Oakley Flightdeck Prizm lens

Beste forumleden,

Aangezien mijn oude skibril (smith) wel aan vervanging toe is, ben ik aan het kijken naar een nieuwe skibril.
Nu kwam de Oakley flightdeck met Prizm glazen langs, maar zijn deze werkelijk zo goed als ze beschreven worden?
In mijn vorige skibril zaten meekleurende glazen, maar met sneeuw en mistig weer had ik het gevoel dat ik zonder skibril meer zag dan met.
Dus nu maar kijken naar een bril met verwisselbare glazen.
Mijn vraag zijn de Prizm glazen zo goed, of toch liever naar een andere bril kijken met verwisselbare glazen?

Bedankt alvast! :)

If one day speed kills me, don't cry because i was smiling~Paul Walker

oakley prizm brillen zijn toch met verwisselbare glazen. Prizm is gewoon een type lens die meer contrast geeft. zoals bijv lumalens bij Dragon.

zelf heb ik lumalens van Dragon …dus met verwisselbare glazen (heb er 3, dus voor alle weersomstandigheden). Ben zelf een voorstander hiervan…als een lens kapot gaat bijv. door te vallen dan vervang ik m gewoon. Daarnaast ervaar ik geen nadelen van een verwisselbare lens.

en het verschil tussen deze twee lenzen zal niet groot zijn…ze komen tenslotte allemaal van dezelfde fabriek…Luxottica.(de meeste brillen in de wereld komen hier trouwens vandaan)

*bericht bewerkt door Yahoo op 05 mrt 2020 15:27

From a galaxy far far away.............

Ik heb de flightdeck met prizm glazen (Torch & Hi-Pink) en ben er in ieder geval erg tevreden mee.
Überhaupt erg fijn zicht rondom en een fijn zittende bril, sluit ook goed aan op mijn helm.

Zie vaak genoeg mensen zonder bril skien wanneer ik de Hi-pink gewoon op heb en daarmee ook (zeer) goed zicht.

Ik heb geen ervaring met high-end brillen van andere merken maar zoals gezegd dus wel erg tevreden met de Oakley.

Bedankt voor de reacties!

@Yahoo, ik wist dat de flightdeck verwisselbare lenzen heeft :). Maar ik zal ook eens kijken naaar de Dragon!

@Rider_Dune, klinkt goed! Zijn de lenzen makkelijk verwisselbaar?

If one day speed kills me, don't cry because i was smiling~Paul Walker

@Svenski97 , Daar zijn de meningen wat over verdeeld.
Ook hiervoor geldt, ik heb geen ervaring met andere systemen.
Ik heb gezien dat er systemen zijn waarbij je echt alleen een hendeltje o.i.d. hoeft over te halen en de lens kan wisselen. Dat is bij de flightdeck wel iets lastiger.
Toch kan je gemakkelijk, als je het systeem door hebt, binnen een halve minuut je lens wisselen. Op youtube zijn wel filmpjes te vinden van het wisselen.

  • Nog een extra opmerking over het zicht met mist e.d. Je lens kan het niet mooier maken dan het is natuurlijk, dus mist blijft mist :)

*bericht bewerkt door Rider_Dune op 05 mrt 2020 15:55

@Dune_Rider, bedankt!!
Zolang het geen 10 minuten duurt vind ik het prima!
Ja mist blijft mist dat klopt, maar een goede bril zou wel een beetje moeten helpen :)

If one day speed kills me, don't cry because i was smiling~Paul Walker

Ik heb de combi Prizm rose/black iridium. De rose vind ik het beste, gaat altijd goed. Bj volle zon pak ik de black iridium. De high pink vind ik zelf te licht - als het wat opklaart zit ik gelijk te knijpen met mn ogen.

Ik wilde zelf ook een oakley kopen maar ben uiteindelijk voor smith gegaan. Heb de 4d mag gekocht. Hele fijn bril met twee top lenzen, ook heb je meer zicht aan de onderkant door middel van een doorlopende lens. Ook is het vervangingsmechanisme veel beter dan bij de Oakley. Ik kreeg er twee lenzen bij waarvan een voor alle weersomstandigheden is en een voor als alleen de zon schijnt en er een strakke, blauwe lucht is.

Hoe Hoger Hoe Beter

En een bril met meerdere lenzen is altijd beter, een bepaalde lens is het beste op dat bepaalde type weer, in plaats van een allround lens waarbij de lens op alles een beetje scoort.

Hoe Hoger Hoe Beter

let goed op met de oakley of je de flight deck wilt of de flight deck XM, deze is de medium model, dus een maatje kleiner. Best om met je helm te passen om te zien welke past bij je.
Ik heb al jaren een oakley en wil nu de flight deck hebben. Had ze die gehad in hochkonig vorige week had ik er een gekocht, maar ze hadden alleen de XM model in met de Hi Pink lens, dus zal voor volgende jaar wel zijn.
Lenzen wisselen gaat redelijk snel bij oakley, maar je moet het wel doorhebben hoe en wat, eenmaal gaat het vlot.

Bedankt voor alle reacties!
@koenlam1 ik zal ook eens kijken naar de smith 4D mag, heb namelijk ook een smith helm.

