nieuwe skiverbinding

Dit onderwerp gaat over de bestemming Viehhofen
Gerrit7 februari 2020 · 09:05

Hallo,
ik ben een beetje de draad kwijt en vind het niet onmiddellijk zo terug wat betreft de nieuwe liftverbindingen in Viehhofen.
Wat ik begrijp is dat er vanuit Viehhofen een nieuwe liftverbinding komt rechtstreeks met de gletsher van Kaprun. Ik geloof dat deze er gaat staan in seizoen 2020/2021?

Momenteel is het zo dat als je in het skigebied van Hinterglemm Saalbach wil skiën je een skibus moet nemen vanuit Viehhofen die je naar het dichtsbijzijnde dorp Vorderglemm brengt. Maar ging er ook geen skiverbinding komen zodat je rechtstreeks aansluit vanuit het dorp Leogang of toch althans in het skigebied van Hinterglemm Saalbach? En voor wanneer ging dat zijn?

Alvast bedankt voor de antwoorden,

Nuet7 februari 2020 · 09:32

https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/474807/nieuwe-lift…

Alstu! Vanuit Viehhofen naar de Kitzsteinhorn is voorlopig nog ver weg.

Sarah7 februari 2020 · 09:58

Winterseizoen 2021-2022 komt er een liftverbinding vanuit Viehhofen naar Saalbach/Leogang.

Alex7 februari 2020 · 10:06

Alstu! Vanuit Viehhofen naar de Kitzsteinhorn is voorlopig nog ver weg.

Nuet op 7 feb 2020 09:32

Als in ‘Die komt er nooit aangezien het onmogelijk is!’

When life gets too complicated.... SKI
Daffie7 februari 2020 · 13:09

Alstu! Vanuit Viehhofen naar de Kitzsteinhorn is voorlopig nog ver weg.

Nuet op 7 feb 2020 09:32

Als in 'Die komt er nooit aangezien het onmogelijk is!'

Alex op 7 feb 2020 10:06

verklaar je nader?

Plannen richting Piesendorf liggen klaar; alleen is er wat weerstand.
Dan is het vanuit Piesendorf een lift omhoog de maiskogel op en je kunt van Fieberbrunn t/m Kaprun skieen.
Zal zeker nog een jaar of 5-10 duren; maar zeg niet dat het onmogelijk is

*bericht bewerkt door Daffie op 07 feb 2020 13:09

Alex7 februari 2020 · 13:26

verklaar je nader?

Plannen richting Piesendorf liggen klaar; alleen is er wat weerstand.

Dan is het vanuit Piesendorf een lift omhoog de maiskogel op en je kunt van Fieberbrunn t/m Kaprun skieen.

Heel simpel een rechtstreekse verbinding van Viehofen naar de Kitzstein is onmogelijk omdat er

  1. een berg tussen ligt en
  2. een hele brede vallei

De lift die ze van plan zijn te gaan bouwen vanuit Piesendorf gaat naar de Shmittten en niet naar de Maiskogel. Skiën van Fieberbrunn t/m Kaprun gaat hem dus niet worden.

*bericht bewerkt door Alex op 07 feb 2020 13:26

When life gets too complicated.... SKI
SleeVanEee8 februari 2020 · 07:14

Je kunt ook (nog?) niet skiën van de maiskogel naar de kitzsteinhorn, maar er is wel een lange en dure liftverbinding aangelegd.
Waarom zouden ze niet ook zo’n verbinding maken tussen piesendorf en de maiskogel?
Dan kunnen ze zeggen dat het hele gebied per lift verbonden is.

Alex8 februari 2020 · 08:38

@SleeVanEee De wonderen zijn de wereld nog niet uit, maar waarom zouden ze een verbindingslift bouwen die alleen maar een vlak stuk grond overbrugd?

When life gets too complicated.... SKI
SleeVanEee8 februari 2020 · 10:09

Om de zelfde reden waarom er nu een verbindingslift ligt tussen de kitzensteinhorn en de maiskogel. Alles lijkt te gaan om de meeste aaneengesloten kilometers skigebied. Dat van de ene hoek naar de andere vervolgens voor de gemiddelde skitoerist niet te doen is, lijkt zelfs die toerist niet te schelen. Er wordt veel geselecteerd op gebiedsgrootte, zonder dat men kijkt of deze kilometers ook echt iets toevoegen.

Bennieblogger8 februari 2020 · 11:20

@Sleevaneee Die verbindingslift Maiskogel-Kitzsteinhorn was vooral bedoeld om de filedruk door Kaprun te verminderen. Tussen 8.30u en 10u had je een bijna onafgebroken stroom auto’s richting de gletsjer die het dorp lam legde, en in de middag in mindere mate ook, maar dan de andere richting.

