Wat doen skischoenen?

Thanks @Skitechniek maakt voor mij aardig wat duidelijk. Ben nog een enorme stuntel en nog veel te leren, maar merkte al wel duidelijk wat iets meer naar voren en achteren doet met het sturen. Dat centraal staan wordt nog lekker oefenen. Ach heb nog tot volgende winter tot ik het een beetje moet kunnen.

Tiny-M op 9 feb 2020 20:00

Misschien eens een les boeken bij @Skitechniek . Als ik zie hoe enthousiast hij kleine kinderen leert skiën dan moet dat bij jou ook wel lukken. ;)

Übung macht den meister!!!

Waarom ben je skiën aan het leren dan @Tiny-m?

Shane op 9 feb 2020 21:05

Geheel uit vrije wil. Ze is er achtergekomen dat snowboarden eigenlijk helemaal niks is voor haar.

Übung macht den meister!!!

@Shane
Eens wat betreft je zienswijze.
En bio-mechanisch uitschrijven, tja, dan wordt het artikel echt lang en ingewikkeld en ik probeerde zelf ook al zoveel mogelijk te simplificeren haha. Misschien iets voor een volgend artikel. ;)

Ik heb iig al het een en ander toegelicht in de reactie boven jouw reactie.

Skitechniek op 9 feb 2020 19:39

Ja, snap ik @Skitechniek. Maar aangezien je je graag op de wetenschappelijke weg begeeft zul je toch je theorie uiteen moeten zetten alvorens dat met je experimenten te bekrachtigen.

Terzijde, ik zie de Oostenrijkers ergens de komende jaren ook nog wel van hochvoreinwarts afstappen…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Waarom ben je skiën aan het leren dan @Tiny-m?

Shane op 9 feb 2020 21:05

Geheel uit vrije wil. Ze is er achtergekomen dat snowboarden eigenlijk helemaal niks is voor haar.

RFKANGOO op 9 feb 2020 21:08

Serieus?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Waarom ben je skiën aan het leren dan @Tiny-m?

Shane op 9 feb 2020 21:05

Geheel uit vrije wil. Ze is er achtergekomen dat snowboarden eigenlijk helemaal niks is voor haar.

RFKANGOO op 9 feb 2020 21:08

Serieus?

Shane op 9 feb 2020 21:31

Kom ik zo geloofwaardig over tegenwoordig?

Übung macht den meister!!!

Waarom ben je skiën aan het leren dan @Tiny-m?

Shane op 9 feb 2020 21:05

Geheel uit vrije wil. Ze is er achtergekomen dat snowboarden eigenlijk helemaal niks is voor haar.

RFKANGOO op 9 feb 2020 21:08

Serieus?

Shane op 9 feb 2020 21:31

Min of meer noodzakelijk voor m’n andere hobby in de winter: paragliden. Opstijgen in de sneeuw is bijna niet te doen met een snowboard. Anyway, dit voorjaar&najaar gaan we benutten om brevet 2 binnen te halen. Scherm en harnas afgelopen week uitgezocht, gaat helemaal goedkomen :)

Waarom ben je skiën aan het leren dan @Tiny-m?

Shane op 9 feb 2020 21:05

Geheel uit vrije wil. Ze is er achtergekomen dat snowboarden eigenlijk helemaal niks is voor haar.

RFKANGOO op 9 feb 2020 21:08

Serieus?

Shane op 9 feb 2020 21:31

Kom ik zo geloofwaardig over tegenwoordig?

RFKANGOO op 9 feb 2020 21:42

Nee, eerlijk gezegd niet 😉. Mijn eerste idee was een grap maken, maarja, dit zijn dan ook weer van die dingen die je niet fout wil hebben he
Dat word je dan weer tot in de eeuwigheid na gedragen 😁.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Wat een gedoe allemaal joh @Tiny-m 😁. Aangezien ik zelf toch voorlopig nog niet kan skiën wil ik best een keertje met je trainen hoor! Heb ik ook een uitje haha.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane you’re on!

