Schade aan ski's

Natan.Gootjes14 december 2019 · 11:42

Beste mede wintersporters,

Ik was afgelopen week 4 daagjes op wintersport in Ischgl en daar heb ik op een dagje SnowWorld na, voor het eerst mijn nieuwe ski's gebruikt.
Het zijn Nordica Navigator 90 ski's.
Echter lag er off-piste niet heel veel sneeuw en ben ik over wat stenen geskied en nu heb ik schade aan mijn ski's. Ik maak me vooral zorgen over de 2 krassen die op de foto's goed te zien zijn.
Kan iemand mij vertellen hoe ernstig deze schade is en wat ik er het beste mee kan doen?
Zou ik ze bijvoorbeeld alleen hoeven laten waxen, of is een grotere onderhoudsbeurt noodzakelijk? Ik heb namelijk niet zoveel verstand van het materiaal en ik vraag me af of de krassen erg diep zijn of dat het meevalt.
Ook zijn de kanten op de plek van de lange kras wat minder scherp door het contact met de rotsen. Moet ik dit laten slijpen of is dat nog niet nodig?
De ski's zijn in totaal dus 5 dagen gebruikt, 1 dagje in SnowWorld en 4 dagen in Ischgl.
Op de plek van de 2 krassen is het wax volledig weg en is een witte onderlaag zichtbaar, zoals op de foto's is te zien.
Ik heb verder niet veel verstand van het materiaal, maar in de beschrijving staat dat de volledig houten kern is opgebouwd uit verschillende stroken lichtgewicht Balsa hout. En dat er verder een laag titanium in de kern zit.
Ik hoor graag van jullie!
Groeten,

Natan [1c4244ea5119299999035e5c68c6fdc7_img-1478.heic]

https://cdn.wintersport.nl/forum/25/c3cf9c7058397f980b1422a7...
https://cdn.wintersport.nl/forum/25/c1b145a53bba003ced47a42a...
!undefined !undefined !undefined !undefined !undefined !undefined !undefined !undefined !undefined

Martin718214 december 2019 · 11:50

Dat moet je eerst laten repareren, anders kan er vocht in de kern komen wat zeker bij een houten kern desastreus is.

evr6614 december 2019 · 11:52

Repareren sowieso. Wordt bij dit soort schade (tot op de kern) meestal een stukje uitgesneden en vervangen. Geen probleem, is voor een paar tientjes opgelost. Best zorgen dat ze echt goed droog zijn voor je ze weg brengt. Repareren voor je er weer de sneeuw mee in gaat!

De mazzel die je hebt is dat de staalkant nog rechts is, anders wordt het allemaal wat complexer ;)

*bericht bewerkt door evr66 op 14 dec 2019 11:53

Edwin van Riel
Sjaak2714 december 2019 · 11:53

Oops, hopelijk niet te veel vocht erin.
Ik kwam deze link op wepowder tegen, https://www.tognar.com/how-to-repair-ski-or-snowboard-base-a…

Verder eens contact opnemen met MK service in Bilthoven.

Children of winter never grow old
indesneeuw14 december 2019 · 13:14

Goed Tonar linkje.
Een van de tips: als je een steen tegenkomt gewoon rechtdoor skien voor minimale schade. Kanten of draaien geeft meestal veel meer schade precies naast de edge… Houd de ski zo vlak mogelijk op stenen.

Gerwin.14 december 2019 · 13:22

Zit je ons niet te trollen?

Zelfs een leek moet toch zien dat deze ski’s ernstig beschadigd zijn. Ik heb dit 1 keer eerder (zelfs nog wat minder erg, toevallig ook in Ischgl) gezien van iemand die z’n ski’s gehuurd had (en offpiste bij weinig sneeuw had zitten raggen). De ski verhuurder eiste gehele betaling van de nieuwprijs van de ski’s omdat ze afgeschreven waren… Dus ik zou inderdaad voor iets meer dan een waxbeurt gaan, MK skiservice is inderdaad een goed adresje die je kan helpen.

Succes (en sterkte)!

Let it snow!
kjiratsiekoedel14 december 2019 · 13:32

Je kan ze ook zelf vullen. Al zal die beschadiging bij de staalkant er dan nog weleens uit kunnen vallen. De grotere beschadiging in t midden is wat dat betreft eenvoudiger.

Maar als je er geen verstand van hebt lekker laten doen

Vivace14 december 2019 · 15:07

@Natan_Gootjes
Zoek even op de reparatiefilmpjes van Rogier hier op het forum, dan zie je wat voor een werkzaamheden er nodig zijn.

Voor de rest: zeker wegdoen en laten repareren. Zulke diepe krassen lijken me niet goed te repareren met enkel een ptex-kaars.

