Bescherming snowboarden op een rollerbaan

Hoi! Morgen is het zo ver, mijn eerste snowboardles op een rollerbaan. Ik ski al vele jaren en na afgelopen jaar een poging tot snowboarden te hebben gedaan in Oostenrijk (inclusief privé les), ga ik het nu indoor op een rollerbaan proberen. In de echte sneeuw ging het namelijk niet heel best. Rutschen en zelfs een sleeplift wel, maar bochtjes draaien ho maar. Ik ben aan het stuntelen met welk been voor dus ik hoop dat de rollerbaan mij gaat helpen met het leren van bochtjes draaien.

Maar hoe zit het met bescherming? Heeft iemand ervaring en zo ja, doe je bijvoorbeeld een backprotector of valbroekje aan? Ze vroegen mij aan de telefoon namelijk alleen een helm te dragen en toen niet aan de rest gedacht :)

Ik heb dat 1x gedaan, ik kon toen wel al snowboarden. Geen extra bescherming, volgens mij niet eens een helm als ik het me goed herinner. Als je valt wordt de baan meteen stil gezet, vaak al voordat je de mat raakt (als de instructeur oplet). Ik denk dat je geen extra bescherming nodig zult hebben

Broekje en rugbeschermer zijn naast een helm geen overbodige luxe… op de piste kan ik redelijk snowboarden, op de baan één poging gedaan, hard gevallen, ook al wordt de baan stilgezet, kun je aardig hard terechtkomen. Baanstilzetten is om te voorkomen dat je omhoogschiet en tegen de boarding bovenaan knalt, je valt er niet zachter door.

Het ligt er ook aan waar je mee begint, in het begin zul je mss vaak aan de balk boarden en steeds vaker los, hoe vaker los, hoe harder en vaker je zult vallen (tenzij je een natuurtalent bent en in één keer je losse bochten kunt maken).

Succes en veel plezier!

Zou kniebeschermers gebruiken. Ik kon redelijk goed boarden toen ik dacht dat het wel goed zou zijn om m’n techniek wat te verbeteren op zo’n baan. Vond het vies tegenvallen en een keer lelijk hard gevallen op m’n knie. Had toen spijt dat ik geen kniebeschermers om had. Succes!

Toen ik leerde boarden heb ik enkele lessen indoor genomen in Landgraaf maar het ging bij mij ook niet goed.
Daarna heb ik 10 uur les genomen op een rolbaan en vaak gaan oefenen indoor.
Raar maar waar op een bepaald moment maak je een “klik” en vanaf dan maak je enorme vorderingen.

Ik raad je aan om zeker kniebescherming te dragen…
In het begin hang je vaak aan een buis dan valt het vallen mee.
Maar daarna begin je los te laten en kun je wel meer vallen.
Zelfs staat de mat stil kun je behoorlijk hard vallen…
Mijn knieën hebben behoorlijk afgezien toen…
Je moet zorgen dat je geen schrik krijgt om te vallen!

Het lukt niet in de sneeuw en nu ga je het op de band proberen?! Wie z’n idee was dat?

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ik ski op de rollerbaan, een helm vind ik het minimum. Ook al is de instructeur nog zo snel, je kunt altijd een flinke klap op je hoofd incasseren door de val.

To ski or not to ski, that 's not a question

Je gaat zeker niet ineens wel kunnen snowboarden op de rollerbaan. Als je gaat, raad ik in ieder geval helm, handschoenen en kniebeschermers aan. Een valbroekje is ook geen overbodige luxe. De baan is gewoon hard als je valt.

Ik zou toch eerst verder gaan in de sneeuw en als je dat lukt techniek bijschaven op de band.

Het lukt niet in de sneeuw en nu ga je het op de band proberen?! Wie z’n idee was dat?

Sneeuwbaard op 27 okt 2019 21:44

Nieuwe trend voor de toekomst. De rollerbaanvakantie. Aangezien het toch steeds warmer word lijkt mij dit een prima alternatief. ;)

Übung macht den meister!!!

Het lukt niet in de sneeuw en nu ga je het op de band proberen?! Wie z’n idee was dat?

Sneeuwbaard op 27 okt 2019 21:44

Nieuwe trend voor de toekomst. De rollerbaanvakantie. Aangezien het toch steeds warmer word lijkt mij dit een prima alternatief. ;)

RFKANGOO op 28 okt 2019 06:37

Toch wel met een rollerbaandiscouurtje erbij zeker?🥳

LA NORMA😍☃️

Je gaat zeker niet ineens wel kunnen snowboarden op de rollerbaan. Als je gaat, raad ik in ieder geval helm, handschoenen en kniebeschermers aan. Een valbroekje is ook geen overbodige luxe. De baan is gewoon hard als je valt.

Ik zou toch eerst verder gaan in de sneeuw en als je dat lukt techniek bijschaven op de band.

Tiny-M op 27 okt 2019 22:42

Dat is ook niet mijn verwachting dat het dan ineens wel lukt. Zoals gezegd hoop ik dat het mij gaat helpen met het draaien van de bochten. Het is namelijk niet zo dat ik helemaal niet naar beneden kom. Er is trouwens ook geen indoor hal hier in buurt om vooraf te lessen en aangezien er zelfs mensen zijn die het vanaf 0 leren op zo'n band leek het mij een goed alternatief, maar blijkbaar denken mensen daar anders over ( @sneeuwbaard ) en dat kan. Ik ga vanavond ontdekken of het überhaupt iets voor mij is. 🙂

In ieder geval bedankt voor alle reacties!

*bericht bewerkt door Marie90 op 28 okt 2019 07:57

Zelf heb ik mijn eerste meters op een snowboard op een rollerbaan gemaakt en dat heeft mij zeer goed geholpen. Doordat je aan de balk kan beginnen is het veel makkelijker om je eerste bochten goed te leren draaien. Daarna ga je steeds meer de balk loslaten. Aangezien het technisch lastiger is om op een baan goed je bochten te maken zal het daarna in de sneeuw alleen maar beter gaan.

Born to Ride

Tsss rolbaan haters hier, sneeuw is koud en on-effen! En op de rolbaan kun je zien of je haar goed zit, mits je geen helm op hebt natuurlijk.

Maar even serieus, ik draag geen helm op de rolbaan. Maar ik denk er wel steeds meer over na, je kunt echt naar vallen.

Ik val bijna wekelijks en heb al mijn knie geschaafd, vinger verstuikt, arm geschaafd, heupen blauwe plekken.

Er zijn al veel adviezen gegeven maar vergeet lange mouwen niet.

Dit is op ski’s maar snowboard zal niet veel anders zijn. Moet wel zeggen dat anderen minder vallen. Ik doe gewoon harder mijn best😃

Tijd voor een uitpakparty?!

Op rollerbaan is het gewoon handig om een helm te dragen en in ieder geval ook een waterdichte broek. Op Ski’s valt het mee, met snowboard val je gewoon zeker.

Snowboarden op de rollerbaan is niet heel erg eenvoudig zoals je merkt dat de reacties. Het begin is zeker lastig maar uiteindelijk wel leerzaam.

De rolbaan hier in de buurt heeft de helm verplicht sinds dit seizoen. Vast teveel ongelukjes gebeurd 😉

Kleed je niet te warm aan zou ik zeggen, het is vrij intensief

Plaats een reactie