Gezocht: GiGi

Kan iemand mij duidelijk maken waarom de nu weer volledige, online beschikbare, nationale skitesten, waar toch een aantal deskundige skiers bij betrokken zijn, altijd relatief weinig reacties krijgen en de testresultaten van GiGi, als individueel persoon, zo waardevol worden geacht. Misschien beweeg ik me op glad ijs, maar ik kan goed met noren overweg.

Hulst op 7 dec 2019 11:09

Omdat die deskundige skiërs ver boven het “gewone” volk staan en @GiGi staat daar middenin. Vergelijk het met de werkvloer als er 1 of andere manager komt vertellen hoe jij je werk moet doen of je naaste collega geeft je een tip hoe je het misschien anders kan doen.

Übung macht den meister!!!

@RFKANGOO. Ik snap het deels. Met name je opmerking over managers. Anderzijds zit GiGi ook veel meer in de ski- en testgebieden, dan vrijwel alle andere wintersporters. Als ik het proces lees wat gevolgd wordt bij de nationale en ook andere skitesten dan lijkt het me toch ondoenlijk om als individu een oordeel te vormen dat integraal bruikbaar is. Ik vraag me ook wel eens af wat er geworden is van personen die zijn adviezen hebben opgevolgd. Zijn die ook achteraf nog zo enthousiast geweest. Met name de geadviseerde lengtes was steeds een onderwerp. Daar ben ikzelf bij een geadviseerde Fisher wel van terug gekomen. Maar goed het blijft sowieso altijd lastig en indoor testen is leuk maar zeer betrekkelijk en niet ieder is in de gelegenheid in de Alpen te gaan testen.

Hen48

Die skitesten zijn zeker van waarde, maa daagebeuren soms rare dingen (merken die gekke ski's insturen, max 1 ski per merk, verkeerde lengte etc.)

Gijs komt qua skiër dichter bij de gemiddelde Nederlander in de buurt en durft knalhard een ski te adviseren, ipv dat je zelf moet gaan ontdekken welke ski omschreven is zoals dat jij skiet.

Uiteindelijk sluit het 1 het ander niet uit en is zelf testen het beste ;)

*bericht bewerkt door sneeuwkabouter op 07 dec 2019 12:30

Zelf testen is absoluut het beste, maar dan nog moet je geluk hebben met de omstandigheden. Als je bv een paar poederlatten wilt testen, wil je toch echt wel een goed pak verse sneeuw hebben, liefst zonder dat de lws meteen naar 4 schiet.

Dan zijn (online) reviews en praktijkervaring van anderen gewoon echt heel nuttig.

Edwin van Riel

Heel wat van die reviews zijn commercieel getint of ze worden door echte pro’s en skigoden beoordeeld. GiGi richt zich op het gros van het ski publiek en geeft inzichten die voor ons relevant zijn. Dat een ski goed stand houdt wanneer je horizontaal in een gesneden bocht ligt op hoge snelheid, daar kan ik niets mee als ski “toerist”. We kunnen nog een paar keer lachen met het Fischer F19 advies van GiGi, maar ik heb nog geen mening of review gelezen die fundamenteel iets anders zegt. Wat mij betreft zat hij er knal op met die review.

Deel van het probleem op dit forum is de buyer’s bias ofwel post-purchase rationalization… tuurlijk dat mijn aankoop de beste is en de rest niet. En oh wee als iemand iets slecht zegt over die ski van mij. En verder is er het opbod van expertise en ski niveau’s, ook weeral heel subjectief allemaal.

Heel erg jammer te moeten lezen dat GiGi er aan denkt er de brui aan te geven op dit forum. Iemand die met zo veel passie met iets bezig is en dat ook nog eens wil delen met anderen, prachtig toch? Doodjammer maar misschien ook niet onverwacht in deze zure tijden.

Worldskitest en de test van DSV zijn zeer betrouwbare skitesten, althans dat is mijn ervaring. Maar sommige mensen moeten nu eenmaal overal een andere mening over hebben.

