Filmen en monteren van wintersportbeelden: tips & tricks

@Jorian

Ik ben niet echt bekend met gopro studio. Heb het eens gebruikt, maar al snel links laten liggen. Maar in het geval dat je laptop de videos niet af kan draaien ivm te hoge bitrate van de bestanden (te veel mb’s per seconde), is het misschien handig om een programma te zoeken die werkt met proxy media. In principe gebeurt het volgende: het programma zet het videomateriaal om naar een ander bestand met lagere bitrate dan het origineel, waardoor deze makkelijker en sneller te bewerken zijn. In de final render moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat je je originele media weer gebruikt, zodat je geen kwaliteitsverlies hebt. Nadeel van deze methode is dat het extra opslagruimte kost (omdat je elk mediabestand dubbel hebt (een origineel en een proxy)), voordeel is dat je workflow gewoon een stuk sneller is.

Dirk

@Jorian Je zou ze eerst kunnen converteren naar 720p 30fps en zien of je daar vlotter mee kan werken.
En dan voor de stukjes die je in slow-motion wil gebruiken: de filmpjes eerst "uitrekken" en dan pas in je videobewerkingsprogramma importeren (een beetje zoals in de workflow video op de eerste pagina van dit topic)

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Bedankt voor de tips!! @Lieven hoe ze te converteren?

Certified ski-boy, glijbewijs

@Jorian In het workflow-filmpje op de eerste pagina staat het uitgelegd, als ik het mij goed herinner. MPEG Streamclip werkt blijkbaar op Mac en Windows.

Geek, Snowboarder, iPhone developer

helemaal top, ga ik binnenkort proberen, bedankt voor de hulp!

Certified ski-boy, glijbewijs

@tum tof dat je hem zo post! Kijkje in de keuken is nooit mis. Zal er van de winter ook eens zo 1 maken :) Zelf zou ik wel meer tempo in de montage maken. Het shot rondom 1:50 en een paar die volgen duren me echt te lang. Maaaaar; dat is hoe ik het zou doen ;)

Rene op 14 okt. 2013 20:26

@Rene waar blijft jouw kijkje in de keuken? Of ben je dit jaar niet weg geweest :D

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Ow, goed dat je het zegt! Maar kan nu natuurlijk niets meer posten in verband met bedrijfs geheimen he ;) Haha! Nee, heb van m’n prive reizen nog geen edits gemaakt. Weet ook niet of ik het nog ga doen, maar dan zal het vast van de zomer pas ergens zijn. Dus remind me tegen die tijd nog maar eens, haha

Haha okay dan, jammer, maar wellicht anderen die dit willen delen? Ik ben wel benieuwd hoe bij anderen het project in elkaar zit…

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

ik heb op 720p 60fps filmpjes geschoten afgelopen wintersport, maar nu op mijn laptop wil ik editen en de beelden haperen de hele tijd… nu heb ik al best een oude laptop dus misschien zou het daaraan kunnen liggen… iemand enig idee? wat kan ik doen om het op te lossen? *edit in gopro studio

Jorian op 4 mrt. 2014 22:00

iemand?

Jorian op 8 mrt. 2014 09:30

Wat zijn de specs van je laptop? (staat bij Configuratiescherm, en dan Systeem.)
Zou goed aan je laptop kunnen liggen. Oplossing is afhankelijk van je laptop…

ik heb op 720p 60fps filmpjes geschoten afgelopen wintersport, maar nu op mijn laptop wil ik editen en de beelden haperen de hele tijd… nu heb ik al best een oude laptop dus misschien zou het daaraan kunnen liggen… iemand enig idee? wat kan ik doen om het op te lossen? *edit in gopro studio

Jorian op 4 mrt. 2014 22:00

iemand?

Jorian op 8 mrt. 2014 09:30

Wat zijn de specs van je laptop? (staat bij Configuratiescherm, en dan Systeem.)
Zou goed aan je laptop kunnen liggen. Oplossing is afhankelijk van je laptop…

Waah op 17 apr. 2014 08:12

ik denk dat het idd daaraan ligt. het is al een oudere laptop en heeft ook steeds vaker kuren, heb het op een windows 7, nieuwe vaste pc geprobeerd en daar loopt ie wel vlekkeloos :) bedankt voor de reactie!

