SYTYCS (So You Think You Can Ski) pt. 2

Als de training is zoals in ZTM, dan gaat het zeker goed komen @Piefke.
Het filmpje van Marcel heb ik uiteindelijk via de schermrecorder van mijn telefoon op kunnen slaan, het originele bestand werkte niet lekker mee @Roy83

Wie zegt dat je te smal staat @Sjaak27? Waar je aan moet werken is meer verticale afstand tussen je voeten, onafhankelijke benen, niet horizontaal breder staan. Dat je naar binnen valt komt doordat je niet goed gebalanceerd bent boven de buitenski, niet door de je smalle stance. Breder staan om het naar binnen vallen op te lossen klinkt als het promoten van op 2 benen skien… Of begrijp ik verkeerd wat je geschreven hebt?

Dat je binnenste voet wat naar voren kruipt in je filmpje komt doordat je te veel druk op de binnenski hebt (die moet je volledig ontlasten en korter maken). Als je ontlast en je binnenste voet wat naar achteren trekt krijg je meer bewegingsvrijheid in je knieën om te kanten en beweeg je je heupen en gewicht naar voren.

Waarom Hirscher op deze foto zo staat (terwijl hij de allerbeste is in de voeten dicht bij elkaar houden), is volgens mij simpele biomechanica onder invloed van de kanthoek en compacte houding. Hij kan zijn binnenbeen simpelweg niet verder terugtrekken, omdat zijn enkel niet verder kan buigen, bovendien wil je een gelijke hoek in beide enkels. Maar reken maar dat die binnenski vederlicht is. In deze vergelijkbare foto van Schiffrin kun je dat goed zien:

null

Verder begrijp ik @Elisabeth101 wel als je kijkt naar iedereen die zichzelf een 7 toebedeelt.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane
Wellicht in de filmpjes net niet smal, maar ze kruipen regelmatig nog naar elkaar toe.
Overigens heb ik jouw tip geprobeerd, en het klopt wel dat als de binnenski superlicht is, bijna opgetild, dat ik dan de binnenski kan terug halen of dat ie minder naar voren schiet.

Bij Niveau 7 moet je gewoon alles acceptabel kunnen skiën vind ik, zoals ik het zie schaal ik @Sjaak27 in in niveau 6 zoals hij zelf ook doet, ja er zijn genoeg punten die niveau 7 zijn bij Sjaak maar wat ik al zeg rustig solide maar wel netjes de oefeningen uitvoeren gaan hem nog niet volledig af. Ik leg misschien de lat hoger dan andere. Als je dan niveau 7 bent ga je je toeleggen om met meer snelheid hetzelfde te blijven volbrengen, meteen de rede dat het al onwijs moeilijk is om niveau 7 te halen laat staan 8. Dat er vele zijn die zich op een bepaald niveau inschalen wat niet klopt is niet relevant vind ik, dat is ook de rede dat je pas weet hoe iemand skiet als je hem ziet skiën en niet op basis van tekst.

Voor het plaatje doet de bouw van de persoon zelf ook nog wel wat in mijn ogen, een atletisch gebouwd persoon ziet er in de meeste gevallen al flitsender uit dan een log persoon zoals @Piefke🥶 Zolang je geen worldcup ambities hebt maakt het allemaal niet uit en is het dus ook bijvoorbeeld in belang van een leraar daar mee om te kunnen gaan, de ene persoon is beter in de ene oefening en de andere in een andere oefening, om een toch zo compleet mogelijke skiër van de desbetreffende persoon te maken moet dat dus ook in de bagage van de leraar zitten en zo de leerling met behulp van zijn positieve punten in totaal een niveau omhoog te krijgen voor zover haalbaar met de juiste inzet van de leerling zelf☃️

LA NORMA😍☃️

Nou ja dan zijn we weer snel op het punt dat de schaal misschien toch niet perfect is…

Ik denk dat ik een niveau 6 ben (in ieder geval zeker op basis van de omschrijving), maar @Sjaak27[/mention] heeft echt wel een hoger technisch niveau dan ik (maar ik blijf oefenen :)). Maar misschien is het wel zo dat de niveaus op de hogere niveaus ook gewoon steeds breder worden. Hebben we dan echte niveaus 8 hier? @Skitechniek misschien?

Dan is mijn conclusie denk ik vooral dat we de niveau inschattingen in de ski advies topics niet 1 maar 2 niveaus lager moeten inschatten ;).

