Skiles..hoe lang eigenlijk?

Ik heb heel veel les gehad
Paar jaarkaarten op de rollerbaan en dan ook nog 1,5 uur o.op de zaterdagochtend bij de skiclub
Dan ook nog 6 dagen les in Oostenrijk, waarom: ik ben veel alleen op wintersport geweest en dan had je toch aanspraak
Nu ben ik sinds 2014 met zitskien bezig, ook hier regelmatig les in Nederland
En van 12 januari weer 6 dagen privé les in Flachau
Heb er nu al weer zin in

Een uurtje om de 50 jaar volstaat wel. 😁

Bla, bla, bla.

Nu pas kan ik zeggen dat ik echt kan skiën.

LuckyLuke op 19 dec 2019 17:48

Kijk daar moet ik dan ook wel weer een beetje om lachen… Iedereen heeft zijn eigen referentiekader LuckyLuke.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Gelukkig zijn de meeste het er mee eens dat je les moet nemen totdat je geen gevaar meer bent voor anderen ;)

Iedereen zit natuurlijk anders in elkaar, ik kon pas echt genieten toen ik goed gecontroleerd de meeste zwarte pistes af kon komen. Ongeprepareerde zwarte muren daargelaten, ik zal mezelf ook zeker geen pro noemen.

Ik heb het als kind nooit geleerd helaas dus het kostte mij vrij veel moeite, aangezien ik vrij angstig aangelegd ben en niet de handigste. Toch blij dat ik veel gelest heb, anders had ik het denk ik voor gezien gehouden, hoe mooi de bergen ook zijn.

Mijn eerste keren waren met de schoonfamilie die allemaal goed kunnen skiën, dan voel je je ook meteen het 5e wiel aan de wagen. Daarom lekker gaan lessen, zowel in de sneeuw als op de rollerbaan in NL.

Ik weet niet hoe het in Landgraaf is @Morzel, maar in Zoetermeer zijn tijdens de de drukke dagen opvallend veel mensen die ik daar regelmatig zie trainen als “ongeleid projectiel” bij near-misses of aanrijdingen betrokken. Of niet @Tiny-m??

Uitzonderingen (en Winterberg) daargelaten gaat met de vermeende toename van het niveau ook de snelheid omhoog, dus wanneer vorm je geen gevaar voor anderen meer?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Geen les nodig. Materiaal is alles.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Van mij zou je op les ‘moeten’ totdat je overal veilig naar beneden kan, zodat je ook anderen niet in gevaar brengt. Dat het er misschien nog niet uit ziet, of technisch niet zo mooi, maakt mij dan niets uit.

Tiny-M op 19 dec 2019 16:22

Ik zou dus zeggen: ski geen dingen boven je niveau, maar dat heeft met les op zich niets te maken,
Als je uitsluitend groene pistes veilig afkomt is dat ook prima, zolang daar maar op blijft.

Slim op 19 dec 2019 16:40

Serieus? Zolang jij geen dingen boven je kunnen gaat skien, ga je ook nooit beter worden. Je moet juist de grens opzoeken, anders zal je nooit beter worden. En als er een beginner in pizza ‘veilig’ de blauwe piste af gaat, en iemand daar met mach 1 snelheid voor in de ankers moet, wie is er dan onveilig bezig? Degene die op hoge snelheid aan het carven is en de beginner niet heeft gezien, of de beginner die in een pizzapunt naar beneden komt omdat hij zn grenzen wil verleggen? Veiligheid is volgens mij zoiezo een discutabel punt, wat de ene persoon veilig vind, vind de ander roekeloos.

Freeride = Life

Serieus? Zolang jij geen dingen boven je kunnen gaat skien, ga je ook nooit beter worden.

Arnie777 op 19 dec 2019 20:07

Dit is natuurlijk nergens op gebaseerd. Beter worden op makkelijk terrein kan prima.

