Skischoenen

Beste,

Ik heb dus de Lange RS130 maat 25,5 aangeschaft. Echt super schoenen (qua controle en hoe mijn hiel en enkels vast zaten) maar hier in de bergen bleek al snel dat deze veel te smal waren voor mijn voeten vergeleken met toen ik ze aan had in de winkel on Nederland. Echter heb ik ook nog een paar Lange Fluid 120 maat 26,5 staan (waar is laatste jaren op geskied heb… maar deze zijn te groot. Ik merk dat ik toch echt heel weinig controle heb vergeleken met de RS130 ) nu de vraag: kan ik de binnenschoen van mijn RS130 in de shell van de Fluid120 doen? Zodat ik toch grip heb in mijn ‘te grote’ skischoen?

Ps: t is misschien een domme vraag maarja

Bvd

Nee, dat helpt niet. Wat wel kan helpen, is een extra zooltje. Gewoon een dun plat zooltje. Maar het blijft natuurlijk een lapmiddel.

Ik moet zelf toch wel een dag of 10 op nieuwe schoenen skien voordat ze echt lekker zitten. Trek je niet te snel conclusies? Een skischoen kan zonder al teveel problemen breder gemaakt worden door een bootfitter. Waar heb je de schoenen gekocht? Oh en heb je steunzooltjes in de schoen (dus niet standaard zooltje wat met de schoen mee komt)?

Binnenschoen wisselen heeft niet zoveel zin.

@elisabeth101

Ik denk het niet ik heb twee dagen maar 2/3uur kunnen skieen omdat het gewoon echt pijn deed… ‘op mijn 6e teen’. Ik heb ze gekocht bij Outdoor XL en ja er zitten steun zooltjes in!

Liever te klein dan te groot. Naar de bootfitter & uit laten frezen of rekken

@Lukep

En voor drphil. Ik zal ook eens wat nuttigs reageren.

Een “te smalle” skischoen heeft weinig te maken met het mondopoint, als voorbeeld een schoen met maat 26 is de buitenschoen gelijk aan 26’5
Het enige verschil bij de schoen is een dun (soort kartonnetje) opvulzooltje in dr onderzijde van de binnenschoen.

De breedte van de leest is waar je zelf aangeeft dat het probleem zit dit is wel een beetje op te lossen door te laten “bootfitten” verhitten van de schaal, als dit al niet gedaan is.
Ook kunnen ze bij outdoorxl je goed adviseren wat er nog mogelijk is vraag maar naar bijv Goos bij outdoorxl mocht je nog daarheen gaan.
Ikzelf heb mij salomon skischoenen ook laten aanpassen zodat ze snug zitten.

Ik zou alleen niet gaan rommelen met het wisselen vam binnenschoenen en buitenschoenen want dit gaat de breedte niet echt oplossen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt

precies, gewoon laten uitdeuken en probleem opgelost. Wellicht binnenschoen ook nog ff verwarmen ter plaatse.

Ik denk het niet ik heb twee dagen maar 2/3uur kunnen skieen omdat het gewoon echt pijn deed… ‘op mijn 6e teen’. Ik heb ze gekocht bij Outdoor XL en ja er zitten steun zooltjes in!

Lukep op 1 jan 2020 16:45

Als het enkel pijn doet aan je 6de teen dan zijn er wel verschillende oplossingen, alhoewel de niet destructieve oplossingen wel een professional vereisen.

Heb je bij het aankopen een shell check gedaan? (Binnenschoen eruit, voet in de shell en kijken hoeveel ruimte je achter de hiel hebt als de tenen de voorkant aanraken, daarna hiel tegen de achterkant en voet naar links en rechts bewegen om te kijken of je genoeg ruimte aan de zijkanten hebt voor de binnenschoen)

Gezien je van een 100mm leest bij mondo 26.5 (Fluid 120) naar een 97mm leest bij mondo 26.5 (RS130) bent veranderd, en dus een 95mm leest in de maat die je hebt (25.5) zijn je schoenen effectief een halve cm smaller. De kans zit er dus dik in dat de shell hoe dan ook verbreed zal moeten worden.

Ik denk het niet ik heb twee dagen maar 2/3uur kunnen skieen omdat het gewoon echt pijn deed… ‘op mijn 6e teen’. Ik heb ze gekocht bij Outdoor XL en ja er zitten steun zooltjes in!

Lukep op 1 jan 2020 16:45

Als het enkel pijn doet aan je 6de teen dan zijn er wel verschillende oplossingen, alhoewel de niet destructieve oplossingen wel een professional vereisen.

Heb je bij het aankopen een shell check gedaan? (Binnenschoen eruit, voet in de shell en kijken hoeveel ruimte je achter de hiel hebt als de tenen de voorkant aanraken, daarna hiel tegen de achterkant en voet naar links en rechts bewegen om te kijken of je genoeg ruimte aan de zijkanten hebt voor de binnenschoen)

Gezien je van een 100mm leest bij mondo 26.5 (Fluid 120) naar een 97mm leest bij mondo 26.5 (RS130) bent veranderd, en dus een 95mm leest in de maat die je hebt (25.5) zijn je schoenen effectief een halve cm smaller. De kans zit er dus dik in dat de shell hoe dan ook verbreed zal moeten worden.

