Hulp bij ski keuze

Hallo, ik ben 71 jaar, meet 1,70 cm en weeg 70 kg.
ik ben gevorderd en heb 45 jaar ervaring (meerdere weken per jaar), mijn huidige ski is Head suppershape Magnum.
Vorig jaar in januarie was er veel n zware sneeuw op en naast de piste en had ik veel last met de knieen, dit jaar in januarie waren de pisten prachtig en weinig skiers, alles ging weer prachtig zonder probleem maar met knie verbanden. Nu in februarie was er veel volk en slechte kapot gereden pistes en was het veel minder.
Ik zoek dus een stabiele en goed dempende ski die elke soort bocht aan kan , gecarfd en geslipt en die dan ook nog goed wegkomt op de slechte en kapot gereden pistes.
Na wat huiswerk kom ik aan volgende skis:

  1. Fischer RC One 74 (F18)
    73 (F19 met kleinere radius)
    72 (F19 plus)
  2. Blizzard Firebird TI of Race TI
  3. Nordica Dobberman Spitfire TI of Pro
    en eventueel Head Suppershape I Rally
    Wat is jullie reaktie hierop, is daar iets bruikbaar van???

Heb inmiddels meerdere mensen gehoord die niet kapot zijn van de nieuwe rc one lijn van fischer.

Blizzard firebird serie slipt niet echt lekker en demping is ook niet top.

Nordica spitfire Pro is denk ik te weinig ski, de Pro zou kunnen maar is niet top in slechte onstandigheden.

Ik denk meer aan Atomic redster X9 wb (niet X9s), dynastar speedzone 12ti, rossignol Plus Ti. Allemaal goede pisteski’s, maar handelen slush wat beter.

Ik zou inderdaad aan een 2e paar gaan voor naast de Heads. Iets breder en makkelijk te draaien. @Elisabeth101, wat raad je aan één maatje onder de X9WB?

@elisabeth101 bedankt voor de info, zal die tips eens bekijken.

Ik zou inderdaad aan een 2e paar gaan voor naast de Heads. Iets breder en makkelijk te draaien. @Elisabeth101, wat raad je aan één maatje onder de X9WB?

Bennie op 24 feb 2020 18:25

Kan ook atomic x7 wb, dynastar 9ca, rossi mt ti. Maatje minder, ook allemaal prima’s ski’s.

Wat breder onder de voet en in de tip, maar met nog voldoende sidecut en nog steeds een performante piste ski die wat makkelijker door de meuk komt. De Rossignol Hero Elite Plus is hier al vernoemd, maar ook de Head Supershape Rally is zo’n XL slalom ski. De F19 zou ook kunnen, of andere all-rounders, maar dan boet je meestal een beetje in aan rebound / stabiliteit van de ski. Met gevoelige knieën is het ook beter de ski’s niet al te lang te nemen, liever iets korter.

@hupla bedankt voor de reactie, wat bedoelt U met niet te lang voor mijn 1,7m en 70 kg? Ik wil ook niet inboeten op stabiliteit en demping, verder is het nu zeker dat het een iets bredere ski zal zijn maar max 78mm dacht ik.

@eddyanny - dat moet je zelf een beetje aanvoelen en dat hangt ook van de ski af ;-) Zelf vind ik het type ski zoals de Supershape Magnum (sportief / race) op lichaamslengte erg lastig voor m’n knieën in wanneer de piste condities slecht en druk zijn. Op 10 cm onder lichaamslengte heb ik er geen last meer van, maar het blijft natuurlijk wel werken met zo’n ski. Met een F19 bijvoorbeeld heb ik geen probleem op lichaamslengte omdat die easy is, lichter voelt en meer rocker heeft (dus effectief ook korter is).

Hier is een goed artikel van wintersporters over het bepalen van de juiste ski lengte https://www.wintersport.be/weblog/bericht/326536/juiste-ski-…

Die Atomic x7 wb lijkt mij wel wat, iemand ervaring met deze ski?

