Hoe is de reis verlopen 21 Jan

Nu er weer zo veel sneeuw is gevallen dat er veel wegen en dorpen zijn afgesloten en het weer een wisseldag is, ben ik benieuwd hoe de reis is verlopen voor diegene die er doorheen moesten. Zelf zou ik ook vandaag zijn vertrokken naar Arlberg, maar door trieste familie omstandigheden moeten annuleren. Toch ben ik benieuwd hoe de reis was verlopen met al die sneeuw.

Wij zijn gisteren vanuit Westendorf terug naar NL gereden. We vertrokken om 09.00 uur in de sneeuw en hebben tot halverwege DL in de natte sneeuw gereden, daarna ging het over in regen. We zagen in Zuid DL aardig wat files richting Oostenrijk, zelf hebben we geen files gehad. Ik heb 1 kleine lichte auto met sneeuwkettingen gezien maar verder reed iedereen zonder. Jammer dat je hebt moeten annuleren.

Sterkte met je trieste familieomstandigheden.

Na gister de middag voor de arlbergpass te hebben gestaan en slechts 3 km van ons hotel te zijn verwijderd … Zag het er niet naar uit dat we er nog overheen kwamen heeft ons hotel een overnachting voor ons geregeld in Wald am Arlberg… Vanochtend zijn we dan uiteindelijk aangekomen in ons hotel… Helaas zit het potdicht dus word er ook vandaag niet geskied… Hopen dat het morgen beter word!!

Wij zijn vrijdag tot Albertville gereden en za.ochtend de berg op naar Tignes. Bijna alles moest kettingen om doen wat natuurlijk niet zo vreemd is met 40cm verse sneeuw. Mensen die het zonder probeerden zorgen uiteraard voor de nodige vertraging. Met dank aan de 4wd op de X5 zonder enige vorm van wheelspin zonder kettingen naar boven gereden. Na St.Anton 5 wk geleden de 2e keer dat ik erg blij ben met de 4wd.

niks geen opstoppings gehad in 1 keer doorgereden naar zell am see, heerlijk !

hier heerlijk weer op een gegeven moment nog even wat zon gezien heerlijk perfect ski weer op verse sneeuw !

ps met de trein gereist :p

Gisterochtend 5 uur vertrokken uit Serfaus. Sneeuwkettingen waren verplicht, de weg was goed te rijden. Onderaan bij Ried konden de kettingen eraf. Onderweg sneeuwval maar de sneeuwruimers deden goed hun werk. De treinen reden voor een deel niet, er werden bussen ingezet. In Arlberg zagen we dat diverse dorpjes niet te bereiken waren. De reis is met de sneeuw in Oostenrijk en natte sneeuw tot aan Koblenz goed verlopen. Tot thuis hebben de ruitenwissers aangestaan! Sterkte met de familieomstandigheden.

CH Adelboden:
Gistermorgen (21jan) eerst ruim anderhalf uur bezig geweest om de auto zonder krassen onder een ca 40cm dikke laag verse sneeuw vandaan te halen, over de opgehoopte sneeuw- en ijsbulten heen te krijgen en de kettingen om te leggen. Ca 5km buiten het dorp was de weg schoon genoeg om ze eraf te halen.
Afgezien van een flinke dwarswind en af een toe een regenbui verder geen last gehad van weer of verkeer. Met een uitgebreide lunch/koffie en dinerstop een reistijd van 13 uur.
Route: Bern - Basel - Mulhouse - Strassbourg - Bingen - langs de Rijn tot Bonn - Köln - Boxmeer

Wij hebben er gister zo’n 11 uur over gedaan naar huis vanuit Sölden. Eerst een tijd bezig geweest om de auto sneeuw vrij te maken, waardoor we later vertrokken dan gepland maar al met al denk ik niet dat we mogen klagen. Sneeuwkettingen waren niet nodig, wel veel sneeuw gezien onderweg in Oostenrijk. Tja en veel regen in Duitsland.