Naja, wellicht iets voor een ander topic. Ik heb zelf geen filmpje, maar ik vind het heel interessant om mee te kijken en te lezen!

*bericht bewerkt door Roy83 op 10 jan 2020 14:04

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Nou ja dan zijn we weer snel op het punt dat de schaal misschien toch niet perfect is…

Ik denk dat ik een niveau 6 ben (in ieder geval zeker op basis van de omschrijving), maar @Sjaak27[/mention] heeft echt wel een hoger technisch niveau dan ik (maar ik blijf oefenen :)). Maar misschien is het wel zo dat de niveaus op de hogere niveaus ook gewoon steeds breder worden. Hebben we dan echte niveaus 8 hier? @Morzel[/mention] en[mention=“129224”][mention=“129224”] @Skitechniek misschien?

Dan is mijn conclusie denk ik vooral dat we de niveau inschattingen in de ski advies topics niet 1 maar 2 niveaus lager moeten inschatten ;).

Naja, wellicht iets voor een ander topic. Ik heb zelf geen filmpje, maar ik vind het heel interessant om mee te kijken en te lezen!

Roy83 op 10 jan 2020 13:11

Is het niet een beetje onzin om die schalen/niveaus aan te geven? Het gaat er in eerste instantie om goed gecontroleerd naar beneden te komen. Dan is de vervolgstap om controleerd overal naar beneden te kunnen komen. Vervolgens dan ook nog in alle omstandigheden. Daarna op de limiet in elke hoedanigheid en in alle omstandigheden. Het kan natuurlijk zo zijn dat tijdens je ontwikkeling bepaalde gebieden achter blijven.

Techniek is dan eigenlijk het vehicle, want zonder dat lukt dat gewoonweg niet. Ik heb me nooit bezig gehouden met niveau's en schalen. Dat is namelijk alleen van belang bij indeling in groepen zodat men met gelijkgestemden op pad gaat (voor het plezier, les, of wedstrijden van welke aard dan ook).

Dat alles gezegd hebbende vind ik het wel erg goed dat we ons bezig houden met het verbeteren van de techniek. Alleen hiermee kom je verder!

Over verschillende facetten gesproken, een beetje off topic, ik zie posts voorbij komen van lieden die op de piste skien, free-ride, touring, en aan wedstijden doen of gedaan hebben. Zijn er ook onder de forummers mensen die aan speedskieen doen of hebben gedaan?

Keep up the good work!

D

*bericht bewerkt door dokteruk op 10 jan 2020 14:25

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Ik ga ook maar eens een filmpje hierin zetten, de laatste tijd dit topic veel gevolgd en was verrast van het niveau!
Het lukte me niet om het filmpje er via een MP4 bestand erin te zetten (geen flauw idee waarom niet).
Maar heb zelf al gezien dat ik minder wild moet zijn met mn armen, en dat er wel een touwtje tussen mn armen mag (lijkt soms net een vogel).
Ik hoor graag al jullie tips!

https://youtu.be/kjj_Y1S_VMY

*bericht bewerkt door Svenski97 op 10 jan 2020 14:29

If one day speed kills me, don't cry because i was smiling~Paul Walker

https://youtu.be/OxuhQBSMvnY

It is you @Svenski97 ;)

Sjaak27 op 10 jan 2020 16:04

Je zou zeggen van wel hé hahaha

If one day speed kills me, don't cry because i was smiling~Paul Walker

@Roy83
Haha de enige maatstaf die ik relevant vind voor mezelf is de klok. En ik vind die niveaus een beetje te algemeen als ik eerlijk ben en ik zou het ook anders inschalen. Ik zou een opleider bijv. niet zo snel niveau 9 geven. Ik ski zelf bijv. 3-5 seconden sneller dan dames met Staatlich en 1-2 seconden sneller dan de mannen met Staatlich in de reuzenslalom. Daarbij ski ik op 30M radius en de meeste Staatlichers op 24M, dus dat tijdsverschil zou groter worden als we op de gelijke ski zouden staan. In de slalom is een opleider al helemaal kansloos. En ik ben echt niet goed vergeleken met bijv. FIS/Europa Cup/World Cup, daar zit nog een enorm niveauverschil tussen. Kortom, zelfs als je Staatlich hebt kan het nog zo ontzettend veel beter.

Iemand die ik ken die FIS heeft geskied was bijv. een keer voorloper bij de Landes 2 opleiding, 1 iemand heeft het gehaald. 😅
@Svenski97
De kwaliteit van het filmpje maakt het moeilijk haha.

