Gezellig dorp voor skiërs en niet skiërs

Hallo allemaal. Ik heb deze vraag al eens eerder gesteld maar ik kan het niet meer terug vinden. Dus bij deze nog maar een keer. Ik ben op zoek naar een gezellig plaatsje waar het ook goed toeven is voor een niet skiër. We vinden het belangrijk dat er een dalafdaling is met onderaan de piste een eetgelegenheid waar we kunnen afspreken om tussen de middag gezamenlijk te kunnen eten. Omhoog gaan met de gondel is geen optie omdat er een kinderwagen mee moet. Westendorf kennen we goed en we zijn net terug uit Maria Alm. Beide prima maar we zijn altijd benieuwd naar nieuwe plekken. Natuurlijk heb ik zelf ook gezocht maar het is me niet altijd duidelijk of er een restaurant onderaan de piste is. Alvast bedankt voor de tips

Een paar skigebieden die me zo te binnen schieten…

In Oostenrijk: Lermoos, Kals am Grossglockner, Galtür.
In Zwitserland: Adelboden, Arosa, Lenzerheide.
In Italië: Selva, Corvara, Sulden.

Fiss, Flachau

In Oostenrijk de Zillertal Arena:
In Königsleiten is een 'winterwanderweg' en je kunt er bijvoorbeeld bij Hannes' Alm eten, waar je ook over een blauwe of een rode piste kunt komen.
De skiërs kunnen zich ook nog vermaken op de Gerlosplatte / Hochkrimml en je kunt elkaar treffen in de Plattenalm (en ik geloof dat de Duxeralm ook met auto / bus / te voet bereikbaar is).
Rondom Gerlos zijn ook veel wandelroutes, waarbij je voor de lunch af kunt spreken in het dorp, of bij het middenstation van de Dorfbahn (Rössl Alm).

Op de pistekaart van de Zillertal Arena, hier op de site, staan bovengenoemde wandelroutes en restaurants aangegeven.

*bericht bewerkt door Lotte77 op 26 jan 2020 17:24

Uitrusten doen we thuis wel!

Lermoos had ik idd bekeken. Ziet er goed uit. Ik kwam er alleen niet helemaal uit of er inderdaad een restaurant onder aan de piste zit of dat het alleen een après ski tent is. Weet iemand hier het antwoord op?

Wat willen de niet skiërs gaan doen als de rest wel aan het skiën is?
En waarom is omhoog gaan geen optie, heb de kinderwagen ook gewoon mee gehad in een gondel.

Vind Gerlos bv nou niet echt een leuke plek voor niet skiërs, kan je nog beter in het Zillertal zelf zitten

*bericht bewerkt door Rogierhgv op 26 jan 2020 18:50

En Frankrijk? Veel dorpen zijn ski in ski out. Dus kun je evt ook in het appartement eten/lunchen. En/of bij een restaurantje aan de piste.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Sankt Anton

Frankrijk staan we ook voor open. Er gaan 2 kinderen mee. 1 van 3 jaar en een baby van 10 maanden. Dus veel verder dan sleeën en een sneeuwpop maken zal het niet echt komen. Vandaar dat we het belangrijk vinden om ieder geval tussen de middag samen te kunnen eten.

Lermoos kan je onderaan de piste inderdaad ook eten.

Cortina d’Ampezzo biedt veel en er zijn meerdere plekken waar je kan eten onderaan de piste en waar je makkelijk met de auto kan komen. Hoef je ook niet iedere dag bij dezelfde tent te eten.

Als je naar de Zugspitzarena gaat: Bij de Ehrwalder Alm heb je bij het dalstation van de gondel de Brent Alm, bij de Wetterstein Bahn Gasthof Panorama en in Biberwier kun je onder aan de piste eten bij de Brabant Alm en Otto’s Pistentreff. Het wat hoger op de piste gelegen Waldhaus Talblick is eventueel per auto bereikbaar.

Fijne vakantie.