Tegenwoordig zijn er volgens mij gewoonweg zo goed als geen “slechte” ski’s op de markt, zolang je maar de “juiste” koopt in functie van je kunde en verwachtingen. Dat is ook één van de redenen waarom die F18/F19 zo vaak terug kwam in advies: die zijn heel makkelijk op een brede categorie ski-verwachtingen te plakken van mensen die zich aan het oriënteren zijn voor de aankoop van een eerste “eigen” ski, en die waarschijnlijk het meest geneigd zijn om advies te vragen op een forum zoals hier.

Het nut van testen is mijn inziens niet zozeer de intrinsieke kwaliteiten van een ski beoordelen, maar eerder uitvissen voor welk soort skiër ze geschikt zijn. Daarvoor moet je je kunnen inleven in de skiërs die ze zouden kunnen gebruiken – en daar speelt de kunde en achtergrond van de tester een belangrijke rol. Een kritische bedenking bij wat GiGi doet is dus niet ongefundeerd, maar dat betekent niet dat er geen waarde is; de wereld is niet zwart-wit.

De beoordelingen van de ski’s in de “professionele” (dit wordt een post met véél aanhalingstekens ;-)) tests spreken dus vooral over de kwaliteiten van de ski in functie van de doelgroep waarvoor ze die ski het meest geschikt vinden. Als in een review wordt gesproken over stabiliteiten van een gesneden bocht op snelheid, komt dat omdat ze ervan uitgaan dat de mensen die die dingen kopen een gesneden bocht op snelheid kunnen skiën, of op zijn minst de ambitie hebben om dat te kunnen. Als dat voor jou als skiër niet het geval is, moet je je de vraag stellen waarom je een ski wil kopen die daarvoor gemaakt is.

Voor een stuk komt dat omdat bij veel mensen het idee leeft dat ze best een ski “op de groei” kopen, waarbij hun eigen kunde aansluit bij het instapniveau van de ski. Op zich is daar niets mis mee, vooropgesteld dat je inderdaad progressie maakt – en laat nu daar het schoentje wringen. Voor een grote meerderheid van de toeristen is dat niet het geval nadat ze het steilste stuk van de leercurve bedwongen hebben, en worden de “verbeteringen in skitechniek” vervangen door “verbeteringen in materiaal” – want met betere ski’s en stijvere schoenen ga je vanzelf beter skiën, toch?

In mijn persoonlijke ervaring zullen experts eerder geneigd zijn om in functie van de huidige kunde van de vraagsteller een minder gevorderde of veelzijdige ski aan te raden, terwijl het advies van GiGi meer gericht lijkt op welke ski je met je huidig niveau al kan instappen zonder dat je noodzakelijk het onderste uit de kan moet halen. In de adviezen op het forum kan je merken dat de “hoog niveau”-ski’s (en lengtes) over-gerepresenteerd zijn in de adviezen, terwijl de vraagstellers eerder van gemiddeld niveau lijken.

Zolang de persoon die de centjes op tafel legt gelukkig is met wat hij koopt, is élk advies goed (post-purchase rationalization of niet). En blijkbaar leven we in een tijd waar “experts” voor nogal wat mensen thuishoren in het rijtje “niet te vertrouwen, want niet zoals ons”.

Ik vind niet dat ik kan blindvaren op (half) gesponsorde skitesten waaruit de review blijkt dat eigenlijk alle ski’s wel goed zijn en met ronkende teksten worden aanbevolen. Geeft mij altijd de kriebels. Behalve dan een decathlon ski, daar mag blijkbaar wel altijd kritiek op geleverd worden, die ski’s zijn blijkbaar niet voor “echte” skiërs en daar voelen wij ons boven verheven ofzo? Ik vind het wel prettig om feedback te lezen over een ski door iemand die geen zogenaamde pro is, want dat ben ik ook niet. Tegelijkertijd is een aanbeveling van één persoon ook maar een persoonlijke mening, dat besef ik heel goed.

Juist informatie van meerdere soorten bronnen is zinvol om je beeld te vormen en bijv. van een longlist naar een shortlist te gaan.

Jammer dat één van die bronnen nu wegvalt + een forumlid met heel veel positieve inbreng het forum verlaat.

Meer hé, life goes on.
Succes Gijs.