  • Innenlage
  • Je kant de ski door je bovenlichaam ver naar binnen te gooien, i.p.v. dat je vanuit onder kant
  • Probeer je lichaam wat meer richting de vallijn te houden bij deze bochtgrootte, i.p.v. lichaam meedraaien
  • Zeker als het wat steiler wordt niet met een hoogbeweging skiën, daardoor lanceer je jezelf
  • Probeer jezelf niet de nieuwe bocht in te lanceren, maar heel bewust eerst een platform zoeken op je dalski en pas als je voelt dat je in balans staat op de dalski ga je de ski omkanten
  • In de laatste bocht lijkt het erop dat je niet heel ver voor je uitkijkt, je kijkt waar je op het moment naartoe skiet i.p.v. het dal in
  • Armen zijn erg wild

*bericht bewerkt door Skitechniek op 10 jan 2020 17:26

@Roy83
Haha de enige maatstaf die ik relevant vind voor mezelf is de klok. En ik vind die niveaus een beetje te algemeen als ik eerlijk ben en ik zou het ook anders inschalen. Ik zou een opleider bijv. niet zo snel niveau 9 geven. Ik ski zelf bijv. 3-5 seconden sneller dan dames met Staatlich en 1-2 seconden sneller dan de mannen met Staatlich in de reuzenslalom.

Skitechniek op 10 jan 2020 17:24

Voor mij is “sneller” niet gelijk aan “beter”. Wedstrijdtechnieken maken deel uit van het spectrum van skiën, maar het is niet omdat je daarin uitblinkt dat je daarom ook meteen beter bent in alles… Het spreekt voor zich dat je een goeie skiër moet zijn om wedstrijden te kunnen skiën, maar wat mij betreft hoef je geen wedstrijdskiër te zijn om goed te kunnen skiën.

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/a334919f8222a233f46172c1...

@Roy83

Haha de enige maatstaf die ik relevant vind voor mezelf is de klok. En ik vind die niveaus een beetje te algemeen als ik eerlijk ben en ik zou het ook anders inschalen. Ik zou een opleider bijv. niet zo snel niveau 9 geven. Ik ski zelf bijv. 3-5 seconden sneller dan dames met Staatlich en 1-2 seconden sneller dan de mannen met Staatlich in de reuzenslalom.

Skitechniek op 10 jan 2020 17:24

Voor mij is "sneller" niet gelijk aan "beter". Wedstrijdtechnieken maken deel uit van het spectrum van skiën, maar het is niet omdat je daarin uitblinkt dat je daarom ook meteen beter bent in alles… Het spreekt voor zich dat je een goeie skiër moet zijn om wedstrijden te kunnen skiën, maar wat mij betreft hoef je geen wedstrijdskiër te zijn om goed te kunnen skiën.

Morzel op 10 jan 2020 17:59

Hier ben ik het dus volledig mee eens! Het beste voorbeeld is “Eddie the Eagle” (absolute held!!!). Ook die deed wedstrijden (okay andere discipline… maar toch). Dat hij geen perfecte techniek had was duidelijk, en juist daardoor matige controle.

Al moet ik wel zeggen dat hij een betere schansspringer is dan ik :)

Chrz!
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 10 jan 2020 18:21

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

@morzel
Dat zal je nog tegenvallen. Je pistetechniek is de basis van alles en als die goed is maak je het jezelf echt een stuk makkelijker in andere disciplines. Echt heel veel topatleten in alle disciplines van freestyle, freeride tot aan moguls zijn allemaal begonnen als wedstrijdskiërs. Candide Thovex, Henrik Harlaut, Jon Olssen, Marcus Caston, allemaal begonnen als ski racers. Ook veel van de demoteam members waar veel forumleden hier tegenop kijken zijn begonnen als wedstrijdskiërs: Geri Tumbasz, Alexander Taugwalder, Sebastien Michel, Takao Maruyama, Nadine Gruenenfelder etc…
@dokteruk
Schansspringen is niet te vergelijken met alpineskiën lijkt me. En als je hard kan skiën door de poorten heb je juist veel meer controle, omdat je in staat bent een ski meer te buigen en dus ook langzamer kan skiën. Sterker nog, als 10 mensen buiten de poorten op dezelfde ski gesneden bochten skiën is de beste skier het laatst beneden. De beste skiër buigt namelijk de ski meer, skiet meer bochten en is dus langzamer. Maar de skiër die het laatst beneden is buiten de poorten is het eerst beneden in de poorten.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 10 jan 2020 18:56

