Snelheid en controles Franse autowegen

@elisabeth101. Ik zou zeggen, doe eens de Franse toer. Ben vorig jaar per ongeluk bij Straszbourg aan de Duitse kant terecht gekomen. Dat stukje tot Basel was er, inclusief Duits wegrestaurant, al meer dan genoeg aan. En dat was dan ook nog zomervakantie.

Hen48

@Elisabeth101. Tolpoortjes met abonnement, geen enkel oponthoud.

Hen48

Het makkelijkst is je gewoon aan de maximum snelheid te houden. Geen gedoe met boetes, flitsmeister, plotseling in de ankers e.d. Sinds een paar jaar mijd ik zelfs de peages (saai en kans op filevorming) en tuf in twee korte dagen rustig naar de bestemming. Het uitgespaarde geld (tol, benzine) besteden we aan hotelovernachtingen en wat flessen whisky.

@Elisabeth101. Tolpoortjes met abonnement, geen enkel oponthoud.

Hulst op 28 jan 2020 13:10

al jaren, zomer en winter. ideaal. tegenwoordig heeft zelfs onze fietsbond ze in het assortiment geloof ik. Bovendien is onze cvan wat breder dan gemiddeld en zijn mn armen te kort.

Edwin van Riel

Het schijnt dat Duitsland ook nog eens stikt van de Baustelle. Ik ben er (zelfs in) België, Luxemburg en Frankrijk geen enkele noemenswaardige tegengekomen. Bij de heenreis enkel wat oponthoud tussen Antwerpen en Brussel. Mijn abonnement werkt dan ook nog eens perfect op de Franse peage.

Hulst op 28 jan 2020 12:15

Klopt, ik vind DE tegenwoordig echt vervelend rijden. Files en Baustellen. Heb een voorkeur voor route over LU en dan Metz, Basel. Echt nooit drukte daar.

Edwin van Riel

@Elisabeth101. Tolpoortjes met abonnement, geen enkel oponthoud.

Hulst op 28 jan 2020 13:10

al jaren, zomer en winter. ideaal. tegenwoordig heeft zelfs onze fietsbond ze in het assortiment geloof ik. Bovendien is onze cvan wat breder dan gemiddeld en zijn mn armen te kort.

evr66 op 28 jan 2020 13:14

SInds een paar weken mijn standaar omgewisseld voor eentje die ook in Italië werkt, briljant!

Click. Click. Peace

Zijn er ook fietspeages dan? :-)

Click. Click. Peace

@Rogier. Die had ik ook al aangeschaft. Wordt ook door mijn zoon gebruikt. Wel opletten dat bij meervoudig gebruik het goede kenteken digitaal wordt aangemeld.

Hen48

150/160 rijden? Ben ik blij dat ik nooit over de Duitse racebanen rij met die flitsende Duitsers op de linker rijbaan. Geef mij maar de uiterst rustige Franse payages.

Om nog maar te zwijgen over de Duitse wegrestaurants Afschuwelijk en smerig.

Hulst op 28 jan 2020 11:51

Grappig hoe mensen dingen tegengesteld ervaren. Ik heb dat dus echt andersom😁

Oh en die tolpoortjes!! 🙈🙈🙈 Daar krijg ik nou stress van.

elisabeth101 op 28 jan 2020 13:01

Hangt ook enorm van de auto af. 150 in een Toyota Aygo (als je het al redt) is doodvermoeiend, een grotere auto met meer vermogen (als stereotyp maar de dikke Duitse wagens) rijdt een stuk meer ontspannen op die snelheden.

Honda CRV/AWD rijdt ook rustig uiterst relaxed. Sneeuwkettingen en dakkoffer overbodig. Zelfs de achteruit blijft vrij, wel zo veilig.

Hen48

Zijn er ook fietspeages dan? :-)

Rogier op 28 jan 2020 13:18

Oh ja, maar jij met je MTB ontsnapt aan elk poortje met je smokkelroutes dwars over de bergen.😉

Born to run. B.S.

@Elisabeth101. Tolpoortjes met abonnement, geen enkel oponthoud.

Hulst op 28 jan 2020 13:10

al jaren, zomer en winter. ideaal. tegenwoordig heeft zelfs onze fietsbond ze in het assortiment geloof ik. Bovendien is onze cvan wat breder dan gemiddeld en zijn mn armen te kort.

evr66 op 28 jan 2020 13:14

SInds een paar weken mijn standaar omgewisseld voor eentje die ook in Italië werkt, briljant!

