Op zoek naar een nieuwe tourski - freeride ski - alleskunner

De eerste sneeuw ligt al weer op de bergen, Alhoewel ik nog even moet wachten met skieen. Toch stiekem aan het kijken naar nieuwe ski's.
En wat is nu leuker dan wat tips en tricks via wintersport.nl.

Goed nu zijn wellicht hier meer piste skieers dan tourers, maar wellicht heeft iemand de goude tip

Mijn huidige ski is een Atomic Automatic 109 met Marker Kingpins. Thans mijn voornaamste ski. Behalve als het heel ijzig is, dan ga ik voor de echte piste ski. Want ijs vind hij niet zo heel leuk.
Prettige aan deze ski vind ik, je kunt hem rustig skieen, maar ook het gas vol open. zowel op als naast de piste.
En qua gewicht prima te touren (+1500hm)

Nadeel, Tijdens touren in het bos, is hij net wat te breed en wellicht iets te lang.

Echter is deze aan vervanging toe na de nodige tripjes en 2 winters.

Wensen :
Goed tourbaar
Net zo speels als mijn voorganger
Geen Soul 7, wat een rot ding, snap oprecht niet wat mensen zo geweldig aan die ski vinden
Iets smaller zonder te veel verlies aan float
Moet mn vriendin er mee kunnen bij houden als ze perse weer op de rennlatten wilt gassen.

Ik ben 2.03 meter lang
Weeg 95 kg
En ben een goede skieer, niveau 8 durf ik wel te stellen.

echte mannen lopen naar boven,

Ripstick black edition
Faction 2.0
4frnt raven

Zo even wat stijvere lichtere ski’s, verder is het een lastige categorie ;)

Ripstick black edition
Faction 2.0
4frnt raven

Zo even wat stijvere lichtere ski’s, verder is het een lastige categorie ;)

sneeuwkabouter op 6 nov 2019 15:32

Ik ga zze eens bekijken.
Eens is lastig, maar er hoeft maar een verdwaalde tourskieer hier verstopt te zitten

echte mannen lopen naar boven,

Wat zijn de vereisten aan de ski om je vriendin op race skis bij te houden? Hoe zwaar maximaal?

Voor jou lengte en gewicht, en het feit dat je ze ook voor lift-accessed wil gebruiken denk je aan lang en zwaar, maar dat is natuurlijk precies het omgekeerde van een race ski van 900g en 160cm…

@slim. Dat is net lastige. De rennlatten kan ik met mn lichaamslengte vergeten. Heb t geprobeerd op carbon latjes van fischer. Echt de kort. hou haar nu wel bij. maar dat is echt beesten geblazen. Qua gewicht, liefst zo licht als maar gaat. Maar ben bereid op dat vlak in te leveren. Vind een kopie van de ski eigenschappen van mn huidige ski belangrijker. Zat te denken aan de backland 95. Maar lees juist dat de backland geen automatic meer is. qua lengte ja ik kom niet onder de 180 uit. Eigenlijk een goed skibare tourder. klinkt bijna als onmogelijk.

echte mannen lopen naar boven,

Kortom, net als de slager zei: ‘mag het een onsje meer zijn?’

Moment Wildcat tour is speels en stevig, en in 190 verkrijgbaar, maar net zo breedt als je Automatic , en met ruim 1800g, flink lichter dan de Automatic (ruim 2100g).

Line Vision en Armada Tracer 98 zijn een paar van de weinige speelse toerski’s rond 100mm, maar zijn die niet te kort, slap en licht voor jou voor inbounds gebruik?

4FRNT Raven? Zeker speels, full rocker dus veel float voor de breedte. Gaat ook tot 190cm, 104 is ietsje smaller dan 109. Ook 1850g.
Kan je die in Europa krijgen?

https://blisterreview.com/gear-reviews/2017-2018-4frnt-raven…

*bericht bewerkt door Slim op 06 nov 2019 19:07

Een paar Renoun Endurance?
Of Citadel, als die 100mm grens niet echt een probleem is?

*bericht bewerkt door Bennie op 06 nov 2019 19:02

Sowieso kan je aardig wat gewicht sparen met Fritschi Tectons, of nog meer als je bereid bent naar een meer Tour gerichte binding te gaan.

