3 vallées april: zomerbanden + sneeuwkettingen?

Wij gaan de laatste dag van maart richting Les Ménuires, voor het eerst met de eigen auto op skivakantie. We hebben voorlopig geen winterbanden, wel al sneeuwkettingen aangeschaft.

Aangezien we over Frankrijk rijden (Dijon, Lyon,…) dacht ik dat zomerbanden wel zouden volstaan op de autosnelweg in die periode. En mochten we ter plekke toch nog te maken krijgen met winterse omstandigheden, dan kunnen we tussen Moutiers en Les Ménuires sneeuwkettingen omdoen.

2 vragen:

  1. Is het sowieso een goed idee om sneeuwkettingen om zomerbanden te doen?

  2. Toch nog winterbanden nodig op autosnelweg eind maart- begin april tussen België en Zuid-Oost-Frankrijk?

Grtz,
Steven

‘Vroeger’ gingen hele hordes inclusief ondergetekende gewapend met zomerbanden en sneeuwkettingen richting sneeuw. Dus die combinatie is geen probleem.

Of je met sneeuw te maken krijgt is natuurlijk niet te zeggen, kans is klein lijkt me zeker op de weg er naar toe. Al heb ik in april toch al eens wat (hele) koude en sneeuwrijke momenten meegemaakt bergop… Maar in die gevallen heb je je sneeuwkettingen…

Let it snow!

Zou het gewoon doen. Winterbanden zijn niet verplicht in frankrijk volgens mij en wij hebben jarenlang met zomerbanden gereden en waar nodig de kettingen erom gedaan.

Achterwielaandrijving of voorwielaandrijving ?

voorwielaandrijving (volvo v50)

Dan zou ik het er ook op wagen. Gaat hij binnenkort weg ofzo, want het is geen slechte investering en als je voldoende kms bolt hoeft het niet perse duurder te zijn

Dank voor de reacties!

@ dr dre: auto pas vorig jaar gekocht, dus hopelijk gaat hij nog een paar jaar mee! Rijden maar ±15.000km/jaar. Als het echt niet nodig is, zou ik het dus bij zomerbanden willen houden.

Let wel op je eigen autoverzekering. Staan af en toe bepalingen in m.b.t. winterbanden en reizen naar dergelijke gebieden.

Wij hebben thuis ook een auto waar maar 6000 km mee wordt gereden, en die rijdt altijd op winterbanden. In de zomer zal hij dan wel wat meer verbruiken, maar ach voor die 3000 km is dat ook nog wel te overzien.

Waarom niet investeren in winterbanden als je de auto de komende jaren nog gaat gebruiken? Kost even een paar Euro maar je zomerbanden slijten niet in de winter dus daar bespaar je weer. Als je weet dat je er de komende jaren vaker mee op wintersport gaat wist ik het wel en zou ik zeker winterbanden overwegen.

Vergis je niet in de mogelijke omstandigheden eind maart. Je kunt zelfs in het dal bij Albertville nog met flinke sneeuwval te maken krijgen. Veelal zijn kettingen in het dal dan niet nodig maar op winterbanden ben je dan zeer zeker veiliger op weg.

Enkele jaren geleden op 9 april uit Val Thorens vertrokken, het had de nacht ervoor behoorlijk gesneeuwd. Zelfs met de winterbanden moesten de kettingen er om, de Gendarmerie stond te controleren, niemand de berg af zonder kettingen.

Gewoon doen. Ben ook wel eens in januari naar de 3V gereden op zomerbanden. Kettingen wel nodig gehad, maar pas in het allerlaatste stukje voor het dorp (Les Menuires).

De ‘winterbandenmaffia’ doet net alsof je crimineel bent als je zonder winterbanden rijdt, niet in trappen :)

  1. Is het sowieso een goed idee om sneeuwkettingen om zomerbanden te doen?

– Sneeuwkettingen op zomerbanden hebben minder grip dan winterbanden zonder kettingen. Menig helling op doorgaande wegen zul je niet opkomen. Kettingen zijn dus geen alternatief voor winterbanden.