Verder ben ik het met @Shane eens. Compleet subjectief. Als je er geen geld mee hoeft te verdienen is de enige factor die meetelt plezier lijkt me. Als je dat hebt, doe je het uitstekend. Daar is geen les voor nodig.

En wat betreft de veiligheid. Gedrag, après-ski/alcohol en fitheid spelen daar ook een rol in. Niet enkel je techniek.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 19 dec 2019 20:31

Ik weet niet hoe het in Landgraaf is @Morzel, maar in Zoetermeer zijn tijdens de de drukke dagen opvallend veel mensen die ik daar regelmatig zie trainen als “ongeleid projectiel” bij near-misses of aanrijdingen betrokken. Of niet @Tiny-m??

Uitzonderingen (en Winterberg) daargelaten gaat met de vermeende toename van het niveau ook de snelheid omhoog, dus wanneer vorm je geen gevaar voor anderen meer?

Shane op 19 dec 2019 19:53

Zolang die verhoogde snelheid hand in hand gaat met verhoogde controle en inzicht hoeft er niets mis te gaan. FIS regel 1 stelt niet voor niets dat je door je gedrag anderen niet in gevaar mag brengen.

Maar ook betere skiërs zijn al eens overmoedig of asociaal. Dat is niet voorbehouden aan de skitechnische kneusjes.

Je bent geen gevaar meer voor de anderen als je van jezelf goed kan inschatten wat je grenzen zijn, en in welke omstandigheden je ze kan proberen verleggen zonder daardoor anderen in gevaar te brengen als dat mis gaat.

Nou, dan zijn we het eens denk ik @Morzel 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Dat wat hierboven staat.

En als je met mach 1 over een blauwe piste gaat en daarbij blijkbaar te dicht op een beginner zit die lekker staat te pizza’en doe je iets goed fout. Heeft die pizzaganger 0 schuld aan.

@Matthias123. Natuurtalent. Max Verstappen op ski’s.
Zelf 3 seizoenen 1 week les gehad. In Les Deux Alpes en Les Menuires. Later nooit meer zoveel lol gehad. Ik was toen bovendien een ouwe lul tussen jonge veulens, die het overigens met bosjes lieten afweten in de loop van de weken. In de skihal zie ik ze wekelijks in de netten vliegen. Ze kunnen zelfs nog niet remmen.

Hen48

Ik heb op mijn 17e leren skieen, 10 lessen indoor en daarna de sneeuw in. De afgelopen jaren lekker leren skieen maar toch dit jaar maar eens besloten om te gaan lessen. Gisteren de tweede les op een rokband gehad. Behoorlijk confronterend, elke fout wordt afgestraft. Maar zeer goed om weer eens wat puntjes op de i te zetten.

Skien op “rokband”, dat wil ik ook. Waar is het adres?

Hen48

Zelf skiën wij sinds 2013 , nog niet zo lang dus. Zelf heb ik wel de meeste klasjes doorlopen van de ESF te weten : Classe 1-2-2-3-3-3-4-4, gewoon omdat ik op oudere leeftijd altijd bij kan leren. Komende winter voor het eerst géén les meer.

Ik ga 1 week met mijn zoon skiën en aansluitend nog een week met vrouw en dochter, omdat onze zoon dan verhinderd is. Onze zoon ( inmiddels 21 ) heeft ongeveer dezelfde klasjes ESF doorlopen, en heeft nog Stage Competitie gedaan wat hij erg leuk vond.

We kunnen inmiddels elke piste wel fatsoenlijk beneden komen, sommige sneller andere met iets meer voorzichtigheid voor deze ouwe man… We zouden nog wel les nemen om iets op te frissen, maar geen hele week omdat sommige die net aansluiten bij ESF 4 weer net te veel achter lopen. Je ziet dan ook vaak mensen terug stappen van Classe 4 naar Classe 3 na een dag of 2 omdat het tempo best omhoog gaat ( wel afhankelijk van de groep samenstelling ).

