Advies nodig: all-mountain ski

Hallo iedereen,

Ik heb eindelijk de beslissing gemaakt om mijn eigen materiaal te kopen en heb wat hulp nodig.

Even wat achtergrond: Ik ben een goede skiër, die vooral te vinden is op de piste en af en toe ook graag wat poeder meepakt naast de piste. Echt ver buiten de piste ga ik nooit (hoewel ik dat in de toekomst wel graag zou doen). Verder doe ik ook heel graag wat skiroutes. Ik ben 1m90 en weeg 80kg.

Welke ski’s kunnen jullie mij aanraden?

Misschien is gigiski.com
Wat voor je.

Misschien is gigiski.com
Wat voor je.

Hooykaas op 10 okt 2020 20:58

Ik zal er eens naar kijken :)

@Quinten,
Je hebt een paar dingen opgenoemd, maar er is natuurlijk nog veel meer nodig:
Ski stijl (snel, relaxed, agrsseief, korte bochten langen bochten etc).
All Mountain is een breed begrip. Waar wil dat de ski in uitblinkt, en waar ben je bereid compromissen aan te gaan?

Etc etc.
Lees eens wat test reports door, waarin dat soort details goed wordt beschreven.
Overzichts tests zijn vaak de moeite waard om een beetje vat op deze materie te krijgen.
Naast Gigiski.com zou ik als eerst naar Blistergearreview.com kijken: onafhankelijk, super grondig en geen enkele andere test doet zo goed verslag van de verschillen tussen skis, in gebruik.

Je zal inderdaad wat meer toe moeten lichten. Je bent een goede skier zeg je, maar betekent dat technisch goed of een ervaringsdeskundige die overal af komt? Voorkeuren voor snelheid, bochten etc?

Kun je wat ski’s noemen waar je op geskied hebt die je fijn vond en niet fijn vond?

Heb je een idee hoeveel breedte je onder de voet wil? Als je voornamelijk op de piste skiet dan zou ik zelf niet veel breder gaan dan 80 tot 85. Daarboven ga je wel echt inleveren op piste eigenschappen. Maar mocht je dat niet erg vinden dan zijn er ook wel mooie opties in de 85 tot 90 categorie.

@Quinten,
Je hebt een paar dingen opgenoemd, maar er is natuurlijk nog veel meer nodig:
Ski stijl (snel, relaxed, agrsseief, korte bochten langen bochten etc).
All Mountain is een breed begrip. Waar wil dat de ski in uitblinkt, en waar ben je bereid compromissen aan te gaan?

Etc etc.
Lees eens wat test reports door, waarin dat soort details goed wordt beschreven.
Overzichts tests zijn vaak de moeite waard om een beetje vat op deze materie te krijgen.
Naast Gigiski.com zou ik als eerst naar Blistergearreview.com kijken: onafhankelijk, super grondig en geen enkele andere test doet zo goed verslag van de verschillen tussen skis, in gebruik.

Slim op 11 okt 2020 04:36

Je zal inderdaad wat meer toe moeten lichten. Je bent een goede skier zeg je, maar betekent dat technisch goed of een ervaringsdeskundige die overal af komt? Voorkeuren voor snelheid, bochten etc?

Kun je wat ski’s noemen waar je op geskied hebt die je fijn vond en niet fijn vond?

Heb je een idee hoeveel breedte je onder de voet wil? Als je voornamelijk op de piste skiet dan zou ik zelf niet veel breder gaan dan 80 tot 85. Daarboven ga je wel echt inleveren op piste eigenschappen. Maar mocht je dat niet erg vinden dan zijn er ook wel mooie opties in de 85 tot 90 categorie.

elisabeth101 op 11 okt 2020 10:47

Ok, het is eerlijk gezegd behoorlijk lastig om mijn skistijl te definiëren, de ene moment zit ik zo’n kort mogelijke bochtjes te maken, de andere moment ben ik zo snel mogelijk de berg aan het af carven. Het merendeel van de tijd zit ik echter niet enorm snel te skiën en maak ik eerder kortere bochtjes. Technisch ben ik niet perfect (zeker als de condities wat minder zijn) en ik zou mij eerder als een ervaringsdeskundige noemen die overal af komt :)

De leukste ski waar ik tot nu toe mee heb geskied is de Head World Cup Rebel, deze was heerlijk op de piste, maar natuurlijk wel niet echt bruikbaar buiten de piste en paste eigenlijk niet zo goed bij mijn skistijl.

Na wat opzoek werk ben ik op de volgende ski’s uitgekomen: Blizzard Rustler 9, Blizzard Brahma 88, Nordica Enforcer 88, Atomic Vantage 90. Heeft iemand van jullie ervaring met deze ski’s, de reviews lijken wel goed.

Dank voor je toelichting

De blizzard brahma 88 echt links laten liggen, dat is categorie stoeptegel 😁
De Enforcer 88 is wel iets toegankelijker maar komt nog steeds het beste tot zn recht bij iemand die op snelheid grote(re) bochten skiet.
De Atomic is een beetje een aparte categorie ski. Het is een heel licht en stijf ontwerp waardoor die enorm snel reageert. Kun je dus supersnel mee manouvreren. Nadeel is het zenuwachtige gevoel. Voelt gewoom wat minder stabiel op snelheid

De Rustler 9 zou een kandidaat kunnen zijn. Makkelijk en speels te skien. Draait als een tierelier maar kan nog steeds behoorlijk carven voor zn breedte.
Een alternatief in deze categorie kan zijn de K2 Mindbender 90ti. Wat minder speels dan de Rustler maar skiet makkelijk in alle condities.