  1. Toch nog winterbanden nodig op autosnelweg eind maart- begin april tussen België en Zuid-Oost-Frankrijk?
    – Ik heb eind maart 2008 ongeveer 500 km door een sneeuwstorm gereden in dit gebied en ben bijna verongelukt met zomerbanden toen ik met aangepaste snelheid voorzichtig probeerde te remmen bij stuifsneeuw op de weg.

"En mochten we ter plekke toch nog te maken krijgen met winterse omstandigheden, dan kunnen we tussen Moutiers en Les Ménuires sneeuwkettingen omdoen."

– kettingen slijten snel, dus je kunt er geen grote afstanden mee afleggen. Je mag ze alleen gebruiken als er genoeg sneeuw ligt. En je kunt er max. 50 km/u mee rijden. Veel succes als het gaat sneeuwen of ijzelen op de snelweg.

@Jon: helaas zitten de weergoden ook in het complot.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).
  1. Dat is niet waar, zomerslicks mét kettingen hebben meer grip dan alleen winterbanden op een besneeuwde weg.

Overigens ben ik het niet helemaal met je oneens, Constant, maar af en toe vind ik het ook weer wel wat overdreven. 10 jr geleden reed zowat niemand nog met winterbanden, gewoon rustig aan doen bij sneeuw.

Nu rijden veel mensen mét winterbanden, lekker veilig zou je denken, en een deel rijdt dus ook echt veilig. Maar een ander deel waant zich zo veilig dankzij de winterbanden dat ze als een dolle gaan scheuren, waardoor die toegenomen veiligheid weer teniet gedaan wordt.

Ach, zoals al gezegd. Vroeger ging iedereen met zomerbanden op wintersport. En nu zou het opeens "not done" zijn…

Vorig jaar met zomerbanden (uiteraard wel sneeuwkettingen) naar Val Thorens gereden in een Toyota Yaris in februari.

Ieder zijn mening, maar laten we svp geen foutieve info geven waardoor mensen ernstig in moeilijkheden kunnen komen!

@Jon: het is zowel mijn praktijkervaring als blijkt uit testen. Ik heb al te vaak zomerbandrijders met kettingen zien stranden terwijl alle winterbandrijderts fluitend doorreden.

@Blijstra:

  1. Afgelopen februari was er historisch weinig sneeuw gevallen in de Franse Alpen en lag de temperatuur vaak boven nul. Met wat geluk kun je inderdaad op zomerrubber naar de Alpen, helaas kom je ook omstandigheden tegen die je niemand toewenst, ook eind maart/begin april.

  2. Misschien kun je er ook even bij vermelden dat "vroegah" zomerbandrijderts massaal langs de kant van de snelweg kwamen te staan bij een sneeuwstorm en door de hulpdiensten moesten worden voorzien van dekens? Gewoon even een nacht wachten tot de storm is uitgewoed en de sneeuw kan worden geruimd. En dat men "vroegah" veel en veel meer ongelukken had op weg naar de wintersport.

Maar inderdaad, vroeger ging men met zomerrubber naar de wintersport. En ik heb de zomerbandenrijders al meermaals gestrand zien staan tijdens sneeuwbuien of ijzel op de buitenlandse snelweg. Zelfs met kettingen kwam men soms niet meer weg.

En in relatie tot de vraag van de topic starter, ik heb zelf aardig zitten zweten en vloeken begin april 2008 tijdens het rijden met zomerbanden op gladde Alpen wegen.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Sorry hoor, maar omdat iets "vroeger" op een bepaalde manier gedaan werd, betekent niet dat dit nu ook nog kan. Vroeger kon roken helemaal geen kwaad… Vroeger had niemand autogordels. Vroeger had niemand een airbag. Vroeger skiede niemand met een helm. Vroeger waren er geen snowboards.

Vroeger waren er vooral heel veel minder mensen en dus auto’s op de weg! En vroeger heb ik menigmaal met spinnende zomerbandjes gestaan. En wat heb ik nadat ik zelf op winterbandjes ben gaan rijden eerst zitten lachen om auto’s zonder, en later zitten schelden op sukkeltjes die ergens kansloos het verkeer stonden op te houden.