If one day speed kills me, don't cry because i was smiling~Paul Walker

Mijn zoon heeft onlangs een Anon Sync gekocht waar hij heel tevreden van is. Met lenzen : SONAR Bronze en SONAR Infrared. De lenzen zijn veeeeeel makkelijker wisselbaar dan de oakleys (zeker de Anon M4) De nekbeschermers en hoods die je apart kan kopen, hebben een magnetische bevestiging op de bril. Cool feature !
https://www.burton.com/be/en/c/mens-anon-accessories…

Ik heb een flight deck xm met de rose en black iridium lens. Het afgelopen jaar heb ik in zware bewolking en volle bak sneeuw nog goed zicht gehad. Dat had ik met mijn oude bril zeker niet. Het kost me nog geen 30sec om te wisselen. Dat doe je ook maar 1x (max 2x) per dag.

Ik had vorig seizoen zowel de Oakley Prizm en de Smith Anon met Leitz lenzen. Beide getest op eenzelfde dag.

Die laatste snel verkocht. Aandampende glazen, geen dieptezicht. Moeilijk te verwisselen glazen. (Je moet het frame binnenstebuiten draaien, precies of je moet het stuk maken, tevens bij koude heel moeilijk)
Alles waar ik met de Oakley geen last van had.
Van de Oakley heb ik zowel de Flight Deck als de Airbrake met alle verwisselbare lenzen van de Prizm reeks. Qua dieptezicht de allerbeste optie.

Bij mistig weer vond ik nooit de perfecte lenzen.
Nu gevonden.

Een raad: goede investering-> Oakley Flight Deck met Prizm glazen.

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

Ik ben dit jaar voor het eerst met mijn nieuwe Oakley Flight Deck in de bergen geweest. Ik heb de Torch Iridium en Sapphire Iridium lenzen. Het wisselen is snel te doen en het is een heel fijne bril die maar niet wil beslaan.

*bericht bewerkt door Robert. op 08 mrt 2020 10:30

Ik heb een Airbrake XL met rose, jade en black iridium.

Ik heb er nog geen echte whiteout condities mee geskied, maar wel sneeuwbuien en dan voldoet de Rose.

De black iridium heb ik gebruikt bij erg mooi weer in januari, maar ik moet zeggen dat als je in de schaduwzijde van een berg skiet, of als het einde dag donker wordt het zicht hard achteruit gaat. De lensen zijn te groot voor de rugzak die ik nu heb, wat dat betreft was de flight deck wat handzamer maar die lag niet goed op mijn gezicht. Dus aangezien ik niet midden op de dag kan wisselen, denk ik dat ik in januari bij mooi weer gewoon de Jade meeneem. Wellicht in maart weer de black iridium - zon staat wat hoger en het wordt minder snel donker.

Kijk inderdaad goed welke lenzen je nodig denkt te hebben.
Anon, Oakley en dragon heb ik geprobeerd. Oakley vond ik niet mooi en duur. Uiteindelijk heb ik voor de dragon nfx2 gekozen omdat die er bekend om niet te beslaan zelfs bij hogere temperaturen. en de retro look vond ik het mooiste. Ps al deze goggles paste goed onder mijn poc fornix.

Voor lenzen heb ik de knight rider pakket gekocht. Met een blue flash/rose/smoke black lenzen erbij.
Dit dekt alles.

Geen van deze goggles is een miskoop.

From a galaxy far far away.............

De reacties hierboven delen ook mijn mening:
geen van de goggles met verwisselbare PRIZM (Oakley) of polarized etc. lenzen zijn miskopen. De wat duurdere brillen waar je de lenzen kan verwisselen die over een contrast techniek beschikken zijn gewoon top aankopen.
Omdat je diepte / contrast wilt kunnen zien als je in een sneeuwstorm zit, bij bewolkt weer (medium lens) en bij een strak blauwe lucht met felle zon raad ik je aan om 3 lenzen bij je bril te hebben. Dan zit je volledig gedekt! Mijn donkerste lens is zelfs donkerder dan mijn zonnebril (ook een Oakley Prizm) en dat is fantastisch, deze maand en volgende maand zal ik die het meeste gebruiken en op de gletsjers bijna altijd. Succes met je keuze, smaken zijn persoonlijk.

Ik gebruik een Smith IO XL en een Oakley Prizm bril(jade).

Op dagen met veel bewolking of sneeuw is de Smith met het gele glas perfect, zodra het zonniger wordt gebruik ik de Oakley, omdat deze in zowel zon als schaduw goed zicht geeft. Van de Smith gebruik ik het donkere glas eigenlijk niet meer omdat ik dat in de schaduw niet fijn vond, de Oakley is daar beter.

Ik gebruik sinds dit jaar de Oakley LineMiner met de Prizm Torch Irridium. Ben er echt van geschrokken hoe goed deze lens is op donkere dagen en zelfs in de sneeuw (ookal is dit eigenlijk een goedweer lens). Hetgeen je mist aan lichtsterkte wordt ruimschoots goedgemaakt door de verhoging van het contrast.
Begin februari zowat alle mogelijke weersomstandigheden gehad in Saalbach en zowel mijn vrouw als ik hebben nooit de behoefte gehad om een andere lens te gebruiken.

Ik gebruik trouwens ook een Prizm lens in mijn Jawbreaker om te mountenbiken en ook hier nooit de behoefte om van lens te wisselen, ongeacht de omstandigheden.

Plaats een reactie