Wat een gedoe allemaal joh @Tiny-m 😁. Aangezien ik zelf toch voorlopig nog niet kan skiën wil ik best een keertje met je trainen hoor! Heb ik ook een uitje haha.

Shane op 9 feb 2020 22:29

Weet waar je aan begint. 😁😁

Übung macht den meister!!!

Complimenten voor deze uiteenzetting, zoveel te leren nog en dit maakt veel duidelijk. @skitechniek

Mijn leraar van de indoor rolbaan zegt altijd ‘naar voren’ maar dat is dus omdat ik geneigd ben niet centraal te staan (gebrek aan durf). Dan laat hij mij de schnallen losmaken en gaat het al veel beter!
Bij het maken van een bocht zegt hij altijd: Kom omhoog, draai, stap bij en duwwwwwww. Mag ik uit jouw betoog opmaken dat dat laatste niet juist is? Dat het beter kan zijn : Kom omhoog, draai, stap bij en kaaaaant die ski. Of nog anders qua volgorde.
Zo lastig, goed skiën!

Tijd voor een uitpakparty?!

Wat een gedoe allemaal joh @Tiny-m 😁. Aangezien ik zelf toch voorlopig nog niet kan skiën wil ik best een keertje met je trainen hoor! Heb ik ook een uitje haha.

Shane op 9 feb 2020 22:29

Weet waar je aan begint. 😁😁

RFKANGOO op 10 feb 2020 00:05

Als het niks wordt ga ik gewoon lekker snel aan het bier @RFKangoo :D.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@gaston
Ik zou inderdaad kant i.p.v. duw zeggen. Bij de Oostenrijkse leerweg leer je 3 manieren van sturen: kanten, drehen, belasten. Belasten is wat je wil, namelijk op de ski balanceren en deze met je gewicht belasten, dat is iets wezenlijks anders dan duwen.

Als je kijkt naar hoe een ski natuurkundig stuurt dan kan je een ski alleen (rond) sturen door te kanten. Drehen (zeg maar hakken smijten/dijbeen in heupkom draaien) en de ski belasten zijn bewegingen die verder kunnen helpen bij het sturen, maar niet primair noodzakelijk.

Ik ben tevens tegen bijstappen. M.i. werkt dat bovenlichaam-/heuprotatierotatie in de hand. Ik zou dat ook afleren.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 10 feb 2020 19:17

+1 voor de weerzin van @skitechniek tegen het bijzetten.

Heb het ooit zo geleerd en dat is er onwijs moeilijk weer uit te krijgen ;)

Edwin van Riel

Bijstappen insinueert dat het oke is om die nieuwe binnenski na de ontlasting weer stevig neer te zetten… En dat klopt dus niet @Gaston. Die nieuwe binnenski moet heel licht blijven.

Voor mij heeft een bocht 3 fases 😉. Ontlasten, kanten, belasten. Dus: kom omhoog (niet mijn voorkeur maar dat is weer een andere discussie), kant en duwwwwww (alleen wel op de manier zoals @Skitechniek zegt). Het volledig ontlasten door het echt van de sneeuw tillen van de nieuwe binnenski, zoals dat bij bijstappen gebeurt, daar ben ik niet tegen. Maar die ski mag dan pas na het omkanten weer de sneeuw raken. De Zwitsers doen dit bijvoorbeeld.

*bericht bewerkt door Shane op 10 feb 2020 20:41

I can stick uphill ice, on my saucer...

Dank voor de reacties.
Het is op de rolbaan voor mij gewoon zeer lastig om zonder bijstappen parallel te gaan. Het is een fase, waarbij de betere jongens het niet meer doen. In de sneeuw doe ik het niet, want de sneeuw is makkelijker.

Maar ik ga graag een keer met jullie hoor :D

Tijd voor een uitpakparty?!

