Reis verslag Val Cenis 07/03/2020 - 14/03/2020

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Cenis

Iets voor 04.00 lig ik wakker, bezorgd om wat gebeurd en om wat er komen gaat. Ter afleiding post ik een reis verslag van onze ski week afgelopen week in Frankrijk. We zijn van 07/03/2020 t/m 14/03/2020 naar Val Cenis geweest. Het was zonnig, prachtig en onbezorgd. Dit reis verslag is zeker niet bedoeld om iemand de ogen uit te steken, maar het vrolijkt mij op. En misschien geeft het jou ook een beetje afleiding. (Of ideeën voor een Wintersport voor het volgend seizoen).

Toen we vertrokken de 7de was er net een negatief reis advies voor delen van Noord Italië vanwege de Corona uitbraak aldaar. Als ik het me goed herinner waren zelfs de Italiaanse ski gebieden nog open op dat moment. Aangezien we naar Frankrijk zouden af reizen besloten we onbezorgd te gaan. Ter plaatse hebben we gedurende de hele werk werkelijk niks gemerkt van de COVID-19 uitbraak. Via Wintersporters.nl hebben we natuurlijk op de voet gevolgd hoe het Virus door de Alpenlanden raasde met alle gevolgen van dien. Aangezien de uitbraak verder geen invloed heeft gehad op onze reis (en dit verslag juist mijn gedachte er een beetje van af moet leiden) heb ik het verder niet meer over het virus. CoroNO pour moi.

07/03/2020
We vertrekken rond 06:30 met een volgeladen auto naar Val Cenis. Dat is een dik half uur later dan normaal én met een veel vollere auto. Daar waar we gebruikelijk met zijn tweeën comfortabel 'een bodem' van spullen in onze stationwagen hebben liggen zien we nu een berg in de achteruitkijkspiegel. De oorzaak…onze 14 maanden oude Franse Bulldog Pieter is mee.

null
Bij gebrek aan oppas gaan we er voor… 'met de hond op wintersport' (eerste keer). Meneer Pieter ligt comfortabel in zijn deel van de auto. En neemt alleen al met zijn reisbench een kuub in beslag. Laat staan zijn tas met (overmaat aan) voer, bakken, dekens en speeltjes. Ook hij moet een leuke week hebben.

Dus iets verlaat draaien we de snelweg op voor onze 12 uur durende reis. Die verloopt voorspoedig met prima weer en ook de hond blijkt het heerlijk te vinden om de hele dag te liggen maffen in de auto. Na wat extra benen (en pootjes) strek momenten komen we in de gebruikelijke drukte tussen Lyon en Chambéry. Ik snap die voorkeur voor de Vanoise vallei nooit zo goed. We hebben Paradiski, La Rosière en Sainte-Foy-Tarentaise bezocht. Hoewel dat stuk voor stuk heerlijke vakanties waren vonden we ze in verhouding druk. Daarnaast is de impact van het wintersport toerisme groot in die vallei. Voor ons geen ontsierende rijksweg op enorme beton kolommen mét stoplichten, maar de rust van de Maurienne. Val Cenis is voor ons een van de leukste ski bestemmingen. Makkelijk (en pittoresk) aan te rijden, rustig en net groot genoeg voor een week. Apres ski = 0 (maar dat heeft onze interesse ook niet).

Rond 18.00 uur arriveren we bij het appartement hotel. Residentie St.Charles. ik noem het bewust bij naam want ze verdienen de gratis reclame. Een juweeltje direct aan de piste waar wij (en niet onbelangrijk, ook de hond) met open armen worden ontvangen. Het is een beetje Spa-sjiekjes, maar wel hartelijk en meer betaalbaar dan je zou verwachten. Omdat we met hond zijn, en dus afwisselend niet zullen skiën krijgen we een appartementje aan de zon- en piste zijde van het hotel. Leuk om naar te kijken en Pieter de levensgenieter kan op het enorme balkon (20 m2) spelen en zonnebaden.

null

De dagen voordat we aankomen heeft het nog flink gesneeuwd en er staat veel zon op het programma dus laat het ski festijn maar beginnen! (Volgt…)

*bericht bewerkt door SandraSki op 17 mrt 2020 05:36

sneeuw witje en de 7 bergen

Dank Sandra! Dit soort verslagen zijn een fijne afleiding in deze gekke tijden.
Nu al benieuwd naar het vervolg!

