Aanschaf eerste ski's

Beste allemaal,

Na jaren gehuurd te hebben heb ik afgelopen jaar mijn eerste skischoenen gekocht. Het betreft de K2 Spyne 100 SV. Aangezien dit erg goed is bevallen, ben ik van plan om ook eigen ski's te kopen. Ik heb zelf even zitten zoeken, maar als leek word ik daar niet veel wijzer van. Daarom graag advies.

Even wat informatie. Ik ben een man, 25 jaar, 1.70 m en 65 kilo. Ik heb zo`n 10 weken ski-ervaring. Qua niveau schat ik mijzelf op een 6. Ik kom blauwe en rode pistes met gemak (parallel) af, zwart is soms nog een uitdaging. Ik ski meer dan 90% van de tijd op de piste en zoek dan ook een piste ski. Wat betreft bochtwerk ski ik voornamelijk middelgrote bochten. Ik ski daarnaast afwisselend snel en cruisend.

Wat voor soort ski zou bij mij passen? Ik zie de Fischer F18 vaak langskomen op dit forum, is dat wellicht wat? Of is het handiger om nog even te huren? De meeste jaren ga ik 1 week per jaar op skivakantie, dus huren is niet heel duur. Na de aanschaf van eigen schoenen neig ik echter wel naar eigen ski's.

Ook vraag ik mij af welke lengte geschikt voor mij zou zijn. Op dit forum zie ik regelmatig ski's op lichaamslengte voorbijkomen. In de verhuurshops krijg ik echter altijd zo rond de 155 mee ( 15cm kleiner dan lichaamslengte). Ik zou zelf zeggen dat een ski met lengte 160 of 167 het beste bij mij past. Thoughts?

Budget is overigens max 500 euro. Alvast bedankt voor de hulp!

F18 van 167 is waarschijnlijk een goeie match.

F18 van 167 is waarschijnlijk een goeie match.

Morzel op 29 okt 2019 17:08

Kun je geen buil aan vallen inderdaad. Je zou ernaast ook de F19 even kunnen proberen. Kijken welke van de 2 je het meeste aanspreekt.

155 op eenvoudige ski’s is voor jou wel wat ondermaats in principe na 10 weken. Denk dat je met 10-15 cm meer op snelheid meer lol hebt. Kan met dit soort ski’s gemakkelijk zonder dat ze onhandelbaar voor je worden.

Edwin van Riel

Overigens nog een aanvullende vraag. Wanneer is de beste tijd om ski’s te kopen? Begin of eind van het seizoen? Of maakt dat niet uit? Ik ga komend jaar namelijk pas in maart op skivakantie.

Na het seizoen vaak wat korting op de modellen die er uit gaan. Je kunt nu ook prima terecht voor modellen van afgelopen jaar als je niet de hoofdprijs wilt betalen. Nieuwste van het nieuwste kan ook, maar dan betaal je wat meer.

Edwin van Riel

Na de voorjaarsvakantie wordt de recente collectie meestal al afgeprijsd, maar dat is wellicht wat krap.

Nu zijn er ook prima koopjes te scoren. F18 is €250 bij XSPO (binding niet voor gripwalkzolen) en de Dynastar Speed Zone 9 (160 cm) is ook leuk aan de prijs bij Ekosport voor €315 bij gebruik van kortingscode FALL10.

Na de voorjaarsvakantie wordt de recente collectie meestal al afgeprijsd, maar dat is wellicht wat krap.

Nu zijn er ook prima koopjes te scoren. F18 is €250 bij XSPO (binding niet voor gripwalkzolen) en de Dynastar Speed Zone 9 (160 cm) is ook leuk aan de prijs bij Ekosport voor €315 bij gebruik van kortingscode FALL10.

B-RETRO op 29 okt 2019 17:52

€ 250 is erg goedkoop! Ik weet alleen niet of mijn K2 spyne 100 HV gripwalkzolen hebben of niet. Kan dat zo 123 niet vinden op google.

Na de voorjaarsvakantie wordt de recente collectie meestal al afgeprijsd, maar dat is wellicht wat krap.

Nu zijn er ook prima koopjes te scoren. F18 is €250 bij XSPO (binding niet voor gripwalkzolen) en de Dynastar Speed Zone 9 (160 cm) is ook leuk aan de prijs bij Ekosport voor €315 bij gebruik van kortingscode FALL10.

B-RETRO op 29 okt 2019 17:52

Beide prima keuzes dit. Je K2 schoenen hebben standaard zolen, geen gripwalk. Zal dus geen problemen opleveren.

Ik ben iets langer (1,75) en wat zwaarder dan jij maar zelfde niveau en stijl ongeveer en heb de F18 in 167 gekozen na wat uitproberen in de verhuur. Makkelijk te draaien en evengoed stabiel op hogere snelheid. Zeer goede grip op ijs en steilere pistes vind ik

Er zullen vast meer goede opties zijn maar prijs-kwaliteit is dit momenteel het meest interessant denk ik. Die nieuwprijs is al scherp en hier op t forum kun je ze af en toe overnemen in zeer goede staat voor nog ff minder. Kun je weer een paar vakanties op vooruit

*bericht bewerkt door Simonko op 29 okt 2019 19:32

dubbel

*bericht bewerkt door Michiel94 op 29 okt 2019 21:26

Ik zit wel erg te twijfelen over de lengte. Zal 1.67 niet te lang zijn, gezien het feit dat ik 1.55 gewend ben? Is 1.60 niet een betere lengte? Via google word ik ook niet veel wijzer. Waar de ene lichaamslengte aanraadt, adviseert een andere site juist 15 cm kleiner dan lichaamslengte…

Dat is toch vooral ook persoonlijke voorkeur. Gigi bvb houdt van lange ski’s 😉 ik denk dat een 1.60 prima is voor je in geval van genoemde ski’s. Hangt wel n beetje van type ski af. Een allmountain ski met veel rocker mag wel op lichaamslengte, dat type ski voelt kort aan.

Ik zou 167 nemen. De F18 is zo wendbaar dat je echt geen last gaat krijgen van de lengte.

Ik heb eigenlijk nog zelden meegemaakt dat iemand echt zijn benen brak op een ski omdat die te lang was, en er perfect op weg kon door 1 maatje kleiner te nemen van diezelfde ski. Meestal was dan de directheid, flex of radius het groter probleem. En dat los je maar voor een heel klein deel op door een kleiner maatje te nemen. Een andere ski is dan vaak een betere optie.

Maar in jouw geval speelt dit allemaal niet denk ik, @Michiel94

Dank voor de tips! Inmiddels heb ik eindelijk de knoop doorgehakt en de F18 besteld in 167 cm. En dat voor slechts 280 euro…goede deal lijkt mij. Begin december maar eens uittesten in Oostenrijk!

Plaats een reactie