Ski advies

Hallo iedereen!

Ik heb het forum al een beetje doorzocht, maar ik denk dat dit toch specifiek is per skiër, daarmee dat ik nog een berichtje apart plaats.

Ik ben een jongedame van 20 jaar, 1m77 groot en weeg 58 kg, en ben op zoek naar een nieuw paar ski's. Ik ski al sinds ik 5 jaar ben (eerst gestart met indoor skilessen) en ging vanaf dan toch wel 2 weken per jaar op wintersportvakantie. Ik kom vlot van alle soorten pistes af in alle omstandigheden en ga graag ook eens off-piste skiën (niets heerlijker dan je eigen spoor te trekken). Mijn prioriteit ligt momenteel wel meer op piste skiën; aangezien ik nu vaker met vrienden ga en een deel van hen liever op de piste skiet. Mijn stijl is best sportief.

Mijn huidig paar ski's zijn de Rossignol, unique 4. Deze had ik op mn 14 gekocht na een hele week testskiën met verschillende soorten. Heel leuke ski's om mijn (carve)techniek mee bij te schaven, maar deze zijn intussen aan de kleine kant geworden en ik zoek iets meer uitdaging. Misschien ook een belangrijk puntje: mijn budget is maximaal €500.

Hierbij dus mijn vraag: welke ski's raden jullie zeker aan?
Mocht er nog informatie ontbreken, laat het dan zeker weten!

Alvast bedankt!
Robin

Misschien is het handig om te vermelden:

  • of je voornamelijk korte of lange bochten skiet
  • gesneden bochten of geslipte
  • ook offpiste wilt of dat je daar andere ski’s voor gaat gebruiken
  • funpark?

Het geven van ski-advies laat ik graag aan anderen over die dat veel beter kunnen.

Salomon S/Max W 10 of 8 ? Te testen in Zoetermeer, bij Duijvestein.

Misschien is het handig om te vermelden:

  • of je voornamelijk korte of lange bochten skiet
  • gesneden bochten of geslipte
  • ook offpiste wilt of dat je daar andere ski's voor gaat gebruiken
  • funpark?

Het geven van ski-advies laat ik graag aan anderen over die dat veel beter kunnen.

Martin7182 op 26 okt 2019 14:14

Zijn inderdaad nog een aantal goede vragen!

  • ik maak voornamelijk korte bochten; enkel wanneer er weinig volk is ga ik over tot een langere bocht
  • ik probeer meer en meer een gecarvde korte bocht te krijgen, dus ik focus mij tegenwoordig meer op gesneden bochten
  • momenteel hou ik het bij 1 paar ski's, ik ga mijn stagejaren geneeskunde in, dus weet niet of ik nog zoveel tijd ga hebben om op wintersport te gaan en dan vind ik het een beetje zonde van het geld. Ik vind het voornamelijk belangrijk dat mijn ski's goed presteren op de piste, dat ik wat minder drijf op de sneeuw en wat meer moet ploeteren is momenteel niet zo erg ;-)
  • geen funparks, of eens eenmalig voor de leut.

*bericht bewerkt door robins op 26 okt 2019 14:49

De Fischer f19 in 163

@robins

Echt korte bochten?
https://youtu.be/QKRhCi1b9Kw

of meer:
https://youtu.be/Wf8cqT23wKE

Sjaak27 op 27 okt 2019 12:33

Hmm, is inderdaad goed om er even beeldmateriaal bij te nemen!

Ik ski inderdaad meer een halflange bocht (2e filmpje), al prefereer ik bij drukte wel de techniek op het eerste filmpje en maak ik échte korte bochten. Maar ik zou mijn focus bij de ski's wel meer op de techniek van het 2e filmpje leggen.

*bericht bewerkt door robins op 27 okt 2019 15:17

Er zijn best wat pisteski's die alles goed kunnen wat jij wil. Die ski's zijn dan wel een beetje verschillend, maar allemaal zijn ze zonder al te veel moeite te skiën (dus ook met vermoeide benen, of als je niks ziet in de mist), maar waar je echt wel het gas op open kan trekken als de piste er strak bij ligt en er weinig volk is.

Dynastar Speedzone 12 TI in 174
Salomon S/Max 12 in 175
Nordica Spitfire Pro in 174 (jaargang 2018-2019 of later; eerdere versies skiën echt anders)

Van deze ski's is alleen de Salomon binnen jouw budget te krijgen helaas. Dat is wel een dingetje…

EDIT: De Fischer Progressor F19 is ook een optie, en zeker binnen budget. Maar is wat mij betreft niet meer de 'meest veelzijdige pisteski voor iedereen die zichzelf gevorderd noemt.' Er zijn inmiddels new kids on the block. Maar die zijn allemaal buiten budget dus.

*bericht bewerkt door GiGi op 27 okt 2019 15:30

De lijst van GiGi is een zeer logische, echter zou ik van elke genoemde ski er één maat onder gaan zitten, zeker gezien de ski waar je nu vanaf komt.

De lijst van GiGi is een zeer logische, echter zou ik van elke genoemde ski er één maat onder gaan zitten, zeker gezien de ski waar je nu vanaf komt.

Bennie op 27 okt 2019 17:20

Ja, dat vroeg ik me ook af, als een vrouw van 58kg al de op een na grootste ski moet skien, welke maat moeten het grote meerendeel van de skiers dan wel niet die (veel) zwaarder zijn dan haar?

Bedankt voor jullie antwoorden! Hier ben ik zeker al iets mee en kan ik eens gaan uittesten. Als het echt een immens verschil is, betaal ik graag ook nog wel wat meer, dan moet ik maar eventjes wat harder gaan werken ;-)

Ik denk inderdaad dat het het beste is dat ik voor een maatje kleiner ga dan bovengenoemde maten. Mijn vorige skilengte was ook gebaseerd op gewicht waarbij we ook een maatje kleiner namen. Anders gaat het verschil inderdaad te groot worden.

Ja, dat vroeg ik me ook af, als een vrouw van 58kg al de op een na grootste ski moet skien, welke maat moeten het grote meerendeel van de skiers dan wel niet die (veel) zwaarder zijn dan haar?

Slim op 28 okt 2019 14:24

Die moeten andere ski’s skiën, die passen bij hún niveau en stijl.

Plaats een reactie