Met de Tesla Model 3 naar Madonna di Campiglio en Obereggen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiarea Campiglio Dolomiti di Brenta, Val di Fiemme en Madonna di Campiglio

Wat vind je dan van het rijcomfort van de 3 t.o.v. de S dan @DSvier? En stil? Vergeleken met die brulboei van een Porsche misschien ;).

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ben verbaast over de reacties mbt “slechte laadinfra”. Vorig jaar ben ik met een Nissan Leaf naar Oostenrijk geweest. Zelfs dat ging binnen een dag. De elektromobilieteit is veel verden dan je denkt.
Kijk bijvoorbeeld eens op http://www.chargemap.com en filter op > 50kW laders. Met deze laadpalen laad je ongeveer 300km/h. Verder heb je nu ook nog de netwerken van Ionity, EnBW, Fastned en Allego. Model 3 Long Range (190kW laadsnelheid) en SR+ (170kW laadsnelheid) laden hier met meer dan 1200km/h. Je kan heel Europa door, en daar is geen Tesla laadnetwerk voor nodig.

Van de zomer ben ik al naar Sölden geweest met onze Tesla Model 3 SR+ (kleinste Tesla op de markt, 50 kWh accu) en 3 weken gelden ook op wintersport geweest naar Ischgl. Het is echt een genot, ik kan het alleen maar aanbevelen.

Voor de geintresseerden alle data in het screenshot hieronder.LEt op, de rit lezen van onder naar boven. Deze is gelogd met behulp van de Tesla API en Teslafi.
In Lermoos overigens 10 minuten langer geladen dan nodig was. (Laden gaat veel te snel :) )

null

Wij zijn erg blij met onze 2 elektrische (prive) auto's. Nooit meer langs de vieze en dure tank ;-)

*bericht bewerkt door Luc-G op 02 jan 2020 14:45

ach nevermind. Geen zin in deze discussie op een wintersport forum.

*bericht bewerkt door Sinn op 02 jan 2020 14:38

De auto rijdt, dus ik heb rust, kan wat werk doen onderweg, kan wat om mij heenkijken em ik kom uitgerust aan.

DSvier op 2 jan 2020 14:18

Met de auto-pilot moet je toch nog steeds voor je blijven kijken?

Maar dan de klapper: ik stap altijd in een reeds verwarmde auto. Krabben is eigenlijk daardoor ook zelden tot nooit nodig.

DSvier op 2 jan 2020 14:18

Met een verbrandingsmotor kun je ook een standkachel nemen. Ik heb dat ook en wil nooit meer zonder, maar dat is geen reden om elektrisch te gaan rijden.

Ieder zijn voorkeur.

DSvier op 2 jan 2020 14:18

Precies. Dit soort topics verzanden al snel in een “strijd” tussen de twee kampen. Je bent vóór of tegen.
Ik ben niet tegen de elektrische auto. Over een paar jaar zal ik ook wel elektrisch gaan rijden, maar nu nog even niet.
Jouw verslag van je reis naar Italië vind ik een eerlijk verhaal waar ook de nadelen naar voren komen.

Annoying skiers since 2003

De auto rijdt, dus ik heb rust, kan wat werk doen onderweg, kan wat om mij heenkijken em ik kom uitgerust aan.

DSvier op 2 jan 2020 14:18

Met de auto-pilot moet je toch nog steeds voor je blijven kijken?

sterko op 2 jan 2020 14:37

Als de tijd daar is dat de auto (of hoe ze het in de toekomst ook gaan noemen) volledig autonoom mag rijden dan zou ik er ook graag 1 willen. En of dat dan benzine, diesel of electrisch is maakt me eigenlijk niet zo veel uit. Je stapt op 11 uur 's avonds in. Gaat lekker liggen. En de volgende ochtend kom je lekker uitgeslapen aan op bestemming. En kom nou niet met de trein of bus aanzetten. Die rijdt nog steeds niet van deur tto deur dus dat zal nooit een vervanger worden van eigen vervoer.

*bericht bewerkt door RFKANGOO op 02 jan 2020 14:50

Übung macht den meister!!!

