Schade aan belag - hoe repareren?

Iemand een idee hoe onderstaande schade gerepareerd kan worden?
Ik heb afgelopen week blijkbaar iets geraakt (maar geen idee wat precies). Het is niet echt een kras waarbij er materiaal uit het belag verdwenen is, maar eerder alsof een stomp voorwerp in het belag geduwd heeft. De randen rondom de schade lijken ook iets omhoog te staan. Aan de staalkant is geen schade.

Is dit iets wat zelf te repareren is, en hoe, of laat ik dit beter doen?

null

Dit is dé ideale 'schade' om zelf op met P-tex te oefenen. Diep genoeg zodat de P-tex blijft zitten en niet té diep zodat je er niet veel aan kunt verpesten. Repareren is overigens (vanaf de foto beoordeeld) niet noodzakelijk. Zelf draag ik dergelijke schades als een oorlogswond weer mee de piste op.

ps. Je staalkanten kunnen overigens wel een flinke slijpbeurt gebruiken

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 17 feb 2020 14:41

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Heb er ook al aan gedacht om dit zo te laten vermits ik niet weet wanneer dit gebeurd is en er dus ook geen hinder van heb ondervonden. Wat me wat terughoudener maakt is dat de kanten van de kras wat opstaan.

ps: Hoe beoordeel jij of de staalkanten aan een slijpbeurt toe zijn? Ik vind dit altijd moeilijk te beoordelen. Ski’s hebben slechts 2 weken gediend, en de kanten voelen nog vrij scherp aan (ook de vingernagel-test gedaan)

Een goed geslepen staalkant loopt kaarsrecht en glimt (bijna) niet op de overgang tussen base en edge(dit duidt op een afgeronde hoek). Op de foto golft de staalkant, heeft deze enkele butsen en lijkt de staalkant al aardig afgerond.
Slijpen is overigens best een leuke bezigheid om jezelf aan te leren nadat je het repareren hebt geoefend. Dan nog een waxsetje en je hoeft niet meer naar de specialist ;)

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 17 feb 2020 15:51

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Een goed geslepen staalkant loopt kaarsrecht en glimt (bijna) niet op de overgang tussen base en edge(dit duidt op een afgeronde hoek). Op de foto golft de staalkant, heeft deze enkele butsen en lijkt de staalkant al aardig afgerond.
Slijpen is overigens best een leuke bezigheid om jezelf aan te leren nadat je het repareren hebt geoefend. Dan nog een waxsetje en je hoeft niet meer naar de specialist ;)

Sneeuwbaard op 17 feb 2020 15:49

Thx voor het advies. Zal mezelf eens moeten verdiepen in het slijpen.
Waxen dit jaar voor het eerst zelf gedaan en ik kan zeggen dat dit een wereld van verschil is tegenover machinaal laten waxen. Wat tijd ingestoken, maar dit is het zeker waard!

Heb er ook al aan gedacht om dit zo te laten vermits ik niet weet wanneer dit gebeurd is en er dus ook geen hinder van heb ondervonden. Wat me wat terughoudener maakt is dat de kanten van de kras wat opstaan.

ps: Hoe beoordeel jij of de staalkanten aan een slijpbeurt toe zijn? Ik vind dit altijd moeilijk te beoordelen. Ski’s hebben slechts 2 weken gediend, en de kanten voelen nog vrij scherp aan (ook de vingernagel-test gedaan)

Klec op 17 feb 2020 14:51

Evt zou je het opstaande randje even weg kunnen snijden met een scheermesje vlak langs het belag. Veder niet echt nodig er wat aan te doen alhoewel een beetje knoeien met p-tex best een leuk tijdverdrijf is. Hier krijg je een beetje een idee hoe dat in zijn werk gaat

Edwin van Riel

Ik zal inderdaad al eens beginnen met de opstaande rand weg te snijden en mij dan eesn verdiepen in de P-Tex en de staalkanten slijpen.

Ofwel beide even uitbesteden. Iemand ervaring op dit vlake met Galy Sport in Brussel?
Waxen wil ik wel terug zelf doen, verschil met machinaal waxen was immens!

Plaats een reactie