Skiën Zwitserland

Vanaf 15 januari weer 10 dagen quarantaine voor Nederlanders die naar Zwitserland gaan.

Op dit moment heeft CH 748 besmettingen per 100000 inwoners. NL 906 (14 dag gemiddelde). NL moet naar minder dan CH+60 zakken om de quarantaine opgeheven te krijgen. Volgende update/meting/vergelijk op 20 jan.

Never ski faster than your guardian angel can fly!

Vanaf 15 januari weer 10 dagen quarantaine voor Nederlanders die naar Zwitserland gaan.

SanderKan op 06 jan 2021 18:58 ")

Bron: https://www.bag.admin.ch/bag/de/home/krankheiten/ausbrueche-…

*bericht bewerkt door Auke83 op 06 jan 2021 19:23

@skisimon per persoon mag 1 kg vlees dacht ik. Zoek je betaalbare acco kun je ook eens kijken tcs camping Sion. Verhuren huisjes voor niet veel geld volgens mij. Moet je wel s ochtends 20 minuten de auto in naar bv nendaz of siviez. Liggen dan ook wel andere (kleinere) gebieden in de buurt als bv la tzoumaz, ovronnaz en dergelijke. Daguitstapje naar champery (pds) of grimentz is ook goed te doen.

Edwin van Riel

@SkiSimon: in Zwitserland zijn wel degelijk betaalbaardere opties voorhanden om een skivakantie door te brengen binnen een bepaald budget. Meestal moet je wel een hogere prijs betalen voor een soortgelijke vakantie wanneer je deze zou vergelijken met naburige landen.

Hoogtestage biedt niet voor niets (studentikoze) accommodaties aan in Nendaz (onderdeel van Les Quatre Vallées). Aan deze zijde van het skigebied vind je doorgaans meer appartementen en chalets (evenals in Veysonnaz) voor betaalbare prijzen wanneer je niet te veeleisend zou zijn. In de directe omgeving zou je eventueel ook eens een blik kunnen werpen op het Val d’Anniviers (betaalbare skipasprijzen) en Anzère. Misschien kunnen enkele kleinere skigebieden in Graubünden ook betaalbare accommodaties aanbieden, ik denk dan eerder aan Disentis/Sedrun of Breil/Brigels. Als je niet terugdeinst voor dagdagelijkse verplaatsingen met de auto of een combinatie van meerdere kleinere skigebieden, zal je ook studentikozere geprijsde verblijven kunnen vinden.

De grootste kostprijs in Zwitserland betreft het voedsel (‘Schweizer Preise’), waardoor de verschillen tussen een appartement/chalet en een hotel met half pension meestal behoorlijk groot zijn. Persoonlijk zou ik als student een combinatie van een accommodatie op een bepaalde afstand van de lift nemen in combinatie met een budgetvriendelijke skipas (de verschillen in Zwitserland zijn vaak groot). Enkele jaren geleden tikten wij (wel in de paasvakantie) een luxueuze ruime chalet op de kop in Saint-Luc (Val d’Anniviers) en betaalden wij voor het verblijf en een skipas voor de volledige vallei een slordige 450 euro per persoon.

Neem vooreerst eens een kijkje op de site van Neckermann (touroperator die momenteel (pakket)reizen aanbiedt in Zwitserland) en vervolgens op de sites van de lokale skigebieden (duidelijke gestructureerd per regio) voor accommodaties. Tot slot kan je eventueel je zoektocht verbreden met booking.com en Airbnb.

Mathijs! op 06 jan 2021 13:33

@Mathijs! Heel erg bedankt voor de tips! Ik zal nog eens kijken voor een betaalbaar plan B in Zwitserland. We zouden met de auto gaan, dus kunnen we misschien zelf ook al ons eten meenemen? Of is dit verboden en controleert de douane hierop?

SkiSimon op 06 jan 2021 18:56

Je mag voedsel en drinken meenemen met de auto, maar in principe zijn er maximale limieten vastgesteld voor vlees, alcoholische dranken en rookwaren. Voor vlees was dit toch redelijk beperkt.