@SandraSki : wij verbleven twee jaar geleden ook in Le Saint Charles. Tophotel met een lekkere keuken en vriendelijke service! Leuk om dit hier nog even te zien voorbij komen…

Awwww who’s a good boy 🥰

Leuk verslag, ben daar nog nooit geweest. Zal t online eens opzoeken.

Bedankt voor de interesse.
Na het werk ga ik weer verder : )

sneeuw witje en de 7 bergen

Leuk, meer!!

Aftellen maar!

Zondag is onze eerste ski dag. Bij de start van de dag hangt er nog wat lage bewolking, maar de zon schijnt er ‘hard genoeg langs’. De sneeuw is vers en hoewel de pistes niet strak geprepareerd zijn liggen ze er goed bij.

null
(Het is fris en rustig, dus weinig vorming van sneeuw hopen). We nemen ieder een halve dag skiën en een halve dag de hond voor onze rekening. Ik sta na een zonnige balkon ochtend 's middags op de latten.

Val Cenis heeft 125 km piste. Voorheen bestond het uit het losse dorpje Termignon. En de andere dorpen Lansebourg en Lansevillard. Inmiddels zijn deze 3 dorpen via pistes en liften gekoppeld. Waarbij je L en L als één kant van de vallei ervaart en Termignon als een apart gedeelte ‘om de hoek’.

null
Verder geldt voor het totale gebied dat het een hoger gelegen zone heeft, boven de boom grens. En een lager gelegen zone (je raadt het al) met veel bos pistes. Deze keuze mogelijkheid is fijn want op dagen met sneeuwval blijf je laag, beschut en met genoeg oriëntatie vermogen. En op zonnige dagen ga je met je snoet naar de zon in de hoge liften zitten.

sneeuw witje en de 7 bergen

Is dan alles perfect? Nee, er zijn nog steeds een aantal zeer trage, kuit knallende stoeltjes liften. Bikvoorbeeld de Sources en Roches blanches. Ook wordt het hogere deel van Termignon alleen maar ontsloten door twee 'ik word getorpedeerd' sleepliften.

Toch vinden we juist dat Termignon deel fantastisch en daarom start ik mijn ski week ook daar. Waarschijnlijk is vanwege de bedroevende liften dat deel van het gebied zo rustig. Knal pistes helemaal voor mij alleen. En het onbreken van stoeltjes liften in het hoge deel geeft een uitstraling alsof het nog niet door mensenhanden is aangeraakt.

null
Natuurlijk zijn de slepers ook een ingreep, maar zodra die uit beeld zijn onstaat een ruwe onontgonnen sfeer die normaal alleen weg gelegd is voor toer skiërs. En dat met ribbeltjes, op een veilige piste.
null

*bericht bewerkt door SandraSki op 17 mrt 2020 19:11

sneeuw witje en de 7 bergen

Maandag hebben we weer zo’n zonnige dag te pakken en ga ik op verkenning in het Lansebourg/Lansevillard deel van het gebied.

null

Veel van de pistes zijn noord georiënteerd, dus dat maakt het een ideale maart bestemming. (We zijn er ook een paar dagen met kerst geweest in 2016, dat was vrij donker en fris). Er is de laatste jaren geïnvesteerd in nieuwe liften (1x stoel en 1x gondel). Ook is er een klein tunneltje gemaakt zodat een aantal pistes zich nu logisch kruisen. In 2017 in maart hebben we nog wat lawine spectakel in het gebied mee gemaakt. Zie https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/351174/het-verhaal… en we zien dat ze daar mee aan de slag zijn gegaan. Het top station van Arcelle lift wordt nu beschermd door een aantal enorme stenen piramides. Als nu een vergelijkbare lawine richting het lift station zou gaan zou die gestopt en/of verdeeld worden. Kortom functionele en veilige acties afgelopen jaren. Ook dit jaar ligt er trouwens een indrukwekkende hoeveelheid sneeuw.

null

sneeuw witje en de 7 bergen

Wat een prachtige foto’s!