Ben gisteren thuisgekomen uit Trois Vallees (Les Menuires). Ik ski alleen en heb 3 wandelaars in mijn gezelschap die zich meer dan kostelijk hebben vermaakt. Ze kunnen een dagtocht wandelen en “liften” en daarmee vanuit LM o.a. ook Meribel en Courchevel bereiken. Wij doen het al vele jaren op die wijze. Je komt als wandelaar tot op 2800m. hoogte met magistrale uitzichten op het berglandschap maar ook op de pistes. De goede, redelijk betaalbare en gezellige eetgelegenheden weten we natuurlijk er ook bij.

Hen48

Waarom inderdaad niet met de gondel omhoog met de kinderwagen? Dat is toch vaak veel gezelliger dan alleen maar in het dal rondhangen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Frankrijk staan we ook voor open. Er gaan 2 kinderen mee. 1 van 3 jaar en een baby van 10 maanden. Dus veel verder dan sleeën en een sneeuwpop maken zal het niet echt komen. Vandaar dat we het belangrijk vinden om ieder geval tussen de middag samen te kunnen eten.

Mieke68 op 26 jan 2020 20:35

Afgelopen oud en nieuw in Les Gets gezeten. Prima aan te rijden. Mooi levendig dorp, met draaimolen en ijsbaan. En zo zullen er nog wel meer gezelligere dorpen zijn in frankrijk. Andere recente ervaringen (met kinderen) zijn La Plagne, Tignes Val Thorens. Allemaal dorpen die je tussen de middag ook goed kunt bereiken, en waar wel het een en ander te doen is voor de thuisblijver, maar zijn wel andere dorpen dan bijv Les Gets.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

De draaimolen in Trois Vallees staat in Courchevel, tezamen met de koets met paarden en de pony’s. Maar Courchevel is natuurlijk niet het goedkoopste dorp. In Val Thorens kun je met kleine kinderen niets beginnen.

Hen48

In Val Thorens kun je met kleine kinderen niets beginnen.

Hulst op 27 jan 2020 15:08

Er is toch een zwembad? Dus helemaal niets is iets te zwart wit. Een week is (mogelijk) wel te lang om je bezig te houden.
Maar er zullen waarschijnlijk nog wel meer dorpen in Frankrijk op te sommen zijn. Daar ging het me in eerste instantie om. Ik zag Zwitserland, Oostenrijk en Italie voorbij komen. Terwijl in Frankrijk juist heel veel mogelijkheden zijn om in ieder geval samen te lunchen.
Om er in oostenrijk er nog een in te gooien die in dezelfde prijscategorie valt als Courchevel: Kitzbuhel.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

@Veenhoorn. Als je in Trois Vallees moet kiezen met kleine kinderen zijn er voldoende mogelijkheden, met Val Thorens op de laatste plaats. Te hoog (risico), te winderig, teveel lastige niveauverschillen. In Les Menuires zie ik er daarentegen jaarlijks legio. En daar heb je zonodig 2 zwembaden, een afgesloten sleehellinkjes en andere voorzieningen voor kleine kinderen, een doolhof. En een groot winkelcentrum om in rond te dwalen.

Hen48

Alle dalafdalingen in Saalbach en Hinterglemm komen uit in de dorpjes en gezellige winkeltjes, enorm veel keuze in restaurants en uiteraard apres-ski.

Kirchberg!
Gezellig levendig dorp, veel leuke winkeltjes, restaurants en onderaan de Maierlbahn (dalafdaling) vind je een leuk restaurantje waar je voor de lunch kunt samenkomen en uitzicht hebt op de gondel omhoog en de piste.

Eventueel kun je met de Fleckalmbahn, incl. kinderwagen omhoog naar de Ehrenbachhöhe waar ook een gezellig restaurant zit waar 3 liften uit komen. Op die manier kunnen de skiërs verschillende pistes nemen om altijd weer op hetzelfde punt uit te komen. De niet skiërs kunnen relaxen in het restaurant, een korte winter wandel route doen vanaf daar of van de zon (als die schijnt) genieten op het terras :)

En vlakbij ligt Kitzbühel, ook altijd leuk om een dagje te kijken als niet skiër.

