Aankoopadvies nieuwe snowboard.

Hoi allen,

Hier kom ik eens voor beetje advies te vragen voor iet nieuws deze winter.

Zelf rij ik nog altijd met een burton baron 162 van 2007. En die is nog altijd in topconditie.

Waarom ik graag iet nieuws wil is omdat op ijzige platen al snel eens durf uitschuiven, zeker op de iets steilere hellingen en dat ik op buckels het er toch serieus wat moeite mee heb omdat het net niet wendbaar genoeg is.

Ik zoek dus iets all mountain/freerde georienteerd, mag directional twin zijn. Mijn lengte is 183 cm en gewicht ligt rond 88 kg.

Ik dacht om mss iets korter te gaan? 159-160 met magnetraction? Zou dat mij helpen? Schoenmaat is 43 1/3 in boots dus wide zou niet nodig zijn?

Magnetraction kan inderdaad wat helpen op ijsplaten, maar goed van harde ijsplaten en harde pistes afgaan is ook dan nog steeds vooral een kwestie van goede techniek. Een paar lessen doen meer dan magnetraction. Zelf rijdt ik de Rossignol one magtek en ben daar erg tevreden over, bij lange gesneden carvebochten heb je gewoon net iets meer grip. Met jouw schoenmaat heb je niet eens een wide variant nodig. De Rossi one magtek is een heerlijk stabiel board met een hele hoge top. Zowel on als off piste kan je er heerlijk op knallen. Door zijn grotere breedte is de wide variant wel wat beter off piste doordat hij meer flow heeft. De wide variant heeft op de piste weer als nadeel dat hij wat lastiger op de kant te krijgen is.

Wat ik me wel afvraag is waarom je destijds voor de baron bent gegaan? Dat is eigenlijk een heel specifiek board voor grote, zware mensen met grote voeten.

Born to Ride

Zelf ook 43 1/3 (bindingmaat medium), maar ik merk dat ik zelfs bij matige carvetechniek al snel last heb van toedrag. Heeldrag valt mee; die krijg ik nog niet diep genoeg.
Een iets breder uitgevallen board valt dus te overwegen.

Zelf ook 43 1/3 (bindingmaat medium), maar ik merk dat ik zelfs bij matige carvetechniek al snel last heb van toedrag. Heeldrag valt mee; die krijg ik nog niet diep genoeg.
Een iets breder uitgevallen board valt dus te overwegen.

Bennie op 24 aug 2020 07:16

Als je de keus hebt en je maakt graag eens een bocht dan zou ik een wide ook zeker overwegen.

Übung macht den meister!!!

Toen ik de baron kochte woog ik toch redelijk wat meer. De bindingmaat heb ik large genomen, ik vond dat beter zitten dan medium alhoewel je ze op de straps bijna tot het einde aanspant.

Dus mss rossignol magtek wide? Of iets van lib-tech/gnu?

Toen ik de baron kochte woog ik toch redelijk wat meer. De bindingmaat heb ik large genomen, ik vond dat beter zitten dan medium alhoewel je ze op de straps bijna tot het einde aanspant.

Dus mss rossignol magtek wide? Of iets van lib-tech/gnu?

unclejeffie op 24 aug 2020 18:55

In principe heb je keuze uit boards van Mervin (o.a. lib tech/ gnu), Rossignol of Jones als je magnetraction wilt. Het helpt wel iets, maar goed slijpen en goede techniek doen meer. Zou me er niet blind op staren. Qua lengte: kijk wat er past bij je gewicht op de tabel van de fabrikant. En wide of niet wide: met die schoenmaat zit je redelijk op het randje. Valt je schoen an de buitenkant vrij klein en is je board relatief breed (nog zonder wide te zijn) dan red je het waarschijnlijk wel, maar in andere gevallen is een wide waarschijnlijk fijner.

Merci voor de reacties,
En qua lengte? Mss iets kleiners nemen? 159/160 dacht ik

Ik rijd zelf een Vimana VUFO 159, niet wide, wel met ThirtyTwo schoenen van maatje 45 (al vallen die volgens mij aardig klein, aangezien ik van normale schoenen rond de 43 zit). Ben 180 en 85 kilo, dus enigszings vergelijkbaar.

