Met welke auto naar wintersport??? (deel 2)

Om nog even de oude discussie op te rakelen: eenmaal in Valloire, bleken er 2 openbare laadpalen te zijn in het hele dorp. Er waren dan nog eens 2 particuliere palen die om een of andere reden op een schimmige kaart geraakt waren, maar die je niet kon gebruiken. Telkens als ik beneden was (aan het Grand Hotel) keek ik eens of de palen vrij waren: nope. Zelfs 2 dagen aan een stuk dezelfde Tesla.

We zijn dan zonder bij te laden maar terug naar huis gereden, nadat we in Saint-Michel volgetankt hadden, met een lege batterij en dus (PHEV) met een relatief zwaar verbruik. Op de terugweg reeds om 11:00 gegeten in de hoop terwijl te kunnen bijladen (alle beetjes helpen), maar ook file aan de palen op de Aires…

Waarschijnlijk zijn die hard EV-rijders nu al in het verweer aan het komen dat ze dat allemaal nooit voorhebben en het wel meevalt etc etc. Maar mijn ervaring is dat er een zwaar tekort is aan laadinfrastructuur en ik ben ontzettend blij dat fossiele brandstof ons gered heeft.

Een PHEV voor zo’n lang stuk, dat heeft feitelijk ook helemaal geen nut. Voorbeeld een XC60 T6 kan met de nieuwe OBD ongeveer 6.4kw laden (bij 2 fasen paal) en is dan in zo’n 3 uur vol: ik weet niet hoelang jij over je plasje doet op een Aire, maar ik ben meestal wel in een kwartiertje klaar. Ik gooi dan ook gewoon mijn benzine tank vol en spaar de stroom voor het laatste en eerste stukje (binnenwegen) waar dat veel beter tot zijn recht komt.

Het bezetten van een laadpaal met PHEV voor 60km bereik zou strafbaar moeten zijn in skigebieden waar palen schaars zijn!

*bericht bewerkt door Sneeuwschrapert op 08 jan 2024 15:25

Om nog even de oude discussie op te rakelen: eenmaal in Valloire, bleken er 2 openbare laadpalen te zijn in het hele dorp. Er waren dan nog eens 2 particuliere palen die om een of andere reden op een schimmige kaart geraakt waren, maar die je niet kon gebruiken. Telkens als ik beneden was (aan het Grand Hotel) keek ik eens of de palen vrij waren: nope. Zelfs 2 dagen aan een stuk dezelfde Tesla.

We zijn dan zonder bij te laden maar terug naar huis gereden, nadat we in Saint-Michel volgetankt hadden, met een lege batterij en dus (PHEV) met een relatief zwaar verbruik. Op de terugweg reeds om 11:00 gegeten in de hoop terwijl te kunnen bijladen (alle beetjes helpen), maar ook file aan de palen op de Aires…

Waarschijnlijk zijn die hard EV-rijders nu al in het verweer aan het komen dat ze dat allemaal nooit voorhebben en het wel meevalt etc etc. Maar mijn ervaring is dat er een zwaar tekort is aan laadinfrastructuur en ik ben ontzettend blij dat fossiele brandstof ons gered heeft.

King_of_the_Wedge op 08 jan 2024 14:47

Valloire is slecht bedeeld, maar op niet al te grote afstand zie ik echt heel veel opties… dus als je echt had willen laden was dat echt zonder problemen gelukt.

En die Tesla krijgt waarschijnlijk een idle fee waarmee hij dit soort idioterie wel uit zijn kop laat.

(Maar inderdaad: geen enkel probleem met laden hier)

Het zal voor een ieder anders zijn, maar ik rijd een keer of 6 a 8 per jaar met de EV naar Oostenrijk, voor mij geen enkel probleem. Ik weet dat ik er langer overdoet dan dat ik met m’n diesel deed, maar dit is geen probleem. Maar inmiddels is dit voor mij het ‘nieuwe normaal’. Ik ga ook niet jagen, maar rijdt ‘normaal’.
Ik ga of alleen of we rijden met z’n tweeën en onze kat, dus geen (kleine) kinderen die meegaan. Dat scheelt natuurlijk ook. Ook is t ons eigen verblijf en hoeven wij niet voor een bepaalde tijd daar te zijn. En onze skispullen liggen ook al daar. Dus aankomen, tassen uitladen en klaar. Dus we hebben zeker wat voordelen tov menig ander.
Dit is onze privé-auto, dus wij hebben ook niet de luxe wat sommige kennelijk wel hebben om te kiezen met welke auto zij gaan, mochten we dit al willen. Of wij moeten met onze Up! gaan. Maar aanschaf EV was een bewuste keuze.
In de winter 3x laden, weet inmiddels waar ik ongeveer moet laden en mocht t daar te druk zijn dan heb ik altijd een alternatief. Dus van wachten is eigenlijk geen sprake. Wel kost het natuurlijk wat tijd, je rijdt naar een laadstation en wanneer alles bezet is met eventueel ook nog wachtende, eventueel door naar de volgende.
Wij kunnen meestal buiten de vakanties om rijden, dus laden is over het algemeen geen probleem. Het beetje extra tijd moet je maar voor lief nemen. Wil je zsm van
A naar B, dan moet je zeker niet met een EV gaan. Zo simpel is het.
Oostenrijk is wat minder bedeeld met laadstations, maar inmiddels weet ik ze bij ons wel te vinden. Bij de skiliften van de grotere gebieden staan tegenwoordig vaak een aantal laadpalen. Vaak ook bij een super-/ of bouwmarkt. (Hier kunnen we zelfs gratis laden) Wie langer dan 4u laadt gaat in Oostenrijk vaak extra betalen, dus hier geen 2 dg aan een paal hangen. Wat ik overigens sowieso schandalig en egoïstisch vind.
Vanaf februari kunnen we ook thuis laden, om het nog iets comfortabeler te maken, maar dit terzijde.