Vrij vlak karakter en niet al te scherp, maar wel prima voor de minder makkelijke omstandigheden. Dus prima om naast de Magnums te gebruiken in de lastige omstandigheden. @Elisabeth101 Zijn ze bij Duijvestijn te testen?

*bericht bewerkt door Bennie op 25 feb 2020 22:09

ja van atomic hangen vrijwel alle ski’s er, ook de x7 wb. Van de head supershapes hebben ze tegenwoordig de magnum, rally en titan hangen.

OK, prima.
Allen bedankt voor de hulp.

Heb inmiddels meerdere mensen gehoord die niet kapot zijn van de nieuwe rc one lijn van fischer.

Ik anders wel, toch de 78 en 82 die ik geskied heb. ;)
Vind die beide beter dan de F18.
En ik zeker niet alleen. :)
Ligt er maar aan wat bij je past.

Bla, bla, bla.

Heb inmiddels meerdere mensen gehoord die niet kapot zijn van de nieuwe rc one lijn van fischer.

Ik anders wel, toch de 78 en 82 die ik geskied heb. ;)
Vind die beide beter dan de F18.
En ik zeker niet alleen. :)
Ligt er maar aan wat bij je past.

bartvwg op 26 feb 2020 07:58

Klopt jij bent de enige positieve tot nu toe 😁 ik heb geen mening want heb ze nog niet geskied. Maar zoals met alle ski’s zal de 1 ze fijn vinden en ze ander niet maar er zijn ook genoeg ski’s die unaniem positief beoordeeld worden. Deze dan niet helaas.

ik heb sinds dit jaar de X9 WB. Wat een heerlijke ski. Jaren op een Atomic VF73 geskied maar dit is echt totaal anders.
Zeer goede controle, makkelijk bochten draaien, zowel geslipt als carv. Op snelheid lekker stabiel.
Ook op mindere pistes kon ik er zeer goed mee uit de voeten.

Ski geeft me zoveel meer vertrouwen dan mijn oude ski, dat mijn gevoel ik dat ik met deze ski mezelf kan verbeteren.
Ik heb ze in de lengte 168. Ben zelf 184. (ski nu 10 jaar, meerder keren per jaar, week + lang weekend)

Bedankt @sicnarf mooie info, ik vraag mij af of er een groot verschil is tussen x7wben x9wb op gebied van comfort en vergevingsgezindheid ?

Hallo, ik ben 71 jaar, meet 1,70 cm en weeg 70 kg.
ik ben gevorderd en heb 45 jaar ervaring (meerdere weken per jaar), mijn huidige ski is Head suppershape Magnum.
Vorig jaar in januarie was er veel n zware sneeuw op en naast de piste en had ik veel last met de knieen, dit jaar in januarie waren de pisten prachtig en weinig skiers, alles ging weer prachtig zonder probleem maar met knie verbanden. Nu in februarie was er veel volk en slechte kapot gereden pistes en was het veel minder.
Ik zoek dus een stabiele en goed dempende ski die elke soort bocht aan kan , gecarfd en geslipt en die dan ook nog goed wegkomt op de slechte en kapot gereden pistes.
Na wat huiswerk kom ik aan volgende skis:

  1. Fischer RC One 74 (F18)
    73 (F19 met kleinere radius)
    72 (F19 plus)
  2. Blizzard Firebird TI of Race TI
  3. Nordica Dobberman Spitfire TI of Pro
    en eventueel Head Suppershape I Rally
    Wat is jullie reaktie hierop, is daar iets bruikbaar van???
eddyanny op 24 feb 2020 13:09

Ik lees al goede suggesties van @elisabeth101 en @Hupla. Ik weet niet of budget een probleem is maar ik heb een heel goede ervaring voor dat soort omstandigheden met Stöckli Laser AX en Stöckli Laser AR. Als de ski voor louter piste bedoeld is en je wil goed uit de voeten kunnen in de corn/slush dan zou ik de Laser AX aanraden. Als de ski voor naast de Head bedoeld is, dan zou je de Stöckli Laser AR kunnen overwegen vanwege wat meer all-mountain/off piste eigenschappen.