Je kunt een prima niveau 9 zijn en in de slalom een baggertijd skiën.
Over het algemeen is goed niet per definitie snel en snel niet per definitie goed. Wanneer bij het wedstrijdskiën gezegd wordt dat je skiet als een skileraar, betekent dat meestal dat je te langzaam bent. Tegelijk ski je dan wel heel keurig 😄
Voor wedstrijdskiën moet je zeker wel een goede skiër zijn (of het worden), maar zoals @Morzel ook al zegt, je kunt ook een prima skiër worden zonder wedstrijdervaring. Dan mis je alleen wel het gevoel voor racelijnen dat je nodig hebt voor een snelle tijd, maar maakt je technisch geen mindere skiër.

@Hessel
Niveau 9 en baggertijden in de slalom skiën? Ondenkbaar. Dat gaat echt compleet voorbij aan alle natuurkunde. Ik heb 11 jaar geen poorten getraind en alsnog was ik sneller dan de Staatlichers toen ik weer eens wat poortjes skiede. Het clipje dat ik gister of eergister postte was mijn 5de (?) run in 11 jaar tijd door een slalom. Als je echter een ski genoeg kan buigen om alles gesneden te halen, dan ben je alsnog snel… Kortom, als je pistetechniek goed is ben je snel, of je nou wel of geen poorten traint.

Uiteraard heb je geen wedstrijdervaring nodig om goed te kunnen skiën, maar zoals ik al zei, het helpt wel.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 10 jan 2020 19:06

Wat Skitechniek schrijft is allemaal waar @Svenski97, maar is goed aan te leren. Ondanks al deze fouten zijn je gevoel voor de ski, de kanten en timing erg leuk om te zien. Zaken die waarschijnlijk moeilijker aan te leren zijn.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Je chargeert @Skitechniek

Hoewel veel topskiers in freestyle en demo inderdaad een wedstrijdachtergrond hebben (wedstrijdtraining is nu eenmaal een zeer goede leerschool), is het niet een noodzakelijke weg.
Iemand kan technisch uitstekend skiën en toch het gevoel voor racelijnen missen door gebrek aan ervaring op dat vlak (dat is iets wat je moet ontwikkelen).
Mijn woordkeuze "baggertijd" is van mijn kant dan weer gechargeerd, iemand van niveau 9 zal nog best een respectabel tijdje eruit moeten kunnen persen, maar zal langzamer zijn dan de gemiddelde wedstrijdskier die die ervaring wel heeft. En dat heeft echt niks met natuurkunde te maken.

*bericht bewerkt door Hessel op 10 jan 2020 19:12

@Hessel
Natuurlijk is het geen noodzakelijke weg, maar hoe goed iemand kan skiën is heel objectief te meten door bijv. te kijken naar ground reaction force. Als je veel GRF kan genereren, kan je een ski buigen en zal je altijd snel zijn in een reuzenslalom, of je nou poorten traint of niet.

Bij de Staatlich opleiding moet je de Eurotest doen voor een reden. Het is een objectieve maatstaf om aan te tonen hoe goed iemand is. Het verschil tussen iemand met Staatlich en Landes puur natuurkundig gezien is dat iemand met Staatlich veel meer GRF op de ski krijgt. Daardoor ziet het er optisch ook beter uit.

Omdat je bijv. meer GRF genereert wordt de bocht kleiner en ga je dynamischer skiën. Tegen iemand zeggen dynamischer te gaan skiën heeft dus eigenlijk 0,0 zin, omdat hoe dynamisch je kan skiën afhankelijk is van hoe klein je een bocht kan maken. Dynamischer skiën is dus hetzelfde als meer druk op de ski krijgen. Je moet in dat geval dus tools krijgen om meer druk op die ski te krijgen en dan ga je dynamischer skiën. Door een kleinere bocht moet het bewegingstempo wel omhoog namelijk.

Kortom, hoe het oogt, allemaal natuurkunde. ;)

*bericht bewerkt door Skitechniek op 10 jan 2020 19:32

[https://cdn.wintersport.nl/forum/26/2fdc34640a471d760a840101…](https://cdn.wintersport.nl/forum/26/2fdc34640a471d760a840101128a8938_59b70733_093e_47cb_b37d_c3748de52b91.jpeg @Skitechniek Ik vind dat je wat denigrerend doet over het leraren gilde.
Okay, vroeger (25 jaar geleden) waren mijn tijden op de slalom en reuzeslalom best okay. Al was Ik echt geen Pirmin Zurbriggen. Echter bij de afdaling, en mogelijk ook soms de super G waren ze echt bagger. Ik durf dus te stellen dat om goede tijden te skieen iets meer nodig is dan techniek. Er komt ook een dosis lef bij kijken (iets dat ik zelf niet had).
Diegene met de meeste techniek klokt niet altijd de beste tijden. Er zijn echt lieden met minder techniek die dat gebrek eraan ruimschoots compenseren met lef.
Vandaar mijn “Eddie the Eagle” voorbeeld.