Ik was ook een "200 op duitse autowegen"-rijder hiervoor en nu net eerste keer met de E-tron naar Oostenrijk gereden. Heb er 1,5u langer over gedaan, helemaal niet door het laden maar vooral omdat je 130-140 rijdt ipv 200. Heb nog een benzinewagen maar ga binnen 2 weken terug met de E-tron. Veel relaxer, veiliger gereden (autopilot regelt quasi alles), geen haastgevoel tijdens de stops en genieten van de ongelooflijke rust in de wagen. Het gezin wil ook niet meer anders want ze zijn blij niet meer opgejaagd te worden. Nog een leuke plus waren de ontmoetingen met andere mensen tijdens de stops. Die 10u dat dit mij extra kost op een jaar voor 3 vakanties tezamen spaar ik dan weer uit door nooit meer in een tankstation te moeten stoppen tijdens het jaar dus netto verlies ik helemaal geen tijd.

Achteraf gezien raar dat ik zolang getwijfeld heb, berekening over bereik heb zitten doen etc. Eénmaal je met een EV rijdt ben je overtuigd, ik heb eigenlijk nog niemand tegengekomen die terug is gegaan naar Benzine/Diesel en dat zegt meer dan genoeg. Wel cruciaal voor een aangename ervaring op lange trips is snelladen en een minimum bereik van 300km.

Trouwens zeker geen EV gekocht omwille van belastingtechnische redenen zoals hierboven geschreven.

*bericht bewerkt door pS op 02 jan 2020 15:07

https://twitter.com/rvanleerdam/status/1211981090694582272?s….
Automatische voetendouche. Die Musk blijft maar dingen toevoegen.

https://twitter.com/rvanleerdam/status/1211981090694582272?s….
Automatische voetendouche. Die Musk blijft maar dingen toevoegen.

DrPhil op 2 jan 2020 15:23

Handig toch, kan je je skischoenen na een dagje skien schoon spoelen! :-)

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

De enige reden (misschien 0,1% aan fans uitgezonderd) dat mensen PHEV of volledig elektrisch rijden is puur omdat het belastingtechnisch een stuk voordeliger is. Wanneer alle auto's exact dezelfde belastingvoorwaarden zouden hebben reed nagenoeg niemand in zo'n ding. Het is ook te belachelijk voor woorden dat een EV met een 300pk verbrandingsmotor die een 20km op een enorm accupack kan rijden en verder een verbruik heeft van 1:8 belastingtechnisch voordeliger is dan een simpele vw up met een super zuinige 3 cilinder die minder dan 1:25 verbruikt.

Matthias123 op 2 jan 2020 14:21

Je gooit nu hybride en bev op een hoop.

En verder heb je ongelijk. Ja, men gaat het een kans geven door fiscale voordelen, maar wie over is, wil meestal niet meer terug.

Wat vind je dan van het rijcomfort van de 3 t.o.v. de S dan @DSvier? En stil? Vergeleken met die brulboei van een Porsche misschien ;).

Shane op 2 jan 2020 14:29

De S is comfortabeler. Maar de 3 rijdt weer strakker.

En ja, stil. Heel stil.

De enige reden (misschien 0,1% aan fans uitgezonderd) dat mensen PHEV of volledig elektrisch rijden is puur omdat het belastingtechnisch een stuk voordeliger is. Wanneer alle auto's exact dezelfde belastingvoorwaarden zouden hebben reed nagenoeg niemand in zo'n ding. Het is ook te belachelijk voor woorden dat een EV met een 300pk verbrandingsmotor die een 20km op een enorm accupack kan rijden en verder een verbruik heeft van 1:8 belastingtechnisch voordeliger is dan een simpele vw up met een super zuinige 3 cilinder die minder dan 1:25 verbruikt.

Matthias123 op 2 jan 2020 14:21

Je gooit nu hybride en bev op een hoop.

En verder heb je ongelijk. Ja, men gaat het een kans geven door fiscale voordelen, maar wie over is, wil meestal niet meer terug.

DSvier op 2 jan 2020 15:38

Ik voeg ze samen omdat ze samen ongeveer dezelfde belastingvoordelen hebben. Iedereen die ik er over spreek zegt dat ze zonder de fiscale voordelen gelijk weer terug zouden gaan naar een verbrandingsmotor omdat ze het ronduit vervelend vinden om altijd maar weer met laden aan de gang te zijn. Veel rijders van een plug in nemen niet eens de moeite om hem uberhaupt aan de lader te leggen.