De douane kan hier uiteraard controle op uitvoeren. Enkele jaren geleden heeft men ons de vraag gesteld (gezien een gevulde koffer), maar omwille van ons sociaal wenselijk (wenselijk naar norm van de Zwitserse douaniers) antwoord kwam het niet zover. Ik zou vooral opletten met alcohol.

De correcte en gedetailleerde informatie bevindt zich volgens mij wel op de site van de ANWB of een Belgisch equivalent.

Je mag voedsel en drinken meenemen met de auto, maar in principe zijn er maximale limieten vastgesteld voor vlees, alcoholische dranken en rookwaren. Voor vlees was dit toch redelijk beperkt.

De douane kan hier uiteraard controle op uitvoeren. Enkele jaren geleden heeft men ons de vraag gesteld (gezien een gevulde koffer), maar omwille van ons sociaal wenselijk (wenselijk naar norm van de Zwitserse douaniers) antwoord kwam het niet zover. Ik zou vooral opletten met alcohol.

De correcte en gedetailleerde informatie bevindt zich volgens mij wel op de site van de ANWB of een Belgisch equivalent.

Mathijs! op 06 jan 2021 19:43

Ik denk dat je er met de ‘coronaproof’ uitleg ook wat makkelijker vanaf geraakt nu.

FULL SEND

@SkiSimon
Waar wij verblijven is het mogelijk obv halfpension 5 nachten met 6 dagen skipas voor 710 euro. Dan zit je enkel nog met de lunch maar die kan je volgens mij heel goedkoop regelen in het hotel

FULL SEND

SLUITING INTERSOC-HOTELS TOT EN MET 2 APRIL

De coronacijfers in België gaan gelukkig de goede kant op, maar onze overheid raadt reizen naar het buitenland nog steeds ten zeerste af. Wij weten ook dat reizen niet bij de eerste versoepelingen zal horen. Daarnaast is de situatie in Zwitserland momenteel beduidend slechter dan in België. Daarom hebben wij de beslissing genomen om de deuren van onze Intersoc-hotels niet te openen voor vrijdag 2 april 2021.

De paasvakantie start op zaterdag 3 april en kan, indien de cijfers en de maatregelen dit toelaten, wel nog doorgaan. Over deze vakantie hakken wij ten laatste begin maart de knoop door.

Alle betrokken vakantiegasten zijn per mail of per brief op de hoogte gebracht.

Keep safe!

De nieuwe lijst van gisteren. Nl staat er (als verwacht) nog steeds op. Dus Q-plicht bij aankomst vanaf 01.02 https://www.bag.admin.ch/bag/de/home/krankheiten/ausbrueche-…

Edwin van Riel

Ik woon in Denemarken als ik het goed lees hoef ik vanaf 1 feb. niet meer in karantaine. Zweden is ook een goed alternatief .

@marcel.dk Klopt, Denemarken is er vanaf, net als enkele andere landen!

“Ab dem 21. Januar 2021 nicht mehr auf der Liste: Dänemark, Georgien, Kroatien, Luxemburg, Serbien.”

Edwin van Riel

Helaas staan we nog net op ‘de (vermaledijde) lijst’ waardoor je in quarantaine moet bij binnenkomst in Zwitserland.
https://www.bag.admin.ch/bag/en/home/krankheiten/ausbrueche-…

Wishful thinking (of realisme?) maar we naderen de cijfers waardoor het interessanter zou zijn om af te reizen naar Zwitserland.
https://www.srf.ch/news/schweiz/coronavirus-risikoliste-dies…

De laatste dagen is het verschil wel weer wat opgelopen, maar we zitten gelukkig nog altijd niet heel ver af van de 60 grens. Gezien de onvoorspelbaarheid van de Italiaanse politiek misschien wel de grootste kans op wintersport.