  • Black Crows Navis Freebird (102mm) of Camox Freebird (97mm)
  • Dynastar Mythic 97

Ik heb zelf de Mythic 87 met Dynafit Speed Turn 2.0 (worden vervangen door Radical ST 2.0) die het prima op de piste doen en met 30cm pow ook nog prima te handlen zijn.

*bericht bewerkt door Alex op 06 nov 2019 20:25

When life gets too complicated.... SKI

Jammer van de Mythic 97 is dat de grootste maat 184 is, gemeten lengte 182.8 cm, dat is voor @martijnuiterwijk waarschijnlijk schouder lengte :-), dan blijft er weinig float over.
Jammer, want verder inderdaad goede float voor de breedte en best licht en stijf.

*bericht bewerkt door Slim op 06 nov 2019 20:31

Kortom, net als de slager zei: ‘mag het een onsje meer zijn?’

Moment Wildcat tour is speels en stevig, en in 190 verkrijgbaar, maar net zo breedt als je Automatic , en met ruim 1800g, flink lichter dan de Automatic (ruim 2100g).

Line Vision en Armada Tracer 98 zijn een paar van de weinige speelse toerski’s rond 100mm, maar zijn die niet te kort, slap en licht voor jou voor inbounds gebruik?

4FRNT Raven? Zeker speels, full rocker dus veel float voor de breedte. Gaat ook tot 190cm, 104 is ietsje smaller dan 109. Ook 1850g.
Kan je die in Europa krijgen?

https://blisterreview.com/gear-reviews/2017-2018-4frnt-raven…

Slim op 6 nov 2019 18:58

de automic is helemaal niet stijf. en een mooie buiglijn. Dat mis ik bij veel modelen. Qua binding, low tech is lichter. Maar kingpin is erg fijn moet ik zeggen. zeker gezien mn beenbreuk wil ik een auslöse hebben. De mythic spreekt me al lang aan. Maar te kort helaas. zo rond de 1800 zou fijn zijn. Prima middenweg. Sleep sowiso al 100kg de berg op makkelijk. dus dat onsje meer… Ik bekijk alle suggesties eens in detail.

overigens mn tourmaten doen t ook op bredere latten
En met mountainattack doen we als team freeride mee. Want strakke pakjes stonden ons niet zo goed.

echte mannen lopen naar boven,

Wbt bindingen, alle bindingen hebben toch auslöse? Dat betekent toch dat dat de je voet uit de binding schiet? Alleen klassieke Telemark bindingen hebben dat niet.of bedoel je iets anders (mijn Duits is niet super)?

Ik weet niet wat voor beenbreuk je het over hebt, maar als het onderbeen is dan is een Fritschi Vipec of Tecton toch beter dan een Kingpin? De Kingpin komt immers achter los, net als een klassieke tech binding, terwijl de Vipec en Tecton aan de voorkant opengaan, net als een alpine binding.

*bericht bewerkt door Slim op 06 nov 2019 22:39

Mijn Atomic backland drifter 95 183cm doen t prima op de piste. Alleen jij bent wel een stuk zwaarder… Geen idee hoe ze zich dan houden

Wbt bindingen, alle bindingen hebben toch auslöse? Dat betekent toch dat dat de je voet uit de binding schiet? Alleen klassieke Telemark bindingen hebben dat niet.of bedoel je iets anders (mijn Duits is niet super)?

Ik weet niet wat voor beenbreuk je het over hebt, maar als het onderbeen is dan is een Fritschi Vipec of Tecton toch beter dan een Kingpin? De Kingpin komt immers achter los, net als een klassieke tech binding, terwijl de Vipec en Tecton aan de voorkant opengaan, net als een alpine binding.

Slim op 6 nov 2019 22:35

ja alleen bij een klassike zijwaards. Deze heeft een normale alpine achter bak. Vind t ansich een fijne binding. Fritschi klopt idd dat die voren ook auslöse haben. Even niet aan gedacht. Sorry heb soms van de momenten dat ik automatisch over ga naar het duits, en soms het nederlandse woord niet eens meer weet. Maar dat terzake. Tecton is wel een een cool ding en nog relatief licht. Eens wat revieuws lezen, zelf nog niet in mn handen gehad. zie die ook niet zo veel moet ik zeggen. qua breuk, onderbeen aan gort op 3 plaatsen. iets met een mountainbike en een wallride.

echte mannen lopen naar boven,

@slim het probleem bij veel tech bindingen is dat ze bij wat agressiever skiënde skiërs te snel open klappen en dat men ze dan maar dicht klikt… fout gebruik misschien maar wel heel veel voorkomend omdat je niet bij elke bocht bang wilt zijn uit je binding te klappen.

de kingpin 13 kan je gewoon op ski stand laten staan, daar klik je niet zomaar uit al skiënd. En op deze manier is zo n binding voor goede skiërs zeker veiliger. Vooral in niet toerterrein, waar hard geskied wordt.