Groetjes,
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Ik lees al goede suggesties van @elisabeth101 en @Hupla. Ik weet niet of budget een probleem is maar ik heb een heel goede ervaring voor dat soort omstandigheden met Stöckli Laser AX en Stöckli Laser AR.

dokteruk op 27 feb 2020 08:05

Als ik even een zij-stapje mag maken in dit topic.
Bij heel veel ski-adviezen lees ik hetzelfde over de stockli ski’s. Duur, prijzig, “als budget geen probleem is” enz. terwijl deze dus toch vergelijkbaar zijn met (zoals o.a. hierboven zelf wordt aangegeven) ski’s van bijv Atomic, head, fischer, Rossignol enz.

Waarom zou je kiezen voor een duurdere Stockli ski? Waarom is deze duurder? En zie/ merk je dat ergens in terug?

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Als ik even een zij-stapje mag maken in dit topic.
Bij heel veel ski-adviezen lees ik hetzelfde over de stockli ski's. Duur, prijzig, "als budget geen probleem is" enz. terwijl deze dus toch vergelijkbaar zijn met (zoals o.a. hierboven zelf wordt aangegeven) ski's van bijv Atomic, head, fischer, Rossignol enz.

Waarom zou je kiezen voor een duurdere Stockli ski? Waarom is deze duurder? En zie/ merk je dat ergens in terug?

Veenhoorn op 27 feb 2020 09:01

Deze reactie begrijp ik heel goed. Toch is in het algemeen een Stöckli niet een ski zoals alle anderen. Op de eerste plaats is afwerking echt subliem, hoewel dat bij enkele andere hand-mades ook is (Blizzard, Atomic Redster o.a.). De belangrijkste meer waarde van de genoemde Stöckli’s is naar mijn mening de brede toepasbaarheid. Bijvoorbeeld, de Stöckli AX is een piste georienteerde all mountain ski, maar is ook goed kneiterhard te skiën. erg stabiel en direct. Daarnaast zijn de eigenschappen in de poeder ook nog zeer behoorlijk. Dat maakt voor mij dat deze ski niet echt te vergelijken is met de eerder genoemden. Het is aan TS of het prijsverschil het wel waard is. Dus mijn opmerking is alleen bedoeld om geen onrealische economische verwachtingen te wekken bij TS.

Grtz!
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 27 feb 2020 09:34

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

@Veenhoorn
Ik zie het meer als een beetje Audi-VW-Skoda. Verder blijft het een mening dingetje of het het geld waard is. Dokteruk vindt denk ik van wel, ik niet.

@Sjaak27 - je betaalt voor de liefde die je ski’s krijgen bij Stöckli en liefde is nou eenmaal onbetaalbaar 😉
https://youtu.be/bXiN_SjwgbI

Hallo @bartvw,
kunt U even een vergelijking maken tussen de F18 en de One 78, en is de stap naar 78 niet te groot voor slechte knieen?

Voor slechte knien, gevoegd bij je leeftijd adviseer ik je toch eens naar Elan te kijken. Bijv. de nieuwe Wingman in diverse variëteiten. O.a. de 78C is een erg “vriendelijke voor knie of andere ongemakken” type ski. Ben ietsje ouder, ietsje groter, ietsje minder gewicht en heb bewust de carbonversie © gemomen. Inmiddels week gebruikt in Trois Vallees, perfecte piste tourski ook in verspoorde sneeuw. Ski is lichtgewicht en dat heeft ook zo zijn voordelen bij onze leeftijd.

Hen48

@eddyanny
Dit heb ik eens gezegd over die 78:

De Fischer deed echt alles wat ik wou.
Snel, traag, ijs, harde en zachte sneeuw, hopen en losse hobbel, lange en korte bochten,… alles lukte ermee.
Waar mijn F18’s zenuwachtig worden op snelheid kon ik hiermee blijven gaan.
Enkel voor de korte bochten moet er wat harder gewerkt worden.

Hetzelfde maar nog iets meer had ik bij de 82.
Of de stap al dan niet goed is voor je knieën en of jij dit een leuke ski gaat vinden daar kan ik niet over oordelen. ;)
Probeer ze eens ergens te testen zou ik zeggen.

