Hoe druk is de Fernpass nou echt?

Ik ga 11 februari (de nacht van vrijdag op zaterdag) naar Solden, en de korste route is over de Fernpass. Nu lees ik her en der dat het zaterdagochtend behoorlijk druk kan zijn op de Fernpass, en dat je rustig een paar uur in de file staat.

Wij zijn van plan om rond middernacht te gaan rijden, zodat we rond een uur of 7 bij de Fernpass zijn, dit lijkt me wel vroeg genoeg om de drukte te vermijden. Het nadeel is wel dat we te vroeg op plaats van bestemming zijn en nog niet in kunnen checken in het hotel, dus liever rijden we wat later weg.

Wat zijn jullie ervaringen op de zaterdagochtend? Is het echt zo erg of valt het allemaal wel mee?

Alvast bedankt!

Rond 7uur moet geen probleem zijn…

21 januari over de fernpass gegaan met sneeuwval, een groot drama we hebben 3 uur over de pas gedaan. Zonder sneeuwval wel goed te doen!

3 uur? Dan kwam je nog goed weg, ik stond denk ik achteraan en heb er 6 uur over gedaan.
Overigens was het 21 januari over Bregenz niet veel beter, vrienden van me die zelfde tijd waren vertrokken stonden 3 uur in een tunnel vast maar waren dus wel op tijd om ook mijn sleutel voor het appartement te kunnen regelen.

Ik weet niet of 11 februari het begin is van een vakantieperiode. Indien dit wel zo is zou ik zeker trachten ten laatste rond 8 uur aan de Fernpas te zijn.

Via Zwitserland rijden is altijd nog een goede optie om de ergste files te ontwijken rondom Bregenz (Pfändertunnel), Fernpaß en München. Je rijdt dan pas bij Hohenems Oostenrijk binnen, waardoor je de grootste ellende ‘achter de rug’ hebt. Nadeel is uiteraard het Zwitserse tolvignet dat je moet kopen. Onze blogger Kristof heeft daar een interessante blog over geschreven.

https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/1993

Wij gaan op de 18 feb voor de eerste keer naar Ehrwald. Aangezien het dorp langs de Fernpass ligt heb ik dezelfde vraag als Sander. Verschil is alleen dat wij niet over de pas moeten maar waarschijnlijk dus wel in de drukte terecht komen.

We willen zaterdagochtend vroeg vertrekken. Vorig jaar naar het Kleinwalsertal weinig problemen gehad hoewel het op de A7 wel erg druk was.

Nu is Ehrwald ook via Garmisch Partenkirchen te bereiken. Vanaf de A8 bij Augsburg lijkt het via de B17 en B23 relatief snel te rijden. Zijn er mensen die ervaring hebben met deze route?

Wij zijn 21 januari in verband met de voorspelde sneeuwval bewust via Bregenz gereden ipv de fernpas. Dit leverde in Oostenrijk een vertraging op van ruim 3 uur, waarvan we het merendeel stil gestaan hebben. Met name bij de afslag Montafon bij Bludens en verderop bij Arlberg 2x erg lang stil gestaan. In totaal een rit van 18 uur (half drie 's nachts uit NL vertrokken).
De terugweg 28 januari ivm de voorspelde sneeuwval weer over Bregenz gereden en weer op dezelfde punten stilgestaan als op de heenreis. Zijn alleen niet 's nachts vertrokken, maar pas na het ontbijt. Wellicht gaat dit beter als je midden in de mnacht uitOostenrijk vertrekt.

niet al te veel nadenken; als je rond middernacht wegrijdt en je bent rond 7 uur bij de fernpas is de drukte geen probleem. Hoogstens een boer met z’n tracktor maar dat is weer een probleem van de andere orde.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Vorig jaar op een zaterdagmiddag midden maart met uitstekende weersomstandigheden (zon) alsnog zo’n 2 uur in de file gestaan wegens “blockabfertigung” :-(

De Fernpass is goed te doen tot +/- 8:00 's ochtends, daarna wordt het al snel erg druk. Zelf overnachten wij altijd in Reutte (aan de voet van de Fernpass) en gaan dan na het ontbijt om 08:00 weg en hebben dan nergens last van.