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Het bezetten van een laadpaal met PHEV voor 60km bereik zou strafbaar moeten zijn in skigebieden waar palen schaars zijn!

Sneeuwschrapert op 08 jan 2024 15:24

En waarom zou dit dan niet ogen? 'T is toch een faciliteit die gemaakt is om auto’s op te laden en niet exclusief voor EV’s? Ik denk door de beugel genomen dat je meer gaat betalen nadat de tijd verstreken is, meer soelaas biedt dan je hierover op te winden. Volledig legitiem om een PHEV op te laden waar mogelijk.

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

Het bezetten van een laadpaal met PHEV voor 60km bereik zou strafbaar moeten zijn in skigebieden waar palen schaars zijn!

Sneeuwschrapert op 08 jan 2024 15:24

En waarom zou dit dan niet ogen? 'T is toch een faciliteit die gemaakt is om auto’s op te laden en niet exclusief voor EV’s? Ik denk door de beugel genomen dat je meer gaat betalen nadat de tijd verstreken is, meer soelaas biedt dan je hierover op te winden. Volledig legitiem om een PHEV op te laden waar mogelijk.

MichelV op 08 jan 2024 16:16

Is bait, niet op ingaan. Het is te absurd voor woorden dat ze zoiets ooit strafbaar maken dus geen woorden of aandacht aan verspillen. Laat dat maar gewoon uitgroeien tot een kankergezwel, not our problem.

En zinvol… In het heengaan heb ik 2x moeten tanken, in het terugkomen 3x, want ik kwam 100km te kort, terwijl mijn hybride 50km elektrisch aankan in de zomer (nu maar 30km). En dat terwijl we de berg afkwamen: van 1400m naar een slordige 12m. Toont aan dat plugin hybride wel degelijk zuiniger is dan zuiver benzine met hier en daar wat recuperatie bij het remmen. Noodzakelijk? Gelukkig niet nee. Had geen zin om terug te rijden naar Saint-Michel-de-Maurienne omdat ik anders vast zou zitten.

Lijkt me alleszins wel goed dat laadpalen ook een tarief per minuut aanrekenen, zoals deze aan het Grand Hotel waarschijnlijk niet deed gezien die ene Tesla daar twee dagen aan hing. Traagladende PHEV gaan dan ook eens twee keer nadenken en misschien gaat Sneeuwscrapert zijn onderbuik dan ook content zijn.

PHEV is een totaal andere doelgroep als EV.

null

Ons transport in het wilde Frankrijk!

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

null

Ik kijk er anders wel naar uit om met mijn PHEV-tje naar de sneeuw te gaan :) En onzinnig? Die electrische km’s rondom huis is op zich prima en geeft ook ff wat meer gecombineerde pk’s.

MW Janssen

Autofotootjes aub, liefst in de sneeuw, verder geen gezeur. Dank u.

Bla, bla, bla.

null

Dit jaar weer met deze, “gewoon” 6 cilinders zonder elektrische ondersteuning 😅

Voor het laatste jaartje met deze parel : 4x4 en winterbanden = laat de sneeuw maar komen!

null

Autofotootjes aub, liefst in de sneeuw, verder geen gezeur. Dank u.

bartvwg op 08 jan 2024 20:51

null

Ik heb alleen een detailfoto in de sneeuw, mag dat ook?

?? 2023

null

't N-opeltje in Italiaans pak… Lekkere reisbak wel. Ook Autobahn-fähig.

null

Klaar en net “kettingen” opleggen geoefend.