Best wishes,
D.

*bericht bewerkt door dokteruk op 10 jan 2020 20:26

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

@dokteruk
Volgens mij heb ik me überhaupt niet uitgelaten over het lerarengilde? Afgezien daarvan ben ik zelf ook leraar, dus als ik me uitlaat over het 'lerarengilde', dan geldt dat ook voor mezelf.

Op het hoogste niveau is het ondenkbaar dat je met enkel lef en een slechte techniek goede tijden kan skiën. Om jouw voorbeeld aan te halen, Eddie the Eagle was niet voor niets de slechtste op de olympische spelen. Ja hij had lef, maar zijn techniek liet natuurlijk te wensen over.

Natuurlijk klokt degene met de beste techniek niet altijd de beste tijden, maar degene met de beste techniek zal als er 100 runs geskied worden wel zeer waarschijnlijk de meeste runs winnen van iemand met een iets mindere techniek. Dat lijkt mij een zeer redelijke hypothese. Goede techniek verkleint immers de foutmarge. Een recreant traint totdat hij iets kan een topsporter totdat het niet meer fout gaat.

Dat Hirscher constant bovenaan stond zal ook een mentaal aspect hebben en een fysiek aspect en ook het materiaal klopte altijd. Maar als we videoanalyses zouden doen denk ik niet dat we eromheen kunnen dat de beste man technisch ook een aardig bochtje kan skiën.

Dus ja, er zijn zeker meerdere factoren die meespelen, maar techniek is denk ik zelf de grootste factor voor de geleverde prestatie. En dan bedoel ik prestatie in de meest brede zin van het woord. Je kan bijv. vaak crashen doordat je mentaal niet goed bent. Als je het mentale aspect echter buiten beschouwing laat door buiten de poorten te meten hoeveel GRF iemand kan genereren, dan zal techniek denk ik een hoofdrol spelen. GRF kan je ook als prestatie zien.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 10 jan 2020 20:45

Hmm had ik toch natuurkunde moeten studeren, dan was het misschien nog wat geworden met mijn skien :D

Wat betreft niveaus. Ik zou het indelen indelen op technische vaardigheden. Met name op het vlak rutschen/carven schatten mensen zichzelf vaak niet goed in. Het gross denkt dat ze carven en hebben dan enorm sportieve ski’s maar eigenlijk lukt het ze niet ze zuiver op de kant te skien - ondanks dat ze prima beneden komen. Ik zou pas een 7 geven als men volledig gesneden bochten weet te skien met redelijk goede techniek. Ergo, het gros van de mensen die zich 7 noemt zou ik 6 noemen. Een 6 voor mensen die het schulefahren beheersen. Dus redelijk goede techniek in de geslipte bocht. Een 5 voor mensen die parallel skien waar technisch nog e.e.a. aan schort.

@dokteruk
Volgens mij heb ik me überhaupt niet uitgelaten over het lerarengilde? Afgezien daarvan ben ik zelf ook leraar, dus als ik me uitlaat over het 'lerarengilde', dan geldt dat ook voor mezelf.

Op het hoogste niveau is het ondenkbaar dat je met enkel lef en een slechte techniek goede tijden kan skiën. Om jouw voorbeeld aan te halen, Eddie the Eagle was niet voor niets de slechtste op de olympische spelen. Ja hij had lef, maar zijn techniek liet natuurlijk te wensen over.

Natuurlijk klokt degene met de beste techniek niet altijd de beste tijden, maar degene met de beste techniek zal als er 100 runs geskied worden wel zeer waarschijnlijk de meeste runs winnen van iemand met een iets mindere techniek. Dat lijkt mij een zeer redelijke hypothese. Goede techniek verkleint immers de foutmarge. Een recreant traint totdat hij iets kan een topsporter totdat het niet meer fout gaat.

Dat Hirscher constant bovenaan stond zal ook een mentaal aspect hebben en een fysiek aspect en ook het materiaal klopte altijd. Maar als we videoanalyses zouden doen denk ik niet dat we eromheen kunnen dat de beste man technisch ook een aardig bochtje kan skiën.