Denk dat een 159/160 prima lengte is, en qua wide/normaal zou ik gewoon kijken wat past en fijn boardt. Mooiste zou een shop zijn waar je ook e.e.a. kan testen (bijv. in Zoetermeer). Iemand in de groep waar ik afgelopen jaren op wintersport ben geweest heeft een LibTech met MagnaTraction, en hij is er erg tevreden over, inderdaad op meer ijzige stukken. Echter mis ik het totaal niet; goede techniek en goed geslepen materiaal scheelt al een hoop. :) En zo vaak kom ik (gelukkig) geen ijsplaten tegen. Als je vaak in ijzige periodes board, is het wellicht een belangrijke factor, anders zou ik me zeker niet blindstaren op die (of vergelijkbare) technieken, maar vooral waar je je zelf het fijnst bij voelt in de meeste omstandigheden

A bad day of snowboarding still beats a good day in the office

Hi Unclejeffe,

De juiste techniek, scherpe staalkanten, niet te kort board en het juiste type snowboard en wat extra “specs” zoals magne-traction gaan je zeker hepen om meer grip te hebben op de pist. Vooral druk houden op de staalkant is belangrijk.

Of je een wide board nodig hebt hangt ook beetje af van je stance. Op welke positie heb je de achterste binding staan? Staat deze op 0 graden of iets schuin? wanneer je de achterste binding recht hebt staan is de kans groter dat je neus over de staal kant komt en dus sneeuw hapt.

Ik ben zelf wel fan van Arbor. Arbor maakt gebruik van GripTech. Soort van Magne-Traction. Ik heb laatst de Arbor Coda gekocht in een nieuwe shop in Nijverdal.
Ik zie dat ze er nog een hebben staan in 162.
https://sidewayssports.nl/product/arbor-coda-camber/…

Succes met het uitzoeken!

Bedankt voor de input allemaal

Als je gebrek aan techniek wilt compenseren met materiaal, zoek het dan in de hoek van libtech/GNU. Een aantal van die plankjes hebben mijns inziens zelfs té veel ‘grip’.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Zeer wendbaar en toch ook wel tempo mee kunt rijden. Vorig jaar veel ijs gehad. Jones Mind expander.

Pat.

Ik heb laatst de Arbor Coda gekocht in een nieuwe shop in Nijverdal.
Ik zie dat ze er nog een hebben staan in 162.
https://sidewayssports.nl/product/arbor-coda-camber/…

Arno_Timmermans op 28 aug 2020 16:30

Arno, wat leuk dat je ons even “zijdelings”, geheel belangeloos en niet commercieel gedreven op de hoogte brengt van deze nieuwe shop.
Je zegt dat je er een snowboard gekocht hebt en je praat over ze in de derde persoon, dus ik neem aan dat het puur toevallig is dat één van de eigenaren van de winkel precies dezelfde naam heeft als jij.

*bericht bewerkt door sterko op 27 sep 2020 12:17

Annoying skiers since 2003

Ik xou magnetraction wel eerst even uitproberen voor je zoiets koopt, ik vind het bijvoorbeeld helemaal niks (maar dat komt ook vooral omdat ik normaal op Bataleon triple base-boardjes rondrijd). Moet je dus wel liggen.

Denk inderdaad dat Jones voor jou een goede optie zou zijn - of Amplid misschien, bijvoorbeeld een Paradigma. Een aantal van de Oostenrijkers bij onze skischool zweren bij Amplid. Ik heb helaas nog niet op één van hun boardjes gestaan maar eigenlijk niks slechts over gehoord, en ze zijn ook allemaal behoorlijk freeride georienteerd!

Grip op ijsplaten heeft deels te maken met hoe goed je kanten geslepen zijn, maar er is een verschil tussen naar beneden glijden en vol op je muil gaan als je op een ijsplaat terecht komt. Bij het tweede ligt dat waarschijnlijk toch wel degelijk aan je techniek en kan het raadzaam zijn om toch even een lesje te nemen om je houding op orde te krijgen. Doet op den duur denk ik meer voor je boardplezier dan magnetraction-kanten ;)

Ikzelf heb een Jones flagship 162W. Qua lengte en gewicht zijn we nagenoeg hetzelfde.
Echt een beest op de piste en naast de piste! Eigenlijk alle omstandigheden kan hij prima mee uit de voeten.
De spoon vorm is ook echt heel erg fijn als je wat smalle paadjes moet nemen. En met ijs heb ik sinds dit board eigenlijk nooit problemen.

Plaats een reactie