Serieus? Zolang jij geen dingen boven je kunnen gaat skien, ga je ook nooit beter worden.

Arnie777 op 19 dec 2019 20:07

Dit is natuurlijk nergens op gebaseerd. Beter worden op makkelijk terrein kan prima.

Verder ben ik het met @Shane eens. Compleet subjectief. Als je er geen geld mee hoeft te verdienen is de enige factor die meetelt plezier lijkt me. Als je dat hebt, doe je het uitstekend. Daar is geen les voor nodig.

En wat betreft de veiligheid. Gedrag, après-ski/alcohol en fitheid spelen daar ook een rol in. Niet enkel je techniek.

Skitechniek op 19 dec 2019 20:29

@skitechniek Klopt, maar op een gegeven moment wil je verder dan ‘makkelijk terrein’. Zeker wat betreft buiten de piste. Durf jij nou echt te zeggen dat je niet je eigen grenzen opzoekt tijdens het skien? Zelf doe ik het niet dagelijks, maar zeker wanneer de condities het toelaten probeer ik wel mn grens op te zoeken, en dan ga ik eens kijken wat ik beter kan doen en zo probeer ik een betere skier te worden. En wat is beter worden? Gaat het hier puur en alleen om techniek of om wat je durft? Technisch beter worden op makkelijk terrein is niet zo moeilijk, je grenzen verleggen in moeilijk terrein daarentegen is een stuk lastiger. En jah, de grote meerderheid zal het eerst op het makkelijke terrein proberen voordat ze overgaan op iets moeilijkers, maar ik spreek dan voor de kleine minderheid. Gewoon die zwarte piste af durven te gaan, die smalle couloir, die mooie poederhelling, of het er nou technisch goed uit ziet of niet, je wordt er beter van als je grenzen verlegd.

En nogmaals, veiligheid is subjectief. Een pro skiracer die 2 flessen wijn op heeft vertrouw ik nog steeds meer op een moeilijke piste dan die beginner zonder alcohol.

@Tiny-M ik ben het met je eens, als je denkt dat je met zo’n snelheid de afdaling durft af te gaan, dan kan je ook genoeg afstand nemen tot de beginner!

Freeride = Life

@Stanro aan de andere kant is het wel zo, dat als iemand ski advies vraagt je wel een beetje over hetzelfde moet praten.

Iemand die aangeeft goed te kunnen skien, maar later aangeeft het zelf te hebben aangeleerd of nauwelijks les heeft gehad, is heel anders advies geven dan iemand die technisch goed heeft leren skien.

De eerste zal echt niet geholpen zijn met een high end ski volgens mij.

Sjaak27 op 19 dec 2019 16:59

Wat voor ski zou je me dan aanraden @Sjaak27? 😉 Misschien is het allemaal misschien niet altijd zo zwart-wit…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Skien op “rokband”, dat wil ik ook. Waar is het adres?

Hulst op 19 dec 2019 21:32

Zitten dichtbij elkaar hè die l en k

Wat voor ski zou je me dan aanraden @Sjaak27? 😉 Misschien is het allemaal misschien niet altijd zo zwart-wit…

Shane op 19 dec 2019 22:33

null

😉

Er zijn wellicht uitzonderingen @shane, al liggen die niet in de lappenmand toch als het goed begreep?

Oops dubbel

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 19 dec 2019 23:22

Van mij zou je op les 'moeten' totdat je overal veilig naar beneden kan, zodat je ook anderen niet in gevaar brengt. Dat het er misschien nog niet uit ziet, of technisch niet zo mooi, maakt mij dan niets uit.

Tiny-M op 19 dec 2019 16:22

Ik zou dus zeggen: ski geen dingen boven je niveau, maar dat heeft met les op zich niets te maken,
Als je uitsluitend groene pistes veilig afkomt is dat ook prima, zolang daar maar op blijft.