Dus ja, er zijn zeker meerdere factoren die meespelen, maar techniek is denk ik zelf de grootste factor voor de geleverde prestatie.

Skitechniek op 10 jan 2020 20:39

Ik ben het wel grotendeels met je eens dat techniek het vehicle is voor betere prestaties (zie een van mijnvorige posts). Het zorgt voor een betere controle waardoor constant gepresteerd kan worden. Echter, voor constant een snelle tijd is iets meer nodig dan techniek. Lef mentaliteit en aanpassingsvermogen bijvoorbeeld.
Maar racetechnieken zijn niet noodzakelijkwijze betere technieken. Het zijn andere (complementaire) technieken. Toch zit wel een kern van waarheid in wat je schrijft, Maar het is iets minder zwart-wit dan je stelt

Over het leraren gilde, ik ken toevallig ook een handje vol Staatlichen die de gemiddelde Nederlandse wedstrijd skier er toch uit kan skieen. Dus dat ligt ook wat minder zwart-wit dan je beoogd.

Als laatste, Eddie the Eagle (mijn held op gebied van lef) was weliswaar de slechtste op de OS. Toch durf Ik te stellen dat een goed willende amateur er nog een hele kluivert aan zou hebben om verder te springen dan hij.

Laten we het er maar op houden dat we beiden hetzelfde bedoelen, maar dat jij het wat scherper stelt.

Chrz!
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 10 jan 2020 21:21

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Een recreant traint totdat hij iets kan een topsporter totdat het niet meer fout gaat

Dit is een mooie☃️

LA NORMA😍☃️

@dokteruk
Bedoelen we hetzelfde? Want ik krijg wel erg vaak woorden in mijn mond gelegd. Dat de meeste Staatlichers sneller zijn en beter kunnen skiën dan de gemiddelde Nederlandse wedstrijdskiër lijkt me logisch. Dat ligt ook compleet in lijn met mijn punt. Namelijk, je pistetechniek is een hele relevante maatstaf voor hoe je in andere disciplines presteert en een Staatlicher heeft natuurlijk een prima pistetechniek, ondanks dat een Staatlicher niet de hele dag poorten skiet. Je hoeft niet constant poorten te trainen of moguls of whatever om het toch redelijk te kunnen als je pistetechniek in orde is. Je bent goed in poorten, moguls, freeride, whatever, als je veel GRF/druk op de ski krijgt, waar je dat leert maakt natuurlijk niks uit. Vele wegen kunnen naar Rome leiden. Ik snap ook dat poorten skiën niet de holy grail van het skiën is.

En wedstrijdtechniek, skischool techniek en whatever, hoe meer ik in de wetenschap van het skiën duik, hoe minder ik dat onderscheid relevant vind. Hoe een ski reageert is zoals ik al zei verklaarbaar met natuurkunde en het is totaal irrelevant hoe je techniek eruitziet. Maar hoe beter je gaat skiën, hoe meer dingen hetzelfde eruitgaan zien als andere goede skiërs, of je nou via de wedstrijdschool of de skischool leert skiën. Form follows function in the end. Daarom skiet iedereen in de World Cup zowat hetzelfde. Er zijn nou eenmaal bepaalde principes die je moet toepassen om goed te kunnen skiën, daar kan niemand omheen. En hoe meer je van die principes correct toepast, des te overeenkomstiger techniek eruit gaat zien.

EDIT:
Een leuk verhaal hierover is overigens een verhaal over Hirscher. Naar het schijnt mocht Hirscher van zijn vader tot hij een jaar of 12 was geen poorten skiën. Hij moest eerst maar eens leren skiën voordat hij de poorten inging. Ook Ligety zegt zelf dat hij als kind weinig poorten mocht skiën:
https://youtu.be/5PmaSDuFVZU

*bericht bewerkt door Skitechniek op 11 jan 2020 08:34

Eens! Ik zei toch dat we hetzelfde bedoelen.

Mij valt trouwens wel de schrittstellung op van Tedje…

Grtz!
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 11 jan 2020 11:14

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

@Roy83
Haha de enige maatstaf die ik relevant vind voor mezelf is de klok. En ik vind die niveaus een beetje te algemeen als ik eerlijk ben en ik zou het ook anders inschalen. Ik zou een opleider bijv. niet zo snel niveau 9 geven. Ik ski zelf bijv. 3-5 seconden sneller dan dames met Staatlich en 1-2 seconden sneller dan de mannen met Staatlich in de reuzenslalom. Daarbij ski ik op 30M radius en de meeste Staatlichers op 24M, dus dat tijdsverschil zou groter worden als we op de gelijke ski zouden staan. In de slalom is een opleider al helemaal kansloos. En ik ben echt niet goed vergeleken met bijv. FIS/Europa Cup/World Cup, daar zit nog een enorm niveauverschil tussen. Kortom, zelfs als je Staatlich hebt kan het nog zo ontzettend veel beter.