Maar een onderliggende vraag die hier niet aan de orde komt: stel nu eens dat jij met je zomerbandjes van de weg af glijdt, en er gebeurt iets met één van je inzittenden: wie geef je dan de schuld? De winterbandenmaffia? De lokale autoriteiten omdat ze de weg niet schoon hebben gehouden? Of iedereen hier die roept dat je gewoon met zomerbandjes door Frankrijk mag crossen? Waarom een risico nemen?

Pak dat de kans ongeveer 1/10 is dat het nog sneeuwt begin april, en dan nog net op de dag dat jij oprijdt. Ik schat de kans dan op 1/2 dat je met kettingen voldoende hebt. In het ander geval zal je even stilstaan beneden aan de col, wachtende op de ruimdienst en beter weer.

Het is natuurlijk beter met winterbanden te rijden, maar laat ons niet heiliger doen dan de Paus, met kettingen en wat geduld/voorbereiding kom je ook al ver. De sneeuw bij het aankomst zal wel voorspelt worden, daar kan je al op inspelen.

Ik heb alleen antwoord gegeven op de vragen van topic starter, het kan gewoon nog flink spoken in de genoemde periode. En uit eigen ervaring deel ik hoe ongelukkig en onveilig je dan kunt zijn met zomerbanden (wat de Paus daar mee te maken heeft, dat snap ik niet, laat je rare waardeoordelen svp achterwege).

Hoe de topic starter de risico’s afweegt, dat moet hij zelf weten. Beetje diep triest hoe sommige mensen met een gestrekt been en verdraaiingen een discussie in springen, waarbij het goed informeren van de topic starter wordt vergeten. Blijkbaar moet ik mij schamen voor veiligheid, is dat was je bedoelt met je rare opmerking over heiliger dan de paus?

Verder twijfel ik ernstig aan je statistieken, de afgelopen tien jaar is een flinke sneeuwdump per eind maart vaak voorgekomen.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Let wel op je eigen autoverzekering. Staan af en toe bepalingen in m.b.t. winterbanden en reizen naar dergelijke gebieden.

Jos Benders op 23 jan. 2012 17:02

Die bepalingen heb jij zelf nog nooit gezien, want die staan er niet in! (d.w.z. in NL)

Oh ja, ik werk in de assurantiebranche

Een dingetje om rekening mee te houden: Luxemburg kent tegenwoordig eenzelfde winterbandenverplichting als Duitsland.

Sneeuwkettingen om zomerbanden is geen probleem.
Paar jaar geleden had het gros van de wintersporters zomerbanden.

Dat er eind maart nog sneeuw valt in de dalen( snelweg) is klein.
Als je geen extra kosten wilt maken kun je met zomerbanden en sneeuwkettingen gerust op vakantie gaan eind maart.

Ben met zomerbanden en sneeuwkettingen de volgende gebieden in gereden zonder problemen.
Gerlos
Les deux alpes
Valthorens
Gletcher pitztal
Hoch solden
Gewoon je snelheid aanpassen.

@Bas, ik dacht echt dat er verzekeringen zijn die dergelijke bepalingen in hun algemene voorwaarden hebben staan. Heb dat in een artikel in de autoweek gelezen. Maar goed, jij zit in de business dus zal het vast weten. Dan neem ik mijn comment terug en is dat niet de reden waarom winterbanden gekocht moeten worden. Thanks voor je verbetering.

Bij roekeloos rijgedrag kan de verzekeraar de schade verhalen op de polishouder, maar dat schijnt alleen in zeer extreme gevallen te gebeuren (zoals schade bij derden na rijden met een hoog alcohol percentage, deelname aan straatraces, etc.).

In theorie kan het wel, de auto en bestuurder moeten voldoen aan de wettelijke regels, het bewust negeren van de wettelijke winterbandplicht en/of kettingplicht zouden dus gevolgen kunnen hebben.