Thnx @DrPhil

sneeuw witje en de 7 bergen

Leuk en uitgebreid verslag. Maar er mag best wat meer pieter in :-)

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Dinsdag hebben we de enige sneeuw (met een beetje regen) dag van de week. Hogerop waai ik weg dus ik blijf tussen de bomen. Ik ski weer 's middags dus er ligt een aardig laagje verse sneeuw op de pistes.
('S ochtends ben ik met hond Pieter gaan wandelen en die heeft ook duidelijk een voorkeur voor zonnige dagen)

null

Om verspoorde pistes te ontwijken trek ik weer naar Termignon. Ik kies een blauw groen pad dat ik normaal als ‘te eenvoudig’ links laat liggen en zweef door de dikke laag sneeuw. Ik ben geen held met bochten in ‘tief snee’ dus ik ben blij dat ik eenvoudig rechtdoor kan.
null
Als beloning dikke ‘sneeuw schoenen’ en een warme chocolademelk om op te warmen. Schijbaar stemmen ze de hoeveelheid slagroom af op de hoeveelheid sneeuw die dag.
null

sneeuw witje en de 7 bergen

Woensdag zou stralend zonnig starten, maar we worden wakker met vochtige mist in het dal. Ik bedenk me dat het boven wel eens zonnig zou kunnen zijn en de webcams bevestigen dit. Boven de wolken skiën is altijd een prachtig gezicht, dus vandaag een snel ontbijtje en op naar de eerste lift. De lift naar het LL gedeelte van het gebied in gaat pas over 20 minuten. De lift naar Termignon draait wel al, dus de keuze is makkelijk gemaakt. Bij de traverse zie ik door de mist heen al de blauwe lucht. In deze scheiding tussen bewolkt en stralend zonnig is het prachtig.

null
null
null

Ik zie regenbogen en gouden zonnestralen en uiteindelijk kom ik via de sleper uit boven de wolken, yes!
null
null
Na 100 foto's ski ik weer naar beneden. De overgang van een zonnige wereld naar de mistige wolk is bizar. De lucht ruikt zo vochtig ziltig dat ik elk moment het gekrijs van zeemeeuwen verwacht te horen. Ik ski in en uit de zon en geniet.
null

*bericht bewerkt door SandraSki op 17 mrt 2020 19:39

sneeuw witje en de 7 bergen

Leuk en uitgebreid verslag. Maar er mag best wat meer pieter in :-)

Snowball op 17 mrt 2020 19:31

dat hoef je maar 1x te zeggen! (Ik hield me al in…) zonnen

null
chillen
null
knuffelen
null
ook Pieter heeft een top week.

sneeuw witje en de 7 bergen

Héél mooi dit. Fijn verslag om te lezen.
Thanks

Aftellen maar!

En alweer van die prachtige foto’s! Ben je fotograaf?

En alweer van die prachtige foto’s! Ben je fotograaf?

DrPhil op 17 mrt 2020 19:56

nee joh, gewoon mobiele telefoon kiekjes. De Samsung S9+ heeft zo’n leuke scherpte diepte functie er op zitten. Dan lijkt het al snel wat.

sneeuw witje en de 7 bergen

Tof verslag! 👍👍

Bla, bla, bla.

Superleuk! Wij zijn ook 3x in Val Cenis geweest en vind het (ondanks die oude liften) misschien wel het leukste gebied waar ik ben geweest. Benieuwd naar de rest van je week:)

Leuk! @Jorien83 een mede fan.

Als je nog 'iets vergelijkbaars' zoekt dan kan ik Montgenevre aanraden (als je dat nog niet kent).
Qua rust op de pistes en skiën tussen de bomen zit het voor ons in dezelfde categorie als Val Cenis. En is het wel een geschikte (en sneeuw zekere) locatie voor de kerst.

Als jij (of iemand anders) nog vergelijkbare tips hebt hoor ik dat graag! Dit is wat dat voor ons in houdt:

  • accommodaties aan de piste.
  • zowel kunnen skiën tussen de bomen als in de zon.
  • rust, rust (vooral op de piste) rust.
  • redelijk authentiek dorp (het hoeft geen Unesco erfgoed dorpje te zijn, maar als er geen ontsierende hoogbouw is dan wordt dat gewaardeerd).

*bericht bewerkt door SandraSki op 17 mrt 2020 21:12

sneeuw witje en de 7 bergen

Wat een heerlijk beestje is het. Hou je niet in, bij mij komt er een brede lach van op mijn gezicht.

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Leuk verslag!

Wij zijn zowel in Val Cenis (2020) en Montgenèvre (2017-2019) geweest. Ik was persoonlijk een beetje teleurgesteld in het gebied Val Cenis. Ondanks de 125km voelde het precies alsof we steeds langs dezelfde pistes kwamen. Dat is het nadeel van alle pistes op de noordzijde (voordeel is uiteraard lange sneeuwzekerheid). De dorpjes zelf zijn wel fijn en vooral authentiek.

Ik vond Montgenèvre als skigebied in dat opzicht meer afwisselend, alleen jammer van de wat lastige link tussen de beide zijdes daar, en die drukke weg dwars er doorheen. qua dorp, zeker het oude deel, was wel duidelijk minder authentiek.