Helaas staan we nog net op ‘de (vermaledijde) lijst’ waardoor je in quarantaine moet bij binnenkomst in Zwitserland.
https://www.bag.admin.ch/bag/en/home/krankheiten/ausbrueche-…

Wishful thinking (of realisme?) maar we naderen de cijfers waardoor het interessanter zou zijn om af te reizen naar Zwitserland.
https://www.srf.ch/news/schweiz/coronavirus-risikoliste-dies…

alex_barros op 15 feb 2021 13:12

Tsja, gaat het bij ons zo slecht of bij hen zo goed? ;)
Ik vraag me af of hoe tot welk punt dat delta 60 criterium nog wordt gehandhaafd.

Ik vraag het me ook af… het is prima dat ze het begrenzen, maar je kunt je vraagtekens er bij plaatsen. Helaas lijkt de angst nog altijd te heersen bij de beleidsbepalers, terecht of onterecht.

De laatste dagen is het verschil wel weer wat opgelopen, maar we zitten gelukkig nog altijd niet heel ver af van de 60 grens. Gezien de onvoorspelbaarheid van de Italiaanse politiek misschien wel de grootste kans op wintersport.

ThomJ op 15 feb 2021 13:32 [@thomj](/profiel/thomj) welke cijfers vergelijk jij? Had eigenlijk nog hele lichte hoop, dat er vandaag een (gunstige) update zou komen. Zo niet, is de voorjaarsvakantie helemaal van de baan. Was eigenlijk al hoop tegen beter weten in, maar toch...
Edwin van Riel

Als je naar die FOPH List of risk countries gaat (https://www.bag.admin.ch/bag/en/home/krankheiten/ausbrueche-epidemien-pandemien/aktuelle-ausbrueche-epidemien/novel-cov/empfehlungen-fuer-reisende/liste.html) staan daar 2 links. Via de eerste (https://www.ecdc.europa.eu/en/publications-data/data-national-14-day-notification-rate-covid-19) kun je een excel bestand downloaden. Die komt wel binnen zonder de extensie .xlsx, dus die moet je zelf handmatig aan de naam toevoegen om het te kunnen openen. Daar staat netjes de 14-daagse incidentie per 100.000 inwoners in, per land.

De 2e link, https://ourworldindata.org/coronavirus, geeft het grafisch weer, maar als je hem op biweekly zet krijg je de totalen te zien en niet per 100.000. Die is dus voor de exacte getallen achter het Zwitserse beleid minder behulpzaam.

*bericht bewerkt door ThomJ op 17 feb 2021 09:36

@thomj Thanks!

Edwin van Riel

Nieuw voor het Zwitserland binnen reizen is het elektronische aanmeldingsformulier. Zo kunnen ze de controle opvoeren…

Einreiseformular

Das elektronische Einreiseformular ist verfügbar auf swissplf.admin.ch. Wichtig: Füllen Sie das Formular vor der Einreise in die Schweiz aus.
Wer muss das Einreiseformular ausfüllen?

Fast alle Personen, die in die Schweiz einreisen, müssen das Einreiseformular ausfüllen. Kinder können im Formular einer mitreisenden erwachsenen Person erfasst werden.

Wann und wo kann das Einreiseformular ausgefüllt werden?

Sie können das elektronische Einreiseformular vor oder während der Reise über einen Computer oder über das Smartphone ausfüllen. Sobald Sie das Formular ausgefüllt haben, erhalten Sie als Bestätigung einen QR-Code per Mail. Halten Sie diesen Code für Kontrollen bei der Einreise bereit. Bei Kontrollen können Sie den QR-Code auf dem Smartphone vorweisen oder eine ausgedruckte Bestätigung zeigen.

Falls Sie das Einreiseformular nicht online ausfüllen können: Entweder können Sie die Papierversion des Formulars beim Personal verlangen, bevor Sie in das Verkehrsmittel einsteigen. Oder Sie drucken die Papierversion des Einreiseformulars aus und füllen diese aus.