Het is dat Tesla een aantal technische features heeft wat andere merken nu nog niet hebben, dat is het punt dat een aantal mensen hun voorkeur daarvoor aan een Tesla geven, dat hij daarbij elektrisch is aangedreven is bijzaak. Het is ook het punt dat ik in jouw verhaal lees dat het een stuk relaxer rijdt omdat je zelf weinig hoeft te doen, dat heeft niets met de aandrijving te maken, maar puur met de achterliggende techniek die steeds verder richting zelf rijdend gaat.

Born to Ride

Ik voeg ze samen omdat ze samen ongeveer dezelfde belastingvoordelen hebben. Iedereen die ik er over spreek zegt dat ze zonder de fiscale voordelen gelijk weer terug zouden gaan naar een verbrandingsmotor omdat ze het ronduit vervelend vinden om altijd maar weer met laden aan de gang te zijn. Veel rijders van een plug in nemen niet eens de moeite om hem uberhaupt aan de lader te leggen.

Het is dat Tesla een aantal technische features heeft wat andere merken nu nog niet hebben, dat is het punt dat een aantal mensen hun voorkeur daarvoor aan een Tesla geven, dat hij daarbij elektrisch is aangedreven is bijzaak. Het is ook het punt dat ik in jouw verhaal lees dat het een stuk relaxer rijdt omdat je zelf weinig hoeft te doen, dat heeft niets met de aandrijving te maken, maar puur met de achterliggende techniek die steeds verder richting zelf rijdend gaat.

Matthias123 op 2 jan 2020 15:44

Plug in hybriderijders willen dat wellicht niet meer. Maar bev rijders?

Echt, ik hoor vrijwel uitsluitende positieve ervaringen. Hoogstens wil men geen Tesla meer omdat ze een probleem met de service gehad hebben (groeistuipen helaas).

Verder lees je in mijn verhaal genoeg pro’s ten aanzien van elektrisch rijden.

Ik denk dat het vooral een kwestie van ervaren is. Ik moest ook ooit hard lachen om elektrische auto’s. ;)

Ik voeg ze samen omdat ze samen ongeveer dezelfde belastingvoordelen hebben.

Matthias123 op 2 jan 2020 15:44

Dat is niet meer zo. De verlaagde bijtelling geldt nu alleen nog voor volledig elektrische auto’s.
Er zijn er nog wel genoeg die nu nog gebruikmaken van de oude regels, want dat kan tot 5 jaar na de ingebruikname, maar bij een nieuwe auto zal het een volledig elektrische moeten zijn.

Annoying skiers since 2003

https://twitter.com/rvanleerdam/status/1211981090694582272?s….
Automatische voetendouche. Die Musk blijft maar dingen toevoegen.

DrPhil op 2 jan 2020 15:23

Waar ik nog meer van schrik, zeker in de video direct eronder in een reactie is de afwerking van dat interieur. Dat is echt onacceptabel.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Ik voeg ze samen omdat ze samen ongeveer dezelfde belastingvoordelen hebben.

Matthias123 op 2 jan 2020 15:44

Dat is niet meer zo. De verlaagde bijtelling geldt nu alleen nog voor volledig elektrische auto’s.
Er zijn er nog wel genoeg die nu nog gebruikmaken van de oude regels, want dat kan tot 5 jaar na de ingebruikname, maar bij een nieuwe auto zal het een volledig elektrische moeten zijn.

sterko op 2 jan 2020 15:59

Onjuist, nog altijd hebben PHEV wagens onrealistische verbruikscijfers die daarmee de BPM en daarmee nieuwprijs beïnvloeden. En ook dat heeft uiteindelijk invloed op de bijtelling. Uiteraard, minder dan vroeger toen de percentages ook lager lagen.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Krijg er af en toe kriebels van als ik besef dat 95% van die Outlanders PHEV die je rond ziet rijden alleen voor de schijn in het stopcontact hangen, terwijl ze minder belasting/bijtelling betalen voor enorme kilometer aantallen dan ik prive moet doen voor mijn auto waarmee ik nog geen 10000 km per jaar rij. Zo krom als een hoepel en nergens goed voor.