@martin A: Hou de verkeersinfo goed in de gaten. Mocht de A7 dan echt druk zijn, dan is de B17 de oplossing. Hebben enkele jaren geleden ook zaterdags moeten vertrekken en stond toen bij Ulm al in de file richting de grens. Vervolgens gedraaid en doorgereden naar Augsburg en via de B17 naar beneden.

Let wel op: Het kan op de wegen rond Garmisch nog wel eens drukker zijn als dat kleine stukje van Füssen naar Ehrwald. Dan zou ik (ligt dus aan de drukte) voor de B17 kiezen.

Je rijd wel iets om maar je kunt wel lekker doorrijden.

Aangezien er op mijn topic niet gereageerd wordt stel ik hier mijn vraag maar.

En als je op zaterdagnacht gaat rijden ? Onze hotelboeking gaat in vanaf zondag 12 feb. En willen 's nachts om 2:00 uur vertrekken vanuit het midden van het land zodat we 's middags kunnen skieen in Nauders.
Wat is de snelste route ? Via Fernpass of via Arlberg op zondagmorgen ? ( mocht het niet sneeuwen of gesneeuwd hebben want de Fernpass gooien ze volgens mij snel dicht)

@ Jolanda,
als je om 2 uur vertrekt ben je rond 8 uur bij Füssen; persoonlijk zou ik dat net te laat vinden omdat je dan achter alle Duitse-dagjes-skiers aanrijdt in de file. Als je over Brengenz (Pfandnertunnel) en de Arlberg rijdt zul je denk ik hetzelfde meemaken. Ik zou dus eerder en rond middernacht weggaan.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

@ Jolanda,
als je om 2 uur vertrekt ben je rond 8 uur bij Füssen; persoonlijk zou ik dat net te laat vinden omdat je dan achter alle Duitse-dagjes-skiers aanrijdt in de file. Als je over Brengenz (Pfandnertunnel) en de Arlberg rijdt zul je denk ik hetzelfde meemaken. Ik zou dus eerder en rond middernacht weggaan.

Greenfield op 2 feb. 2012 13:52

Sluit ik me ook bij aan. Zorg ervoor dat je voor 08:00 bij de Fernpass bent en dan kun je lekker doorrijden, en zo heel snel wordt de Fernpass nog niet afgesloten, daarvoor is de weg tè belangrijk. Zijn er zelf wel eens met 10cm sneeuw overheen geweest.

Op zondag is de Fernpass geen enkel probleem en kun je er op ieder uur van de dag gewoon doorrijden, mits er geen heveige sneeuwval is.

Er zijn eigenlijk maar 3 oplossingen:

  1. op tijd vertrekken en vroeg arriveren
  2. laat vertrekken en in de avond arriveren
  3. nergens druk om maken en gewoon aansluiten

Thanks voor alle reacties!
We houden het maar op rond middernacht vertrekken en om 7 uur de Fernpass over. Als het erg sneeuwt gaan we via Bregenz.

We hebben sowieso een iPad met internet bij ons onderweg, dus we kunnen de verkeersinfo goed bijhouden.

Eerst schrok ik; dagjesmensen ? Daar had ik niet op gerekend.
Maar gelukkig zegt Paul dat we er op zondag zo over die pas tuffen.
Maar als ik het goed begrijp is de Fernpass wel de kortste en snelste route naar Nauders?

Bedankt!