Audi A5 (fwd) deed het netjes naar Obergürgl vorige maand.
Nu vrijdag met 5 personen naar Les Arcs met de Transit custom. (Foto volgt) ![]

null

*bericht bewerkt door jessedeconinck op 08 jan 2024 22:44

Wij gaan al een aantal jaar met een Renault Arkana. Voor het mooie mag hij iets meer vermogen hebben in combinatie met zijn gewicht maar voor de rest dik tevreden. Hij is lekker comfortabel.

null

null

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Wij gaan komende voorjaarsvakantie voor de derde keer met ons VW T5 camperbusje. Tussen 100 a 115 km/h lekker doorsukkelen op de rechterbaan en je hebt altijd alles bij de hand! 😊

null

Voor het laatste jaartje met deze parel : 4x4 en winterbanden = laat de sneeuw maar komen!

null

VDG_1979 op 08 jan 2024 21:12

B5? benzine of diesel? Ik zat afgelopen Kerst ook te hopen op sneeuw, maar alles was schoon en droog om naar boven te rijden, dat ging met onze x-drive met 340pk toch best plezierig!

Voor het eerst met de Alfa naar de sneeuw. Dit najaar al de Gothard gepakt en geslaagd!

null

Blijven mooie auto’s die Alfa’s

Dit jaar met een Lynk&co geweest!

null

Voor het laatste jaartje met deze parel : 4x4 en winterbanden = laat de sneeuw maar komen!

null

VDG_1979 op 08 jan 2024 21:12

B5? benzine of diesel? Ik zat afgelopen Kerst ook te hopen op sneeuw, maar alles was schoon en droog om naar boven te rijden, dat ging met onze x-drive met 340pk toch best plezierig!

Marijnt op 09 jan 2024 11:13

@Marijnt : Is idd een D5s. Goeie ogen 🤭. Niet veel mensen herkennen het verschil met een 5-serie.
Topwagens om mee te gaan skiën.

Voor het laatste jaartje met deze parel : 4x4 en winterbanden = laat de sneeuw maar komen!

null

VDG_1979 op 08 jan 2024 21:12

B5? benzine of diesel? Ik zat afgelopen Kerst ook te hopen op sneeuw, maar alles was schoon en droog om naar boven te rijden, dat ging met onze x-drive met 340pk toch best plezierig!

Marijnt op 09 jan 2024 11:13

@Marijnt : Is idd een D5s. Goeie ogen 🤭. Niet veel mensen herkennen het verschil met een 5-serie.
Topwagens om mee te gaan skiën.

VDG_1979 op 09 jan 2024 17:41

Inderdaad perfecte reiswagens! Zag het aan de velgen, ik heb zelf dan geen Alpina, maar blijft mooi spul! Wat gaat de opvolger worden?

Dit jaar met een Lynk&co geweest!

null

Perox op 09 jan 2024 17:37

Ik vorig jaar 3 keer en dit seizoen ook weer! Gewoon een hele prettige reisauto in mijn beleving.

null

Zojuist de auto klaargemaakt voor de reis, vrijdag vertrek ik naar Skiwelt Söll voor een weekje😁

*bericht bewerkt door Piet_Hein op 10 jan 2024 15:52

Voor het laatste jaartje met deze parel : 4x4 en winterbanden = laat de sneeuw maar komen!

null

VDG_1979 op 08 jan 2024 21:12

B5? benzine of diesel? Ik zat afgelopen Kerst ook te hopen op sneeuw, maar alles was schoon en droog om naar boven te rijden, dat ging met onze x-drive met 340pk toch best plezierig!

Marijnt op 09 jan 2024 11:13

@Marijnt : Is idd een D5s. Goeie ogen 🤭. Niet veel mensen herkennen het verschil met een 5-serie.
Topwagens om mee te gaan skiën.

VDG_1979 op 09 jan 2024 17:41

Inderdaad perfecte reiswagens! Zag het aan de velgen, ik heb zelf dan geen Alpina, maar blijft mooi spul! Wat gaat de opvolger worden?

Marijnt op 09 jan 2024 18:27

@Marijnt : wordt een B5 GT Touring. Levering gepland in maart. Zin in!

Voor het laatste jaartje met deze parel : 4x4 en winterbanden = laat de sneeuw maar komen!

null

VDG_1979 op 08 jan 2024 21:12

B5? benzine of diesel? Ik zat afgelopen Kerst ook te hopen op sneeuw, maar alles was schoon en droog om naar boven te rijden, dat ging met onze x-drive met 340pk toch best plezierig!

Marijnt op 09 jan 2024 11:13

@Marijnt : Is idd een D5s. Goeie ogen 🤭. Niet veel mensen herkennen het verschil met een 5-serie.
Topwagens om mee te gaan skiën.

VDG_1979 op 09 jan 2024 17:41

Inderdaad perfecte reiswagens! Zag het aan de velgen, ik heb zelf dan geen Alpina, maar blijft mooi spul! Wat gaat de opvolger worden?

Marijnt op 09 jan 2024 18:27

@Marijnt : wordt een B5 GT Touring. Levering gepland in maart. Zin in!

VDG_1979 op 10 jan 2024 17:52

Gaaf! Prachtige auto! Veel plezier ermee straks!

Plaats een reactie