Wat wel belangrijk is om te weten de aansprakelijkheid bij ongelukken tijdens winterse omstandigheden in de Alpen. Dan krijgt de zomerbandrijder vaak automatisch de schuld ookal maakte de tegenpartij een fout. De verzekering betaalt, maar je valt terug in de no-claim opbouw.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

@Constant: je verhaal dat zomerbanden met kettingen minder grip hebben dan winterbanden slaat natuurlijk nergens op. Of je kettingen nu op winter of zomerbanden legt maakt qua gripnivo niks uit. Als ik jouw redenering dus door zou trekken heb ik rijdend op winterbanden mijn kettingen dus voor niks bij?

Afgelopen weekend in Tignes voor ons appartement ook mensen weer hopeloos stil zien staan op winterbanden op het laatste stukje bergop tot de parkeergarage terwijl mensen met zomerbanden en kettingen de laatste 100m eenvoudig omhoog kwamen.

Hoe dan ook zou ik als topicstarter liever het zekere voor het onzekere nemen en winterbanden monteren.

Ik heb zelf al regelmatig ervaren hoeveel winterbanden kunnen schelen.

Maar misschien zeggen beelden meer dan 1000 woorden. En ook nog in het juiste thema:

@paskal: winterbanden met kettingen geven meer grip, zie ook de ANWB website. autoweek heeft het ook getest.

En ik heb andere ervaringen in de Alpen gehad, zowel met zomerbanden met kettingen op de eigen auto als op andermans auto.

Stilstaan op een doorgaande weg met helling met sneeuw? Dat is zeer onwaarschijnlijk met winterbanden met voldoende profiel (meer als 4 mm). Hoe weet je dat het winterbanden waren?

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

De ‘winterbandenmaffia’ doet net alsof je crimineel bent als je zonder winterbanden rijdt, niet in trappen :)

Jon op 23 jan. 2012 22:22

Wat een belachelijke opmerking!

Je koopt winterbanden omdat ze al beter presteren bij temperaturen onder 7°C, deze komen dus ook héél goed in Nederland van pas tijdens de wintermaanden.
Het verbruik van uw wagen daalt door het monteren van winterbanden.
Denk ook eens aan de veiligheid van andere weggebruikers en die van jezelf.

Verder snap ik totaal niet dat mensen ertoe bereid zijn om honderden euro’s uit te geven aan hun skivakantie maar een setje winterbanden kan er niet vanaf? Blijf dan beter lekker thuis voor de haard zitten en bekijk een wintersportfilmpje…

ski heil | Um zu wissen wohin man will, muss man wissen woher man kommt.

Kirsten, je moet die reactie van mij met een korreltje zout nemen, vandaar de :) erachter.

Je hebt gelijk. Wat ik met mijn opmerking wilde aangeven is dat ik vind dat winterbanden wel érg veel gepromoot worden. Verschillende organisaties zoals de ANWB sluiten zelf deals met winterbandenleveranciers, en doen het voorkomen alsof je ontzettend dom en gevaarlijk bezig bent als je niet op winterbanden rijdt.

Ja het is veiliger, en ja het is dus verstandig om op winterbanden te rijden, maar ik vind wel dat iedereen zelf moet beslissen, daarbij zijn of haar eigen autgebruik in overweging nemende: wintersport j/n, 's winters veel kilometers maken (ook in NL) j/n, etc.

Met vierseizoenenbanden kun je jezelf ook nog aardig redden, zeker in NL, maar menig Fransman rijdt er ook mee rond in de Alpen. Met zomerbanden rondrijden tijdens winterse omstandigheden (sneeuw, ijzel) in de Alpen is ronduit asociaal, je bent anderen tot grote hinder en bent ook een groot gevaar op de weg.

Verder denk ik dat wie veilig met zomerbanden per eind maart naar de Franse Alpen wilt, het weerbericht goed in de gaten moet houden en pas op het laatst een hotel boeken (of een annuleringsmogelijkheid hebben). Het is dan al laagseizoen, altijd wat te boeken al is het een dag van te voren. Het kan dan -10C zijn of +20C, het kan flink sneeuwen maar het kan ook zeer zonnig zijn, maar dat weet je pas enkele dagen van te voren.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Plaats een reactie