Gratis software videobewerking

Hey,
deze vraag zal misschien al eens gesteld zijn, maar het kan zijn dat er ondertussen al betere programma's bestaan. Technologie staat immers niet stil.

Ik ben dus op zoek naar een gratis videobewerkingsprogramma, want onder mijn kerstboom ligt momenteel een GoPro 7 op mij te wachten. Ben van plan om deze winter daar toch wat beelden mee te maken en in een filmpje te gieten.

Ik downloadde reeds Windows Movie Maker, maar bij het exporteren kwam die mij zeggen dat er geen licentie was en in het beeld van mijn hele filmpje is nu een groot watermerk…
Movie Maker was wel leuk in gebruik, handig dat je voorbeelden kon zien voor je ze naar de sporen sleepte.

Wie gebruikt welke software?

Alvast bedankt!

Davinci resolve is gratis en behoorlijk krachtig.

Edwin van Riel

https://www.howtogeek.com/355524/how-to-use-windows-10s-hidd…

Movie maker is idd buiten gebruik gesteld door MS.
Maar in de photo’s app zitten redelijk wat bruikbare bewerkingstools. Zie de link

fijne site hè, dat wintersport.nl?

GoPro Studio

Aftellen maar!

Wil je gemak en niet teveel in je editing tijd te moeten stoppen, dan is Gopro studio inderdaad een prima optie. Wil je meer en zelf ook kunnen groeien in een programma dan is Davinci Resolve echt een super tool!

Ik heb ook veel leuks met gopro studio gedaan, snelle ‘edits’ die automatisch gegenereerd worden beetje aanpassen en hoppa. Uiteindelijk mis je dan wel wat controle, dan kun je overstappen naar iets anders maar gopro studio lijkt me een goed begin

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik probeer eerst GoPro studio eens uit.

Hmmm, net even beide getest. GoPro studio lukt me niet met filmpjes die ik eerder al gefilmd heb met camera en bij Davinci resolve blijft er ook een watermerk staan na export van bewerkte video.
Iemand een idee hoe ik een video kan maken en exporteren uit Davinci resolve zonder watermerk?

Tenzij ze onlangs wat hebben veranderd, weet ik dat davinci resolve geen watermerk plaatst in je eindproduct. Misschien dat er dan wat mis gaat…

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 14 dec 2019 22:03

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Hmmm, net even beide getest. GoPro studio lukt me niet met filmpjes die ik eerder al gefilmd heb met camera en bij Davinci resolve blijft er ook een watermerk staan na export van bewerkte video.
Iemand een idee hoe ik een video kan maken en exporteren uit Davinci resolve zonder watermerk?

SnowboardingSamson op 14 dec 2019 16:26

zou niet moeten, bij mij gewoon zonder watermerk. Mss ff free version registreren of zo? Is al weer even geleden hier ;)

Edwin van Riel

Hmmm, net even beide getest. GoPro studio lukt me niet met filmpjes die ik eerder al gefilmd heb met camera en bij Davinci resolve blijft er ook een watermerk staan na export van bewerkte video.
Iemand een idee hoe ik een video kan maken en exporteren uit Davinci resolve zonder watermerk?

SnowboardingSamson op 14 dec 2019 16:26

Ik ben zeer tevreden met Davinci Resolve, ik heb er nooit een watermerk in.

Waarschijnlijk heb je een andere encoder op je computer staan die voor het watermerk zorgt.
Kijk eens bij de export of renderinstellingen binnen Davinci of je daar een andere kunt vinden. Zelf heb ik geen Davinci dus kan niet met zekerheid zeggen dat dit het probleem is.
Edit: nu ik je eerst de post nog even terug lees adviseer ik je ook om Windows moviemaker te de-installeren en kijken hoe het dan gaat.

*bericht bewerkt door Matthieu op 15 dec 2019 09:55

Aftellen maar!

Aha, gisteren blijkbaar toch een ander programma gedownload (nochthans DaVinci Resolve ingegeven op google) en daar had ik het watermerk wel bij.
Vandaag dan eindelijk de juiste Davinci Resolve geïnstalleerd en dat werkt wel. Is inderdaad wel een zeer uitgebreid programma. Het zal nog wel even duren vooraleer ik hiermee deftig kan werken.

Bedankt voor de tips!

Staan op YouTube een paar heel goede tutorials on je op weg te helpen

Edwin van Riel

Wondershare Filmora is een heerlijk programma om in te werken. Alleen wel kosten aan verbonden. Maar zeker de moeite waard.

Wondershare Filmora is een heerlijk programma om in te werken. Alleen wel kosten aan verbonden. Maar zeker de moeite waard.