Rogier op 28 jan 2020 13:17

Staat op mijn to-do-list. Waar heb jij dat geregeld? Heb er nu 1 van de APRR, die doet t niet zo lekker in IT en ES zeg maar ;)

Edwin van Riel

Gewoon bij Area dus hetzelfde als die van APRR kun je ‘gewoon’ omwisselen. Heb ik ook gedaan. Wat wel vrij onduidelijk is dat je je oude terug moet sturen…

Click. Click. Peace

@Rogier. Die had ik ook al aangeschaft. Wordt ook door mijn zoon gebruikt. Wel opletten dat bij meervoudig gebruik het goede kenteken digitaal wordt aangemeld.

Hulst op 28 jan 2020 13:26

Goede!

Click. Click. Peace

Gewoon bij Area dus hetzelfde als die van APRR kun je ‘gewoon’ omwisselen. Heb ik ook gedaan. Wat wel vrij onduidelijk is dat je je oude terug moet sturen…

Rogier op 28 jan 2020 14:13

ah, mooi, gaan we meteen doen na de voorjaarsvakantie dan!

Edwin van Riel

@Rogier. Die had ik ook al aangeschaft. Wordt ook door mijn zoon gebruikt. Wel opletten dat bij meervoudig gebruik het goede kenteken digitaal wordt aangemeld.

Hulst op 28 jan 2020 13:26

Is dit dan nieuw tov enkele jaren geleden, dat je nummerplaat moet opgeven?
Hebben nu een 4-tal jaar een telepeage van APRR, op verschillende wagens gebruikt maar nooit geweten dat je nummerplaat moet doorgeven…

#wakeupwhereyouwant

Op de Nederlandse wegen zijn de snelheidsaanduidingen gelukkig heel duidelijk (110/120/130 en wel/niet tussen de aardappelen en de ochtendkoffie) en staan alle mededelingen op de matrixborden in het Frans en Duits vanwege de toeristen. Bovendien hebben we er alle begrip voor als automobilisten met een buitenlands kenteken de regels niet snappen of iets onhandigs doen in het verkeer. Binnenkort wordt het helemaal duidelijk voor toeristen, iedere dag pollution en 100 km/u.

@Rogier. Die had ik ook al aangeschaft. Wordt ook door mijn zoon gebruikt. Wel opletten dat bij meervoudig gebruik het goede kenteken digitaal wordt aangemeld.

Hulst op 28 jan 2020 13:26

Is dit dan nieuw tov enkele jaren geleden, dat je nummerplaat moet opgeven?
Hebben nu een 4-tal jaar een telepeage van APRR, op verschillende wagens gebruikt maar nooit geweten dat je nummerplaat moet doorgeven…

T.o.e.r.i.s.t op 28 jan 2020 18:53

heb m ook gebruikt op verschillende wagens .zonder kenteken door te geven. Enige wat eens mis ging was toen ik een ander creditcardnummer kreeg, dat hadden ze vrij snel door hahaha

Edwin van Riel

Heeft er alles mee te m maken dat het kastje zowel voor Frankrijk als Italië dienst kan doen. Mijn zoon heeft het bij zijn laatste passage in Frankrijk omgewisseld en tegelijk, voor mijn afgelopen week wintersport in Frankrijk, mijn kenteken digitaal aangemeld. Je moet er de voorschriften maar even op nakijken.

Hen48

Yup, zal ik doen. Ik zit nog op het oude alleen FR systeem

Edwin van Riel

Yup, zal ik doen. Ik zit nog op het oude alleen FR systeem

evr66 op 28 jan 2020 20:04

ik ook, als ik niet moet veranderen laat ik het zo. Rijdt nooit in italië.

#wakeupwhereyouwant

Je bent wel verplicht het oude kastje na verloop van tijd te vervangen. Kan mijn zoon nu niet bereiken, maar ik zou daar toch eens navraag naar doen.

Hen48

Op de ANWB side staat ook de informatie.

Hen48

Sowieso als de batterij leeg raakt. Ben aan mijn derde kastje bezig. Op maar 4e. Tegenwoordig vaker in it en es, dus een gecombineerde is wel fijn

Edwin van Riel

150/160 rijden? Ben ik blij dat ik nooit over de Duitse racebanen rij met die flitsende Duitsers op de linker rijbaan. Geef mij maar de uiterst rustige Franse payages.
Om nog maar te zwijgen over de Duitse wegrestaurants Afschuwelijk en smerig.