On-topic:
Wanneer je geen probleem hebt met een uurtje langer onderweg zijn lijkt het me helemaal nog niet zo verkeerd om met een Tesla naar Oostenrijk te rijden, alleen is het jammer dat je zo afhankelijk bent van of laders werken. Als ik een met 2 of maximaal 3 man op wintersport zou gaan en ik een Model 3 long range zou hebben zou ik hem zeker meenemen op wintersport, scheelt misschien een paar uur rijden maar scheelt ook flink in de kosten. Het autonoom rijden hoeft de auto niet elektrisch voor te zijn, er zijn genoeg merken die dat kunnen.

*bericht bewerkt door Thehenk op 02 jan 2020 16:43

Ik voeg ze samen omdat ze samen ongeveer dezelfde belastingvoordelen hebben.

Matthias123 op 2 jan 2020 15:44

Dat is niet meer zo. De verlaagde bijtelling geldt nu alleen nog voor volledig elektrische auto’s.
Er zijn er nog wel genoeg die nu nog gebruikmaken van de oude regels, want dat kan tot 5 jaar na de ingebruikname, maar bij een nieuwe auto zal het een volledig elektrische moeten zijn.

sterko op 2 jan 2020 15:59

Onjuist, nog altijd hebben PHEV wagens onrealistische verbruikscijfers die daarmee de BPM en daarmee nieuwprijs beïnvloeden. En ook dat heeft uiteindelijk invloed op de bijtelling. Uiteraard, minder dan vroeger toen de percentages ook lager lagen.

Thomas op 2 jan 2020 16:05

De invloed van die verbruikscijfers op de BPM en daarmee op de bijtelling is maar minimaal, dus een hybride heeft niet “ongeveer dezelfde belastingvoordelen” als een volledig elektrische auto (de stelling waar ik op reageerde). Ik heb niet gezegd dat er geen voordelen meer zijn, maar dat die niet meer zo groot zijn.

Annoying skiers since 2003

@Sterko gelukkig is het vanaf dit jaar iets realistischer geworden. Maar we plukken er nog 5 jaar de wrange vruchten van, daarnaast zijn er afgelopen maand nog extreem veel besteld, waarvan sommige pas over een jaar worden afgeleverd maar die nog wel de oude regeling hebben. En tov benzine en diesel auto’s was de belastingvoordeel van phev en volledig elektrisch wel redelijk gelijk.

Born to Ride

Wij rijden 2 prive EV’s een gaan nooit meer terug naar een ICE, tenzij ze ons een miljoen willen geven dan zou ik het misschien overwegen.

Ik ga jullie niet vertellen wat jullie moeten doen. Ik kan je alleen vertellen dat wij super tevreden zijn met beide elektrische auto’s. De vorige Q8 kan niet op tegen de features van de M3.

Wij rijden 2 prive EV’s een gaan nooit meer terug naar een ICE, tenzij ze ons een miljoen willen geven dan zou ik het misschien overwegen.

Ik ga jullie niet vertellen wat jullie moeten doen. Ik kan je alleen vertellen dat wij super tevreden zijn met beide elektrische auto’s. De vorige Q8 kan niet op tegen de features van de M3.

Luc-G op 2 jan 2020 17:13

Het zijn dus de features die het hem doen…

Born to Ride

Wij rijden 2 prive EV's een gaan nooit meer terug naar een ICE, tenzij ze ons een miljoen willen geven dan zou ik het misschien overwegen.

Ik ga jullie niet vertellen wat jullie moeten doen. Ik kan je alleen vertellen dat wij super tevreden zijn met beide elektrische auto's. De vorige Q8 kan niet op tegen de features van de M3.