Als Val Cenis en Montgenèvre je als gebied aanspreken, kan je zeker ook Valloire bekijken. Het gebied Galibier-Thabor is erg afwisselend, en het dorpje Valloire is als dorp ook authentiek. Mss zijn we hier wel wat bevooroordeeld, we hebben hier zo’n 15 jaar geleden leren skiën! 😊

#wakeupwhereyouwant

Haha @SandraSki , in Montgenèvre zijn we ook geweest! Ook superleuk, zou daar ook graag een keer terug gaan, zeker nu je weer ‘bovenlangs’ naar Italië kunt.
Tip aan jou is dan nog La Rosière. Lekker de grens over naar Italië, ook een erg leuk en mooi gebied. Wij zaten op 100m lopen van de piste, totaal niet storend, maar je kunt ook aam de piste zitten.

En @T.o.e.r.i.s.t Galibier-Thabor staat ook op mijn lijst! Wellicht volgend jaar:)

@Jorien83 en @T.o.e.r.i.s.t
we vissen duidelijk in dezelfde vijver!

Galibier-Thabor is ons ook goed bevallen. We hadden daar alleen een beetje pech met de accommodatie (in Valmeinier gelegen en enorm rumoerig). Heb je tips voor iets in Valloire aan de piste @T.o.e.r.i.s.t ? (wist je trouwens dat de drukke weg in Montgenevre inmiddels ondergronds loopt?..Een excuus om weer eens terug te gaan). Ik snap trouwens wel wat je zegt over Val Cenis. Je hebt er minder het gevoel dat je een tocht aan het maken bent omdat je in dezelfde vallei blijft. Daar is Galibier-Thabor echt een topper in.

en La Rosière hebben we vorig jaar gedaan @Jorien83
Dat vonden we ook een mooi gebied. We hadden toen een enorm sneeuwrijke week en daardoor merkte we wel dat aan de La Rosière kant veel minder pistes tussen de bomen lagen. En uitwijken naar Italië ging toen niet, omdat bijna de hele week de verbinding gesloten was.

*bericht bewerkt door SandraSki op 17 mrt 2020 22:36

sneeuw witje en de 7 bergen

@sandraski, altijd leuk om reisverslagen te lezen, en erg leuk geschreven en gefotografeerd!

Mooi verhaal en foto’s. Heerlijk wakker worden zo ☀️⛷

When life gets too complicated.... SKI

Super leuk om te lezen, zeker ook met Pieter!

Wij zijn zelf begin dit jaar naar Noorwegen geweest met onze hond, toen net 4 maanden oud!
Was een flinke reis en even afwachten hoe het uitpakte, maar we vonden het allemaal erg leuk en zou hem het liefste elke keer meenemen.

Hoe vond Pieter de sneeuw?

Heerlijk verslag Sandra! Fijne foto’s ook…

Super leuk om te lezen, zeker ook met Pieter!

Wij zijn zelf begin dit jaar naar Noorwegen geweest met onze hond, toen net 4 maanden oud!
Was een flinke reis en even afwachten hoe het uitpakte, maar we vonden het allemaal erg leuk en zou hem het liefste elke keer meenemen.

Hoe vond Pieter de sneeuw?

Rider_Dune op 18 mrt 2020 10:07

wel ok. Hij was er niet zo uitgelaten in aan het springen als je soms ziet bij grotere rassen met dikke vacht. We hebben geluk gehad met de warme zonnige week, want dat beviel hem heel goed. Hoe ging dat bij jullie in Noorwegen? Was de kou een beetje te doen voor de hond? (Ligt ook aan het ras natuurlijk)

sneeuw witje en de 7 bergen

Prachtige foto’s!

Ook wij zijn grote fan van Galibier Thabor en Val Cenis! In het kerstverlof is Galibier-Thabor beter geschikt door de vele zon. Laat op het seizoen (zelfs april) kan je in Val Cenis nog goed skiën door de goeie oriëntatie. Het is ook opmerkelijk hoeveel sneeuw er dan nog ligt, ze stapelen daar in de loop van het seizoen heel wat op doordat ze bijna op het einde van de vallei liggen.

Beide gebieden zijn heel rustig. Zalig om bijna altijd direct op de lift te kunnen stappen. Dat de liften soms iets trager gaan vind ik dan niet erg. Bovendien zijn deze gebieden echte budgetbestemmingen.

Benieuwd naar nog meer foto’s!

Plaats een reactie