Certified ski-boy, glijbewijs

Voor het bewerken van HD filmpjes heb je tenminste een i5 (maar liefst een i7) van Intel voor nodig. Dit is noodzakelijk vanwege hoge resolutie en vooral de hoge compressie van het beeldformaat.

Dan heb heb je ook een krachtige CPU nodig voor dé-compressie (het uitpakken van de bestanden). Tijdens het afspelen van je filmpje gebeurd dat realtime op de achtergrond. Wij zien beeld. Maar een zogenaamde CODEC (software de de compressie slim en snel omzet) zet data razendsnel om in beeld.

i5 heeft 4 processoren in een chip (Quad core) - voor 720p beelden kan dit voldoende zijn.
i7 heeft er 8 (Octo core) - voor ongestoord F-HD bewerken

Enkele benodigdheden in een computer voor videomontage:
• Sterke CPU -i7 is perfect
• Aparte videokaart met eigen geheugen minimaal 1Mb (on-board videokaart belast het systeem meer)
• Snelle harddisk van 720Rpm (rotaties per minuut) goede toegangstijd is belangrijk
• Daarnaast een stukje creativiteit - dat wordt je handtekening :-)

Succes!

thanks :)

Certified ski-boy, glijbewijs

• Aparte videokaart met eigen geheugen minimaal 1Mb (on-board videokaart belast het systeem meer)
• Snelle harddisk van 720Rpm (rotaties per minuut) goede toegangstijd is belangrijk

Amiabel op 2 mei 2014 21:07

Ik neem aan dat je 1Gb videokaart bedoeld en 7200 RPM hdd?

Het beste is overigens om een hdd als backup te hebben met 5400-7200 RPM en een SSD als edit disk maar ja die zijn ook wat prijziger ;).

Full time Bourgondiër, parttime arbeider.

@Thijs9 Bedankt voor de correctie. Het klopt. Hoop dat SSD snel goedkoper wordt…

@Amiabel, een SSD is een stuk sneller is mijn ervaring met een ruim 4 jaar oude MacBook Pro, en een tip is de Samsung 840.

http://www.mycom.nl/componenten/solid-state-drive#filter:ChQ…

Vandaag weer een klassiek voorbeeld tegen gekomen hoeveel je nog uit GoPro beelden kan halen. Onderstaande footage is geschoten met een GP2. Als je maar weet wat je moet doen, kun je er nog heel veel detail uithalen ;)

null

*Links voor, rechts na uiteraard :D

Dat klopt helemaal. Net als een fotocamera wil het video-apparaat alles converteren naar middenprijs. In het algemeen maar zeker met sneeuwbeelden is daar nog veel "mooie" winst te behalen.

Heb inmiddels zelf een Sony 4K camera aangeschaft de AX100 en ben sprakeloos van de ongelooflijke beeldverbetering óók voor een FHD-TV zichtbaar te zien. Sta te trappelen tot het winterseizoen begint. Zal binnenkort hier kleine stukjes beeldmateriaal laten zien.

@Rene Zo dat zijn flinke verbeteringen! Gebruik jij toevallig MAGIX Movie Edit (Pro 2014 Premium) of lijken die icoontjes gewoon verdomd veel op elkaar?

Full time Bourgondiër, parttime arbeider.

@Thijs9 nee geen Magix, de dag dat ik dat ga gebruiken moet er toch wel heel iets geks zijn gebeurd met de wereld ;) Final Cut Pro X it is :)

@Rene ahh oke dat dacht ik al ;). Spijtig genoeg kan dat niet op een Windows pc. Ik moet eigenlijk nog "ff" de Adobe suite onder de knie krijgen.

Hebben jullie trouwens nog goede tips voor een Windows edit programma op adobe na?