Skitechniek op 10 jan 2020 17:24

@dokteruk
Bedoelen we hetzelfde? Want ik krijg wel erg vaak woorden in mijn mond gelegd. Dat de meeste Staatlichers sneller zijn en beter kunnen skiën dan de gemiddelde Nederlandse wedstrijdskiër lijkt me logisch. Dat ligt ook compleet in lijn met mijn punt. Namelijk, je pistetechniek is een hele relevante maatstaf voor hoe je in andere disciplines presteert en een Staatlicher heeft natuurlijk een prima pistetechniek, ondanks dat een Staatlicher niet de hele dag poorten skiet. Je hoeft niet constant poorten te trainen of moguls of whatever om het toch redelijk te kunnen als je pistetechniek in orde is. Je bent goed in poorten, moguls, freeride, whatever, als je veel GRF/druk op de ski krijgt, waar je dat leert maakt natuurlijk niks uit. Vele wegen kunnen naar Rome leiden. Ik snap ook dat poorten skiën niet de holy grail van het skiën is.

En wedstrijdtechniek, skischool techniek en whatever, hoe meer ik in de wetenschap van het skiën duik, hoe minder ik dat onderscheid relevant vind. Hoe een ski reageert is zoals ik al zei verklaarbaar met natuurkunde en het is totaal irrelevant hoe je techniek eruitziet. Maar hoe beter je gaat skiën, hoe meer dingen hetzelfde eruitgaan zien als andere goede skiërs, of je nou via de wedstrijdschool of de skischool leert skiën. Form follows function in the end. Daarom skiet iedereen in de World Cup zowat hetzelfde. Er zijn nou eenmaal bepaalde principes die je moet toepassen om goed te kunnen skiën, daar kan niemand omheen. En hoe meer je van die principes correct toepast, des te overeenkomstiger techniek eruit gaat zien.

Skitechniek op 11 jan 2020 08:10

Dit lijkt me toch wel in tegenspraak met elkaar @Skitechniek
Eerst geef je aan dat niveau af te meten is aan tijden en dat veel staatslich leraren daar wat te leren hebben. Vervolgens geef je aan dat veel staatslich leraren wel de techniek hebben en wel snel zijn op een (reuzen)slalom.
Wat is het nu?

Mijn visie: een staatlich heeft in de regel zeker de techniek in huis om een slalomparcours vlot af te leggen. Maar een staatlich die niet regelmatig (reuze)slalom traint zal ondanks zijn perfecte bochtjes langzamer zijn qua tijd dan de tijdsnelsten vanwege gebrek aan ervaring qua racelijnkeuze en het toepassen van de juiste timing. De techniek is inderdaad natuurkundig, de timing en racelijn veel meer een inzicht en vaardigheid.

*bericht bewerkt door Hessel op 11 jan 2020 13:36

Edit: @Skitechniek mag ik uit je laatste post concluderen dat we het toch redelijk eens zijn qua techniek versus wedstrijdritme/wedstrijdtactiek?

Tijd voor nieuwe filmpies☃️
Ik heb er helaas geen meer laten maken van mijzelf op de piste… Dus zal moeten wachten tot de krokus en zal dan weer de filmkunsten van @RFKANGOO vragen😉

LA NORMA😍☃️

Tijd voor nieuwe filmpies☃️
Ik heb er helaas geen meer laten maken van mijzelf op de piste… Dus zal moeten wachten tot de krokus en zal dan weer de filmkunsten van @RFKANGOO vragen😉

Piefke op 11 jan 2020 13:53

Regel jij ff een camera dan?

Übung macht den meister!!!

@Hessel
Ik denk niet dat het duidelijk is wat ik bedoel. Ik zal proberen het duidelijker te maken op een aantal verschillende manieren.

Nee, het is niet in strijd met elkaar. Ik train bijvoorbeeld ook nooit (althans, geen poorten) en ben alsnog sneller dan bijv. de Staatlichers in de skischool waar ik werkte. Zelfs na 10 jaar geen poorten trainen was ik sneller.

