veel van mijzelf als kind, haha). Onze dochter is 3,5 en we hebben de wintersport nog voor de boeg. Vorig jaar vond ze het heel leuk om op plastic skietjes tussen onze benen naar beneden te glijden, dus wie weet wil ze wel op les dit jaar.

Maar ik heb eigenlijk een andere vraag aan jou, hoop dat je wilt reageren. We gaan vooraf aan de wintersport nog een paar dagen naar omgeving winterberg. Daar wil ik geen les regelen omdat we ook willen wandelen en sleeen. Maar misschien kan ik haar al iets leren zodat ze al een beetje een gevoel krijgt. Haar kennende vergroot dat ook de kans dat ze tijdens de week op les wil. Maar waar begin ik mee? Ik ben zelf ook op 4 jarige leeftijd begonnen, maar daar herinner ik me 29 jaar later niet zo veel van ;) En hoe ga je met zo’n kleintje in de sleeplift? Vorig jaar heb ik haar getild op mijn heup, maar dat was een hele korte lift.

Ik hoop dat jij Martijn of iemand anders me antwoord wil geven. Hoop ook op reacties die wel over je topic gaan ;)

In de lift is de “les manier” dat je ze tussen de benen geklemt houdt. dus eigen benen gesloten langs elkaar en dan leunt het kind met de rug tegen je dijbenen. Belangrijk is, is dat je ze uitlegt wat ze moeten doen. Dus dat ze vooral niet gaan zitten uiteraart. Een paar jaar geleden heb ik iemand gezien die het kind alleen maar onderteund via 1 been. Dus de ski’s van het kindje staan aan weerzijde van een van je eigen ski’s. Ik doe dat nu ook, vind dat veel handiger want je staat niet meer krampachtig op je ski’s om je benen gesloten te houden. Bovendien is het uitstappen handiger.

Over les. Wij zijn ook met die plastic skietjes begonnen vanaf dat ie kon lopen. Toen ie 3 was hebben we hem op zo’n schnupferkurs gedaan. Maar hij wilde na 10 min op ski’s al liever sneeuwpoppen bouwen. Dit jaar dus serieus op les gedaan. En merk je gewoon dat ie skiien leuk vindt maar niet continu. Daar moet je bij zulke kinderen dus rekening houden. Heel speels houden (waar het daar in Lermoos aan schorte) en veel pauzes. Dwingen heeft geen zin. Maar je mag ze natuurlijk best proberen te motiveren om even door te zetten.

De les stappen:

  1. wennen met 1 ski aan, op 100% vlak terrein:
    rondjes lopen, draaien, springen, glijden etc.

  2. dit met 2 ski’s. Gebruik dingen zoals konijnen vangen, tikkertje, grote beer spelen etc… speels houden dat is het allerbelangrijkste. kinderen kunnen namelijk al heel snel skien als ze willen.

Dan zoek en kort hellingkje met vlakke uitloop. Alle oefeningen in de vallinie (de lijn die een bal zou hebben als die naar beneden rolt. deze kan overigens wisselen per pistegedeelte)

  1. recht naar beneden glijden en dan allerlei bewegingen: strekken, krimpen (weer die konijn) springen als een haas, opzij stappen als een beer. etc. Belangrijk is, is dat ze hun handen op hun knieen houden. of iig. licht voorover gebogen blijven. Doe stappen 1 t/m 3 niet te snel

  2. naar beneden glijden en dan pizza punt maken, pistenbully, of schip whatever. Pizza is makkelijk want dat roept makkelijk. Dit is de allerbelangrijkste fase. En moet je ook wat geduld hebbeb. Kunnen ze dit goed, kunnen ze binnen 1 dag daarna skien. Denk aan voldoende snelheid, zonder snelheid lukt niets.

Oefeningen is remmen onder op vast punt, remmen halverwege, gecontroleerd remmen, hoog laag bewegingen maken (konijn weer) en dan remmen (snelheid varieert dan)

Kunnen ze gecontrolleerd een helling af. hup naar boven met een bandbaan of een korte sleper een vlakke blauwe brede piste dus. probeer eerst gewoon remmend naar beneden glijden. Daarna tikkertje. dus je veranderd richtingen en het kind komt achter je aan. Je hoeft niets uit te leggen over dalski etc. kinderen maken gewoon de juiste bewegingen. ze snappen daar toch niets van. zorg in het begin voor lichte ruime bochten en maak deze staps gewijs steeds korter. lukt dit. Dan ben je er bijna. een sleepliftje zoeken en een mooie blauwe piste zoeken en hopla.
Blijf ook speels doe oefeningen tijdens het skien zoals paard rijden, cowboy spelen, raceauto etc…etc…

Skien leer je door veel meters te maken. dus veel uitleggen wachten etc…is slecht, gewoon veel doen. Houdt goed snelheid, zonder snelheid geen bochten.