Fun Lovin' Skier

En wij als Belgen vinden de hollanders zo “direct” en op de man af. Vind dat hier zeer braaf gebleven is gezien jullie verbale middelen.
Als ik dan als Belg iets mag zeggen…
ik heb het wel wat gezien met de F18/F19 , prijs kwaliteit verhouding misschien top. Maar zo ken ik er ook andere.
Ik trap er gewoon door (geen fan dus)

Worldskitest en de test van DSV zijn zeer betrouwbare skitesten, althans dat is mijn ervaring. Maar sommige mensen moeten nu eenmaal overal een andere mening over hebben.

DrPhil op 7 dec 2019 13:54

Ik heb op aanraden van GiGi een paar F19 gekocht en ben er blij mee. Ik vond dat ik met een middagje op de baan in Zoetermeer een ski toch niet goed kon beoordelen (A: ik heb er de skills niet voor B: omstandigheden). Ik heb geen zin om me op een vakantie daar in te verdiepen. Ik heb niet de illusie dat een ski mijn techniek bar veel gaat veranderen of verbeteren. Ik wilde dus vooral gewoon een ski kopen waar ik geen buil aan kon vallen. En dat is gelukt, ik kan er prima op skien. Wellicht waren er nog meer opties die ook hadden gepast, maar dat maakt me niet uit.

Dus ik vind de F19 fijn, en dat is een mening.

Wat Gijs doet, en ook de skitesten, is meer dan 'even een mening' en ik vind het heel flauw om dat zo af te doen. Het is wat anders om een paar ski's te kopen, en dan te zeggen of ze goed of slecht zijn. Gijs vergelijkt tientallen paren ski's per jaar en durft tenminste scherp advies te geven, bij sommige ski tests weet ik na het lezen van het artikel nog steeds niet of ik met mijn niveau er iets aan ga hebben of niet.

Is een NSK meer gedegen dan de tests van Gijs? Wellicht. Maar dat wil niet zeggen dat het advies ook bruikbaarder is.

*bericht bewerkt door Skadi op 07 dec 2019 18:04

Wat een dramatiek weer. Wie was die PM stalker dan wel niet - en waarom heeft hij dat niet gemeld?

DrPhil op 6 dec 2019 20:32

. Als je met een vinger naar een ander wijst, wijzen de meesten naar jezelf . post]franky82 op 6 dec 2019 21:28[/post]

Ja hoor.

https://cdn.wintersport.nl/forum/25/34f5e8e3c5aa45d8fac5c754...

https://cdn.wintersport.nl/forum/25/7c2724231eaff39c40d61888...
Over op de man spelen gesproken.

DrPhil op 6 dec 2019 21:37

Oftewel je hebt hem dus tot een jaar geleden wel vervelende pb’s gestuurd? Want dat geef je hier wel mee aan…

Born to Ride

haalt chips & bier 🤓😁

Bla, bla, bla.

null

Ik heb Gigi bijna een jaar geleden om ski advies gevraagd. Ik ben in 1995 begonnen met skiën en heb tot en met 2009 om de twee jaar een weekje geskied. Vorig jaar met de kinderen voor het eerst wezen skiën en dat is zo goed bevallen dat we waarschijnlijk elk jaar zullen gaan. Oftewel: tijd voor eigen materiaal…

Op basis van wat ik kan en wat ik wil heeft hij me gelijkaardige type ski’s van drie verschillende merken aangeraden en daarvan heb ik er dus 1 gekocht, na natuurlijk veel reviews te hebben gelezen.

Ik vond zijn aanvullende advies waardevol en over drie weken weet ik of zijn advies passend was. Ik vermoed van wel.

null

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

@Sneeuwbaard Niet meer op wintersport(ers).nl

A winter without powder isn't a winter!

@Sneeuwbaard Niet meer op wintersport(ers).nl

Joostw op 7 dec 2019 19:55

Heb je al geprobeerd zijn naam drie keer achter elkaar te zeggen? De vorige keer is hij ook terug gekomen…

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Die gigi-schaal is naar mijn idee top! Zijn namelijk een hoop skiërs die zichzelf grof overschatten. De gigi-schaal in combinatie met je persoonlijke voorkeuren, en het advies van gigi zijn denk ik van groote waarde. Zal idd een groot verlies zijn voor dit forum als gigi daadwerkelijk weg blijft!