Full time Bourgondiër, parttime arbeider.

@Thijs9 Sony Vegas Pro of het iets kleinere broertje SonyVegas Movie Studio.

Aftellen maar!

@Thijs9 Als jij je wilt gaan bezig houden met Adobe dan is elk ander programma een downgrade. Als ik jou was zou ik opzoek gaan naar een goede tutorials serie en de overstap gaan maken. :)
(Vergeten te noemen dat de Adobe suite ontiegelijk veel dollars kost en dat niet een stap is die je zomaar even maakt :P maar dat wist je waarschijnlijk wel :))

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

@Thijs9 Als jij Adobe Suite wilt gaan gebruiken dan is elk ander programma een downgrade. Als ik jou was zou ik eens opzoek gaan naar een goede tutorial serie en de overstap gaan maken ;) Al is adobe natuurlijk behoorlijk prijzig als je die nog moet gaan aanschaffen. ;)

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Zouden jullie mij misschien kunnen vertellen wat ik verkeerd heb gedaan na de timelapse in me filmpje?:

Heb 1080p gefilmd 60fps maar het beeld ziet er niet uit. Heb sinds vandaag me hero+ silver dus kwa editen is het allemaal nog even wennen. Denk zelf dat het renderen “fout” is gegaan?

Denk zelf dat het renderen “fout” is gegaan?

Brianvdz op 17 aug 2014 01:24

Lijkt me inderdaad een mogelijkheid (gerendered in lage kwaliteit, wat soms mogelijk gemaakt wordt om tijdens het bewerken al eens een idee te krijgen van je edits).

Of heb je je bronmateriaal eerst omgezet naar een tussenformaat om het editen vlotter te laten verlopen?

Geek, Snowboarder, iPhone developer
Lieven op 17 aug 2014 12:58

@Lieven
Ik heb eerst het progamma van gopro gebruikt om het te converten en daarna in sonyvegas gezet om te bewerken en te renderen…

Net nog een keer geprobeerd(eerst convert in gopro software), 1080p 60fps en ook zo gerendert in sonyvegas. Ziet er al beter uit maar volgens mij nog steeds niet wat ik uit de camera kan halen…

De timelapse van de wolken in je eerste filmpje ziet er wel goed uit…

Kan het zijn dat je het materiaal omgezet hebt naar timelapse materiaal, of een timelapse functie hebt gebruikt. Want wat timelapse doet is het weg laten van beelden per seconde en daar lijkt dat haperende beeld op.

Sowieso is het niet logisch om een timelapse te filmen met 60fps omdat je door het weg laten weer uitkomt op 30fps :)

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Ik heb inderdaad eerst de timelaps gemaakt en daarna het filmpje in sonyvegas gezet en aangepast naar de timelaps instellingen bedenk ik me nu.

Net op werk wat gefilmd en weer een stukje op de scooter. Dus even kijken hoe het nu is als ik het niet convert.

Vandaag weer een klassiek voorbeeld tegen gekomen hoeveel je nog uit GoPro beelden kan halen. Onderstaande footage is geschoten met een GP2. Als je maar weet wat je moet doen, kun je er nog heel veel detail uithalen ;)

null

*Links voor, rechts na uiteraard :D

Rene op 22 jul 2014 14:34

Maar als je nou verteld wat je zo ongeveer allemaal hebt gedaan, dan weten wij de volgende keer ook wat we kunnen doen… :) #durftedelen

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Vandaag weer een klassiek voorbeeld tegen gekomen hoeveel je nog uit GoPro beelden kan halen. Onderstaande footage is geschoten met een GP2. Als je maar weet wat je moet doen, kun je er nog heel veel detail uithalen ;)

null

*Links voor, rechts na uiteraard :D

Rene op 22 jul 2014 14:34

Maar als je nou verteld wat je zo ongeveer allemaal hebt gedaan, dan weten wij de volgende keer ook wat we kunnen doen… :) #durftedelen

tum op 20 aug 2014 10:25

Denk 3 color correctie?!

Plaats een reactie