Wat een heerlijk exposé weer @Skitechniek.Ter aanmoediging een still uit een trainingsvideo van een worldcupper, mooi om te zien dat ze centrale balans houden door het bovenlichaam verder naar voren te bewegen en niet de knieën (piste is iets steiler dan plaatje suggereert).

null

*bericht bewerkt door Sndr op 11 feb 2020 07:33

Balans aanleren als volwassene is een totaal andere league. @Sndr

Tijd voor een uitpakparty?!

Naar aanleiding van het gestelde door de TS heb ik een paar, hoewel niet wetenschappelijk onderbouwd, opmerkingen, gebaseerd op eigen ervaring.

Allereerst ben ik het er mee eens dat een skiër op de gehele voet moet staan tijdens het skiën en dat hangen/leunen in de schoen niet goed is. Waar ik het niet mee eens ben is, dat scheenbeen druk niet goed is.

TS refereert naar een onderzoek met een WC-skiër. Ik denk echter dat iedere WC-skiër die een wedstrijd skiet, ongeacht discipline scheenbeendruk geeft. Ik meen dit te zien tijdens wedstrijden.

In stelling 1 wordt gesteld dat op basis van de data bijna tot geen druk op de voor/achter kant van de schoen is en dat scheenbeendruk niet van belang is.
Scheenbeen druk is echter wel wezenlijk van belang. Op eigen ervaring kom ik op het volgende:

  • Als ik met mijn ski’s dwars op de helling naar beneden rutsch en ik geef dan tijdens het rutschen scheenbeendruk op de schoen, gaat de ski voorwaarts.
  • Als ik in pflug de bocht wil maken doe ik dat door 1 ski te belasten. Het liefst wil ik daarbij mijn bovenlichaam tussen de ski’s houden. Als ik door scheenbeendruk mijn ski belast geef ik druk, waarbij mijn bovenlichaam tussen de ski’s blijft en de ski de bocht maakt.
  • Dit geldt tot het maken van de parallelbocht.
  • Bij het maken van geslipte parallelbochten helpt scheenbeendruk mij bij het inzetten van de bocht en het slippen van de ski.
  • Carven kan perfect uitgevoerd worden door het omkanten van de benen, zonder scheenbeendruk. Hierop kom ik nog terug bij opmerking stelling 5.

Bovenstaande gesteld hebbend is voor mij het fundament onder het betoog van TS, voor stelling 2, 3 en 4 weg.

Stelling 2:
Voor wat betreft stelling 2, wellicht dat @Marco-Paul hier wat wetenschappelijks over kan zeggen.

Stelling 3 en 4:
Voor stelling 3 en 4 ben ik van mening dat een zwaardere skiër wel degelijk baat heeft bij een schoen met hogere flexwaarde, om scheenbeendruk op te vangen en de druk door te zetten op de ski.

Stelling 5:
Als ik scheenbeendruk geef op de ski reageert de ski anders, in mijn beleving door meer druk.
Als ik aan het carven ben en ik geef tijdens het carven actief scheenbeendruk maakt de ski een andere (kortere) radius dan als ik geen scheenbeendruk geef. Dit impliceert dat scheenbeendruk wel degelijk invloed heeft. Hetzij door de druk het zij door verplaatsing zwaartepunt.

Stelling 6:
Bovenstaande bij stelling 5 neemt gedeeltelijk het fundament weg voor stelling 6. Daarnaast ben ik van mening dat de skischoen in eerste instantie het medium is om de beweging over te brengen van het lichaam op de ski. Dat een stijvere schoen minder voering heeft is daarin meegenomen, maar ik denk dat een hogere flex minder absorbeert aan kracht/beweging en dat een stijfere schoen wel degelijk invloed heeft op de uitvoering.

Stelling 7:
Ook dit vindt ik niet expliciet te beantwoorden. Een te stijve schoen heeft echter een negatieve invloed denk ik.

