SYTYCS (So You Think You Can Ski) pt. 2

Dank je voor je reactie @Shane. Hij was zeker niet gek! Ik heb, net zoals @Chonn, destijds boeken en DVD's van hem besteld om beter te leren skiën. Ik neem aan velen met ons.

*bericht bewerkt door WillemJona op 13 dec 2019 08:05

Dat smal vs breed staan is ook een dingetje per persoon, ik sta gewoonlijk te breed dus probeer daar steeds alert op te zijn om smaller te skiën, ook de rede dat ik in de buckels niks waard ben😂🥶

Piefke op 12 dec 2019 23:40

Als je breed genoeg staat kun je er links en rechts tegelijkertijd omheen. :P

Übung macht den meister!!!

Het ziet er juist vrij breed uit. Nog breder lijkt me ongemakkelijk worden. Wat is het eigenlijk het voordeel van breed skiën?

Martin7182 op 12 dec 2019 21:24

meer stabiliteit, meer ruimte om een lekkere kantenhoek te maken.

Zoals @piefke al aangaf, in de buckels gewoon strak bij elkaar, anders wordt dat niks ;)

Edwin van Riel

@Piefke gisteravond lichaamspanningstraining gedaan met elastische banden (een rekker op zijn Belgisch).

Een van de oefeningen was met de band onder de skischoen door en de uiteinden links en rechts vastpakken en aanspannen, dan ga je vanzelf smaller staan en ook blijven je voeten op nagenoeg gelijke hoogte.

@Piefke gisteravond lichaamspanningstraining gedaan met elastische banden (een rekker op zijn Belgisch).

Een van de oefeningen was met de band onder de skischoen door en de uiteinden links en rechts vastpakken en aanspannen, dan ga je vanzelf smaller staan en ook blijven je voeten op nagenoeg gelijke hoogte.

Sjaak27 op 13 dec 2019 08:32

Maar eh, @sjaak27, geen behoefte aan hoogteverschil tussen de l en r ski om een aardige kantenhoek te kunnen maken dan?

Edwin van Riel

Het ziet er juist vrij breed uit. Nog breder lijkt me ongemakkelijk worden. Wat is het eigenlijk het voordeel van breed skiën?

Martin7182 op 12 dec 2019 21:24

meer stabiliteit, meer ruimte om een lekkere kantenhoek te maken.

Zoals @piefke al aangaf, in de buckels gewoon strak bij elkaar, anders wordt dat niks ;)

evr66 op 13 dec 2019 08:00

Dat is ook gelijk het probleem, je moet stabiel staan op 1 been, niet op 2.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Het mag inderdaad nog dichter bij elkaar @Gaston, zoals hieronder de Oostenrijkers bij de afgelopen Interski:

https://youtu.be/0gu0aYtVwCI

I can stick uphill ice, on my saucer...

Het mag inderdaad nog dichter bij elkaar @Gaston, zoals hieronder de Oostenrijkers bij de afgelopen Interski:

https://youtu.be/0gu0aYtVwCI

Shane op 13 dec 2019 09:24

De dag dat ik zo ski, stap ik over op snowboarden…

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

@evr66 het was dan ook een training voor lichaamspanning, waarbij het voor breed staanders een goede oefening zou kunnen zijn om iets smaller te komen.

@Shane ze hebben ook wel breder geskied toch? Dan denk ik altijd, toen vonden ze dat dus blijkbaar beter en nu komen ze weer meer terug naar iets smaller. Het lijkt soms een beetje een modetrend.

Aha, dat zeker ja ;) Ik moet juist de andere kant op volgens de heren kenners ;)

Andere truc: wees eens creatief met die klittenband van je schoenen. Wel een beetje mellow hellinkje uitzoeken om te beginnen ;)

Edwin van Riel

Jazeker @Sjaak27, kijk de interski workshops van 2015 maar eens terug op Youtube, daar zie je nog de bredere stance. Ik denk niet dat mode het juiste woord is, in de zin van dat het mooier gevonden werd (er waren volgens mij genoeg leraren-trainers die in hun vrije tijd wel de enkeltjes tegen elkaar drukten). Wel dat de achterliggende inzichten zijn veranderd en dat kan natuurlijk ook weer terug veranderen, al verwacht ik dat niet snel.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane
Inderdaad niet perse mooier, elke vloeiende skiër is mooi om te zien, ook Hansi. Maar zo blijven ze lekker bezig ;)

@evr66 dat kan ook, maar de combi met goede (boven)lichaamspanning vind ik prettiger. Overigens moet ik ook eerder de andere kant op, hoewel ik het al een tijdje niet meer te horen krijg. Bij de korte bochten ben ik wel eerder geneigd smal te gaan staan.

@Sjaak27 zulke oefeningen met een band/elastiek bij de skischoenen had ik geen Schik mee toen ik eens zoiets geprobeerd heb…
Veel meters maken zorgt ervoor dat ik steeds een stapje dichterbij kom😉☃️

Mooi filmpie @Shane👍 wat een power in de bewegingen💪

Ik ben er al aan begonnen @Jeffvdv😂

LA NORMA😍☃️

De hele serie met o.a. Zwitserland, Australie en last but not least Japan is gaaf @Piefke. Takao Maruyama is voor velen een soort skigod. Geen idee waarom overigens :P.

https://youtu.be/OyyM60tQD_c

I can stick uphill ice, on my saucer...