Zaterdagmorgen om 6.15 vertrokken uit Koenigsleiten, de vrijdag had het hele dag gesneeuwd, dus de auto moest eerst uitgegraven worden (80 cm nieuwe sneeuw) de bulldozers hadden de wegen echter goed vrij gemaakt, naar beneden naar het dal wel met sneeuwkettingen en dus beperkt tempo, daarna eigenlijk zonder stau tot voorbij Muenchen, en daarna ook ( geen noemenswaardige stau) maar omdat het tot voorbij middenduitsland onderweg bleef sneeuwen was het reis tempo niet erg hoog, soms nog in oostenrijk waren er verijsde stukken op de rechter rijstrook,
Op ons huisje lag zeker 1.3 m sneeuw, zoveel hadden we nog nooit eerder meegemaakt,
Het was een fantastische vakantie, gelukkig ook een aantal zonnige dagen erbij, ideale pistes, maar 1 week is maar al te gauw voorbij, herkansing hopenlijk in maart, ben benieuwd hoe alles er tegen die tijd bijligt! Volgt misschien nog een reisverslagje met enkele foto’s

Bedankt voor jullie reisverslagen. Al met al toch redelijk goed verlopen allemaal. gelukkig maar. Ik heb wel vernomen dat het in het arlgebergte wel extreem had gesneeuwd met afgesloten dorpen en dat landal pas vandaag bereikbaar is. hopleijk over paar weken herkansing.

Wij hadden 16 uur erover gedaan om in solden te komen. En dan vooral door een stukje van 30 km fernpass. Hier deden we 6 uur over! Behoorlijk dramatisch dus :). Op zo’n moment moet je goed blijven relativeren ( er zijn ALTIJD ergere dingen in de wereld). Maar makkelijk was het niet…

Vanuit Avoriaz gisterochtend om 09h30 vertrokken, ik voelde me niet fit genoeg om de ochtend nog te gaan skien (als ik al had willen skien op zo’n grauwe dag). De wegen waren sneeuwvrij gemaakt, gepekeld maar er viel nog steeds lichte sneeuw waardoor er nog een halve centimeter oid op de weg lag.

Zonder kettingen naar beneden gereden, ik had bij één bocht iets te snel gereden waardoor de auto ging wieberen en de ESP gelukkig ingreep. Vermoedelijk reed ik op poedersneeuw, dat mengt niet met pekel en is verradelijk glad (ook met winterbanden).

Na een kwartier was ik in lager gelegen gebied en ging de sneeuw over in motregen. Daarna heerlijk door de Haute Savoie gereden, leuke dorpen en mooi landschap, flink omgereden om op brede veilige wegen te blijven, was een mooie autorit.

Zwitserland ging prima, lekker zonnig en genoten van het landschap.

En Duitsland, dat was regen, regen en nog eens regen. En natuurlijk zoals altijd wegwerkzaamheden.

Maar desondanks in 10,5 uur teruggereden.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Wij komen al meer dan 25 jaar in Sankt Anton Am Arlberg maar zo extreem als dit jaar hebben we het nog niet meegemaakt. We zaten in Sankt Johan, zeg maar 3 km buiten SA. Achteraf niet slim want met zo cveel sneeuw wordt de Albergers Schnellstrasse afgesloten en dan zit je te kijken in de Pension. Niks te eten en niks te beleven. Op advies van de eigenaar zijn we naar huis gegaan toen de straat weer vrij werd gegeven. Vanuit SA ben je binnen 500 meter bij de lange Arlberg tunnel ( 13 km ) en zodra je die uit bent zijn de problemen voorbij.

Goed om te lezen Cees, wij gaan over ruim 2 weken.

Goed om te lezen Cees, wij gaan over ruim 2 weken.

Rianne op 24 jan. 2012 08:18

@Rianne, hier een verslagje

https://www.wintersport.nl/forum/topic/49906#reply49906…

Wij zijn vrijdag tot Albertville gereden en za.ochtend de berg op naar Tignes. Bijna alles moest kettingen om doen wat natuurlijk niet zo vreemd is met 40cm verse sneeuw. Mensen die het zonder probeerden zorgen uiteraard voor de nodige vertraging. Met dank aan de 4wd op de X5 zonder enige vorm van wheelspin zonder kettingen naar boven gereden.

Paskal op 22 jan. 2012 18:00

Grappig, dan zijn we elkaar waarschijnlijk gekruisd op de berg. Richting dal waren kettingen niet nodig, rustig de motor zijn werk laten doen (passat 2wd met goede winterbanden) ik zag wel dat in de andere richting politie stond om kettingen op te (laten?) leggen: zeker 20 wetdienaars! Ik heb al eens gelezen dat bij momenten van drukte er hulp aangeboden wordt bij het opleggen van kettingen. Welke weersomstandigheden heb je nog gehad?

Plaats een reactie