Slim op 19 dec 2019 16:40

Serieus? Zolang jij geen dingen boven je kunnen gaat skien, ga je ook nooit beter worden. Je moet juist de grens opzoeken, anders zal je nooit beter worden. Veiligheid is volgens mij zoiezo een discutabel punt, wat de ene persoon veilig vind, vind de ander roekeloos.

Arnie777 op 19 dec 2019 20:07

“Boven je niveau” sloeg in dit geval op ‘veilig naar beneden komen’, niet of je het met stijl deed.
Ik vindt oprecht dat als je niet denkt veilig naar beneden te kunnen komen, dat je daar dan ook niet aan moet beginnen. Dan breng je meestal niet alleen jezelf in gevaar, maar ook anderen.

*bericht bewerkt door Slim op 19 dec 2019 23:30

Van mijn 5 tot mijn 16e moest ik elk jaar van mijn ouders op les. Later nog 2 jaar skiles gegeven (daar leer je trouwens ook beter van skiën). Inmiddels 30 jaar later ben ik blij dat ik toen op les moest. Nu kom ik overal prima naar beneden en kan ik echt ontspannen skien tijdens de skivakantie. Want dat is het tegenwoordig wel voor mij. Het hoeft niet meer van 9 tot 5 en met de beste techniek. Kids gaan nu ook op les, want dan hoeven zij later, als ze volwassen zijn niet meer te lessen (als ze dat niet meer zouden willen)

Er zijn wellicht uitzonderingen @shane, al liggen die niet in de lappenmand toch als het goed begreep?

Sjaak27 op 19 dec 2019 23:21

Hahaha, ook waar @Sjaak27 👍

I can stick uphill ice, on my saucer...

Op m’n 19e voor het eerst gaan skiën en toen een week les gehad. Daarna niet meer. Ik weet dat mijn techniek nog een heel stuk beter zou kunnen, maar ik heb voldoende controle, ski veilig, ben geen gevaar voor anderen en heb plezier. Ik denk wel dat het heel veel scheelt of je sportief bent aangelegd of niet. Overigens ben ik wel heel anders gaan skiën sinds ik een kunstheup heb. De snelheid ligt een stuk lager en sprongen maken doe ik niet meer.

Vorig jaar voor het eerst in 9 jaar weer eens wezen skiën (kinderen zijn inmiddels oud genoeg) en het was eigenlijk als vanouds. Mogelijk dat ik de komende jaren weer lessen ga nemen als we vanaf nu jaarlijks weer gaan skiën anders skiën die jongens (nu bijna 6 en 9) me er de komende jaren finaal vanaf…

@Matklit. Weet er alles van, heb dat probleem constant. En de i-pad vormt ook steeds eigen woorden.

Hen48

@Matklit. Weet er alles van, heb dat probleem constant. En de i-pad vormt ook steeds eigen woorden.

Hulst op 20 dec 2019 09:57

We lezen het @Hulst😂😉

LA NORMA😍☃️

Als je lef groter is dan je techniek en je een gevaar vormt voor anderen, heb je skiles nodig. Ik vind het wel prettig als iedereen op tijd kan remmen en voldoende overzicht op de piste heeft.

@Arnie777 Als je je afvraagt of de pizzapunter of de machskier voor een onveilige situatie zorgt op een blauwe piste, dan heb je nog wat lesjes nodig, vooral in ski-etiquette.

@Hulst @Piefke

MatKLIT ???
En dan krijg ik naar mijn kl… voor 'n misser tussen .nl en .com.😭🤕🤔

*bericht bewerkt door dan58 op 20 dec 2019 12:14

Born to run. B.S.

@dan58. Moet wat minder kritisch lezen. Is een afwijking uit mijn verleden. En prompt gaat het natuurlijk fout. En van alle weerberichten en webcambeelden raak je momenteel ook in de war.

Hen48

Plaats een reactie