Ik zou ook de inmiddels overjarige K2 ikonic 84ti aan willen raden. Daarmee krijg je iets meer piste performance, maar kan prima uit de voeten met slush en wat poeder. Vast voor een leuke prijs te vinden. Deze laatste is te testen bij Duijvestein in Zoetermeer. Volgens mij hebben ze ook een Atomic Vantage 86ti (kan ook de 90 zijn, heb ik even niet helder) in het testrek.

@elisabeth101
Die Atomic vind ik ook veel te ligt draaien en geen enkele substantie onder de voet.
K2 vind ik ( staat er ook om bekend) weer een veel te zware ski.
Alles natuurlijk ( ik zeg het er maar bij) strikt persoonlijk.

Hier sinds afgelopen seizoen een paar rustlers (9 en 11) in gebruik. Zou wel eens prima kunnen passen bij je, die 9. Speelse lat, skiet erg vrolijk zeg maar, maar last je ook op de piste niet in de steek. Zeker het proberen waard.

Edwin van Riel

@quinten: mocht je die rustler 9 eens willen proberen in Snowworld (even ervan uitgaande dat we de binding voor elkaar krijgen), hebben een setje staan in 180.

Edwin van Riel

Ondanks dat de bovengenoemde ski een mooie “do it all” ski kan zijn, wil ik die niet direct adviseren.
De TS geeft aan dat een Head WC Rebels fijn vind. Daar is een hele reeks van, dus veelzeggend is dat niet. Wat het wel betekent is dat een directe ski meer wordt gewaardeerd. Daarin vind ik de Rustler 9 toch al iets te veel all mountain/zachte sneeuw ski voor. Ik reken op 90/10 on/off pistegebruik.
Iets meer body - zoals alle Head pisteski’s hebben - mag wel. De K2 die door Elisabeth is aangehaald zou dan een betere match zijn. Niet zo direct als de Rebels, wel breed inzetbaar en scherper dan de Rustlers.

Wat meer piste georiënteerd is misschien de Vantage lijn van Atomic. De meer Europese versie van de All-Mountain ski (De Amerikanen skiën veel poeder en hebben dus vaak ‘boten’ onder hun voeten). Ikzelf vond de vantage 79 wel prettig

FULL SEND

Hmm, @bennie heeft wel een punt. Dacht in eerste instantie dat het ging om een setje “erbij”, maar uit de openingspost blijkt dat her inderdaad om een enkele set gaat met nadruk op piste-gebruik. Die K2’s, maar ook een ski als de Rossi Experience 84 liggen dan meer voor de hand.

Edwin van Riel

Dynastar 4*4 82 (Pro) is wellicht ook een leuke ski. De Pro-versie is wat meer high-end.

De K2 Mindbender 90 Ti is zeker een fijne ski, lichtvoetig, maar die heb ik toevallig alleen geskied in de perfecte omstandigheden ( 10-20cm verse sneeuw op de piste). T.o.v. de Brahma’s bijvoorbeeld makkelijker te skiën.

Zoals Bennie al opmerkt, het zijn gewoon niet zulke directe ski’s.

Overigens wellicht ook iets om over na te denken, eigen schoenen?

Heb je een filmpje van je zelf (skiënd)
Adviseert wat makkelijker @Quinten

Ok bedankt allemaal voor de reacties :)
Mijn excuses voor de latere reactie.

Laat mij even samenvatten wat reeds vermeld is en verbeter mij indien nodig:

  • Brahma moet ik niet in overweging nemen.
  • Enforcer, Vantage, Ikonic, Experience zijn wat directer, wat meer op de piste gericht en passen wellicht beter bij mijn skistijl.
  • rustler en mindbender zijn wat speelsere ski’s die wat minder voor stevig sneeuw zijn weggelegd en wat minder direct zijn, maar nog steeds goed op de piste presteren.

Ik denk persoonlijk dat het testen van wat ski’s mij veel gaat bijleren . Ik heb reeds vernomen dat dit mogelijk is bij Duijvestijn in Zoetermeer. Zijn er nog plaatsen waar er een uitgebreid aanbod getest kan worden?
@Sjaak27 eigen schoenen ga ik zeker aankopen. Ik was van plan om hiervoor bij een bootfitter te passeren. Ik heb namelijk nogal lastige voeten (links is een maat groter dan rechts en vrij breed). Als er hier aanbevelingen zijn dan hoor ik ze ook graag :)
@Hooykaas helaas heb ik geen recente video’s die mijn huidige skistijl reflecteren.

Als er nog ski’s zijn die niet vermeld zijn, dan hoor ik het graag.

alvast bedankt iedereen -!

Goed bezig! Ivm schoenen: welke regio ongeveer?

Edwin van Riel

@evr66 Antwerpen

Probeer eens Janssens Sport in Deurne bij Antwerpen, voor zowel ski’s als botten. Volgens hebben ze daar ook testski’s die je mee kan nemen naar de sneeuwbaan in Wilrijk (Aspen).

Plaats een reactie