Hulp gezocht bij skikeuze (Fischer RC One/RC one GT, Salomon Smax 8, Dynastar Speed one 8 CA

Wie kan even meekijken met de keuze van een eerste paar eigen ski’s. Na een paar keer gehuurd te hebben gaat nu de voorkeur uit voor eigen ski’s. Schoenen heb ik reeds. Even wat feiten over mij zelf.

1: skiniveau schurkt tegen 5 aan. Deze winter ga ik op de rollerbaan In Nederland ongeveer 10 lessen nemen om te gaan werken aan de techniek. Doelstelling is beheerst niveau 5 onder de knie te hebben en richting niveau 6 te gaan.
2: gewicht 88 kilogram met een lengte van 1,86.
3: voorkeur voor middellange tot lange bochten.

Wat zoek ik: een 80-90% pisteski waar ik lekker de hele dag op cruisen, niet elk foutje afstraft, die mij mogelijkheden biedt om carven te leren, breed inzetbaar is qua sneeuwcondities en voldoende doorgroeimogelijkheden heeft.

Ikzelf kom op het volgende lijstje uit in volgorde van persoonlijke voorkeur:

1: Fischer RC One 74 AR in de lengte van 174 Centimeter
2: maar min of meer gedeeld eerste: Fischer RC One 78 GT in 171 centimeter
3: Salomon S Max 8 in 170 centimeter
4: Dynastar Speed Zone 8 CA in 175 centimeter

De Fischer’s hebben mijn voorkeuren. De 74 past in mijn beleving goed perfect binnen mijn type ski wat ik zoek. De 78 biedt denk ik voor de langere termijn meer als ski, ook mdat de 78 wat meer float biedt bij mindere sneeuwcondities. De Salomon S Max 8 lijkt mij een goed alternatief t.o.v. De Fischer RC one 78 GT, maar is wat getailleerder in het midden, wat in papperige condities misschien minder prettig is.

Als laatste de Dynastar Speed Zone 8 CA. Een mooie breed inzetbare ski, maar in de lengte van 175 centimeter misschien net wat aan de lange kant en de 168 centimeter misschien weer net te kort.

Graag hoor ik jullie kennis en expertise ten aanzien van mijn lijstje, keuzes en eventuele alternatieven. Dan wil ik kijken of ik ergens deze ski’s kan testen. Dat geniet mijn voorkeur, maar als alle actuele coronamaatregelen verder worden aangescherpt, moet ik de ski ook blindelings kunnen kopen.

Hoor graag jullie mening en visie

Skiing is not a lifestyle, it's life.

Lijken me allemaal prima intermediate ski’s. Misschien kijken of je eens een paar van de genoemde ski’s kunt testen in de verhuur (of vergelijkbare modellen)? Maar denk dat er anderen op dit forum rondlopen die beter advies kunnen geven.

Mr. Slow

Keuze 2, hele fijne ski. Zelf zou ik voor de 82 gaan.

Bla, bla, bla.

Ik zou niet voor een fischers gaan puur om de reden dat ik dat geen leerski vindt. Die fischers hebben zoveel rocker en taper in de tip, dat geeft gewoon bijna geen feedback. Persoonlijk vond ik het ook echt geen prettige ski’s, voor mij is de balans zoek.

De salomon is het meest pistegericht, meer een precisie instrument. Uitstekend als leerski want die ski geeft wel aan wat je niet goed doet. In slechte omstandigheden zal het ietsje harder werken zijn.

De Dynaster is een tikkeltje vergevingsgezinder en met een iets softere flex iets makkelijker te manipuleren. Meer de cruiser van het stel. Dus op basis van wat jij schrijft vind ik de dynastar het beste passen. Die lengte van 175 is overigens echt geen probleem. Zeker niet met 88 kilo.

PS. alleen de salomon is te testen bij Duijvestein in zoetermeer. De anderen niet.

De lengte van de verschillende skis zou ik gevoelsmatig voor jou wat langer verwatcht hebben.
Vaak wordt eigen lengte -5cm tot -10cm als referentie genomen.
Kijk even in de catalogus van de betreffende fabrikant wat voor deze ski van toepassing is.

Glide on!

Ja, dat viel mij ook gelijk op. Waarom allemaal zo kort?
Volgens mij zijn het allemaal prima ski’s, vraag eens om advies bij Gijs, van gigiski.com. Daar staan trouwens ook een hoop testen op.

@Vivace en @phma De lengte heb ik gebaseerd op de huurski’s die ik had. Mijn laatste huurski was een Rossignol Experience E75 in 168 cm. Die lengte heb ik als referentie aangehouden. Bedankt voor met meedenken qua lengte. Dan ga ik uit van een lengte van 5 à 10 centimeter onder mijn eigen lengte.

@elisabeth101 Bedoel je dat de Fischer’s teveel allemansvriend is en dus te ‘vlak’ is in feedback qua techniek?

*bericht bewerkt door Gerben1979 op 19 okt 2020 23:52

Skiing is not a lifestyle, it's life.

Qua lengte: ik ski mij. S max blast op 170 (ben 183cm, 73kg). Bewust iets korter genomen. En zwaardere/langere mensen vermaken zich er ook goed op. Maar 5cm langer kan heb kwaad voor jou.

Let ook op dat ski’s met rocker ook al effectief korter zijn dan zonder.

Als je les gaat nemen dan zul je dingen leren over het belasten van de ski, hoe je de ski moet sturen etc.

Ski’s zoals de fischers zijn zo gebouwd, dat de tip wat van de grond komt (rocker) en heel geleidelijk (taper) verloopt, sturen vaak heel makkelijk, maar verbloemen daardoor soms ook gebrek aan techniek. Als je technisch skiet op zo’n ski, dan wil je dat de tip aangrijpt zodra je de bocht in zet. Maar door de bouw vd ski doet die tip gewoon weinig. Met andere woorden, zo voel je nooit of je het het goed doet.

Plaats een reactie