SleeVanEee8 februari 2020 · 12:03

@Bennie Dat klopt. Nu verschuift deze stroom waarschijnlijk naar de Maiskogel, alleen de stroom vanuit Kaprun zelf ben je dan kwijt. Mooi argument om een lift te bouwen tussen de Schmittenhöhe en de Maiskogel (via Piesendorf). Just my 2 cents…

*bericht bewerkt door SleeVanEee op 08 feb 2020 12:03

Roeladmin8 februari 2020 · 12:17

@SleeVanEee De wonderen zijn de wereld nog niet uit, maar waarom zouden ze een verbindingslift bouwen die alleen maar een vlak stuk grond overbrugd?

Alex op 8 feb 2020 08:38

Hier wordt wel over nagedacht. We spraken afgelopen zomer met de baas van de Bergbahnen in Zell am See:

“We denken aan een horizontale lift- of treinverbinding tussen de dalstations van de Hochsonnberg en de Maiskogel. Maar voordat er aan de kant van de Maiskogel weer gebouwd mag worden zijn we minstens 5 jaar verder. Na het grote project van de 3K K-onnection moet er opnieuw een gecompliceerd, juridisch traject doorlopen worden.”

https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/474807/nieuwe-lift…

Weerman, redacteur, skiër, Limburger
Gerrit10 februari 2020 · 10:39

Allen bedankt alweer voor de vele antwoorden.

@Roel
ik richt mij tot jou om te zien of de samenvatting van al hetgeen hierboven is neergepend correct is.

Dus als ik goed begrijp.

  • zijn de Maïskogel en de Kitzsteinhorn nu verbonden met de 3K

  • komt er vanuit het dorpje Piesendorf ook een gondel/lift naar de Schmittenhoge (maar ik vind nergens een jaartal)??

  • Er is reeds een verbinding van de Schmittenhoge naar Viehhofen. Van Viehhofen naar Deelgebied Leogang (en zo naar circus Hinterglemm Saalbach) is voor 2021 - 2022

  • van Piesendorf naar Maïskogel kan nog 5 a 10 jaar duren. (reden is dat er niet meteen onmiddellijk terug mag gebouwd worden langs kant van Maïskogel)

Dus als ik het heel goed begrijp hebben/krijgen we dus twee apparte gebieden.

  • De maiskogel + Kitzsteinhorn

  • Vanuit het dorp Piesendorf hebben we dus de Schmittenhoge + Skicircus Hinterglemm Saalbach (vanaf 2021/2022 verbinding Viehhofen met Leogang), maar zoals gezegd ontgaat mij het jaartal van Piesendorf naar de Schmittenhoge??

Het hele grote Megagebied (Kitzsteinhorn + skicircus Hinterglemm Saalbach) hangt af van de verbinding Piesendorf met Maïskogel, maar dit kan nog ettelijke jaren op zich laten wachten.

Is dit correct? Graag nog een antwoord ook op het jaartal Piesendorf met de Schmittenhoge?

Iedereen bedankt,

Gerrit

Roeladmin10 februari 2020 · 11:05

@Gerrit je samenvatting klopt. Qua jaartallen is gewoon veel nog niet zeker omdat er onderhandelingen moeten plaatsvinden die makkelijk vertraging kunnen oplopen. Zo ook bij de verbinding Piesendorf-Maiskogel. Het eerstkomende project is waarschijnlijk de verbinding Viehhofen-Leogang.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger
Gerrit10 februari 2020 · 11:10

@Roel
sorry een laatste vraagje dan nog. Dus het is mogelijk dat de verbinding Viehhofen-Leogang er dus nog eerder komt dan de verbinding Piesendorf - Schmittenhoge? Maw: de verbinding Piesendorf - Schmittenhoge is dus ook nog niet zeker wanneer die er komt of dat die er komt?

Bennieblogger10 februari 2020 · 11:27

@Gerrit Dat is correct. Men is namelijk al verder gevorderd met de besneeuwingsmogelijkheden in Viehhofen; de bouwverordeningen zijn hier in een verdergevorderd stadium.
Verder zijn op dit moment Saalbach-Hinterglemm-Leogang-Fieberbrunn-Zell am See al skibaar verbonden. Kaprun is momenteel per skibus behoorlijk goed verbonden vanaf de Areit x-press. Vanuit Piesendorf zou er dan alsnog een skibusverbinding moeten komen of een - in verhouding - dure metroverbinding of een hele lange gondel halverwege de berg naar de 3S gondel op de Maiskogel. Die laatste optie betekent een flinke landschapsvervuiling.
Voorts is het qua tijd ook ondoenlijk om vanuit Saalbach naar de eventuele verbinding Piesendorf te skiën, daarna de gletsjer op te gaan en weer terug te skiën. Dan is er geen pauze mogelijk en heb je pak 'm beet 5 minuutjes om van het uitzicht op de Kitz te genieten. Daarnaast voegt de kleine 60Km niet zo heel veel meer toe aan de reeds verbonden 347km van SHLFZaS. Dus haast zal men er niet mee maken, die verbinding Piesendorf - Maiskogel (uitgaande van gelden vanuit het Skicircus).