Weitere Informationen zum Einreiseformular:

Viele Informationen finden Sie in den Häufig gestellten Fragen (FAQ). Dort finden Sie z.B. Antworten zum Vorgehen bei fehlender Sitzplatznummer, zum Vorgehen bei technischen Problemen und zum Datenschutz.

Haben Sie Fragen, die in den FAQ nicht beantwortet werden? Die Infoline zum Einreiseformular +41 58 464 44 88 steht Ihnen täglich von 6 bis 23 Uhr zur Verfügung. Informationen zu den Telefonkosten finden Sie auf der Seite Kontakte und Links.

https://www.bag.admin.ch/bag/de/home/krankheiten/ausbrueche-…

Never ski faster than your guardian angel can fly!

Helaas staan we nog net op ‘de (vermaledijde) lijst’ waardoor je in quarantaine moet bij binnenkomst in Zwitserland.
https://www.bag.admin.ch/bag/en/home/krankheiten/ausbrueche-…

Wishful thinking (of realisme?) maar we naderen de cijfers waardoor het interessanter zou zijn om af te reizen naar Zwitserland.
https://www.srf.ch/news/schweiz/coronavirus-risikoliste-dies…

alex_barros op 15 feb 2021 13:12

Ik sluit niet uit dat NL bij deze stand van zaken van de lijst gaat, dat zou perspectief bieden. Maar het is wat je zegt: whishful thinking. We gaan het beleven.

Round-up huidige situatie voor België:

  • niet-essentiële reizen verboden
  • Duitsland/Frankrijk doorrijden is toegelaten (?)
  • geen quarantaine bij aankomst in Zwitserland
  • elektronisch aanmeldingsformulier invullen
  • quarantaine + testen bij terugkomst in België

Als er dus (bvb. vanuit Europa) nog iets veranderd aan het eerste puntje van verbod op niet-essentiël reizen (tegen Paasvakantie), kan er dus in principe ‘legaal’ naar Zwitserland gegaan worden voor skivakantie…

Klopt dit zowat?!?

@sanderkan wanneer verwacht je evt een update van die befaamde lijst? Meestal op woensdag toch? Die online registratie vind ik op zich geen punt maar maakt controles ter plekke natuurlijk een stuk eenvoudiger ;)

Edwin van Riel

De laatste dagen is het verschil wel weer wat opgelopen, maar we zitten gelukkig nog altijd niet heel ver af van de 60 grens. Gezien de onvoorspelbaarheid van de Italiaanse politiek misschien wel de grootste kans op wintersport.

ThomJ op 15 feb 2021 13:32

Begrijp ik goed dat een land op de risicolijst staat als het aantal besmettingen per 100.000 per 14 dagen meer dan 60 hoger is dan in Zwitserland?

Als het huidige niveau besmettingen in Nederland (afgelopen week ~20 / 100.000 / dag) aanhoudt, komt dat neer op 14 maal 20 = 280 per 100.000 over een periode van 14 dagen.
Zwitserland heeft nu een niveau van 187 (bron: https://www.covid19.admin.ch/en/overview).

Dus verschil is 280 - 187 = 93. Komt inderdaad redelijk in de buurt, als ik de regels goed begrijp :)

Round-up huidige situatie voor België:

  • niet-essentiële reizen verboden
  • Duitsland/Frankrijk doorrijden is toegelaten (?)
  • geen quarantaine bij aankomst in Zwitserland
  • elektronisch aanmeldingsformulier invullen
  • quarantaine + testen bij terugkomst in België

Als er dus (bvb. vanuit Europa) nog iets veranderd aan het eerste puntje van verbod op niet-essentiël reizen (tegen Paasvakantie), kan er dus in principe ‘legaal’ naar Zwitserland gegaan worden voor skivakantie…

Klopt dit zowat?!?

dunga op 17 feb 2021 11:42

Klopt, weet alleen niet of je voor het doorrijden in Frankrijk ook een negatieve PCR-test nodig hebt.

