Helm te groot?

Ik heb net een helm gekocht, maar twijfel of de maat wel goed is. Als ik em op heb en ik beweeg mijn hoofd, voel ik de helm iets bewegen. niet dat ie draait, alleen een beetje bewegen. Zonder bandje valt ie van mijn hoofd, met niet. Hoort een helm helemaal strak te zitten zonder enige beweging?

Een helm hoort niet te schuiven bij beweging en mag niet van je hoofd vallen (zonder bandje) als je bukt.
De helm is dus te groot. Omruilen voor eentje met de juiste maat!

Een helm mag absoluut niet te los zitten! Een beetje knellen is dan ook toegestaan, zeker als je weet dat de binnenschaal zit nog naar je hoofd zal gaan zetten.

Een helm mag absoluut niet te los zitten! Een beetje knellen is dan ook toegestaan, zeker als je weet dat de binnenschaal zit nog naar je hoofd zal gaan zetten.

op 27 jan. 2012 15:56

Dat een helm zou mogen knellen is mij in de winkel niet verteld. Mij is verteld dat je hoofd tijdens het sporten wat "groeit". Als de helm in de winkel dan al knelt lijkt me dat een pijnlijke zaak worden.

Heb je er niet van die extra kussentjes bij gekregen om hem passend te maken ?

…tijdens het sporten wat "groeit"???
dat heb ik nog nooit gehoord en ik sport al heel lang. Ik denk gewoon omwisselen voor eentje die past.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Het bandje onder je kin moet strak zitten, in combinatie met een goede pasvorm zou de helm dan op geen enkele manier mogen bewegen. Dat bandje is erg belangrijk tegen bewegen (net als de goede pasvorm!), zonder strak bandje onder je kin absorbeert de helm vrij weinig van de impact bij botsingen. Wat mij betreft hoeft een helm niet helemaal strak te zitten, maar wel zoveel mogelijk passend.

Zit er op de achterkant een knop of stelband om de pasvorm ietsje te verkleinen? Veel helmen kun je nog lichtelijk aanpassen aan het individuele hoofd.

Een schuivende helm is niet alleen gevaarlijk (daardoor wordt een klap na botsing minder goed geabsorbeerd), maar ook vreselijk irritant tijdens het skiën.

Heb je je goggles al geprobeerd met je helm? Die combinatie moet ook goed zitten!

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

…tijdens het sporten wat "groeit"???
.

Greenfield op 27 jan. 2012 16:49

Net als dat je voeten opzetten na een dag wandelen/sporten kan ik me voorstellen dat dat met je hoofd ook kan.

Maar goed, helm moet in eerste instantie lekker strak om je hoofd zitten, zonder drukpunten.

Je helm moet gewoon lekker zitten, zodra je vindt dat ie niet helemaal lekker zit of teveel wiebelt dan is ie eigenlijk niet helemaal goed. Kan je hem inderdaad nog wat strakker afstellen?

Ik heb een kale kop, ik krijg snel een rood hoofd als ik me een beetje uitsloof, etc. Als een hoofd zou kunnen uitzetten door inspanning, zou ik het toch wel als eerste merken. Volgens mij is het pure kolder!

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Hoe verkoop ik de laatste voorraad helmen voordat het seizoen afloopt?
Gewoon een helm die helemaal niet past verkopen met een lulverhaal…

Hmmm, denk toch eerder dat je hoofd (afstervende hersens) krimpt als je teveel nuttigt tijdens aprèsskiën ;-)
Maar groeien tijdens sporten, nooit van gehoord

Ik heb een kale kop, ik krijg snel een rood hoofd als ik me een beetje uitsloof, etc. Als een hoofd zou kunnen uitzetten door inspanning, zou ik het toch wel als eerste merken. Volgens mij is het pure kolder!

Constant op 27 jan. 2012 22:02

Idem; een scheermeskale schedel en eveneens geen ‘groeiende’ kop van inspanning gehad… kolder it is!

I even pee standing sideways...

Dat een helm zou mogen knellen is mij in de winkel niet verteld.

MarcoF op 27 jan. 2012 16:17

Niet afknellen, maar een klein beetje is geen probleem. De binnenhelm is van piepschuim, wat bij gebruik zich naar de vormen van je hoofd vormt. Blijkt -ook bij mij- in praktijk inderdaad zo te werken.

I even pee standing sideways...

Ik heb helmen met een dunne voering, die zorgen er mede voor dat de helm een beetje knelt. Als het piepschuim gaat vervormen, dan is de helm toch te klein…?

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

@constant: Nee

Allemaal bedankt voor jullie reacties. Heb de helm terug gebracht en ergens anders een maat s gekocht.

Plaats een reactie