Click. Click. Peace

Mijn zoon heeft Armada TST skies. Die zijn licht, geschikt voor off piste en je kan er ook redelijk hard mee op de piste carven. Alleen voor ijzige pistes en korte bochten zijn ze niet gemaakt . Maar gezien de eisen die je stelt aan gewicht en off piste eigenschappen kan je niet verwachten dat je ook nog iemand op race skies kan bijhouden. De TST zal wel niet meer leverbaar zijn maar Armada heeft wel meer van dat soort bijzondere skies.

https://yellowgentian.com/ski-reviews/all-mountain/armada-ts…

Is er bij Atomic geen opvolger van de Automatics die je hebt?

@Rogier, yep, wat jij zegt is natuurlijk bekend, maar dat is wat anders dan wat @Martijnuiterwijk schreef, namelijk dat toerbindingen geen release hebben (haha, nou doe ik het in het Engels ;-) ).

@Martijnuiterwijk, ik bedoel ook zeker niet dat er iets mis is met de Kingpin, maar meer dat voor wat betreft onderbeen-breuk de Kingpin niet beter fungeert dan een (niet locked-out @Rogier ;-) )tech binding.
Maar het was mij er eigenlijk vooral om te doen dat jij iets lichters wilde , maar dat je ski eisen en lengte/gewicht, een lichtgewicht ski mischine lastig maakten, dus dan dacht ik, dan kun je ook een wat Winne door naar de Tecton te switchen, zonder dat je aan veiligheid of ski performance inboet, t.o.v de Kingpin, sterker nog, mischine win je er zelfs wat mee.
In de Blister review vind de tester hem net zo goed skiën als een alpine binding, met 1 van elk aan elk been.
Persoonlijk heb ik er maar 1 dag op geskied, en toen ik viel kwam hij goed los. En verder niet. Maar ik ski niet erg hard, het was zachte sneeuw en dat is geen wetenschappelijk test.

https://blisterreview.com/gear-reviews/2017-2018-fritschi-te…

Dubbel

*bericht bewerkt door Slim op 07 nov 2019 01:39

@Slim,

Eens, qua binding kan ik nog eea halen. EN dat is net het leuke wat het verschil maakt. Binding en schoenen hebben gewoon een uitwerking op de setup. Stel ik win per ski 300 gram, dan is t al best een winst. Klinkt niet veel, maar in de praktijk.
Qua techbindingen, je hebt gelijk ze hebben een release. Ik heb me verkeerd verwoord daar in.

Hoe meer ik er overna denk, hoe meer ik besef dat ik niet zo moeilijk moet doen, maar gewoon een aparte ski moet zoeken voor piste tourtjes na t werk.

@Marko2, jawel, echter lees ik overal dat de backland geen automatic meer is. Moet ze eerst een testen, Echter bij de meeste testmomenten hebben ze amper wat in mijn lengte.

Mn vriendin bijhouden heb je gelijk in, Voordeel wat ik wel heb, behoorlijk lange benen, dus mijn ‘‘stappen’’ zijn wat groter,

echte mannen lopen naar boven,

Ik heb net op de DPS Wailer 99 Tour gestaan in 184. Licht (1410 gram volgens Snowcountry) en verrassend smooth en stabiel in wat verse poeder, crud, zachte hopen met een ijzige onderlaag. Viel me zeker niet tegen. Hoe die het in echt zware voorjaarssneeuw doet weet ik niet.

@gigi, Welke binding zat er op?

enige wat me meestal bij dps tegen staat is soms de prijs.

echte mannen lopen naar boven,

Er zat een Tyrolia Attack 13 demo op

*bericht bewerkt door GiGi op 09 nov 2019 07:25

Plaats een reactie