ski's voor dame

Hallo allemaal!

Ik ga de eerste week van maart naar Les Menuires samen met mijn vriendin. Zij heeft nieuwe ski's nodig en wij willen daar graag wat verschillende ski's testen alvorens deze te kopen. Ik heb een aantal jaren geleden een setje K2 Amp Rictor 82 XTI voor haar gekocht omdat ik dit zo'n fantastische ski's vond (vind) maar dit bleek al snel niet bij haar skistijl te passen. Deze zou ik omschrijven als relaxed cruisen, tussen niveau 4 en 5 op schaal van Gigi. Ze vind de ski's te zwaar en logt. Ik denk ook dat ze te breed en stijf zijn voor haar. Ze weegt zo'n 62 kg bij een lengte van 173. Ondanks dat ze erg sportief en sterk is, ziet ze wintersport dus vooral als ontspanning. Ze heeft geen actieve skistijl en stok inzet. Ze rutscht vooral ipv te carven. Dit deert haar niet, ze is niet op zoek naar meer snelheid of een andere skibeleving. Ze skiet uitsluitend on-piste. Wel is ze op zoek naar meer vertrouwen in een ski. Wij zullen dan ook zo nu en dan een middagje les nemen.
In mijn oriëntatie op welke ski's geschikt zouden kunnen zijn kan ik niet vooruit met de voor mij bekenden referenties want ik ken eigenlijk uitsluitend heren modellen. Aangezien we in frankrijk zijn, zal ik vooral uit moeten kijken naar franse merken. Daarbij kom ik uit op de merken Dynastar (speedzone 7?), Salomon (s/max 6?), en Rossignol.

Hebben jullie misschien suggesties welke ski's ze zou moeten proberen of een referentie naar een goede shop? Wij zitten in Riberty. De franse taal is geen probleem.

Mijn dank is groot!

Ze heeft geen actieve skistijl en stokinzet.

Wel is ze op zoek naar meer vertrouwen in een ski.

Die twee dingen spreken elkaar eenvoudigweg tegen. Een ski is geen wondermiddel.

Verder zou ik uitkijken naar een wat lichtere ski. Laat je niet teveel leiden door “heren” of “dames”-modellen. Eigenlijk zijn dat gewoon “unisex-modellen”, en “unisex-modellen met een leuk printje en misschien een kleine tweak voor een zwaartepunt dat natuurlijk iets verder naar achter ligt”.

Vraag bij de verhuurwinkel naar een lichtgewicht ski (carbon i.p.v. metaal). In Frankrijk ga je waarschijnlijk de Rossignol Pursuit 400 carbon makkelijk kunnen vinden. Die lijkt op basis van je beschrijving te passen bij je vriendin.

Ik weet weinig van vrouwenski's: de enige die ik ooit heb geskied was de Head Absolut Joy (carbon).

Deze vond ik overigens wel erg leuk: ze zijn licht, makkelijk wendbaar, hebben veel grip (en dus ook wat zekerheid) en ze kunnen carven én slippen. Ik skiede ze zo'n 3 jaar geleden; helaas heb ik niet meer geupdate info over deze ski.
Misschien een keertje samen naar Duijvestein om eens wat te testen? En anders waar je nu zit: de verhuur lief aankijken, een wat duurder huurpakket nemen en gewoon eens eea gaan proberen. Als je niet in 'verhuur spitsuur' komt, helpen ze je vast graag en kun je enkele paren proberen. Dat betaalt zichzelf zeker uit: sommige ski's zal ze na 2 afdalingen terug willen brengen en op andere komt ze vast op een grote glimlach naar beneden. Testen loont echt.

En wat @morzel zegt: carbon ipv titanium oid (heeft de Head Absolut Joy ook), beetje rocker en ik zou ze niet te kort nemen.

Overigens ben ik het niet helemaal eens met @Morzel[/mention]: nee, een ski is geen wondermiddel, maar ook een makkelijk te skiën ski mag vertrouwen geven. Daarnaast is ‘vertrouwen’ een nogal ruim begrip: wat bedoel je precies hiermee[mention=“126307”] @sjorsdk? Wil ze grip? Of juist stijfheid? Of juist soepelheid zodat de ski in alle condities meekomt? Een klein beetje rocker klinkt ook als een goed idee.

Wel is het zo dat je zonder goede techniek meer gaat hebben dat een ski klappert/andere dingen gaat doen dan die je verwacht. Dan is misschien een lesje bij de ski's cadeau geven een leuk idee :)

*bericht bewerkt door Quisa2 op 08 jan 2020 14:47

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Bedankt voor jullie feedback.

Het gebrek aan vertrouwen is vooral aanwezig op ijzige pistes/harde ondergrond. Dit kan volgens mij te maken hebben met verschillende aspecten van de ski. Namelijk scherpte van de staalkant, slijphoek, breedte ski, side wall, radius en de rocker. De huidige ski klappert niet dus dat behoort niet tot de problemen.
Er zal zoals al benoemd inderdaad bijgelest worden, en we zijn dus op zoek naar een ski die haar hierin zou kunnen helpen.

@sjorsdk ah, begrijpelijk, van dat vertrouwen.
En natuurlijk is altijd alles af te schuiven op techniek, maar daar gaat het niet om: je wil graag ook een ski die’t beste in je naarboven haalt en waar je op kunt skiën met een glimlach.

Ik zou dan vooral kijken naar ski’s die bekend zijn om hun goede grip en een beetje rocker, maar niet teveel (anders hou je vaak nog maar weinig ‘gripkant’ over.
Verder lijkt een allround pisteski een goede keuze (Allmountains voelen ‘logger’ en slalom (SL) ski’s zijn misschien wat te ‘zoekerig’)
Ook niet té slappe (klapper/zoekend) of té stijve (gevoel dat je ze niet kunt manipuleren) ski’s zijn waarschijnlijk goed.

En dan is het een kwestie van testen. Als ze niet van’t ‘logge’ gevoel houdt, kan’t zijn dat wat rebound leuk kan zijn, maar das weer persoonlijk (en je hebt wat techniek nodig om dat er uit te halen).

De Salomon S/Max lijn is misschien interessant, evenals de Head damesski’s.
Helaas kan ik je niet specifieker adviseren.

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Ohja, en’k ben het overigens eens met dat je niet alleen naar damesmodellen moet kijken, maar gezien haar gewicht/lengte kan het natuurlijk wel. (Sommige mannenmodellen hebben als kortste maat 170 en dat is voor jouw dame best weer lang.)

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Plaats een reactie