Zoals bovenaan al aangegeven is mijn verweer op basis van eigen waarneming waarbij voor mij geldt, dat het plezier welke ik zelf beleef voor mij voorop staat. Ik ski voor mij zelf. Niet voor een ander.

Een ieder die kan carven nodig ik uit om tijdens het carven is een keer, alleen voor de beleving, actief de scheenbeen druk op te zoeken.
Als laatste opmerking ben ik met de TS eens dat dit kracht kost en impact heeft op de knieën.

Wellicht is dit een knuppel in het hoenderhok, wellicht krijg ik het hele topic over mij heen, hetzij zo.

smeltskiservice.nl

Bijstappen insinueert dat het oke is om die nieuwe binnenski na de ontlasting weer stevig neer te zetten… En dat klopt dus niet @Gaston. Die nieuwe binnenski moet heel licht blijven.

Voor mij heeft een bocht 3 fases 😉. Ontlasten, kanten, belasten. Dus: kom omhoog (niet mijn voorkeur maar dat is weer een andere discussie), kant en duwwwwww (alleen wel op de manier zoals @Skitechniek zegt). Het volledig ontlasten door het echt van de sneeuw tillen van de nieuwe binnenski, zoals dat bij bijstappen gebeurt, daar ben ik niet tegen. Maar die ski mag dan pas na het omkanten weer de sneeuw raken. De Zwitsers doen dit bijvoorbeeld.

Shane op 10 feb 2020 20:31

Precies! Ik ben er ook niet tegen… There more than one way to skin a cat (vreemd gezegde eigenlijk). Iets is niet per definitie goed of fout als het niet uit Oostenrijk komt.

BW
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

@Sndr
Door het bovenlichaam verder naar voren te bewegen verbetert je centrale balans niet, maar dat is irrelevant bij rechtdoor skiën, dit gaat puur om aerodynamica en dat mag best ten koste gaan van je centrale balans. Daarbij is dit volgens mij een vrouw, vrouwen skiën sowieso vaak met het bovenlichaam wat verder naar voren dan mannen, omdat het zwaartepunt van een vrouw door hun bouw verder naar achter ligt dan die van een man.

@Shane @dokteruk
Daar ben ik ook niet op tegen, maar dat is natuurlijk iets anders dan bijstappen.


Ik til in het bovenstaande filmpje ook een aantal keer mijn binnenste ski op, maar dat is wezenlijk anders dan bijstappen. Dat is om vroeg in de bocht je balans op de nieuwe buitenste ski te vinden.

@Smelt
Ik denk niet dat je het artikel helemaal snapt, noch dat je mijn toelichting in dit topic hebt gelezen.
Ik heb nooit gesteld dat scheendruk niet goed is, dat is helemaal prima. Sterker nog, ik heb zelfs gesteld dat er in de racerij met heel veel scheendruk wordt geskied. Klinkt natuurlijk tegenstrijdig ten opzichte van wat ik in het artikel betoog, maar dat valt prima met elkaar te rijmen.

Als je met een correcte houding in een goed passende schoen staat hoor je net zoveel druk op je kuit als op je scheen te voelen. Dan sta je neutraal en heb je genoeg scheendruk. Ik ageer tegen het naar voren ‘leunen’/op de voorvoet staan/excessief de knieën en enkels buigen.

null

De bovenstaande foto laat twee skiers zien: ik + Hirscher. Hier zie je ontzettend ver het zwaartepunt voor de buitenste schoen staat.
Er is no way dat er hier geen scheendruk is, mogelijk buigt de schoen zelfs een beetje. Wat je echter ook moet zien is hoe ontzettend ver het binnenste been voor het buitenste been staat. Het zwaartepunt staat daarom tussen de twee ski’s in, precies in het midden, centraal. Je kan dus je zwaartepunt heel ver naar voren bewegen en toch op je hele voet blijven staan. Het is niet mogelijk om je zwaartepunt zover naar voren te bewegen en de ski’s gelijk te houden door naar voren te leunen. Wat het artikel dus stelt is dat het niet de scheendruk is die de ski laat buigen, maar de positie van je zwaartepunt. Dat betekent niet dat er geen contact is met je schenen tegen de schoen Als je je knieën en enkels heel ver buigt en daardoor heel veel scheendruk hebt, dan heeft dat echter geen effect op de ski. Als je echter je zwaartepunt naar voren beweegt heeft dat wel effect op de ski, daardoor krijg je natuurlijk scheendruk, maar dat is helemaal niet zo belangrijk.