Hupla14 december 2019 · 15:09

Jeetje … wat een schade op je nieuwe ski zeg. Dat je dit nog kan opvullen lijkt me onwaarschijnlijk. Rogier heeft hier ergens een blog artikel over hoe je er een nieuw stukje base kan intimmeren en lijmen. Dat lijkt me hier wel nodig, maar ik zou er ook niet zelf aan beginnen.

evr6614 december 2019 · 15:30

P-tex gaat niet volstaan hier. Gewoon ff laten repareren door de vakman, zeker als t nog nieuwe latten zijn ;)

Wellicht kan een evt reisverzekering wat bijdragen aan de kosten ;)

Edwin van Riel
martijnuiterwijk14 december 2019 · 16:20

Dit gaat stansen worden. wel een paar uur werk wil je dit mooi krijgen en goed krijgen.
Vrees dat dit niet met een paar tientjes klaar is.

Ptex gaat hem niet meer worden.
Eigenlijk denk ik dat die t setje best wel naar de klote is.

echte mannen lopen naar boven,
kjiratsiekoedel14 december 2019 · 17:20

Niet te somber allemaal!

Ik heb wel groter met ptex gevuld (noodvulling, maar zit er al jaren in). Ja, stans is beter. Ptex zie je. Maar t gleed er echt niet slechter op

elisabeth10114 december 2019 · 18:15

Ik zou echt n potje janken als mijn ski’s er zo uitzagen na 5 dagen skien 😳

Martin718214 december 2019 · 18:47

Soortgelijke krassen heb ik ook wel met ptex gevuld. Zit na jaren nog steeds als gegoten. Ik breng het aan met een speciale “soldeerbout” i.p.v. in de fik steken en druppelen.

Sneeuwbaard14 december 2019 · 19:34

Ga je nu nóg een keer met je ski’s over stenen nadat deze ‘gerepareerd’ is, vliegen de brokken pTex en ingelijmd belag je om je oren. Een beetje knapper met je materiaal omgaan helpt…Dit doet pijn aan m’n ogen.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7
Hessel14 december 2019 · 19:52

Ben je verzekerd? In ieder geval bij de NSkiV is dit verzekerd in het geval ze hierdoor total loss zijn. Ik zou ze even contacten en vragen wat te doen. Ze laten je waarschijnlijk naar een specialist gaan die bepaalt of het een gevalletje toral loss is. En dan krijg je de aankoopwaarde vergoed als ze nog geen jaar oud zijn.
En anders inderdaad even langs MK gaan.

Benn14 december 2019 · 20:01

Er lag echt nog wat te weinig in 't begin van de week in Ischgl voor off piste :)
Dikwijls gedacht toen ik ze bezig zag vanuit de lift.

Lijkt mij allemaal niet zo problematisch als sommige hier laten blijken. Een aantal jaar geleden ongeveer het zelfde gehad in Ischgl toen het tunneltje in de dal afdaling nog niet echt geprepareerd bleek :d.
Mijn skis hebben ze toen bij Silvretta onderaan de lift voor 40 euro tegen de volgende ochtend gefixt.

*bericht bewerkt door Benn op 14 dec 2019 20:03

Frank915 december 2019 · 13:53

Het is flinke schade, maar zo dramatisch is het ook weer niet. Ben je verzekerd zou ik uiteraard proberen iets te claimen. Daarna zou ik het repareren. Bekijk het al genoemde filmpje van Rogier op deze site maar eens dan zie je goed wat er mogelijk is.
Als ze van mij waren zou ik ze eerst vullen met ptex. Als de grote beschadiging er niet in blijft zitten kan er altijd nog een nieuw stuk belag in. De kleinere diepe krassen zijn sowieso opvul werk.

Geenen15 december 2019 · 14:06

Ik begrijp de adviezen voor het claimen bij de evt. verzekering hier niet. Iemand gaat willens en wetens in het voorseizoen met matige hoeveelheid sneeuw off piste en beschadigd daar het belag van de ski’s, eigen schuld volgens mij claimen is bijna diefstal in een dergelijk geval.

.
DrPhil15 december 2019 · 14:21

Ik begrijp de adviezen voor het claimen bij de evt. verzekering hier niet. Iemand gaat willens en wetens in het voorseizoen met matige hoeveelheid sneeuw off piste en beschadigd daar het belag van de ski’s, eigen schuld volgens mij claimen is bijna diefstal in een dergelijk geval.

Geenen op 15 dec 2019 14:06

Dus als je met je auto ergens tegen aan rijdt door je eigen schuld, en je claimt dat bij je verzekering, dan is dat ook diefstal? Interessante gedachte.
Dat laat onverlet dat ik het in dit geval ook niet zou claimen.

evr6615 december 2019 · 14:27

Ik begrijp de adviezen voor het claimen bij de evt. verzekering hier niet. Iemand gaat willens en wetens in het voorseizoen met matige hoeveelheid sneeuw off piste en beschadigd daar het belag van de ski’s, eigen schuld volgens mij claimen is bijna diefstal in een dergelijk geval.