Round-up huidige situatie voor België:

  • niet-essentiële reizen verboden
  • Duitsland/Frankrijk doorrijden is toegelaten (?)
  • geen quarantaine bij aankomst in Zwitserland
  • elektronisch aanmeldingsformulier invullen
  • quarantaine + testen bij terugkomst in België

Als er dus (bvb. vanuit Europa) nog iets veranderd aan het eerste puntje van verbod op niet-essentiël reizen (tegen Paasvakantie), kan er dus in principe ‘legaal’ naar Zwitserland gegaan worden voor skivakantie…

Klopt dit zowat?!?

dunga op 17 feb 2021 11:42

Klopt, weet alleen niet of je voor het doorrijden in Frankrijk ook een negatieve PCR-test nodig hebt.

DavidW op 17 feb 2021 19:33

om problemen te vermijden rijd je beter door duitsland naar zwitserland… voor frankrijk moet je nog rekening houden met de avondklok waar je na 18 h 's avonds niet mag rijden.

De laatste dagen is het verschil wel weer wat opgelopen, maar we zitten gelukkig nog altijd niet heel ver af van de 60 grens. Gezien de onvoorspelbaarheid van de Italiaanse politiek misschien wel de grootste kans op wintersport.

ThomJ op 15 feb 2021 13:32

Begrijp ik goed dat een land op de risicolijst staat als het aantal besmettingen per 100.000 per 14 dagen meer dan 60 hoger is dan in Zwitserland?

Als het huidige niveau besmettingen in Nederland (afgelopen week ~20 / 100.000 / dag) aanhoudt, komt dat neer op 14 maal 20 = 280 per 100.000 over een periode van 14 dagen.
Zwitserland heeft nu een niveau van 187 (bron: https://www.covid19.admin.ch/en/overview).

Dus verschil is 280 - 187 = 93. Komt inderdaad redelijk in de buurt, als ik de regels goed begrijp :)

KarelJansma op 17 feb 2021 16:35

Je begrijpt het goed. We zaten al vlak bij de 60, maar de cijfers fluctueren behoorlijk. Het verschil is nu alweer wat groter…

Aan anderen. Je hoeft niet allerlei data te downloaden. Via onderstaande site zie je de actuele stand van zaken. Elke dag veranderen de cijfers, zo weet ik dat. https://www.srf.ch/news/schweiz/coronavirus-risikoliste-dies…

Bedenk dat het gaat over een gemiddelde van de afgelopen 14 dagen.

En die -6% moet je dat van die 293 weer aftrekken Of wat is de betekenis hier van. Wil het ook bij houden. Ik heb nog steeds hoop om rond 20 maart paar daagjes te kunnen gaan naar Mürren

JMW

Het probleem is dat het aantal besmettingen in beide landen dalen, maar dat het verschil niet kleiner wordt. Zo kom je dus nooit aan die 60.

En die -6% moet je dat van die 293 weer aftrekken Of wat is de betekenis hier van. Wil het ook bij houden. Ik heb nog steeds hoop om rond 20 maart paar daagjes te kunnen gaan naar Mürren

Joet op 17 feb 2021 22:11

Driehoekje is een Delta-teken, ofwel verandering ten opzichte van (in dit geval Vorwoche), ofwel de voorgaande week.
Zo geven ze de ontwikkeling dus weer. De getallen die je ziet zijn absoluut.

*bericht bewerkt door alex_barros op 17 feb 2021 23:05

Het probleem is dat het aantal besmettingen in beide landen dalen, maar dat het verschil niet kleiner wordt. Zo kom je dus nooit aan die 60.

elisabeth101 op 17 feb 2021 22:55

Ligt helemaal aan de ontwikkelingen in beide landen. Iets met een glazen bol…

null
null
top vandaag in St Moritz 🇨🇭

*bericht bewerkt door WillemsenM op 21 feb 2021 13:54

Plaats een reactie