Het experiment met de WC skier (is een downhiller overigens) is buiten de poorten gedaan en als jij onder normale omstandigheden skiet en de ski’s netjes bij elkaar houdt (dus niet de binnenste heel ver voor de buitenste), dan sta je als het goed is ‘cuff neutral’ en heb je net zoveel druk voor, als achter op de schoen. Dat is wat een centrale houding impliceert.

Conclusie, het idee dat ik probeer over te brengen is dat scheendruk niks doet, maar je zwaartepunt. Dat betekent niet dat je niet met de scheen tegen de voorkant van je schoen moet staan.

Wat je dus allemaal stelt bij stelling 1 heeft niks met scheendruk te maken, maar met je zwaartepunt. Dit is onderzocht, als jij het ermee oneens bent prima. Agree to disagree wat dat betreft.

Wat betreft stelling 3/4, ik heb volgens mij zelfs beaamd dat een zwaardere skiër baat kan hebben bij een iets stijvere schoen, het heeft alleen niks te maken met druk zetten op de ski. Dus ook wat dat betreft, agree to disagree.

Wat betreft stelling 5, dit komt toch echt door het verplaatsen van je zwaartepunt en niet door de scheendruk.
Ander leuk onderzoekje waarin werd gevonden dat de center of pressure dichterbij de hiel zat dan bij de tenen tijdens de bocht:
https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-0-387-46050-5_…
Er is ook een onderzoek naar de knee angles van WC skiers in de reuzenslalom vs. de slalom, daarin werd gevonden dat de knie minder wordt gebogen tijdens de reuzenslalom dan tijdens de slalom, dit heeft natuurlijk puur te maken met het feit GRF (ground reaction force) hoger is in een reuzenslalom en een langer been beter de druk kan opvangen. Nu zegt dit niks over de hoek van de enkels natuurlijk.

Ik kan overigens prima dezelfde radius skiën met mijn schoenen los t.o.v. schoenen vast. Wat bewijst dat dan? Laat ik het nog anders stellen, ik daag eenieder uit om een kleinere radius dan ik te skiën op hetzelfde materiaal. Ski ik met de schoenen los en degene die aan het experiment wil deelnemen skiet met de schoenen vast. Wat mij betreft neem je een schoen met flex 380 als je denkt dat het helpt.

Wat betreft stelling 6, agree to disagree. Daarbij denk ik dat je niet helemaal snapt wat ik bedoel. Ik bedoel dat een stijvere schoen meer van de externe krachten absorbeert, als in middelpuntvliedende kracht/GRF/G-forces etc… Ik heb het niet over de kracht die vanuit het lichaam op de schoen staat.

Wat betreft stelling 7 zijn we het eens dan, ook ik zei dat het niet eenduidig te beantwoorden is. ;)

Overigens wordt het skiënd wel iets complexer omdat je ook met de hellingshoek te maken hebt. Blabla…

Martin7182 op 9 feb 2020 18:24

Even mezelf corrigeren, wat ik hier probeer te zeggen is dat de wrijving van de ski extra scheendruk genereert. Op hoge snelheid merk je daar vaak niets van omdat de luchtweerstand zoveel hoger is. Maar in slechte sneeuw merk je het zeker.

Mijn leraar van de indoor rolbaan zegt altijd ‘naar voren’ maar dat is dus omdat ik geneigd ben niet centraal te staan (gebrek aan durf). Dan laat hij mij de schnallen losmaken en gaat het al veel beter!
Bij het maken van een bocht zegt hij altijd: Kom omhoog, draai, stap bij en duwwwwwww.