RikM op 1 jan 2020 17:20

Bij aankoop inderdaad een shellcheck gedaan… toen alles prima. Maar hier in de bergen doet t zo verschrikkelijk veel pijn. Ik heb ze hier laten uitdeuken maat heeft niet veel tot niets geholpen helaas. Helaas hebben ze bij outdoor niet goed geinformeerd qua leest breedte ik dacht dat ik in een 97 zat meg mondo 25,5… wat kunnen ze doen om mijn shell te verbreden en dat ik weer pijnloos kan skieen? Ik hou van stugge schoenen en vooral de controle van de skies die er mee gepaard gaan!!! Is het dus mogelijk om de shell tot 5mm uit te trekken?

Wat je intussen kan proberen is checken of de onderste buckels correct zijn gebuckeld. Die dienen alleen om de schoen toe te houden en het is voldoende wanneer je ze met je pinkie kan los flippen. Zeker niet strakker zetten dan dat.
Wat mij ook al heeft geholpen (lastige voeten) is een dunnere skisok. Bijvoorbeeld de SK 4, 5 of 6 van Falke. Enorme verbetering tov de standaard SK2. Die zijn in de meeste skishops te verkrijgen.

Overigens … heb zelf een leest van 110mm in maat 26.5. Uit ervaring weet ik dat een te smalle schoen een helse pijn oplevert. Daar valt niet mee te skiën. Meet zelf eens wat de breedte is van je voet, dan kan je inschatten hoe groot/klein het probleem is dat je moet oplossen.

Verbreden kan door frezen of verwarmen/uitdeuken. Of beide.

Heb je drukpunten? Of zout je hele voet klem van voor tot achter?

Ook dunne sok nemen. En je schnallen hoeven niet strak (die fout wordt nog weleens gemaakt als je gewend was een te grote schoenen te compenseren door strakke schnallen).

Ik denk het niet ik heb twee dagen maar 2/3uur kunnen skieen omdat het gewoon echt pijn deed… ‘op mijn 6e teen’. Ik heb ze gekocht bij Outdoor XL en ja er zitten steun zooltjes in!

Lukep op 1 jan 2020 16:45

Als het enkel pijn doet aan je 6de teen dan zijn er wel verschillende oplossingen, alhoewel de niet destructieve oplossingen wel een professional vereisen.

Heb je bij het aankopen een shell check gedaan? (Binnenschoen eruit, voet in de shell en kijken hoeveel ruimte je achter de hiel hebt als de tenen de voorkant aanraken, daarna hiel tegen de achterkant en voet naar links en rechts bewegen om te kijken of je genoeg ruimte aan de zijkanten hebt voor de binnenschoen)

Gezien je van een 100mm leest bij mondo 26.5 (Fluid 120) naar een 97mm leest bij mondo 26.5 (RS130) bent veranderd, en dus een 95mm leest in de maat die je hebt (25.5) zijn je schoenen effectief een halve cm smaller. De kans zit er dus dik in dat de shell hoe dan ook verbreed zal moeten worden.

RikM op 1 jan 2020 17:20

Bij aankoop inderdaad een shellcheck gedaan… toen alles prima. Maar hier in de bergen doet t zo verschrikkelijk veel pijn. Ik heb ze hier laten uitdeuken maat heeft niet veel tot niets geholpen helaas. Helaas hebben ze bij outdoor niet goed geinformeerd qua leest breedte ik dacht dat ik in een 97 zat meg mondo 25,5… wat kunnen ze doen om mijn shell te verbreden en dat ik weer pijnloos kan skieen? Ik hou van stugge schoenen en vooral de controle van de skies die er mee gepaard gaan!!! Is het dus mogelijk om de shell tot 5mm uit te trekken?

Lukep op 1 jan 2020 17:38

De leest is doorgaans een referentiewaarde gebaseerd op mondopoint 26.5 voor mannen. Een skischoen met een leest van 97mm is effectief 97mm bij mondopoint 26.5, bij mondopoint 25.5 wordt dit 95mm, bij 27.5 zal het 99mm worden etc.

5mm is mits een degelijke bootfitter zeker haalbaar, verder kan ik enkel de tips die reeds gegeven werden herhalen; dunne sokken, de onderste buckles enkel vast om de schoen waterdicht te maken (dus quasi geen druk).

Tenslotte, gezien ik zelf ook last heb van een 6de teen heb ik mijn skischoenen ook laten uitkloppen, voor mijn snowboardschoenen waren/zijn er minder opties dus heb ik me tot een iets destructievere en creatieve oplossing moeten keren. Namelijk een klein beetje materiaal van de liner weggesneden ter hoogte van het drukpunt met een breekmes, daarna duct tape er over kwestie van alles vochtbestendig te houden. Uiteraard is dit meer een “last resort” optie en zou ik het zeker niet aanraden voordat je alle andere opties hebt uitgeput.

Eergister is mijn shel 5 mm opgerekt. Dus moet kunnen. En ik had merkbaar verschil. Hemels.

Xx10

Plaats een reactie