Gerrit10 februari 2020 · 11:34

@Bennie

Verder zijn op dit moment Saalbach-Hinterglemm-Leogang-Fieberbrunn-Zell am See al skibaar verbonden
Is nog niet correct. Wel vanaf 2021/2022 als de verbinding Viehhofen met Leogang er is. Dan wel.

Bennieblogger10 februari 2020 · 13:04

@Gerrit De afdaling Leogang - Viehhofen is al beter begaanbaar dan ooit te voren. Dat noem ik al wel skibaar, zij het eenrichtingsverkeer.

Gerrit10 februari 2020 · 13:11

@Bennie
ik had het wel over tweerichtingverkeer :-) Als je van de Schmittenhoge komt of je komt van Leogang (afdaling naar Viehhofen) moet je dus een skibus nemen terug naar de lift in Volderglemm en dat is spijtig, maar féénmaal de lift er is van Vliehhofen naar Leogang (2021 - 2022) is dit verleden tijd :-)

michelr10 februari 2020 · 13:32

@SleeVanEee De wonderen zijn de wereld nog niet uit, maar waarom zouden ze een verbindingslift bouwen die alleen maar een vlak stuk grond overbrugd?

Alex op 8 feb 2020 08:38

Dit is qua autoverkeer beter waar je nu nog vanauit Zell am See met de bus of auto moet kan men dan de gondel nemen. Althans denk dat dit een overweging is.

michelr10 februari 2020 · 13:34

@Bennie

Verder zijn op dit moment Saalbach-Hinterglemm-Leogang-Fieberbrunn-Zell am See al skibaar verbonden
Is nog niet correct. Wel vanaf 2021/2022 als de verbinding Viehhofen met Leogang er is. Dan wel.

Gerrit op 10 feb 2020 11:34

Niet helemaal vanaf deze winter is Viehhofen verbonden met Zell am See, je kan vanuit Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn in Viehhofen komen (piste 168) maar alleen terug met de bus.

Vanaf 2021/2022 is hier een lift die je vanaf Viehhofen naar de Asitz brengt en dan is alles met elkaar verbonden en met een lift begaanbaar ipv bus.

bertmerckx15 februari 2020 · 02:23

Iemand een idee hoe lang je er over doet van bvb beneden aan de Areitbahn tot Hinterglemm en terug?
Helemaal naar fieberbrunn lijkt me onmogelijk op 1 dag, ttz de bus nemen aan het hotel in kaprun, via Areitbahn en afdaling andere kant naar Viehofen, bus naar Saalbach, lift andere kant naar boven en weer afdalen naar Fieberbrunn. En dan ongeveer dezelfde weg terug, zonder bus Saalbach-Viehofen dan…

*bericht bewerkt door bertmerckx op 15 feb 2020 02:28

Bennieblogger15 februari 2020 · 06:42

Met een beetje tempo doe je zo'n anderhalf uur over Areit-Viehhofen. Een uur kan als er geen wachttijden zijn; een zeldzaamheid.
Schönleiten-Hinterglemm mag je ook weer zo'n anderhalf uur voor rekenen. Dan komt daar de wachttijd voor de bus en de rit van 5 min. nog bij.
Fieberbrunn op en neer kun je ook redden trouwens, kost maar een half uurtje meer enkele reis dan Hinterglemm. Terugweg via de andere kant kost trouwens fractioneel meer tijd, maar is vergelijkbaar met de heenweg. En Viehhofen - Areit doe je dan weer in een uurtje.

*bericht bewerkt door Bennie op 15 feb 2020 06:45

bertmerckx15 februari 2020 · 14:21

Met een beetje tempo doe je zo'n anderhalf uur over Areit-Viehhofen. Een uur kan als er geen wachttijden zijn; een zeldzaamheid.
Schönleiten-Hinterglemm mag je ook weer zo'n anderhalf uur voor rekenen. Dan komt daar de wachttijd voor de bus en de rit van 5 min. nog bij.
Fieberbrunn op en neer kun je ook redden trouwens, kost maar een half uurtje meer enkele reis dan Hinterglemm. Terugweg via de andere kant kost trouwens fractioneel meer tijd, maar is vergelijkbaar met de heenweg. En Viehhofen - Areit doe je dan weer in een uurtje.

Bennie op 15 feb 2020 06:42

dank, dat zullen we volgende week eens testen 👍

Plaats een reactie