Goede lijnen skiën maakt zeker wat uit, maar dat is misschien net 1 of 2 seconden. Dat zijn puntjes op de i. Je basistechniek is by far de grootste factor die maakt of je snel bent of niet.

Iemand met Staatlich skiet ver van perfecte bochten. Maar iemand met Staatlich heeft een bepaalde objectieve performance op ski's. Het is ondenkbaar dat iemand op anwarter niveau dezelfde tijden skiet als iemand met Staatlich. Iemand met Staatlich buigt de ski nou eenmaal meer en kan daardoor sneller de druk loslaten en harder skiën.

Ik ken een hoop mensen die Landes 2 hebben gedaan. Daar ski je de reuzenslalom op tijd tegen een Staatlicher. Er zijn er genoeg die binnen 1 a 2 seconden van de tijd van de Ausbilder skiën. De ausbilder skiet echter meestal een masters ski met r24 en degenen die de opleiding volgen skiën vaak een minder grote radius, laten we zeggen 16-20. Op dezelfde ski zouden degenen die Landes 2 doen echter nooit de reuzenslalom halen omdat ze de ski niet genoeg kunnen buigen. Kortom, iemand met Staatlich krijgt door betere techniek meer ground reaction force (druk) op de ski en kan daardoor bochten wel gesneden halen die anderen niet gesneden halen.

Laat ik het nog scherper stellen, iedereen op het forum zou de komende 5 jaar elke week slalom kunnen trainen en iemand met Staatlich of ikzelf nooit en alsnog zou de Staatlicher of ik sneller zijn na die 5 jaar. Puur vanwege het verschil in basistechniek, je kan de beste lijnen ter wereld skiën, als ze gedrift zijn en niet gesneden ben je niet snel.

De grootste factor die van invloed is op hoe snel je bent is dus de radius die je kan skiën op een ski. Dat heeft niks met wel of geen poorten trainen te maken. De reden dat de wedstrijdschool dus een goede leerschool is in mijn optiek is niet omdat de mensen of coaches zo speciaal zijn t.o.v. reguliere skischolen, maar omdat je wordt gedwongen een ski in een bepaalde radius te skiën. Iets wat niet hoeft als je zonder poorten skiet in de skischool bijv…

Laat ik het nog anders stellen. Stel de piste is vlak, poorten staan op 50 meter afstand en je kan dus zo goed als rechtdoor naar beneden, dan skiet iedereen bijna net zo snel als iemand die World Cup skiet. Je hoeft immers de ski niet te buigen. Stel de poorten staan op 25 meter en de piste is steil, dan skiet iedereen in een keer 1 minuut langzamer. Stel de afstand van de poorten is 24 meter of de piste nog steiler, dan wordt het verschil nog groter. Dat is ook de reden waarom mannen sneller skiën dan vrouwen, mannen krijgen meer ground reaction force (druk) op de ski en kunnen de druk daardoor sneller loslaten en harder skiën.

Ander leuk verhaal: De skischule leiter van de skischool waarin ik werkte was jaren geleden voorloper bij een wedstrijd van het Italiaanse leger. Een van de deelnemers: Tomba. Mijn skischule leiter had de run van zijn leven zei hij, Tomba deed gewoon voor de lol mee. Over een run van 50 seconden was Tomba 9 seconden sneller.

De reden dat de wedstrijdschool dus een goede is in mijn optiek is niet omdat de mensen of coaches zo speciaal zijn, maar omdat je wordt gedwongen een ski in een bepaalde radius te skiën. Iets wat niet hoeft als je zonder poorten skiet in de skischool bijv…

Mijn perspectief op het skiën is daarom niet hoe het eruitziet, maar hoeveel reactie van de sneeuw je kan genereren. Meer reactie/grf betekent beter skiën.

Kortom, als je bij iemand training volgt volg je geen training omdat degene zo mooi skiet, maar omdat degene objectief gezien een kleinere bocht op dezelfde ski kan skiën (ongeacht of je lesneemt in een ski- of wedstrijdschool). Daarom ziet het er beter uit. Natuurlijk willen de meeste mensen enkel mooier en makkelijker skiën en vinden druk op de ski totaal irrelevant, maar de enige manier om beter te gaan skiën is dus door het verbeteren van snow/ski interaction, ergo meer druk op de ski krijgen.

Nu is de vraag alleen nog hoe krijg je meer druk op een ski… ;)

*bericht bewerkt door Skitechniek op 11 jan 2020 14:37

Plaats een reactie