Gaston op 10 feb 2020 00:40

Zou dit ook met wrijvingsweerstand te maken kunnen hebben? Ik heb nog nooit op een rolbaan gestaan, dus ik weet het niet. Kan me wel voorstellen dat je bij veel weerstand sneller achterop komt te staan.

Ik heb nooit gesteld dat scheendruk niet goed is, dat is helemaal prima. Sterker nog, ik heb zelfs gesteld dat er in de racerij met heel veel scheendruk wordt geskied. Klinkt natuurlijk tegenstrijdig ten opzichte van wat ik in het artikel betoog, maar dat valt prima met elkaar te rijmen.

Als je met een correcte houding in een goed passende schoen staat hoor je net zoveel druk op je kuit als op je scheen te voelen. Dan sta je neutraal en heb je genoeg scheendruk.

Hier zie je ontzettend ver het zwaartepunt voor de buitenste schoen staat.
Er is no way dat er hier geen scheendruk is, mogelijk buigt de schoen zelfs een beetje. Wat je echter ook moet zien is hoe ontzettend ver het binnenste been voor het buitenste been staat. Het zwaartepunt staat daarom tussen de twee ski’s in, precies in het midden, centraal. Je kan dus je zwaartepunt heel ver naar voren bewegen en toch op je hele voet blijven staan. Het is niet mogelijk om je zwaartepunt zover naar voren te bewegen en de ski’s gelijk te houden door naar voren te leunen. Wat het artikel dus stelt is dat het niet de scheendruk is die de ski laat buigen, maar de positie van je zwaartepunt. Dat betekent niet dat er geen contact is met je schenen tegen de schoen Als je je knieën en enkels heel ver buigt en daardoor heel veel scheendruk hebt, dan heeft dat echter geen effect op de ski. Als je echter je zwaartepunt naar voren beweegt heeft dat wel effect op de ski, daardoor krijg je natuurlijk scheendruk, maar dat is helemaal niet zo belangrijk.

Skitechniek op 12 feb 2020 21:23

@skitechniek Ik kan je verhaal alleen maar beamen… Chapeau!

Ik ben het voor 99% met je eens. Het probleem is dat zwaartepunt een lastig begrijp is en mensen in het begin van hun ski loopbaan altijd een beetje lui achterover hangen. Wat de zaak nog meer compliceert is dat daarbij ook nog gepoogd wordt met lichaam en voeten te sturen. Voila, de beginnershouding is geboren!

Om dat te corrigeren wordt er zo gehamerd op vorlage. Met scheendruk wordt denk ik enkel bedoeld dat de schenen de schoen moeten voelen. Als mensen dan het gevoel hebben dat ze op hun voorvoet staan, staan ze in wezen neutraal actief. De instructie: “probeer te overdrijven, dan doe je het netaan goed” werkt dan wel, maar is daarom niet automatisch geheel correct.

Er is niemand die het gecontroleerd volhoudt om op de voorvoet danwel hielen te staan. Terwijl er grote middelpuntsvliedende krachten met het zwaartepunt spelen. Dat is namelijk een instabiele houding waardoor het onmogelijk is om koers te houden. Het rijden met een motor is enigzinds vergelijkbaar. Een bocht wordt niet gemaakt door aan het stuur te draaien, op grote snelheid kan je zelfs gewoon rechtdoor gaan, maar door het zwaartepunt te verplaatsen. Ga maar eens de andere kant op hangen op een motor dan de kant waarheen je stuurt.

De buiging en radius van een ski wordt inderdaad door een samenspel van zwaartepunt en middelpuntsvliedende kracht bepaald. De mogelijkheid om een grote middelpuntsvliedende kracht op te bouwen wordt bepaald door een stabiele houding en is dus een neutrale stand.

