Fischer f19 breuk/schade

Beste allemaal,

Lees al een tijdje met veel plezier alle verhalen mee, maar reageer nooit ergens op. Maar ik zal nu graag gebruik maken van jullie kennis.

Ik heb door dit forum en vooral door gigi natuurlijk de Fischer f19 aangeschaft. Dit advies heb ik ook doorgeven aan mijn collega en heb deze dan ook uit Duitsland voor hem aangeschaft. Wij zijn beide apart op wintersport geweest en ik heb met veel plezier geskied op de F19, collega de eerste dagen ook alleen daarna werd het wat minder. Na een val werd de grip minder en de ski's werden zenuwachtig bij hoge snelheid.

Nu heeft hij ze weg gebracht voor onderhouden en kwam de reparateur met slecht nieuws. Er zit een breuk in het metalen gedeelte. Zie de foto's, logisch dat ze daarna wat minder fijn skiën.

Maar nu mijn vraag, wat moet je en kan je hier mee? Garantie of verzekering?

Ik baal er natuurlijk beetje van dat ik het advies heb gegeven om deze ski's te kopen. Dus hoop hem zo nog een beetje te kunnen helpen.

Gr, Bernard

null

null

*bericht bewerkt door BernardV op 30 jan 2020 23:32

Garantie niet na een val, maar volgens mij valt dit onder reisverzekering.

Verzekering ja

Edwin van Riel

Ik zou de vraag nog willen stellen vooraleer garantie uit te sluiten:

Kwam de val na de breuk
Of
Kwam de breuk na de val?

Glide on!

Dat is een beste val geweest… gelukkig alleen de ski gebroken. En dit zou normaalgesproken door je reisverzekering gedekt moeten worden. Al kunnen die ook weer terugverwijzen naar garantie van de fabrikant. Vroeger eens iets gehad met een Fischer binding, paar jaar na aanschaf, die werd kosteloos vervangen. Maar dat was niet de hele ski…

Dat moet inderdaad een hele harde val zijn geweest. Als het op de piste was, dan zal de reisverzekering het wel dekken. Een beetje fatsoenlijke verzekeraar doet dan niet moeilijk (dingen die vallen zijn geen garantie dingen), tenzij ze het niet helemaal vertrouwen (als ze denken dat je tegen een rots bent geknald, zonder dat je offpiste dekking hebt etc).

Gewoon de verzekering bellen, het eerlijke verhaal doen en dan weet je exact waar je aan toe bent.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Bij normaal gebruik hoort een ski niet te breken, af en toe onderuit gaan hoort daar m.i. bij. Is garantie direct van de hand wijzen niet wat voorbarig, zeker ook gezien de plaats van de breuk, onder de rail van de binding precies op twee schroefgaten?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Bij normaal gebruik hoort een ski niet te breken, af en toe onderuit gaan hoort daar m.i. bij. Is garantie direct van de hand wijzen niet wat voorbarig, zeker ook gezien de plaats van de breuk, onder de rail van de binding precies op twee schroefgaten?

Shane op 31 jan 2020 09:54

Dat was ook mijn gedacht.
Het zou zelfs kunnen dat je bent gevallen omdat de ski ineens doorknikte en zich daardoor onvoorspelbaar gedroeg.

@BernardV , kan je wat meer vertellen over de val zelf?

Glide on!

Bij normaal gebruik hoort een ski niet te breken, af en toe onderuit gaan hoort daar m.i. bij. Is garantie direct van de hand wijzen niet wat voorbarig, zeker ook gezien de plaats van de breuk, onder de rail van de binding precies op twee schroefgaten?

Shane op 31 jan 2020 09:54

Dat was ook mijn gedacht.
Het zou zelfs kunnen dat je bent gevallen omdat de ski ineens doorknikte en zich daardoor onvoorspelbaar gedroeg.

@BernardV , kan je wat meer vertellen over de val zelf?

Vivace op 31 jan 2020 10:04

Dit zou zo maar eens kunnen. Mijn vriendin overkwam dit 2 jaar terug. Tijdens het maken van een bocht op een Buckelpiste brak haar ski op een identieke plaats. Gevolg verlies van controle en even later een val.

Verschil was dat dit wel een ski was die al 9 seizoenen in gebruik was geweest. (wel goed onderhouden)

Extra zuur puntje was dat na de val ze probeerde haar ski uit te krijgen, maar dit niet snel lukte omdat de breuk onder de schoen zat. vervolgens werd ze bij het proberen om de schoen er uit te krijgen getorpedeerd door een achter opkomende skier die haar niet had gezien. Gevolg Afgescheurde en beschadigde zenuwen in rechter bovenarm waardoor 2 jaar na dato nog steeds geen gevoel in rechter pink en ringvinger.