!undefined

Sneeuwbaard op 7 dec 2019 19:53

Gevonden💪🎄☃️

https://cdn.wintersport.nl/forum/25/ba9a8066f1633e8a7516ba5f...

LA NORMA😍☃️

Gevonden💪🎄☃️

https://cdn.wintersport.nl/forum/25/ba9a8066f1633e8a7516ba5f...

Piefke op 7 dec 2019 20:59

Ja, maar jij staat er ook naast, dus dat is makkelijk.

De nieuwste aanwinst voor de skiwereld ook al gevonden? 😁

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Gevonden💪🎄☃️

https://cdn.wintersport.nl/forum/25/ba9a8066f1633e8a7516ba5f...

Piefke op 7 dec 2019 20:59

Ja, maar jij staat er ook naast, dus dat is makkelijk.

De nieuwste aanwinst voor de skiwereld ook al gevonden? 😁

Sneeuwbaard op 7 dec 2019 21:03

Dat moet je dan weer niet verklappen😂
Ik weet altijd precies waar GiGi is🥶

Maar je bedoeld die speedboot?
Valt iig niet op als er wat witpoeder overboord geraakt☃️

LA NORMA😍☃️

Gevonden💪🎄☃️

https://cdn.wintersport.nl/forum/25/ba9a8066f1633e8a7516ba5f...

Piefke op 7 dec 2019 20:59

Ja, maar jij staat er ook naast, dus dat is makkelijk.

De nieuwste aanwinst voor de skiwereld ook al gevonden? 😁

Sneeuwbaard op 7 dec 2019 21:03

Mijn snelle leerling Tinyyyyyyyyy😁 (die verdient een eigen topic!!!)

*bericht bewerkt door Skimams op 08 dec 2019 00:17

mama on a mission in the snow

Als Gigi daadwerkelijk niet meer wil reageren hier is het vakkundig gelukt om hem digitaal weg te pesten. Chapeau!

Al kan het grootste deel Gigi zijn bijdragen aan wintersporters.nl wel waarderen.

Veel nuttige bijdragen geleverd! Jammer als hij hier stopt, maar begrijp het volkomen als hij zijn tijd in zaken stopt die hem wel energie geven.

*bericht bewerkt door Dix0r op 08 dec 2019 08:42

Is dit topic door de mods onder de zoden gestopt? Het is namelijk alleen nog via zoeken te vinden…

Born to Ride

Is dit topic door de mods onder de zoden gestopt? Het is namelijk alleen nog via zoeken te vinden…

Matthias123 op 8 dec 2019 12:35

Nog wel te vinden direct op forum . In iedergeval zag hem nog in lijstje staan

*bericht bewerkt door miepmiep op 08 dec 2019 12:40

Is dit topic door de mods onder de zoden gestopt? Het is namelijk alleen nog via zoeken te vinden…

Matthias123 op 8 dec 2019 12:35

Zeker niet! Bij mij staat ie er gewoon.

Click. Click. Peace

Hij staat er nu ook weer sinds ik die reactie gepost heb. Daardoor was hij verdwenen.

Born to Ride

Ik heb dit topic de hele ochtend gewoon zien staan hoor.
Beetje jammer dat je je afvraagt of op deze site topics worden weggestopt. Zo lang als ik hier lees, heb ik dat nog nooit zien gebeuren.

mama on a mission in the snow

Ik heb dit topic de hele ochtend gewoon zien staan hoor.
Beetje jammer dat je je afvraagt of op deze site topics worden weggestopt. Zo lang als ik hier lees, heb ik dat nog nooit zien gebeuren.

Skimams op 8 dec 2019 13:07

Is het raar als je je dat af gaat vragen wanneer hij er opeens niet meer bij staat? En ja ik heb het eerst dubbel gecheckt voordat ik het postte.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 08 dec 2019 13:11

Born to Ride

Plaats een reactie