Echter, bovenstaande is voor veel mensen moeilijk te bevatten. Ook voor de WC athletes overigens, maar die voelen wel wat er bedoeld wordt.

Een kleine toevoeging, een stijve flex dient eigenlijk om de houding onder invloed van middelpuntsvliedende kracht en oneffen heden zo stabiel mogelijk te houden. Daarom heeft een stijve schoen alleen een functie indien deze krachten groot zijn.

Lichaamsgewicht is slechts 1 van de componenten in dit verhaal. Een andere belangrijke is middelpuntsvliedende kracht. Wat minstens net zo belangrijk is als flex is de zijwaardse fixatie. De voor-achterwaardse fixatie kan met spieren echt gecorrigeerd worden. Door de flex heentrappen wat ik wel eens zie is in basis dus verkeerd en een uiting van een verkeerde houding.

Een goede uiteenzetting van @skitechniek

Chrz!
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Leuk topic dit, wat leren we veel. Hoop dat je nog een x een topic wil wijden aan de vraag hoe je nou de perfecte bocht (in tien miljoen stapjes) maakt @Skitechniek.

Overigens wordt het skiënd wel iets complexer omdat je ook met de hellingshoek te maken hebt. Blabla…

Martin7182 op 9 feb 2020 18:24

Even mezelf corrigeren, wat ik hier probeer te zeggen is dat de wrijving van de ski extra scheendruk genereert. Op hoge snelheid merk je daar vaak niets van omdat de luchtweerstand zoveel hoger is. Maar in slechte sneeuw merk je het zeker.

Mijn leraar van de indoor rolbaan zegt altijd 'naar voren' maar dat is dus omdat ik geneigd ben niet centraal te staan (gebrek aan durf). Dan laat hij mij de schnallen losmaken en gaat het al veel beter!
Bij het maken van een bocht zegt hij altijd: Kom omhoog, draai, stap bij en duwwwwwww.

Gaston op 10 feb 2020 00:40

Zou dit ook met wrijvingsweerstand te maken kunnen hebben? Ik heb nog nooit op een rolbaan gestaan, dus ik weet het niet. Kan me wel voorstellen dat je bij veel weerstand sneller achterop komt te staan.

Martin7182 op 12 feb 2020 22:09

Ik heb echt geen idee, sorry @Martin7182

Wat hier in dit topic allemaal verteld wordt doet mij de oren klapperen. En ik ben geen domme jongen. En niet dat mijn leraar het me verkeerd aanleert, dat geloof ik niet. Het is meer dat ik, denk ik, niet goed begrijp wat skiën nou echt inhoudt, qua beweging en balans. Je doet een trucje, zonder begrip. Althans zo voelt het wel vaak, eerlijk gezegd. En dat trucje, doen hele volksstammen.

Ik ben een trage leerling, zover ken ik mezelf. Weinig talent ook qua motoriek. Maar waar ik goed in ben is onthouden wat de leraar zegt, en die tips aan elkaar linken. Ik volg 25 rolbaan lessen per seizoen om beter te worden. Maar ik mis iets.
Een ‘probleem’ bij skiën vind ik, is dat er alleen maar praktijklessen gegeven worden. Je gaat de baan op, en volgt instructies op. Het ‘waarom’ erachter wordt soms wel kort aangestipt maar er is geen tijd voor diepgaande theorie. Wat logisch is, maar wel erg jammer. Want eigenlijk vind ik uitgebreide theorie, uitgelegd door een leraar, erbij horen. Waarom dat ontbreekt, is mij een raadsel. Daarom dat ik deze bijdrage van TS zo goed vind, ik probeer het echt te begrijpen!

Maar @Skitechniek zal vast theorielessen geven?

Sorry voor het kapen van het topic.

*bericht bewerkt door Gaston op 13 feb 2020 05:47

Tijd voor een uitpakparty?!