Een beetje vreemd, het lijkt mij alsof:

  • de ski is gebogen in de richting van de binding
  • de binding als een versteviging functioneerde waardoor de ski brak bij het einde van de binding
  • de trekkracht op de bovenste lagen kwam en de bovenste lagen uitgerokken zijn/blijven bol staan.

Verder sluit ik mij geheel aan bij het standpunt van Shane.

Indien de ski recent is, geen bijzondere andere schade vertoont en dezelfde ski als ruil gevraagd wordt hoop ik/denk ik dat Fisher/de verkoper niet al te moeilijk zal gaan doen al zou het uit commerciële overwegingen zijn.

Mijn hemel @Jelski, die vent heb je toch wel aansprakelijk gesteld mag ik hopen?

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane Helaas. het ging allemaal nogal snel. en voordat er iemand anders bij was was deze persoon al weer vertrokken

@Shane Helaas. het ging allemaal nogal snel. en voordat er iemand anders bij was was deze persoon al weer vertrokken

Jelski op 31 jan 2020 11:23

Rot is dat altijd en bizar dat iemand gewoon maar vertrekt. Jij hebt er helemaal niets meer aan, maar een wijze les voor iedereen: Hoe vervelend ook voor het slachtoffer, als het gaat, altijd eerst achter de dader aangaan en z.s.m. pisteurs of leraren proberen aan te spreken. Deze persoon pleegt namelijk een misdrijf.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Bij normaal gebruik hoort een ski niet te breken, af en toe onderuit gaan hoort daar m.i. bij. Is garantie direct van de hand wijzen niet wat voorbarig, zeker ook gezien de plaats van de breuk, onder de rail van de binding precies op twee schroefgaten?

Shane op 31 jan 2020 09:54

Ten eerste ik ben het zeker eens dat je deze ski even ter beoordeling van garantie bij Fisher moet leggen.
Dat zeggende hoort een val niet per se bij garantie, vallen zijn ongelukjes, en daarvan kan materiaal kapot gaan.

Click. Click. Peace

Ik denk dat de meeste garantiebepalingen slechts spreken over “normaal gebruik” @Rogier. Dat is natuurlijk nogal grijs en naar mijn mening is af en toe vallen iets dat bij normaal gebruik van een ski hoort. Ik neem tenminste aan dat hij niet met 134 km/u vanaf de Streif de netten in gedenderd is, of dat de ski na de val 20 meter over de rotsen is gestuiterd ;).

I can stick uphill ice, on my saucer...

Helemaal mee eens. Maar bijvoorbeeld (ik zeg maar wat) tegen een rots aan skiën / botsen in geen garantie. Het enige wat ik wil zeggen is dat bepaalde vallen niet onder normaal gebruik hoeven te vallen.

Maar verder helemaal eens dat je zeker de verkoper even het probleem kunt voorleggen. Een ski hoort bij ‘normaal gebruik’ niet zomaar te breken.

Click. Click. Peace

Helemaal mee eens. Maar bijvoorbeeld (ik zeg maar wat) tegen een rots aan skiën / botsen in geen garantie. Het enige wat ik wil zeggen is dat bepaalde vallen niet onder normaal gebruik hoeven te vallen.

Maar verder helemaal eens dat je zeker de verkoper even het probleem kunt voorleggen. Een ski hoort bij ‘normaal gebruik’ niet zomaar te breken.

Rogier op 31 jan 2020 15:05

Klopt, komt bij, dat wanneer het voor ons als leken een terugkerend verhaal lijkt, de fabrikant en/of importeur dit al (veel) vaker voorbij heeft zien komen. Wellicht vanuit hun gezichtspunt dit beter gewoon even snel tegen minimale kosten op te lossen, dan straks te zitten met een model dat niet echt lekker bekend staat.

Edwin van Riel

Ik zou hier als fabrikant mijn twijfels bij hebben, gezien de breuk.
Het lijkt wel of de ski heel ver is doorgebogen in een richting die je met normaal skiën niet gaat lukken.
Heb je ook een foto van de gehele ski?

.

De “holy grail” van het forum daalt in aanzien :)

Allen,

Bedankt voor alle reacties, intussen heb ik contact opgenomen met Sport Robl en Fischer. Ben nu dus in afwachting van een antwoord van hun.

De val was gewoon op een piste en niet met 130 kilometer per uur. De val ging ongeveer zoals die wel vaker gebeurt, eerste bobbel nog over komen alleen de twee was er een teveel. Exact het ongeval weet ik niet omdat ik het niet zelf ben geweest.
Dus ben het er mee eens dat niet mag gebeuren met drie dagen oude ski.

Ben benieuwd of ik een antwoord krijg van beide.

Hij komt dus uit Oostenrijk, niet uit Duitsland, maar dat terzijde. Ik neem aan dat je de ski’s met een creditcard hebt betaald? Dan zou je daar ook nog je garantie kunnen halen. Althans, als iedere CC een aankoopgarantie geeft, van die van mij is dat tot 1 jaar na aankoop

Plaats een reactie