Zijn idd gave beelden van de demo teams, maar ik kende deze versie met clinic erachteraan niet😉
Dat movement wat hij benoemd is zeer belangrijk heb ik geleerd☃️

LA NORMA😍☃️

Dat is ook gelijk het probleem, je moet stabiel staan op 1 been, niet op 2.

Shane op 13 dec 2019 09:15

Dat is een overgeneralisatie die even goed niet klopt…

Bij grote bochten, grote kantenhoeken, brede skivoering is er heel duidelijk één ski waarop je zoveel mogelijk de druk wil concentreren. Op momenten dat je een nauwere skivoering aanhoudt (korte bochten, bulten, buiten piste), ga je die druk veel meer verdelen over de 2 ski’s en gaat het verhaal van “stabiel op 1 been” niet meer op.

Dat laatste is volkomen nieuw voor mij - wat korte bochten betreft.

*bericht bewerkt door DrPhil op 13 dec 2019 15:00

@morzel heeft hier zeker een punt. In een aantal situaties wordt de nadruk gewoon weer veel meer gelegd op het gelijkmatig verdelen van de druk over 2 latten. Ga maar eens proberen in 50 cm poeder over de dalski te draaien ;)

Edwin van Riel

Dat laatste is volkomen nieuw voor mij - wat korte bochten betreft.

DrPhil op 13 dec 2019 14:51

oh, eh, aangepast, dat van die korte bochten stond er toch niet bij toen ik mijn reactie tikte dacht ik ;)

Edwin van Riel

Ja, dat klopt, in de losse sneeuw klopt het natuurlijk wel.

@drphil toch staat me bij dat we de laatste keer met een dagje korte bochten trainen ook wel weer steeds meer toe gingen naar een gelijkmatiger belasting van de beide ski’s ;)

Edwin van Riel

Dat zou best kunnen, maar voor mij is het dus nieuw.

Ik ben het met @Shane eens.

Hooguit in de poeder en gelande verdeel je de druk wat meer, maar dat hangt ook af van wat voor ski's je skiet en wat je wilt bereiken. Als ik poeder/verspoord terrein sta te skiën op fis reuzenslalom ski's dan staat er alsnog meer gewicht op mijn dalbeen dan op mijn bergbeen. En als het sneeuwdek het toelaat zal ik ook al snel mijn gewicht minder verdelen over twee ski's. Maar afgezien van de bovenstaande uitzondering probeer ik altijd zoveel mogelijk op één been te staan, ook in de buckels.

Overigens leer je in de skischool ook dalski belasting bij korte bochten op de piste…

*bericht bewerkt door Skitechniek op 13 dec 2019 15:47

Waarom zou je in korte bochten je gewicht meer over twee ski's verdelen? Dat heb ik werkelijk nog nooit gehoord? Hoe ga je dan de versnelling en het zijwaartse momentum genereren? Volgens mij worden de begrippen knietjes tegen elkaar en balansverdeling hier ernstig verward.

De buckels kun je op vele manieren aanvliegen, maar hoe je het ook doet. Je beweegt nog steeds van buitenski naar buitenski. Met buiten de piste doel je neem ik aan op tiefschnee condities? Ja, dan verdeel je je gewicht iets meer, maar ik ski daar alleen op m'n brede latten en de drukverdeling in een bocht is dan denk ik 80/20, versus 99/1 op de piste.

Ik begrijp overigens ook die bredere skivoering voor grote bochten niet. Verticaal ja, maar horizontaal is het uitgangspunt gewoon hetzelfde voor mij.

*bericht bewerkt door Shane op 13 dec 2019 15:49

I can stick uphill ice, on my saucer...

Nieuwe titel voor dit topic:

So You Think You Can Argue About Ski Technique Pt 1.

When life gets too complicated.... SKI

Nieuwe titel voor dit topic:

So You Think You Can Argue About Ski Technique Pt 1.

Alex op 13 dec 2019 17:30

De beste stuurlui staan aan wal, de beste skiërs in het dal ;) ;) ;)

Edwin van Riel

😎

When life gets too complicated.... SKI

@Skitechniek, @Shane: Ik heb gezegd dat er méér verdeling komt over de ski’s, niet dat je op de binnenski moet gaan skiën ;-)

Voor mij persoonlijk geldt alvast hoe onregelmatiger en losser de sneeuw, hoe nauwer ik de ski’s laat aansluiten, en hoe meer dat binnenbeen wordt ingeschakeld. Op een gladgestreken carvebaan zit dat inderdaad 99% buiten, 1% binnen; bij bulten met veel losse sneeuw zal dat 80/20 aantikken, en in diepe/zware sneeuw bijna 60/40. Vergeet niet dat er een transitie zit tussen de bochten, en dat bij zachte sneeuw je de druk eerder progressief naar de (nieuwe) buitenski overbrengt.

Maar ja… wie weet bak ik er wel niks van ;-).

@Alex: So We Know We Can Argue About Ski Technique
(fixed that for you :-P)

@Morzel I know that you know 😉

When life gets too complicated.... SKI

Plaats een reactie