Bla, bla, bla.

OK , bedankt @hulst en @bartvwg

@Veenhoorn
Ik zie het meer als een beetje Audi-VW-Skoda. Verder blijft het een mening dingetje of het het geld waard is. Dokteruk vindt denk ik van wel, ik niet.

Sjaak27 op 27 feb 2020 09:41

@Sjaak27 Ik heb dan wel de Stöckli Laser AR, maar dat is een ski voor mij voor erbij. Mijn to go ski waarmee ik op goed geprepareerde pisten, off piste, moguls ect ski is een Blizzard Firebird WRC. Deze is voor mij veelzijdig en past bij mij als een handschoen. Echter het is niet een ski die ik snel iemand aanraad omdat er toch wel een gebruiksaanwijzing bij zit.

Alleen als de omstandigheden slecht zijn of er veel off piste geskied wordt kies ik voor de Stöckli Laser AR. Deze ski zal ik veel eerder iemand aan raden omdat die erg gebruiksvriendelijk is, dat geldt overigens nog meer voor de Laser AX. Het instapniveau is namelijk veel lager dan voor de genoemde Blizzard maar als je echt gas wil geven, gaat dat ook zonder problemen.

Of ik ze het geld waard vind? Ik denk het wel (heb zelf een exemplaar). Bovendien vind ik het een erg mooi merk en heb ik een zwak voor hand-made producten (net als Blizzard, Molitor, Kessler en AK Ski’s). Als je er veel plezier uit haalt is her zeker zijn geld waard. Het verschil tussen een ski van 600 Euro en van 1000 Euro smeer je bovendien uit over meerdere jaren. Dan hebben we het over een verschil van circa 60 Euro per jaar (er vanuit gaande dat men ongeveer 7 jaar met een setje doet).

Het is gewoonweg belangrijk dat de ski bij jou past. Je moet ze dus gewoon uit proberen. Vandaag toevallig een setje AK slalom carvers geprobeerd waar ik helemaal verliefd op ben geworden … projectje voor next year. Eerst vrouwlief overtuigen 😉

BW
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 27 feb 2020 18:53

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

@Dokteruk
De Stockli SL vond ik geen fijnere, betere ski dan bijv mijn eigen Racetigers. De AR en AX niet geskied, wellicht eens een dagje huren komende vakantie.

Maakt ook verder niet uit, maar ik heb niet het idee dat het zoveel fijner skiet dan een Blizzard ( heb zelf de RC Ti) etc.

Helemaal eens dat een ski je moet passen.

Hallo @sjaak27, hebt U een idee welke Blizzard het beste lijkt op de RC TI, volgens Blizzard zou dat de Firebird TI of Race TI zijn maar @elisabeth vond die niet geschikt, slechte demping en slecht slippen?

@eddyanny
Ik vermoed de Firebird Ti. Schijnbaar is deze Firebird serie meer voor de agressievere skiër geschikt en dat komt niet overeen met hoe ik de RC Ti zou omschrijven.

Maar hoe de reviews ook zijn, zelf uitproberen is het beste. Overigens denk ik dat de suggesties die Elisabeth doet meer in lijn liggen met uw wensen dan de Firebirds. Extra suggestie de K2 Ikonic 80 of 84 Ti.

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 27 feb 2020 22:54

Klopt de oude en nieuwe Blizzards lijken totaal niet op elkaar. Als je nog een oude Rc Ti kan vinden dan is dat ook een mooie koop. De nieiwe Rossignol Mt Ti is een waardige vervanger, lijkt er heel erg op. Qua sportiviteit een tandje minder dan de ski’s uit mijn eerste post. Maar wel lekker vergevibgsgezind en makkelijk in alle omstandigheden.

Ski die weinig genoemd wordt, maar de Rossignol React R8 Ti is ook een fijne ski.

Zit in de hoek van de Dynastar 12Ti, makkelijk te beïnvloeden en doet het goed in alle bochten eigenlijk.

Plaats een reactie