@ Jolanda, als je om 2 uur vertrekt ben je rond 8 uur bij Füssen

Greenfield op 2 feb. 2012 13:52

Knappe coureur die in 6 uur tijd 800 km aflegt. Het kan wel, maar dan moet je je wel kwaad maken :)

@Jolanda: no worries op zondag want dan kun je er met alle gemak rustig overheen rijden tenzij de sneeuw met bakken uit de lucht komt. Qua hoeveelheid verkeer hoe je je geen zorgen te maken.

Denk dat er dit weekend niet veel Duitsers naar Oostenrijk gaan, in ieder geval geen dagjesmensen.
Dit in verband met de weersomstandigheden, die wachten wel tot het beter weer is.

Wij hebben ervaring met Bregenz en de Fernpass, maar mijn voorkeur gaat toch duidelijk uit naar de route langs Bregenz. Veel snelweg en niet dat geslinger over de fernpass.

Behalve als je in één van de vakanties op zaterdag rijdt, want dan zijn beide routes vol met file, maar ook daarbij waren wij vorig jaar via Bregenz sneller op bestemming (Fiss), dan onze vrienden die via de fernpass waren gegaan. Ondanks de twee tot drie uur file die we hadden onderweg.

Ook ik zeg Bregenz en ja ook daar kun je wel eens pech hebben met de Pfander en de Arlbergertunnel maar onze ervaringen over de afgelopen 10 jaar leert toch dat fernpass vaker drama is dan bregenz.

@jolanda, gaan altijd zondagochtend via bregenz, geen enkel probleem lekker doorrijden. Verstandig om op zondag aan te komen. Volgens mij kun je om 10h wel al ongeveer op de ski staan. Succes

Wij gaan op vrijdag de 17e in de middag weg en verwachten na 22:00 uur de Fernpass over te gaan. Heeft iemand daar ervaring mee?

@Paskal:
je hoeft geen coureur te zijn om in 6 uur tijd 800 km af te leggen. Tot aan de Duits-Oostenrijksegrens zit ik altijd zo rond de 6 uur rijstijd. Natuurlijk ligt het er aan van waar je in NL vertrekt en hoe rustig het is in Duitsland. Alpe Rauz (voor jou wel bekend) ooit eens in 6,5 uur! 's Nachts om 2 uur weg en om half 9 omkleden op de parkeerplaats; was wel frisjes.
De reis naar het skigebies is voor mij een noodzakelijk kwaad wat ik zo snel mogelijk achter me wil hebben.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

@Serena:
op dat tijdstip hoef je normaliter geen problemen te verwachten.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

@greenfield: 6 uur is inderdaad wel mogelijk, maar moet het inderdaad wel meezitten. 2 jaar geleden om 23:30 vertrokken vanuit de achterhoek (scheelt wel, met 1:15 al in Düsseldorf) en om 5:30 in Kufstein. Daar maar rustig ontbeten (was er al volle bak) en om 7 weer vertrokken naar 't zillertal.

Dan moet je minimaal overal 160-170 rijden wil je het is 6 uur rijden, tegenwoordig is dat bijna niet meer mogelijk, als je een gemiddelde rijd van rond de 110 kmpu dat doe je het al redelijk goed.

Het ligt er natuurlijk wel aan op welke dag je gaat rijden, ga je op zaterdagochtend rond 3 uur weg dat kan je 6 uur echt wel vergeten, ga je op zondagochten rond 3 uur weg dan is het wel degelijk te doen.

Afgelopen december op 18 dec. om 3 uur snachts weggereden naar Ellmau in 6,3/4 en dan heb ik echt flink doorgereden met grote stukken rond de 150 kmpu, 125 kmpu gemiddeld ongeveer!

mijn vader is polietsie.

@Jeroen Gereden op vrijdagnacht, met 2 personen. Gemiddeld 135 en dan red je 't ook hoor.

@Jasper, ligt er heel erg aan waar vandaan je dan vertrekt, vanuit Apeldoorn is het bijna niet mogelijk, vanuit de regio eindhoven zal het misschien wat makkelijker gaan!

Plaats een reactie