Helpt een skihelm?

2008: ”helmen zijn voor Duitsers”

Heden: Het zit wel lekker en schijnt te helpen tegen schedelbreuken dus waarom niet?

Ferdinand op 19 jan 2020 17:21

Haha, herkenbaar!
2012: “Als helmen verplicht worden, stop ik met skiën.”
Vier jaar geleden enorm hoofdpijn tijdens een koude skiweek: “Ik zet even een helm op tegen de koude wind op mijn hoofd. Het is toch wel lekker warm…”
Sindsdien altijd met helm geskied.

ankiepankie op 22 jan 2020 11:18

ik als koukleum vind n helm dan ook helemaal niet vervelend. En dan ook een extra large google…en meestal ook wel een Buff erbij ;)

Zie daar de reden dat er ook genoeg mensen zonder helm wintersporten. Zo’n ding is WARM.

^^mountainbike helm heeft wat meer ventilatie ;)

Zie daar de reden dat er ook genoeg mensen zonder helm wintersporten. Zo’n ding is WARM.

Mike123 op 22 jan 2020 20:23

Koop er een met goede ventilatie! ;-)

Click. Click. Peace

null

Wbt helm gebruiken op de fiets: Ik leer mijn zoontje van vier standaard fietsen met een helm op en doe hem zelf ook op mijn hoofd. Hij vind fietsen met een helm dan ook de normaalste zaak van de wereld en vergeet bij het spelen soms dat ie en op zijn hoofd heeft.
Krijgt er natuurlijk ook een op tijdens zijn eerste skiles.

Ga dit seizoen wel op zoek naar een nieuwe wintersport helm, want de mijne is al bijna 10 jaar oud 🙈.

Moet ik bij aanschaf nog ergens op letten? Heb je Bv goede en slechte helmen? Of zijn de verschillen met name in gewicht, ventilatie en comfort? Is er een keurmerk? Weet jij dat @rogier?

*bericht bewerkt door Nelis op 23 jan 2020 08:35

Bergen + Sneeuw = ❤

Bedankt @bartvwg! 👍

Bergen + Sneeuw = ❤

Steeds meer helmen worden voorzien van MIPS tegenwoordig, wellicht ook iets om in de gaten te houden. Uitleg: https://www.evo.com/guides/mips-helmet-technology

Edwin van Riel

Wbt helm gebruiken op de fiets: Ik leer mijn zoontje van vier standaard fietsen met een helm op en doe hem zelf ook op mijn hoofd. Hij vind fietsen met een helm dan ook de normaalste zaak van de wereld en vergeet bij het spelen soms dat ie en op zijn hoofd heeft.
Krijgt er natuurlijk ook een op tijdens zijn eerste skiles.

Ga dit seizoen wel op zoek naar een nieuwe wintersport helm, want de mijne is al bijna 10 jaar oud 🙈.

Moet ik bij aanschaf nog ergens op letten? Heb je Bv goede en slechte helmen? Of zijn de verschillen met name in gewicht, ventilatie en comfort? Is er een keurmerk? Weet jij dat @rogier?

Nelis op 23 jan 2020 08:34

In principe zouden ze allemaal een keurmerk moeten hebben en daarmee voldoen ze aan de minimumnorm.

Als je maximale bescherming nodig hebt of wil kun je overwegen om een helm te nemen die aan de FIS wedstrijdnorm voldoet.

Btw, hier meer info over skihelmen :) >> https://www.wintersport.nl/materiaal/skihelmen

Bergen + Sneeuw = ❤

Ik had het gisteren al in het Les Trois Vallees topic gepost, maar gisteren heeft mijn helm me bijna zeker tegen ernstigere schade beschermd. Wachtend bij een skilift werd ik plots getorpedeerd door een man die blijkbaar niet kon remmen. Door de klap schoten mijn bindingen (gelukkig!) los en mijn helm schoot los toen ik achterover klapte. Later zagen we pas waar die helm me tijdens de “inslag” voor had beschermd: de afdruk van zijn kin en 2 tanden stonden in mijn helm ter hoogte van mijn slaap.
Zonder helm was ik er waarschijnlijk minder goed vanaf gekomen.
Niet goed dat mijn bandje niet goed vast zat waardoor deze los schoot, maar mijn helm heeft gedaan waarvoor ik hem had:

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/94eb0490bcd928de8cbd7732...

*bericht bewerkt door MiTi op 23 jan 2020 18:48

Winter is coming

Heftig @MiTi wat zal dat schrikken zijn geweest, heeft die man wel gevraagd hoe het met je ging?

Dienten Die Alte schule

Die man was er veel erger aan toe dan Miti. Hij heeft helemaal niks gezegd en zijn vrouw ook niet. Triest! Aan de reactie van deze mevrouw aan de pistehulpdienst was te horen dat zij dachten dat het niet de fout van de franse meneer was. Deze meneer kwam veel te hard aan skiën bij de lift. Echt wel zijn fout.

@Elly3 Idd wat @Annie-s schrijft, die man had er zonder helm waarschijnlijk meer last van dan ik. Ik was dizzy en had wat hoofdpijn, hij bleef liggen en was niet in staat om mij te vragen hoe het ging.

*bericht bewerkt door MiTi op 23 jan 2020 19:17

Winter is coming

Goh, heb je later nog gehoord hoe het met hem ging, maar hij is idd fout. Geen controle gehad op dat moment.