Luc-G op 2 jan 2020 17:13

Het zijn dus de features die het hem doen…

Matthias123 op 2 jan 2020 17:15

Jazeker. One-pedal driving, auto-pilot (ja je moet nog wel opletten, maar je komt veel uitgeruster aan op je bestemming, je moet het proberen om te weten), Google Maps navigatie (standaard ingebouwd, dus niet via CarPlay), touchscreen zo responsive als een smarthone, bestuurdersprofielen met instellingen van de stoel stuur spiegels en andere settings mbt tot rijden, betere pre-heat dan met standkachel, thuis tanken, dashcam, sentry mode, app en ga zo maar door

Oh en je kan natuurlijk de Fernpass in de gaten houden in de browser ;-)

null

Nutteloos om toe te voegen want dat weet je waarschijnlijk al, ze rijden ook nog eens veel beter door de zware accu.

*bericht bewerkt door Luc-G op 02 jan 2020 17:33

Jullie begrijpen gewoon het punt niet dat elektrisch rijden puur door de features die ook gewoon op een brandstof auto ingebouwd kunnen worden jullie voordeel hebben. Het heeft buitenom de betere wegligging door het veel hogere gewicht niets met met elektrisch rijden te maken, dat zou je ook met extra gewichten in een conventionele auto kunnen bereiken… het enige voordeel is minder geluid en als je compensatiegedrag nodig hebt hogere acceleratie

Born to Ride

@luc-G
En zowaar achterruitverwarming! Man, BOMVOL dat ding!

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Krijg er af en toe kriebels van als ik besef dat 95% van die Outlanders PHEV die je rond ziet rijden alleen voor de schijn in het stopcontact hangen, terwijl ze minder belasting/bijtelling betalen voor enorme kilometer aantallen dan ik prive moet doen voor mijn auto waarmee ik nog geen 10000 km per jaar rij. Zo krom als een hoepel en nergens goed voor.

On-topic:
Wanneer je geen probleem hebt met een uurtje langer onderweg zijn lijkt het me helemaal nog niet zo verkeerd om met een Tesla naar Oostenrijk te rijden, alleen is het jammer dat je zo afhankelijk bent van of laders werken. Als ik een met 2 of maximaal 3 man op wintersport zou gaan en ik een Model 3 long range zou hebben zou ik hem zeker meenemen op wintersport, scheelt misschien een paar uur rijden maar scheelt ook flink in de kosten. Het autonoom rijden hoeft de auto niet elektrisch voor te zijn, er zijn genoeg merken die dat kunnen.

Thehenk op 2 jan 2020 16:37

Tesla is by far het verst daarmee, zodanig dat de mogelijkheden in de EU ernstig zijn ingeperkt door de Europese autolobby.

Maar geen enkel merk kan volledig autonoom rijden op dit moment.

Jullie begrijpen gewoon het punt niet dat elektrisch rijden puur door de features die ook gewoon op een brandstof auto ingebouwd kunnen worden jullie voordeel hebben. Het heeft buitenom de betere wegligging door het veel hogere gewicht niets met met elektrisch rijden te maken, dat zou je ook met extra gewichten in een conventionele auto kunnen bereiken… het enige voordeel is minder geluid en als je compensatiegedrag nodig hebt hogere acceleratie

Matthias123 op 2 jan 2020 17:52

Je leest heel erg selectief en dat komt dan omdat wij het niet begrijpen?

Die moet je toch echt uitleggen, want die begrijp ik inderdaad niet. ;)

Jullie begrijpen gewoon het punt niet dat elektrisch rijden puur door de features die ook gewoon op een brandstof auto ingebouwd kunnen worden jullie voordeel hebben. Het heeft buitenom de betere wegligging door het veel hogere gewicht niets met met elektrisch rijden te maken, dat zou je ook met extra gewichten in een conventionele auto kunnen bereiken… het enige voordeel is minder geluid en als je compensatiegedrag nodig hebt hogere acceleratie

Matthias123 op 2 jan 2020 17:52

Degene die nu electrisch rijden hebben hiervoor een ICE gereden en weten dus goed het verschil tussen de auto met brandstof motor en de electrische auto. Dit soort reacties slaan de plank dus goed mis en zijn gewoon sneu. Ga nou eens gewoon een proefrit maken i.p.v. hier negatieve reacties plaatsen. Electrisch rijden is serieus anders dan een ICE rijden. Je zal dan begrijpen waar het enthousiasme vandaan komt.