Leuk topic dit, wat leren we veel. Hoop dat je nog een x een topic wil wijden aan de vraag hoe je nou de perfecte bocht (in tien miljoen stapjes) maakt @Skitechniek.

Sndr op 12 feb 2020 23:10

Laat iedereen nou gewoon lekker doen op dit forum wat hij zelf leuk vindt…

I can stick uphill ice, on my saucer...

@gaston , mijnheer @skiechniek geeft de theorie erbij, tussen de praktijkstukken door. Absolute aanrader!

Af en toe moet je hem qua theorie wel een beetje afremmen, anders schiet het skiën er bij in ;)

Ben het wel met je eens, dat een stukje theoretische onderbouwing bij sommigen (waaronder ook mijzelf) beter werkt dan alleen oefeningen doen.

Beste werkt voor mij een combinatie van uren maken maar niet zonder het hoe en waarom daar achter. Punt is wel, dat de keuze uit trainers die echt weten waar ze het over hebben, best beperkt is. Oefeningen laten doen kunnen ze allemaal wel ;)

Edwin van Riel

Wel interessant wat je zegt @Gaston. Ik vind namelijk ook dat skien vaak heel onlogisch overgebracht wordt (terwijl het heel logisch is), sterker nog, ik denk dat heel veel vakantiegangers die les hebben gehad in onjuistheden geloven, zoals naar voren hangen of breed staan. Het aantal mensen dat begrijpt dat je gebalanceerd op 1 been moet staan is nog veel kleiner. Dat is overigens iets wezenlijks anders dan meer druk op de buitenski…

Even een gechargeerd voorbeeldje om mijn gevoel een beetje te schetsen: bij boksen stoten veel mensen die op wat latere leeftijd beginnen puur uit de arm en schouder en als ze harder willen stoten gaan ze wilder bewegen. Een boksleraar zal je gelijk vertellen dat echte kracht komt uit een beweging van het hele lichaam, waarbij je o.a. je lijf roteert, voorvoet draait en knieën buigt. Dat laat hij zien met een goede voorbeeld stoot. Iedereen snapt dit altijd direct, is immers een volkomen logische beweging.

Als dit zou gaan zoals bij skien, dan gaan we ons eerst focussen op kleine onderdelen zonder dat het totaalplaatje duidelijk is, zoals op het draaien van de voorvoet waarbij we niet goed vertellen op welke voet je moet staan. Wedden dat mensen dan dat voetje een beetje gaan draaien voor de sier, terwijl ze op hun achterste voet blijven staan ;). Later leer je dan je knieën buigen, wat heel onlogisch voelt, omdat je door je het leren voetdraaien op je achterste been bent beland. En als tenslotte het roteren van het bovenlijf wordt toegevoegd is de complete synergie die eigenlijk in de beweging hoort te zitten verloren en voelt die logische beweging helemaal niet logisch meer.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@gaston
Ik geef geen theorieles zonder praktijk, maar wel gezamenlijk zoals @evr66 al zei.

Wel interessant wat je zegt @Gaston. Ik vind namelijk ook dat skien vaak heel onlogisch overgebracht wordt (terwijl het heel logisch is), sterker nog, ik denk dat heel veel vakantiegangers die les hebben gehad in onjuistheden geloven, zoals naar voren hangen of breed staan. Het aantal mensen dat begrijpt dat je gebalanceerd op 1 been moet staan is nog veel kleiner. Dat is overigens iets wezenlijks anders dan meer druk op de buitenski…

Shane op 13 feb 2020 10:14

Helemaal waar. Ik vind overigens dat veel vakantieskiërs het best nog wel aardig doen met hun beperkte ervaring. De meesten skiën niet meer dan 48 uur per jaar. Vergelijk het b.v. met leren lopen op jonge leeftijd.; praktisch iedereen leert dat vrij snel (a.g.v. dagelijks oefenen), maar als je gaat analyseren hoe het natuurkundig precies werkt dan heb je er (net als skiën) toch een hele kluif aan.

Plaats een reactie