Skivakantie met de hond

Eind maart/begin april zouden wij (ik en mijn vriendin) op skivakantie willen gaan met onze hond.
Wij zijn dus op zoek naar een hotel/appartement waar ook onze viervoeter welkom is.
Qua gebied zijn wij vrij flexibel: het idee zou zijn om pas heel laat te boeken en te kijken waar de condities goed zijn.
Toch zou ik al wat tips willen qua gebied met volgende kenmerken:

  • langlauf mogelijkheden met de hond
  • het mag een klein en rustig gebied zijn
  • redelijk wat makkelijke pistes voor mijn vriendin die beginner is
  • Uitdagende pistes voor mij zijn welkom, maar geen absolute must

Zijn er daarnaast ook mensen die specifieke appettementen/hotels kennen waar honden welkom zijn?

Ik zou dan denken aan kleine pensions in Oostenrijk/Zwitserland

Op veel langlaufloipes zijn honden, omdat deze de loipes kapot maken met hun poten niet toegestaan. :-(

Ik denk dat in principe elk Alpenland goede en leuke kleine gebiedjes heeft met appartementen en huisjes waar honden zijn toegestaan! In de buurt van Puy Saint Vincent, Pelvoux en in de gehele Queyras (Ceillac, Saint Veran Abries) kun je lekker met de hond wandelen, heb je de keuze van veel kleine gebiedjes met niet al te moeilijke pistes. En je zou bijvoorbeeld de Col d’izoard op kunnen met je hond. Een langlaufloipe waarvan ik weet dat honden mogen…

Click. Click. Peace

Vorig jaar waren wij in Grimentz, Val’Anniviers, Zwitserland, waar we opvallend veel wandelaars met honden zagen. Ook tourskiers met honden! Maar is geen echt langlaufgebied. Wel heerlijke pistes en absoluut een pittoreske en vriendelijke omgeving. Zeker ook in maart/april.

Een ander gebiedje dat meteen in mij opkwam, is Autrans / Meaudre in Frankrijk. Schitterend om te langlaufen en wandelen. Klein gebied om te skiën, maar zeker goed voor beginners en lichtgevorderden.
Vrees alleen dat daar in april echt de lente is ingetreden, ligt laag.

*bericht bewerkt door Marije77 op 23 okt 2019 21:35

❄️

Val d’anniviers is inderdaad ook een goede tip!

Click. Click. Peace

Met langlaufen bedoelde ik eigenlijk vooral met de sneeuwraketten naar boven stappen :)

Dat mag op heel veel plaatsen ;-)

Click. Click. Peace

Met langlaufen bedoelde ik eigenlijk vooral met de sneeuwraketten naar boven stappen :)

Matsoematsoe op 23 okt 2019 23:00

Foei foei foei foei! Gelukkig voor jou is er geen duim omlaag. Hoe haal je het in je hoofd om ‘slowshoes’ te verwarren met de elegante kunst van het glijden over bevroren water kristallen!

Skivakantie met de hond:

Ik heb die van mij ook 2 keer meegenomen op wintersport. Ik zat in Damüls, pensionnetje aan de piste waar mijn hondje meer dan welkom was.
Ik ging elke dag met mijn hondje rodelen, ik op de slee, hij rennen en weer omhoog de skilift in. Hij vond het al snel dood normaal een ritje in het stoeltjes lift.
Ik nam hem in de middag mee lunchen boven op de berg of in een leuk restaurantje naast het pension.

Vlak naast het pension had je een rodelpad en een voetpad, die wel stijl omhoog of omlaag ging. Ik moet alleen maar even de piste over te steken.

Is je hond weleens vaker mee geweest? Hoe gaat hij om met skiers? Die van mij gaat er keihard tegen blaffen en wilt het liefst in de ski’s bijten, hij vind het erg raar. Ik zou er dus bijvoorbeeld niet mee kunnen langlaufen. Ook heb ik speciale sneeuwschoentjes , want van het vele rennen in de sneeuw krijgt hij helaas wondjes aan zijn pootjes.

null
null

De sneeuw in met de hond is geweldig. Ik mis scratch nog steeds:

https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/341801/in-memoriam…

Click. Click. Peace

Let wel op dat je hond niet op je ski’s gaat jagen. Op oudjaarsnamiddag van Arolla naar Sion racen om een poot te laten hechten vonden we uiteindelijk toch niet helemaal optimaal.

https://cdn.wintersport.nl/forum/25/10f22b0dc4ec3ea340c27fd4...
Ik heb ook heel vaak de hond meegenomen.
Die van mij ging mee als ik ging skiën. Het is wel echt heel erg opletten dat je niet over je eigen hond skiet, of dat een ander over je hond skiet. En ook een hond die blaft tegen andere skiërs wordt niet geapprecieerd.

Overigens is één afdaling wel genoeg voor je hond, zelfs als die een heel goede conditie heeft.

Overigens is het in heel veel gebieden verboden om de hond op de piste mee te nemen. Wij gingen altijd naar een rustig dorp, waar het wel toegestaan werd en waar je ook veel wandelaars met hond zag. Dan kun je in januari de gok wel nemen om je hond mee te nemen, mits die goed luistert!

*bericht bewerkt door phma op 24 okt 2019 14:21

Bonneval sur arc kan een optie zijn. Het is een prachtig dorpje diep verscholen in de natuur. Door de hoogte is het in die periode ook nog erg sneeuwzeker en ligt er meer dan genoeg sneeuw om lekker te skien en door de sneeuw te wandelen. Er liggen ook nog een behoorlijk aantal skigebieden in de buurt om eventueel een dag naar toe te gaan.

Born to Ride

Plaats een reactie