Jarron op 17 dec 2019 11:19

Ja, dat was net dat programma dat ik de tweede keer gedownload had (terwijl ik dacht dat het DaVinci Resolve was). Is inderdaad ook wel handig in gebruik, maar dus niet gratis…

Ik heb een tijdje terug het programma Shotcut gebruikt, die beviel ook wel aardig eigenlijk.
https://shotcut.org/

Geen idee hoe dit zich tegen DaVinci Resolve verhoud eigenlijk.

Met die GoPro studio kon ik echt niet overweg. Nou is het sowieso al lang geleden dat ik een filmpje ge-edit heb, maar ik had altijd een kopietje van een oude versie van Sony Vegas Pro, dat ging wel lekker.

Ik heb een tijdje terug het programma Shotcut gebruikt, die beviel ook wel aardig eigenlijk.
https://shotcut.org/

Geen idee hoe dit zich tegen DaVinci Resolve verhoud eigenlijk.

Powermage op 18 dec 2019 12:47

Die kende ik nog niet. Ook maar eens proberen :-)

Gebruikte vroeger altijd Premiere Pro (zowel zakelijk als privé). Maar ben thuis nu overgestapt op Resolve. Niet vanwege prijs (kan gratis gebruik maken van Premiere pro) maar vanwege de stabiliteit en de mogelijkheden. Je kunt met Resolve alles wat je met een professioneel pakket ook kan (zoals Premiere Pro).

Mijn tip: als je de opslagruimte hebt, maak eerst Optimized Media voor je de video gaat knippen en plakken. Ja, dat kost tijd. Maar het scheelt je heel veel tijd tijdens het bewerken. Zelf zet ik vaak s’avonds het “optimizen” aan, en de volgende dag is het dan echt wel klaar. Het editen voelt dan heel snel aan, geen wachttijden op frames die moeten laden. Zelfs op een simpele laptop kan je dan een 4K video aan elkaar rijgen.

Zelf heb ik een externe SSD gekocht nu. Daar zet ik alle videos en projecten op. En dan kan ik heel makkelijk wisselen tussen PC en laptop en gewoon doorgaan waar ik gebleven was. Ideaal!

Ik heb een tijdje terug het programma Shotcut gebruikt, die beviel ook wel aardig eigenlijk.

https://shotcut.org/

Geen idee hoe dit zich tegen DaVinci Resolve verhoud eigenlijk.

Powermage op 18 dec 2019 12:47

Die kende ik nog niet. Ook maar eens proberen :-)

Gebruikte vroeger altijd Premiere Pro (zowel zakelijk als privé). Maar ben thuis nu overgestapt op Resolve. Niet vanwege prijs (kan gratis gebruik maken van Premiere pro) maar vanwege de stabiliteit en de mogelijkheden. Je kunt met Resolve alles wat je met een professioneel pakket ook kan (zoals Premiere Pro).

Mijn tip: als je de opslagruimte hebt, maak eerst Optimized Media voor je de video gaat knippen en plakken. Ja, dat kost tijd. Maar het scheelt je heel veel tijd tijdens het bewerken. Zelf zet ik vaak s’avonds het “optimizen” aan, en de volgende dag is het dan echt wel klaar. Het editen voelt dan heel snel aan, geen wachttijden op frames die moeten laden. Zelfs op een simpele laptop kan je dan een 4K video aan elkaar rijgen.

Zelf heb ik een externe SSD gekocht nu. Daar zet ik alle videos en projecten op. En dan kan ik heel makkelijk wisselen tussen PC en laptop en gewoon doorgaan waar ik gebleven was. Ideaal!

Waah op 19 dec 2019 10:52

Ga dit eens proberen. Merk dat mijn laptop de filmpjes in het programma (Wondershare Filmora9) niet goed meer kan laden.

Windows Movie Maker exporteert geen video met watermerken. Het wordt gratis aangeboden door Microsoft en heeft geen licentie nodig. Dus ik dacht dat de app die je downloadt Movie Maker is, aangeboden door MiniTool in plaats van Microsoft.

*bericht bewerkt door Halley op 14 apr 2020 11:18

Vind enkele nuttige recensies over gratis video-editors:
https://www.techradar.com/best/free-video-editing-software…
https://www.videoproc.com/video-editor/free-video-editors-so…
En een YouTube-kanaal dat ik erg imformatief vind:

*bericht bewerkt door Halley op 15 apr 2020 05:50

Ik doe alles met OpenShot. Die werkt prima en is gratis.

Na een hoop geworstel met GoPro studio gebruik ik de afgelopen jaren Lightworks (www.lwks.com). Gebruik is gratis, maar je moet wel een account maken. Voor de volledige versie moet je betalen, maar dan heb je Hollywood-grade filmbewerkingssoftware (oa wolf of wallstreet is ermee gemaakt).

Ik ben het volledig eens met de gebruiker hierboven. Veel beter om video-editors zoals Filmora, Sony Vegas enzovoort te gebruiken.

Plaats een reactie