Hulst op 28 jan 2020 11:51

Hier moet ik je toch corrigeren. Uit test is gebleken dat de Franse “Aire” alleen beter is op het gebied van meer ruimte, groen en meer speelplaatsen. Is misschien wel interessant voor in de zomer, maar in de winter heb je hier niet veel aan. Bovendien zitten deze redelijk ver weg van de snelweg. Waar het echter wel om draait (voor mij) is het toilet en de koffie. Hierin troeft Duitsland Frankrijk zeker wel af. Even terzijde geef ik de voorkeur om niks direct aan de snelweg te bezoeken, maar ga je een paar minuten vanaf de snelweg heb je prima eten voor een faire prijs.
T.a.v. de snelheid; constante snelheden van 150/160 zijn moeilijk haalbaar gezien de drukte. Oke op enkele stukken zal je dit wel kunnen rijden, maar constant… En als je een lage snelheid prefereert dan kom je natuurlijk niet op de linker rijbaan, dus heb je weinig last van flitsende Duitsers (overigens, in de praktijk zijn dit meestal ongeduldige nederlanders die niet kunnen wachten om op de latten te staan ;-) ). En zo rustig zijn de Franse pages in de winter nu ook weer niet

null

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

Wij hebben onmiddellijk langs de Franse autobaan de afgelopen week 5 maal goed gegeten. Uitstekende broodjes met divers beleg en ruime keuze in betaalbaar warm en nagerecht. En ik kan je verzekeren dat wij nogal kritisch zijn en doorrijden wanneer we niets geschikt vinden. Vroeger namen we van thuis uit nog wel eens wat te eten mee, maar dat doen we al enkele jaren niet meer. Het beeld van de Franse peage is er duidelijk een van een zwarte zaterdag. Met ons abonnement staan we er nooit langer dan enkele minuten en meestal nog korter. En wat koffie en toilet betreft is het kennelijk lang geleden dat je in Frankrijk bent geweest. Het is vrijwel allemaal nieuw of vernieuwd. Het is opvallend dat de Fransen die het zichzelf economisch nogal moeilijk maken hun wegen met toebehoren zo goed op orde hebben, terwijl je ook vrijwel nergens last hebt van wegwerkzaamhed. Ieder zijn ervaringen, dit zijn de onze. En inmiddels rijden we de afgelopen 15 jaar over ongeveer dezelfde wegen, zowel zomer aks winter. Voorheen lang genoeg de Duitse autobaan gehad. Die hoeft voor ons echt niet meer.

Hen48

@hulst oké fair enough ieder z'n ding. Maar op 2 punten zit je er naast en kloppen je aannames niet. Ben redelijk recent nog in Frankrijk geweest dus heb er een redelijk beeld van de koffie gevolg door het toiletbezoek vrij snel daarna en hoe het er aan toe gaat; diverse routes, binnen- en buiten de schoolvakanties en verschillende jaargetijden jaargetijden. Natuurlijk begrijp ik dat het altijd weer een moment opname is. Foto is van de péage bij Lyon in de kerstvakantie, maar goed de sneeuw ontbreekt.

Maar wat ik zeg. Ik vind het fijn dat je niet lang in de rij hoeft te staan en de broodjes met divers beleg je smaken ;-)

*bericht bewerkt door MichelV op 29 jan 2020 19:45

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

Nog 1puntje wat de koffie betreft. Wij nemen die (vrijwel) nooit uit de automaat maar bij het service gedeelte. Op de terugweg naar huis troffen we een nieuw wegrestaurant net voorbij het vliegveld van Lyon. En daar hadden ze een uitstekend aanbod van warm en koud met ook nog een apart kindermenu. Prettige avond verder.

Hen48

Gewoon bij Area dus hetzelfde als die van APRR kun je ‘gewoon’ omwisselen. Heb ik ook gedaan. Wat wel vrij onduidelijk is dat je je oude terug moet sturen…

Rogier op 28 jan 2020 14:13

en besteld ;)

Edwin van Riel

@hulst Foto is van de péage bij Lyon in de kerstvakantie, maar goed de sneeuw ontbreekt.

MichelV op 29 jan 2020 19:44

De bomen op jouw foto zijn wel erg groen voor de kerstvakantie…

Afgelopen kerstvakantie geskied in Flaine. Heen gereden via Duitsland/Zwitserland en terug via Frankrijk/België. Het verschil in drukte is gigantisch. Frankrijk is echt vele malen rustiger rijden. En de koffie is er trouwens beter én goedkoper. Toiletten zijn in Duitsland iets beter.

*bericht bewerkt door paolie op 29 jan 2020 21:26

Plaats een reactie