Le Grand Massif

Met Les Carroz ( met dalafdaling)
of
Samoëns; prachtig dorp zonder dalafdaling MAAR met grote gondel.
Aanradertje.😎

Born to run. B.S.

Quote
Hallo allemaal. Ik heb deze vraag al eens eerder gesteld maar ik kan het niet meer terug vinden. Dus bij deze nog maar een keer. Ik ben op zoek naar een gezellig plaatsje waar het ook goed toeven is voor een niet ski

Je vindt dit terug bij je "eigen" geschiedenis.
😉

*bericht bewerkt door dan58 op 28 jan 2020 16:02

Born to run. B.S.

3taeler superpass met homebase in Au/Schoppernau. Je kan veel wandelen in het dal, maar je kan ook de bus nemen naar Damuls of Warth (Salober) alwaar de skiër en de wandelaar elkaar op meerdere plaatsen kunnen treffen. Hebben wij enkele jaren geleden nog gedaan met een vriendin die een week gebabysit heeft op onze dochter van toen een half jaar oud.

Verleden jaar en dit jaar gaan m’n schoonouders mee naar Samnaun. Daar kan je ook naar beneden skiën, maar is het contact met niet-skiërs iets moeilijker als ze geen lift naar boven willen nemen. Ook vind ik het wandelaanbod er redelijk beperkt.

Saalbach of Hinterglemm zijn leuke dorpen met alles wat je zoekt. je kunt zelfs de bus nemen van dorp naar dorp, dus afspreken voor lunch ergens anders is ook een mogelijkheid.
Saalbach is wel iets goedkoper en groter dan Hinterglemm

Avoriaz! Ski in ski out, veel restaurantjes, een groot zwembad, een draaimolen, paardenkoetsjes, sleetje rijden in het dorp.
Zou dan wel boeken in L’Amara, daar zijn de appartementen ruimer en zit je rustiger met kleine kinderen.

Serfaus fiss
2 maal geweest met kinderen van 5 3 en 5 maanden.
Voor kinderen top gebied.
Kinderwagen gaat gewoon de gondel in en iedereen helpt met in en uit stappen

Livigno,

verschillende resto's onderaan de dalafdaling

verder een tof dorpje met leuke winkels en lage prijzen op verscheidenen luxeproducten zoals parfums, sigaretten en alcoholhoudende dranken

*bericht bewerkt door schaduwfax op 30 jan 2020 08:56

Misschien is de baby nog te jong om met de gondel naar boven te gaan? Zeker de kleintjes onder een jaar zijn nog niet gewend aan de hoogte.
Voor wat betreft Oostenrijk kan ik ook Fiss en Ehrwald aanraden. Nauders heeft ook een dalafdaling en is familievriendelijk. Lermoos vind ik zelf echt een sfeerloos dorp.
Königsleiten, zoals hiervoor genoemd is geschikt als je boven in het dorp blijft. Er liggen verschillende hotels/restaurant rond de Dorfbahn.

*bericht bewerkt door Chantal81 op 30 jan 2020 10:40

Blijft altijd moeilijk alleen achterblijven in een ski dorp.Iedereen is boven en in het dorp is het een dooie boel. Ik zou de auto pakken en verschillende andere dorpjes bekijken.
Een keer zwemmen/sauna/schaatsen en de zoveelste winkel binnenlopen.
En als het Oostenrijk is naar Innsbruck gaan winkelen.
De laatste keer dat ik een dagje in het dorp achter bleef liep ik tegen een begravenis stoet aan.
En verderop zag ik mensen met krukken naar de plaatselijke arts lopen.Ja de sfeer zat er goed in die dag 👍
Advies probeer toch naar boven te gaan.

Plaats een reactie