Dienten Die Alte schule

@Elly3 Hij stond na verloop van tijd weer op zijn ski’s en kwam ook toen niet naar mij toe om sorry oid te zeggen. Ik heb dus geen idee hoe het met hem gaat. Maar ik hoop van harte dat hij skilessen gaat nemen zodat hij leert hoe hij moet remmen…

Winter is coming

@Elly3 Hij stond na verloop van tijd weer op zijn ski’s en kwam ook toen niet naar mij toe om sorry oid te zeggen. Ik heb dus geen idee hoe het met hem gaat. Maar ik hoop van harte dat hij skilessen gaat nemen zodat hij leert hoe hij moet remmen…

MiTi op 23 jan 2020 19:54

Maar dus ook niet gevraagd om een schadevergoeding voor een nieuwe helm? Want deze kan natuurlijk in de kliko.

@DSvier Nee helaas zagen we pas later dat die deuk daar zat. Dat was ons eerst niet opgevallen, ook omdat mijn helm dus was losgeschoten. Achteraf jammer want ik moet idd een nieuwe helm kopen.

Winter is coming

Jeetje zeg, blij dat je helm erger voorkomen heeft. Denk wel dat die man de tandarts ff moet bellen ;)

@elisabeth101 Dat denk ik ook! 😉

Winter is coming

Daar lijkt me geen twijfel over mogelijk. Toevallig ben ik in het allereerste jaar waarin ik met een helm skiede gigantische hard onderuit gegaan. Er zat dan ook geen sneeuw meer in de gaten van m’n helm maar gewoon ijs. Gelukkig niets aan over gehouden maar ik denk dat ik er zonder helm minimaal met een hersenschudding af was gekomen.

Ik houd helemaal niet van een helm bij recreatief skieen. Droeg zo’n apparaat dan ook nooit.

Maar door schade en schande wordt men wijs. Vorig jaar aan het eind van de dag, mijn partner moe en de lessen van de kinderen zouden over een 20 minuten eindigen. Je kent dat wel, “gaan we met de gondola terug of racen we naar beneden?” Mijn vrouw nam wijselijk de gondel om de kinderen op te vangen en ik probeerde er een wedstrijdje van te maken wie het eerst beneden was.

Nu kan je nog zo safe hard naar beneden knallen, er zijn ook anderen op de piste. Daar kwam Ik achter daar een persoon, nogal ongecontroleerd besloot ipv van een bocht te maken om op de piste te blijven, recht door ging tot naast de piste. Uiterste poging gedaan om te ontwijken, hetgeen lukte maar ten koste van een aavaring met een ophoping sneeuw en ook nog een denneboom. Na al mijn spullen bij elkaar geraapt te hebben en beneden aangekomen bemerkte ik een bult ter grootte van een kalkoensei op mijn hoofd.

Toen was het wel duidelijk, ik had erg veel geluk gehad en was het tijd voor een helm. Inmiddels 2 weken sneeuw verder moet ik er nog wel steeds aan wennen maar ik realiseer me ook dat een helm weldegelijk een functie heeft.

Aan het eind van de dag zijn pistes vaak druk en zijn er grote verschillen in snelheid en kunde. Ik ben inmiddels overtuigd van het nut, alleen op de binnenbaan heb ik nog geen helm op.

BW
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

…of racen we naar beneden…
…en ik probeerde er een wedstrijdje van te maken wie het eerst beneden was…
…Aan het eind van de dag zijn pistes vaak druk en zijn er grote verschillen in snelheid en kunde…

Tsja, gelukkig goed afgelopen, krijg hier toch wel de indruk dat je de ellende enigszins opzocht ;). Juist einde dag druk, veel geknoei en mindere pistes, gewoon even gas eraf en de gaatjes zoeken. Een helm is prima, je kuntctendlotte niet alles voor zijn ;)

Edwin van Riel

…of racen we naar beneden…
…en ik probeerde er een wedstrijdje van te maken wie het eerst beneden was…
…Aan het eind van de dag zijn pistes vaak druk en zijn er grote verschillen in snelheid en kunde…

Tsja, gelukkig goed afgelopen, krijg hier toch wel de indruk dat je de ellende enigszins opzocht ;). Juist einde dag druk, veel geknoei en mindere pistes, gewoon even gas eraf en de gaatjes zoeken. Een helm is prima, je kuntctendlotte niet alles voor zijn ;)

evr66 op 13 feb 2020 17:45

Ik geef ruiterlijk toe, dat was niet mijn verstandigste keuze. Of beter gezegd oliedom! :)

BW
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Zie daar de reden dat er ook genoeg mensen zonder helm wintersporten. Zo'n ding is WARM.

Mike123 op 22 jan 2020 20:23

Kijk eens naar de Salomon MTN Lab. Lekker frisse helm en zowat de enige waarmee mijn hersenen niet gekookt worden tijdens het skiën.

*bericht bewerkt door Hupla op 13 feb 2020 21:38

Hangt de komst van de helm ook niet een beetje samen met de komst van het carven en gewoon algemeen betere ski’s waarmee je makkelijker sneller kan skiën als recreant? Vroeger was het vooral bochtjes draaien en tik-tak wedelen, maar de laatste jaren vind ik dat de snelheid en sportief skiën toch behoorlijk is toegenomen op de piste.

Plaats een reactie