Geenen op 15 dec 2019 14:06

nee hoor, zo lang je gewoon netjes aangeeft wat er gebeurd is, wordt het gewoon geaccepteerd of afgewezen, afhankelijk van de polisvoorwaarden. Heeft echt met diefstal niets te maken. Denk dat 90% van de claims een stommiteit of inschattingsfout als oorzaak hebben.

Edwin van Riel
dan5815 december 2019 · 16:47

@DrPhil

Toch wat 'n rare vgl van jou Phil. 🤔
Bij eigenfout bij auto-ongeval betaalt de verzekering alleen uit bij all-risk dekking
Dit is niet het soort verzekering waar het hier over gaat.

Born to run. B.S.
Rogieradmin15 december 2019 · 16:54

Laten we hier geen discussie over verzekeringen beginnen. Elke volgende opmerking hierover die niet on topic is verwijder ik.

Gelukkig is de ski verre van total loss ;-)

Ski is goed met stansen te repareren. Probleem van gesmolten p-Tex is niet dat het niet blijft zitten maar veel minder hard is. Als je dan op die plek een steen raakt trek je de volgende keer je staalkant eruit.

Click. Click. Peace
Hessel15 december 2019 · 17:09

@Rogier
Ik moet zeggen dat een ski hier in NL al vrij snel total loss wordt verklaard, terwijl ze nog best (zoals in dit geval) te repareren zijn. De ski moet je in geval van total loss ook geheel inleveren.
Vandaar mijn adviesje, hoewel de verzekering ook wel eens kan gaan sputteren als je bij beperkt sneeuwdek off piste gaat (schade voorzienbaar, geen dekking). Maar vragen staat vrij natuurlijk en dan hoor je hun standpunt wel.
Maar heb je een indicatie wat zo’n reparatie ongeveer kost?

evr6615 december 2019 · 17:12

Tsja, Total loss. Denk dan eerder aan echt kapotte kern of staalkant die er flink uitgekozen (en uitgerekt). Stukje belang heeft niets met de structuur van de ski te doen, gewoon uitsnijden, inlijmen en klaar lijkt het me.

Edwin van Riel
Rogieradmin15 december 2019 · 17:16

Het idee van even verzekering bellen is niet slecht. Maar daarna moet daar geen discussie over ontstaan.

In de ski winkel waar ik werkte zou zoiets rond de 60-80 euro kosten met stansen naast de staalkantgaten en de rest met ptex.

Click. Click. Peace
Natan.Gootjes15 december 2019 · 18:15

Het idee van even verzekering bellen is niet slecht. Maar daarna moet daar geen discussie over ontstaan.

In de ski winkel waar ik werkte zou zoiets rond de 60-80 euro kosten met stansen naast de staalkantgaten en de rest met ptex.

Rogier op 15 dec 2019 17:16

Bedankt voor de reacties allemaal!

De reacties lopen wat uiteen, maar ik denk dat ik inderdaad de schade naast de staalkant met stansen laat repareren en de rest met ptex.
Ik had voor mijn vakantie een aanvullende wintersport verzekering op een doorlopende reisverzekering afgesloten, dus ik neem even contact op voor de mogelijkheden.
De volgende keer zal ik zeker voorzichtiger zijn, want deze schade wil ik niet nog een keer oplopen.
Groeten,

Natan

evr6615 december 2019 · 18:28

Goed kan, gewoon eerst ff bellen, kijken wat de opties zijn.

En, al doende leert men hahaha

Edwin van Riel
Rogieradmin15 december 2019 · 20:58

@Natan.Gootjes Iets voorzichtiger zijn kan nooit kwaad! Vooral omdat dit soort rotsen ook bij een val echt gevaarlijk kunnen zijn voor jezelf.

Maar bij off-ski’s hoort dit er soms gewoon beetje bij. Hadden het maar piste-ski’s moeten worden :-) Ik heb ski’s gehad die er erger uitzagen. :-)

Click. Click. Peace
evr6616 december 2019 · 07:37

Niet te druk over maken. Zorg idd dat je zelf heel blijft als je wat steentjes tegen komt ;)

Daarnaast wat je kunt doen:
Probeer route zo handig mogelijk te kiezen
Als je ff wat raakt, die ski zo veel mogelijk ontlasten
Voorkom dat je te veel dwars over de stenen schraapt. Krassen in de lengte zijn eenvoudiger/voordeliger te repareren dan wanneer ze tot aan de staalkant doorlopen.

Verder gewoon genieten, dit soort misbruik overleven ze wel.

En voor de huurders onder ons: doe de ski’s even uit voor je de weg over klost er mee hahaha

Edwin van Riel
Tukker16 december 2019 · 09:30

Prima te repareren, breng ze maar naar Scheveningen en fixen we dat fijn even.

Tukker(ik)

Plaats een reactie