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

daarnaast zijn er afgelopen maand nog extreem veel besteld, waarvan sommige pas over een jaar worden afgeleverd maar die nog wel de oude regeling hebben.

Matthias123 op 2 jan 2020 16:46

Dat kan niet. De datum dat de auto op kenteken is gezet bepaald onder welke regeling hij valt. Een auto die pas over een jaar geleverd wordt, kan nog niet op kenteken staan.
Een dealer kan er wel een beetje mee sjoemelen als hij het carrosserienummer al weet, maar dat zal niet het geval zijn als hij pas over een jaar geleverd gaat worden.
Feit is wel dat er afgelopen jaar heel veel Tesla Model 3's geleverd zijn waarvoor vanaf 1 januari net wat meer (maar nog steeds weinig) bijtelling betaald moet worden. Dit was met de hybrides een paar jaar geleden ook het geval.
Van 2013 t/m 2015 werd het bijtellingspercentage voor hybrides elk jaar iets verhoogd en sinds 1 januari 2017 is deze gelijk aan auto's met verbrandingsmotor. Dat kun je goed zien aan de verkoopcijfers van de Metsubsidie Outlander.
In december werden er elk jaar heel veel op kenteken gezet en sinds 1 januari 2017 is de verkoop behoorlijk minder geworden.

null

*bericht bewerkt door sterko op 02 jan 2020 18:30

Annoying skiers since 2003

hoeveel argumenten ga je er bij pakken om niet toe te geven dat elektrisch rijden gewoon ruk is bij lange afstanden?

dekkie op 2 jan 2020 11:00

Ben jij altijd zo overtuigd van je eigen gelijk als jij degene bent zonder ervaring en de ander wel ervaren is?

Ik herhaal maar even: ik kan kiezen tussen elektrisch en een zeer comfortabel benzinegestookt alternatief. Ik kies bewust voor de Tesla omdat ik het in de praktijk als fijner ervaar.

DSvier op 2 jan 2020 11:53

100%.

Heb een week in een Model S P100D gereden van een klant die op vakantie was. Wilde graag met eigen ogen zien wat die kon gezien er qua IT een hoop in zit.

Eindconclusie: wat een inferieure amerikaanse troep is dat zeg. Alles van goedkoop plastic, stiknaden die scheef liepen. Het enige dat een telsa kan is heel hard rechtdoor. Zodra je iets te wild de bocht in stuurt glijd die door het gewicht weg en grijp de tranction control in als een malle. En dat voor een auto van €140.000

Als jij serieus een Porche hebt en hier loop te verkondigen dat een tesla beter rijdt lieg je dat je barst.

het enige voordeel is minder geluid en als je compensatiegedrag nodig hebt hogere acceleratie

Matthias123 op 2 jan 2020 17:52

Thuis tanken
Geen geld meer naar corrupte bedrijven zoals Shell.https://www.nrc.nl/nieuws/2019/06/13/shell-blijft-weg-bij-re…
Instant torque
Minder roterende onderdelen, geen olie en dus minder onderhoud.
Lagere TCO
Co2 impact


Als je me nog een tijdje laat nadenken komt er vast en zeker nog veel meer bij.

Verder laden we vaak "gratis" mbv slimme lader (de PV installatie is al terugverdiend). De hoeveelheid zonnestroom die over is van onze gaat in een van onze EV's ipv in het net, hierdoor is er geen belasting op het net. Met de huidige salderingsregeling hebben we nul brandstofkosten. (40 panelen, 11kWp)

null

*bericht bewerkt door Luc-G op 02 jan 2020 19:02

Thuis tanken is alleen leuk op kleine afstanden, lange afstanden is gewoon drama. De co2 impact wisselen de uitkomst van veel, vooral omdat de productie en nog vaker de afschrijving van de accu’s niet worden meegerekend. De €0 brandstofkosten is sowieso lachwekkend, je zonnepanelen zijn zeker gratis en op bewolkte dagen rijdt je zeker niet?

Dat mensen niet terugwillen komt doordat mn tesla qua features een jaar of 10 voorloopt op ice auto’s. Wanneer jij eenmaal een nieuwe ice hebt wil er ook niemand terug naar een model dat 10 jaar ouder is…

Born to Ride

Plaats een reactie