Look SPX12 afstelling

Wie kan wat vertellen over de fijnregeling (aka forward pressure) op mijn nieuwe Look SPX 12 binding. Het is me niet helemaal duidelijk op deze bindingen. Het lijkt alsof er maar twee standen zijn en ik snap niet goed wat dan juist het ‘midden’ is zoals op andere bindingen.

De binding in kwestie:

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/7a37e532b7dfa24ecb28389b...

Wat de manual zegt (geheel in IKEA stijl):

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/b574f38d81f4f1d75382a7ed...

Afstelling op de aanbevolen range voor de schoengrootte. Lijkt te hard te staan, maar de manual zegt niets over die stand:

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/ed0d97c2472f9a9cec33d89d...

Aanbevolen range +1: Nu komt het pinnetje voorbij de lijn die in de manual staat.

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/dbb1428196b5132486d5ba3b...

Aanbevolen range +2: Het pinnetje staat nu ietsiepietsie verder, maar het is bijna niet merkbaar.

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/beff158b8ed6cd6b4c48a957...

Ik heb het met twee verschillende schoenmaten geprobeerd en dat is heel gelijkaardig. Als ik de manual moet geloven dan is de aanbevolen range de juiste stand. Naar mijn gevoel is de aanbevolen range+1 de juiste stand.

Iemand ervaring of een idee wat deze bindingen betreft?

*bericht bewerkt door Hupla op 18 jan 2020 10:06

Bovenste van de 3. Pinnetje moet te zien zijn, maar binnen dat zwarte randje vallen zoals op de foto inner manual

Edwin van Riel

Thanks @evr66 - heb jij een gelijkaardige binding? Dat is dus niet hetzelfde als het meer bekende systeem met het schroefje of het wieltje?

Klopt, heb hier een paar setjes Rossi’s staan met na en Spx er op. Staat nu zoals hier onder

null

Edwin van Riel

Thanks! Ik blijf wel een beetje twijfelen. Bij jou staat de indicator netjes op de lijn terwijl die bij mij toch een heel eind dieper zit. Ik vind ook dat ik de schoen dan toch net iets teveel in de binding moet ‘rammen’. Wanneer ik de onderkant van de binding vergelijk met andere, dan is de opbouw van deze SPX zoals alle andere. Dan vermoed ik toch dat het principe hetzelfde is gebleven en dat deze indicator ook een ‘midden’ heeft. Bij het skiën met de Rossi LT merkte ik soms (bij erg veel druk) een wat abrupte hapering en dit kan misschien de verklaring zijn.

Elders een gelijkaardige discussie teruggevonden:
https://snowheads.com/ski-forum/viewtopic.php?t=131064…

Ik ga binnenkort in de shop een uitwerptest doen met de twee settings en dan laat ik het hier ook even weten.

Hoe bedoel je een hapering? Kan met niet voorstellen dat dit veroorzaakt wordt door die gorwardpressure . Zit voldoende marge in. Zolang dat uiteinde niet buiten de aangegeven waardes komt, is het prima. Ik moet zever met de hand ook best hard in duwen, aan de vier geen probleem.

Testen kan nooit kwaad, maar je moet het ook niet moeilijker maken dan nodig is ;)

Als iets lijkt te haperen of speling heeft, controleer voor de zekerheid ook even de hoogte van het teenstuk . Een Creditcard moet met enige wrijving tussen russen binding en schoenzool heen en weer kunnen bewegen

Edwin van Riel

Heb net dezelfde binding op mijn ski. Hoe kan je verplaatsen zodat iemand anders met een grotere schoenmaat deze ook kan testen?

Thanks voor de tips evr66 - ga ik zeker doen.

Heb net dezelfde binding op mijn ski. Hoe kan je verplaatsen zodat iemand anders met een grotere schoenmaat deze ook kan testen?

jessedeconinck op 18 jan 2020 18:19

Kijk eens op youtube. Dit is een goeie: undefined

Hier is de beknopte handleiding van die binding:

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/3c9d34cbc84c1efa83bd8aa3...

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/0ff90a7e0c2f648e455cc194...

Thanks! Ik blijf wel een beetje twijfelen. Bij jou staat de indicator netjes op de lijn terwijl die bij mij toch een heel eind dieper zit. Ik vind ook dat ik de schoen dan toch net iets teveel in de binding moet ‘rammen’. Wanneer ik de onderkant van de binding vergelijk met andere, dan is de opbouw van deze SPX zoals alle andere. Dan vermoed ik toch dat het principe hetzelfde is gebleven en dat deze indicator ook een ‘midden’ heeft.

Ik ga binnenkort in de shop een uitwerptest doen met de twee settings en dan laat ik het hier ook even weten.

Hupla op 18 jan 2020 11:33

Wat bedoel je exact met een ‘midden’, gezien je hier enkel met ranges werkt zal je de indicator quasi nooit exact krijgen waar jij hem wilt. Een schoen die zich aan de ondergrens van een bepaalde range bevindt zal altijd minder voorwaartse druk hebben dan een schoen die zich aan de bovengrens bevindt. Het gaat hier immers ook maar over een bereik waarin de binding correct moet releasen naargelang je DIN-waarde, zowel de kleinste als grootste schoen binnen eenzelfde range zal correct (of zou toch moeten, zolang de voorwaartse druk conform is met de handleiding) releasen naargelang de ingestelde DIN-waarde. Dat de indicator zich dan in het begin, in het midden of op het einde van de acceptabele zone bevindt maakt op zich weinig uit.

Wat je wel kan proberen om de indicator toch binnen de acceptabele zone te verplaatsen is enkel de voor-of-achterbak van de binding te verplaatsen.

Het erin moeten rammen van je schoen is in mijn ervaring (tenzij de binding compleet verkeerd ingesteld is) meer afhankelijk van het model van de binding dan van de afstelling.

Gezien de minieme afwijking t.o.v. de acceptabele zone zou ik er wel niet van schrikken moest de binding zowel bij de aanbevolen range als bij de range +1 een release-test doorstaan.

@RikM - thanks, terechte punten weer wat bijgeleerd ook.
Op andere rail bindingen nam ik steeds de stand die het dichtste bij het midden lag, of dat nu ietsje minder of ietsje meer druk was, dat maakte eigenlijk niet uit. Zolang het maar dicht bij het midden was. Misschien deed ik het voordien gewoon fout?
Dat deze bindingen correct releasen op de aanbevolen range, heb ik al kunnen testen op de piste met de hulp van een bijziende fransman.
Om op de vraag van evr66 terug te komen - die hapering is meer in de flex van de ski die op een bepaald moment (bij erg veel druk) abrupt lijkt te stoppen op het einde - alsof je tegen een hobbeltje aan skiet. Je voelt een knikje, ook weer niets schokkends of zo - het deed zich alleen of vooral voor als ik vol in de remmen ging op behoorlijke snelheid. Vandaar het idee dat een te krappe binding de flex van de ski misschien wat beïnvloedt.

Plaats een reactie