Ga niet te snel naar de volgende stap, het kind moet echt klaar zijn daarvoor. (zie je als verveling toe slaat) hoe langzamer in het begin je gaat. des te makkelijker de laatste fases.

Houdt er rekening mee dat er kinderen die skien vreselijk vinden, dat zijn er erg weinig maar ze bestaan. als dat zo is gewoon stoppen.

Succes!

Martijn, heel erg bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie. Hier kan ik zeker iets mee, leuk! Ik heb er al helemaal zin in.

Mijn dochter vind het wel leuk, dat zeker. Vorig jaar riep ze steeds harder, harder… ;) Maar het leren moet wel op haar eigen tempo inderdaad, ze is erg voorzichtig. Daarom wil ik eerst zelf beginnen voordat ze gelijk 2 uur in de les gaat. Mijn eigen eerste les was niet zo’n succes. Ik weet het alleen nog van verhalen, maar werd boven op een heuveltje gezet en kreeg een duwtje. Dat was ook direct de laatste poging die vakantie, haha.

Als onze dochter het niet leuk vindt, dan hebben we altijd nog een slee. Oma gaat ook mee, er is geen reden behalve plezier om op skiles te gaan. Hopelijk gaat het een beetje sneeuwen, dan kunnen we het over 1,5 week gaan uitproberen op een vlakke piste in de omgeving van Winterberg.

een tip die wij kregen toen we met onze 3-jarige zoon op wintersport gingen: plak op allebei zijn skietjes een ander plaatje. Als je kind bochtjes gaat maken kun je dan heel makkelijk aangeven welke ski het moet draaien/in de sneeuw moet duwen. Werkte als een trein!

Wij zijn trouwens voordat we afreisden naar Oostenrijk 1x met onze zoon naar Zoetermeer geweest en hebben daar met z’n drietjes een uurtje priveles genomen, vooral gericht op hoe we onze zoon veilig van lift naar lift zouden krijgen en hem zelf de basisbeginselen konden aanleren. Tip die we ook kregen: niet met kind tussen je benen de piste af (veel kinderen gaan dan lekker hangen en doen niet veel meer) maar je kind aan je skistok meenemen, dan voelt het ook de bochtjes veel beter. Dus je skistok horizontaal naast je houden en je kind het onderste stuk laten vasthouden.

Leer kleine kinderen niet via de ploeg, maar laat ze na uitgebreide gewenning (stappen, 1 ski rondjes lopen, glijden in vele vormen) meteen bochtjes maken door de bochtjes te maken met heel kleine stapjes. Dus eerst bochten leren, de ploeg komt dan vanzelf en de balans en dus de techniek is er veel sneller. Voorwaarde is natuurlijk wel geschikt terrein, bij de eeste glij-oefeningen liefst m et een tegenhelling, zodat je vanzelf stopt.

Dus GEEN pizzapunt-mishandeling! Die punt ontstaat VANZELF bij het stappen van bochten. Als dat er goed in zit kan je het remmen met de ploeg verfijnen.

@harry, In mijn beschrijving staat de gewenning al uitgebreid beschreven. maar van die extra aandacht op bochtjes stappen…is wel een idee, inmiddels kan mijn zoontje al wel skien. ik zal het is bij mijn dochtertje proberen. :)

Ik moet zeggen dat het al 7 jaar is geleden dat ik skiles vanuit een skischool heb gegeven. Methodieken veranderen uiteraard. Mijn ervaring was altijd dat die tussenstap minder succes gaf. dan andere stappen. Ik voerde deze wel kort uit maar ging dus sneller naar de pizza omdat ik alwel veel aandacht had gegeven bij de eerste gewenningsstappen. en de kinderen dat dan ook altijd wel lukte

Alleen bij de skiklasjes zie ik toch nog steeds veel pizza punt techniek. Overigens is die natuurlijk niet perse fout. 1000-en kinderen hebben er mee leren skien.

@Tessa Die klemmetjes ben ik niet zo’n fan van. omdat de beweginsvrijheid verder beperkt wordt. Ik gebruikte die alleen bij de moeilijk lerende.

Een tuigje zie je overigens ook veel. Alleen moet het kind wel al tegen de weerstand kunnen van degene die het tuigje vasthoud. Als deze dat kan, kan die al bijna skien want dan is de gewenning al helemaal in orde.

Martijn, ik bedoel niet klemmetjes om de punten van de skietjes heen, maar een (gelamineerd) plaatje van iets OP de ski. Bij onze zoon hadden we op de ene ski een autootje geplakt en op de andere Pino. Als we dan, met hem aan onze stok, bochtjes maakten, riepen we tegen hem ’ duw Pino maar in de sneeuw’ of ‘draai de auto maar naar de berg’. Zo oefende hij het bochtjes maken al een beetje mee… Dus in plaats van ‘dalski’ riepen we het plaatje dat op de ski stond.

Plaats een reactie